The Gravel tråd

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Du får nästan göra en liten minirecension. Vilka däck har du provat och vad tycker du om dom?
Har för mig att jag redan gjorde en sammanställning får något år sedan.
Skall se om jag hittar den och så kan jag fylla på med de jag tycker är minnesvärda. 🤣

Ligger en hög med däck i något av förråden som bara rullat 20-30mil och sen avfärdats som icke önskvärda.

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
IMG_5140.jpeg

C-dale

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Jo precis, med allt annat samma så rullar släta däck snabbare även på grus. Då det gäller grepp så tror jag nabbar hjälper även på torrt lösgrus, men det är inget jag riktigt läst eller studerat om hur det funkar. Nabbar griper tag och fastnar på ojämnheter och även om det nabbarna fastnar på också lossnar så borde rimligtvis friktionen bli högre totalt. MTB-cyklister cyklar ju i torra förhhålanden mycket också, och de kör aldrig slicks så vitt jag vet.

Tittar man på bicyclerollingresistance som testar på en struktur-trumma så bland grusdäcken är de släta mycket riktigt snabbast. Det första däcket i listan som faktiskt har lite nabb i körbanan är just nu Continental Terra Speed (det är dock tätt i toppen, ordningen spelar mindre roll), och det och några andra slår vissa släta däck. Sen får man ju vara medveten om att en gummiblandning med högt våtgrepp antagligen offrar lite rullmotstånd, och naturligtvis bra punkaskydd kostar osv.

Då det gäller punkteringsrisk har nabbar en liten fördel också då det ger lite mer avstånd för vassa grejer att komma in och göra hål.
Å andra sidan har ett slicks tjockare gummi över hela slitbanan jmfrt med ett nabbat däck där gummit är tunnare mellan nabbarna. Enligt Bike som testat o utrett.

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
IMG_5142.jpeg

Nu så har jag testat däcken (G-One RS) en sväng med för högt tryck. Kör i lite extra när däcken är nya om vätskan skall pysa ur någonstans.
Rullar lätt, säkerligen lika bra som Cinturato Gravel H 35 mm.
Kantdubbarna är skitbra! Har tidigare haft problem med att bakänden driver ut lite i kurvorna när man trycker på lite. Spårar mycket bättre helt enkelt.
Högljudda som attans när man kommer upp i fart. Känns som kantdubbarna låter av luftmotståndet redan från 35 km/h.

Senast ändrad:

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Å andra sidan har ett slicks tjockare gummi över hela slitbanan jmfrt med ett nabbat däck där gummit är tunnare mellan nabbarna. Enligt Bike som testat o utrett.
Jo bicyclerollingresistance statistik visar samma. Intressant, jag kände inte till denna egenskap. Så det är då definitivt inte helklart att nabbat minskar risken för punktering. Det blir ju fortfarande svårare för vassa stenar att "nå in" eftersom nabbar ligger längst ut, men om de väl når in så har de lättare att göra hål. Too many factors...

erolwi

Aktiv medlem
The Gravel tråd
IMG_9950.jpeg
IMG_9951.jpeg
IMG_9952.jpeg
IMG_9953.jpeg
Uppgradering från 40mm Gravelking till 40mm Tuhundero. Grusvägarna var oväntat steniga och Gravelking var bra på mycket men kung på gravel var de inte. Sisådär 50mil höll de ihop, kurvorna blev onödigt spännande, men bra rull var det. Nu lite mer ändamålsenligt. Har gärna kört 44mm men vågade inte då jag trodde det skulle bli trångt och det hade nog inte gått. Gravelking mätte in på 38,5 mm på i22 mm fälg, Thundero på 40,5mm så lite mer däck fick jag iallafall. Monsterhojen är redo för sommarens äventyr!

liveforthis

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Visa bilaga 628126
Visa bilaga 628127
Visa bilaga 628128
Visa bilaga 628129
Uppgradering från 40mm Gravelking till 40mm Tuhundero. Grusvägarna var oväntat steniga och Gravelking var bra på mycket men kung på gravel var de inte. Sisådär 50mil höll de ihop, kurvorna blev onödigt spännande, men bra rull var det. Nu lite mer ändamålsenligt. Har gärna kört 44mm men vågade inte då jag trodde det skulle bli trångt och det hade nog inte gått. Gravelking mätte in på 38,5 mm på i22 mm fälg, Thundero på 40,5mm så lite mer däck fick jag iallafall. Monsterhojen är redo för sommarens äventyr!
Super nöjd med mina thundero 44mm kört 150mil iår med dom utan några problem. Cool hoj 👍🏻

The Gravel tråd
Cykeln går tillbaka till Canyon i veckan efter alla problem. Men nu behöver jag en ny...Bjuder de till med rabattkod kan ja nästan tänka mig en Grizl i CF.
Just Grizl verkar sinnessjuk lång för sin storlek Reach på 427 på en xl, men kört med ganska kort styrstam, så går ju modda något. Har ni nå input, får bara upp samma cyklar när jag googlar...
Ram eller cykel.

Reach: runt 427
Stack: 626 gärna högre och minimera skorstenen.
12x100/142 hjul
45mm däck minst
Gängad vevlager.
Snyggare kabeldragning! gärna internt i framgaffel med.

Waylost

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Cykeln går tillbaka till Canyon i veckan efter alla problem. Men nu behöver jag en ny...Bjuder de till med rabattkod kan ja nästan tänka mig en Grizl i CF.
Just Grizl verkar sinnessjuk lång för sin storlek Reach på 427 på en xl, men kört med ganska kort styrstam, så går ju modda något. Har ni nå input, får bara upp samma cyklar när jag googlar...
Ram eller cykel.

12x100/142 hjul
45mm däck minst
Gängad vevlager.
Kollat på Rocket från Allebike?

The Gravel tråd
Kollat på Rocket från Allebike?
Haha, ja överensstämmer med övriga. Ingen ögonsten den där rocket, 40 mm (700x40 mm) också. Kanske går tvångsmata lite bredare.
Meeeen du säger något, såg de låg en MB31 ute på K&S med världens längsta sadelstolpe. Något ev. tills vidare. Verkar fått sig liten Facebook hype MB31, men är det någon som trampat på en Alles?

Waylost

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Haha, ja överensstämmer med övriga. Ingen ögonsten den där rocket, 40 mm (700x40 mm) också. Kanske går tvångsmata lite bredare.
Meeeen du säger något, såg de låg en MB31 ute på K&S med världens längsta sadelstolpe. Något ev. tills vidare. Verkar fått sig liten Facebook hype MB31, men är det någon som trampat på en Alles?
Jag kör en 31a från -20. Använder den till allt. Pendling, asfalt, grus och ganska tuff stig.
Jag är 198 lång och trivs på XLen, Men det ganska aggressiv körställning. Med rejält drop sadel-styre.

HåkanC

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Ram eller cykel.

12x100/142 hjul
45mm däck minst
Gängad vevlager.
Har du kollat på Rose Backroad? Den har funnits några år i varianter med kofiber och alu-ram och är väldigt populär.
Al-ramen finns upp till 64cm och CF-ramen till 62, men det är olika geometri på dem.
Backroad skall även klara 584-hjul om du vill ha riktigt breda däck och gaffeln har rör för invändig dragning av både bromsslang och navdynamosladd + ingjutna muttrar på gaffelbenen,
den är även riktigt lätt för den typen av gaffel
Ny_gaffel_2.jpg

moros

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Gillade ju Ruuts lite fulsnygga design men detta är ju katastrof. Främst toppröret som gör det såklart.

Pånden praktiska sidan och med gravel och bikepacking i åtanke så vet jag inte hur de tänkte man skulle jobba med ramväska på den där.

vadaren

Medlem
The Gravel tråd
Alltså, man kanske vänjer sig och det kanske är banbrytande mm mm men jag är tveksam om jag skulle visa mig ute på denna....

Visa bilaga 628202
"Humpen" är inte vacker, sett den på andra märken... det är väl cyclocross-hojar som ser ut sådär pga man ska kunna bära den bekvämt. Således noll användning också för motionscyklisten, endast förfulning

The Gravel tråd
Har du kollat på Rose Backroad? Den har funnits några år i varianter med kofiber och alu-ram och är väldigt populär.
Al-ramen finns upp till 64cm och CF-ramen till 62, men det är olika geometri på dem.
Backroad skall även klara 584-hjul om du vill ha riktigt breda däck och gaffeln har rör för invändig dragning av både bromsslang och navdynamosladd + ingjutna muttrar på gaffelbenen,
den är även riktigt lätt för den typen av gaffel
Visa bilaga 628199
Backroad såg bra ut, hittade även Orbea Terra. Grx 812 singel fram lockar fortfarande
Inflite för strax över 23k och runt 8kg är också oerhört lockande, känns verkligen som mycket cykeln för peng. Varnas för cycelcross geo men skiljer inte sig oerhört från andra. Tight med däck dock. Gillar nästan kröken med!
Men orbea terra i svart e riktigt snygg...!

Ps.

Han såg bättre ut med naturligt ljus alles raketen.

zw3n

Medlem
The Gravel tråd
Hemkommen från en liten sväng med min "fula" gravel. Blev 91.7km och 1407 höjdmeter varierad grus/stig och några mil asfalt. Jag är mer än nöjd med min rocket iaf och tycker den e snygg👍 Visa bilaga 628235 Visa bilaga 628236 Visa bilaga 628237
Ja, lite onödigt hårda ord kanske men din ser snyggare ut än min XL där speciellt styrhuvudet ser lite avigt ut på sina 231mm jämfört med M som har 154mm. Det breda, höga och kantiga underröret maskeras kanske lite när man får dit flaskställ också.

MEL F.AT

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Visa bilaga 628126
Visa bilaga 628127
Visa bilaga 628128
Visa bilaga 628129
Uppgradering från 40mm Gravelking till 40mm Tuhundero. Grusvägarna var oväntat steniga och Gravelking var bra på mycket men kung på gravel var de inte. Sisådär 50mil höll de ihop, kurvorna blev onödigt spännande, men bra rull var det. Nu lite mer ändamålsenligt. Har gärna kört 44mm men vågade inte då jag trodde det skulle bli trångt och det hade nog inte gåttThundero. Gravelking mätte in på 38,5 mm på i22 mm fälg, Thundero på 40,5mm så lite mer däck fick jag iallafall. Monsterhojen är redo för sommarens äventyr!
Jag har Thundero 40mm, kört dem sedan 2022. Mina mäter 41.5-42 på 24mm innermått på fälg. Inte någon punktering och de ser ut som nya fortfarande.

MEL F.AT

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Eftermiddags nöje, trampa lösgrus. Fick cykeln att vandra i sidled, tappade koncentrationen för ett ögonblick. Tur att det ligger bomull i dikena. Kämpade på i vinden som kom från alla håll och kanter. Skrapade ihop 908hm och rullade 75 kilometer. Turistade lite och tittade på Näckådalens kvarn-såg.

Bilagor

• IMG_20230527_160555.jpg
    IMG_20230527_160555.jpg
    744.7 KB · Besök: 28
  • IMG_20230527_162131.jpg
    IMG_20230527_162131.jpg
    1.1 MB · Besök: 28
  • IMG_20230527_162219.jpg
    IMG_20230527_162219.jpg
    818.5 KB · Besök: 28

Hallsta

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Har du tips på turer för en som också cyklar i de trakterna ibland?
Javisst! Skogarna mellan Hallstahammar, Surahammar, Köping och Färna kryllar av trevliga grusvägar. Finns överallt. Enklast är att rita en runda i en kart- eller träningsapp hemma och följa den. Blir väldigt mycket kollade på kartan. Kan skicka dig senaste rundan.

erolwi

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Javisst! Skogarna mellan Hallstahammar, Surahammar, Köping och Färna kryllar av trevliga grusvägar. Finns överallt. Enklast är att rita en runda i en kart- eller träningsapp hemma och följa den. Blir väldigt mycket kollade på kartan. Kan skicka dig senaste rundan.
Tackar. Utgår från Skinnskatteberg ibland på sommaren så får leta mig söderöver någon gång i sommar.

Topp