The Gravel tråd

bompaholm

Ny medlem
The Gravel tråd
Om man skall börja med Gravel. Bara kört MTB innan.
Vad skall man köpa för cykel (är 186 cm, tänkte begagnad gärna budget 10 000)
Kläder?
Cykeldator?
Pulsklocka?
Var hittar man bra lopp eller rundor om man utgår från Norrort?

Froste

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Okej tack för svar. Har fått Win Wing och monterat men något känns fel. Den lägger sig på hjulet. Vad har jag gjort för fel? 😅
Haha. Av alla jävla slappa ass savers som man ser ha folk hängandes som en vinballe under sadeln tar det här priset. Det gäller att vika ass savers först så att dom får en bra styrsel. Men det gäller kanske inte win wing. Skönt att du hittade dom andra två plastplopparna.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
IMG_5097.jpeg
IMG_5099.jpeg

En grustur ihop med en kompis.
Mina 35 mm Cinturato H börjar att vara väldigt släta nu. Frågan är om jag skall köra samma eller byta till ett annat märke och modell. Kanske kör på 40 mm Cinturato H som någon slags kompromiss mellan komfort och smidigt däck när det blir asfalt.

Waylost

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Visa bilaga 626858 Visa bilaga 626859
Mina 35 mm Cinturato H börjar att vara väldigt släta nu. Frågan är om jag skall köra samma eller byta till ett annat märke och modell. Kanske kör på 40 mm Cinturato H som någon slags kompromiss mellan komfort och smidigt däck när det blir asfalt.
Jag gick från Cinturato H 40 till pathfinder pro 42or. Inte besviken.

MEL F.AT

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Åt en pizza till lunch blev proppmätt. Löste tillståndet med en grustur på gravelbiken. Lite lätt uppvärmning på vägen efter Våmån. Kom till den fruktade Monte Indnäs stigningen, det gick tungt uppför. Skyllde den tunga andningen på allergin mot björkpollen. En snällare backe till och sedan en lång nedförsbacke med lite lösgrus men ända lättrullat. Avverkade 34km och drygt 400hm.

Bilagor

• IMG_20230520_120158.jpg
    IMG_20230520_120158.jpg
    487.7 KB · Besök: 25
  • IMG_20230520_170332.jpg
    IMG_20230520_170332.jpg
    930 KB · Besök: 25

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Oj vad långt folk cyklar. Jag är inte riktigt på den nivån, och föredrar cykla själv eller med några få kompisar. I fredags körde jag själv säsongens första långtur på grus en 16-mils runda Avafors-Marsjärv-Bönälven-Granlandet, inåt landet norr om Luleå/Råneå väst om Kalix/Överkalix.

Här i norr har våren inte hunnit lika långt, och jag överskattade en del hur långt den hunnit. Det var torrt och fint stora delar av rutten, men även flera mil av vägar som i torrt väglag skulle gå 25-30 km/h nu gick 12 - 18 km/h med tydligt däckspår tryckt bakom mig. Det kändes som små händer kom upp ur vägen och grep tag i hjulet. På en del ställen ocyklingsbart så jag fick stiga av och gå en del, på ett ställe med kallvatten upp till knäna. Så hela nio timmar tog det att ta sig runt 16 mil, men det var ett äventyr där tanken bara handlade om att ta sig till nästa punkt på rutten, jag var fri från alla vardagsproblem, demoner och jobbstress. För mig handlar cykling lika mycket om psykisk som fysisk hälsa.

Hade jag vetat om hur vägarna skulle vara skulle jag nog ha skjutit upp turen ett par veckor. Bilden som visar cykeln mitt i ett ocyklingsbart gammalt skogsmaskinsspår var dock planerat -- ibland går jag genom skogen nån kilometer för att knyta ihop rutter och på så vis kunna köra på mer avlägsna ställen. På de nio timmarna ute såg jag totalt fem bilar, varav två under de första 15 km som gick på asfalt. I övrigt, noll cyklister, en grävling (som inte verkade ha sett en cyklist förr), en räv och ett terrängfordon.

Rutten jag körde: https://www.plotaroute.com/route/922328

Bilagor

• bild7.jpeg
    bild7.jpeg
    536.7 KB · Besök: 82
  • bild1.jpeg
    bild1.jpeg
    350.7 KB · Besök: 66
  • bild11.jpeg
    bild11.jpeg
    454.9 KB · Besök: 65
  • bild2.jpeg
    bild2.jpeg
    504 KB · Besök: 55
  • bild3.jpeg
    bild3.jpeg
    344 KB · Besök: 62
  • bild6.jpeg
    bild6.jpeg
    447.6 KB · Besök: 87
  • bild8.jpeg
    bild8.jpeg
    326.4 KB · Besök: 68
  • bild9.jpeg
    bild9.jpeg
    367.4 KB · Besök: 62
  • bild10.jpeg
    bild10.jpeg
    646 KB · Besök: 65
  • bild4.jpeg
    bild4.jpeg
    368.9 KB · Besök: 82

Murpien

Ny medlem
The Gravel tråd
Tänkte köpa nytt då det är svårt att hitta bra storlek för mig 171/80 cm begagnat.

Scott Speedster Gravel 30, Merida Silex 400/600 (1by), Ridley Kanzo Apex 1by, eller Specialized Diverge Elite? Några starka åsikter här? Eller något annat hett tips? Tänkte mest köra grus och single-track men även transport till gruset.

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Tänkte köpa nytt då det är svårt att hitta bra storlek för mig 171/80 cm begagnat.

Scott Speedster Gravel 30, Merida Silex 400/600 (1by), Ridley Kanzo Apex 1by, eller Specialized Diverge Elite? Några starka åsikter här? Eller något annat hett tips? Tänkte mest köra grus och single-track men även transport till gruset.
Ganska så olika cyklar. Ridley Kanzo är lite mer cyclocross-stilen (kanske inte konstigt då den är belgisk), Merida Silex är mycket upprättsittande nästan crossover grus / hybrid, Scott Speedster och Diverge elite är lite mer mainstream. Jag tycker 1x är enklare när det är stökigt single track, och tycker små hopp mellan växlarna inte är lika viktigt som med en landsvägsracer, så jag väljer 1x om det går, men inte en avgörande faktor.

Om du inte tycker merida silex är för ful eller för upprätt tror jag det är ett rätt bra val. Jag skulle nog byta ut 44T fram mot 38 eller 40T om det är mycket single track. Fördelen med 2x är att man har mer omfång så inte lika stor risk man får slut på växlar, men om man vet vad man behöver tycker jag som sagt 1x är trevligare. Få cyklar kommer med 1x idag dock, då Shimano bestämt att 2x är det som gäller för budget, och elväxlar för resten.

Ridely Kanzo är trevligt för oss som gillar lite mer traditionell geometri, men den har fått en del kritik för att vara tung för priset, vet inte hur rättvist det är. De flesta budgetcyklar väger ju en bit över 10 kg.

Vet inte så mycket om Scott Speedster eller Diverge Elite. Bara genom att titta på specarna och hur de ser ut skulle jag nog själv luta mot Scott Speedster, 45mm däck direkt rätt bra för single track, 35 mm från Diverge Elite vill man nog byta ut till bredare. Scott Speedster ser lite mer modern ut med gömda kablar, men blir lite mer besvärligt om man ska meka mycket med den.

Canyon Grail är en bra referens att titta på, men de har inte kommit ut med sina 2023-cyklar än.

Cube Nuroad EX tycker jag ser rätt bra och prisvärd ut, 1x också (men tror inte de kommit in än heller):

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd

Jag brukar gå rätt mycket på bicyclerollingresistance. Väljer inte helt släta däck (som förstås rullar lättast) utan lite nabb, men tycker inte man behöver så mycket om det inte är geggigt. Terra Speed 40 mm har jag kört senaste tiden. Skulle jag välja nåt annat idag ligger Tufo Gravel Thundero 40 mm på kortlistan. Båda har mycket lågt rullmotstånd för klassen och bra all-around-egenskaper.

Har inte provat Tufo Gravel själv. Med Terra Speed har jag varit mycket nöjd med passformen, sitter precis lagom hårt på mina DT Swiss-fälgar, kan få loss och på däcken med bara händerna vilket är trevligt om man får problem i fält. Om inte det hade varit en prioritet hade jag nog tittat på Challenge Getaway Pro HTLR 40 dels för att de är bra, men mycket för att de är snygga på cykeln, men de är helt enkelt för svåra att få på och av för att jag skulle vilja ha dem på långtur. Jag har Challenge Strada Bianca på min gamla crescent som jag kör som pendlarcykel, fett nice, utom vår och höst när det ska bytas till/från dubbdäck.

BuTTuS

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Visa bilaga 626858 Visa bilaga 626859
Hade du testat S-Works Pathfinder? Jag kommer aldrig mer att byta däck iaf :-) Fast dom blir ju 44mm på i24 fälgar, kanske för breda?

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Hade du testat S-Works Pathfinder? Jag kommer aldrig mer att byta däck iaf :-) Fast dom blir ju 44mm på i24 fälgar, kanske för breda?
Är nyfiken på däcken i alla fall. Har en gravel redan med breda, grovmönstrade däck. Denna hoj vill jag ha lite smalare sulor på. Funderar lite på de däcken fast i 38 mm på 25 mm hookless.

BuTTuS

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Är nyfiken på däcken i alla fall. Har en gravel redan med breda, grovmönstrade däck. Denna hoj vill jag ha lite smalare sulor på. Funderar lite på de däcken fast i 38 mm på 25 mm hookless.
Aha, när jag köpte fanns dom bara i en storlek (42)
Edit: och verkar fortfarande bara göra det? Eller tänker du på nån annan variant kanske…
Edit två: lite bilder från dagens snurr då jag än en gång förundrades över hur mycket jag gillar däcken, även med fulgrustryck på asfalt

OCML4303.JPG

IMG_2959.JPG

IMG_2961.JPG

Senast ändrad:

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Terra Speed TR 40 är liten i storleken, på 17,8mm fälg är den 37,6 mm (exklusive nabb), och Pathfinder 38 är 36,3 mm, Pirello Cinterato Gravel H 40 är 38,4 mm. Blir förstås en hel del bredare på 25 mm inre bredd, men relativa skillnaden mellan däcken är liknande.

Schwalbe G-One RS Super Race 40 (obs: RS, inte R, stor skillnad i prestanda) är ett annat mycket snabbt däck, men dyrt och lite svårt få tag på. Pathfinder är ett snabbt däck det också, det är ju Specialized Gripton-gummiblandning, men de når inte riktigt upp till exempelvis Continentals senaste Black Chili-blandning. Det är grymt svårt tävla med de stora däckjättarna, om man inte börjar kompromissa med hållbarhet och punkaskydd.

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Edit: och verkar fortfarande bara göra det? Eller tänker du på nån annan variant kanske…
Edit två: lite bilder från dagens snurr då jag än en gång förundrades över hur mycket jag gillar däcken, även med fulgrustryck på asfalt

Visa bilaga 627048

Visa bilaga 627046

Visa bilaga 627047
Tänkte den fanns i 38 mm även på S-works.

Domestique

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Har kört med Getaway Pro i ett år nu och tycker de har lite oförtjänt dåligt rykte när det gäller montering. Första gången var de lite jobbiga, men när de suttit på ett tag och töjt sig och fått form så är de inte så farliga. Väldigt sköna däck!

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Har kört med Getaway Pro i ett år nu och tycker de har lite oförtjänt dåligt rykte när det gäller montering. Första gången var de lite jobbiga, men när de suttit på ett tag och töjt sig och fått form så är de inte så farliga. Väldigt sköna däck!
Kanske ska ge dem ett försök då... jag tycker dock att mina Strada Bianca även säsong två är lite knepiga få på, fast fälgarna jag använder för dem är tillverkade på 80-talet med den precision som gällde då så det kanske inte är helt rättvisande...

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Är lite lur på om det skall bli det här däcket.
Gillar 35 mm när det kommer till asfalt och sportgrus. Blir lite tråkigare när det börjar att skumpa. Gårdagens tur blev för tuff för 35 mm, där hade 45 mm varit mycket bättre.

DarkMatter

Aktiv medlem
The Gravel tråd

Visa bilaga 627048

Visa bilaga 627046

Visa bilaga 627047
Blir alltid så sjukt avundssjuk när jag ser sådana här bilder. Sånt landskap vill jag också ha att cykla genom!

The Gravel tråd
Kompis rullar Pathfinder 38.
Han är oerhört nöjd med dem för gravel och transportsträckor. Men ångrar att han inte valde bredare. De är lite hala på lera om man rockar för hårt tryck i dem. Rullar lätt, och inte jäääte mycket brummande på asfalt.
Min plan är 47or nästa gång de behövs gravel däck.

Bobbysynth

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Är lite lur på om det skall bli det här däcket.
Gillar 35 mm när det kommer till asfalt och sportgrus. Blir lite tråkigare när det börjar att skumpa. Gårdagens tur blev för tuff för 35 mm, där hade 45 mm varit mycket bättre.
Tycker det är ett suveränt däck för allt utom riktigt grovt underlag och lera. Kör 38 mm med 3 bar för jobbpendling, 2-ish för grus/nöje. En punka på första paret som vätskan löste. Annars noll bekymmer.

Domestique

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Kanske ska ge dem ett försök då... jag tycker dock att mina Strada Bianca även säsong två är lite knepiga få på, fast fälgarna jag använder för dem är tillverkade på 80-talet med den precision som gällde då så det kanske inte är helt rättvisande...
Jag har dom på ett par DT Swiss CR1400. Har lagt av och på dom två gånger sen första monteringen och de är väl inte lätta, men kräver inte heller svordomar och jag är inte orolig för om jag skulle behöva göra operationen i fält. :)
Hade Strada Bianca för några år sen, i minnet kändes de faktiskt jobbigare att få på.

jarek996

Aktiv medlem
The Gravel tråd

ViktorBL

Medlem
The Gravel tråd
Terra Speed TR 40 är liten i storleken, på 17,8mm fälg är den 37,6 mm (exklusive nabb), och Pathfinder 38 är 36,3 mm, Pirello Cinterato Gravel H 40 är 38,4 mm. Blir förstås en hel del bredare på 25 mm inre bredd, men relativa skillnaden mellan däcken är liknande.

Schwalbe G-One RS Super Race 40 (obs: RS, inte R, stor skillnad i prestanda) är ett annat mycket snabbt däck, men dyrt och lite svårt få tag på. Pathfinder är ett snabbt däck det också, det är ju Specialized Gripton-gummiblandning, men de når inte riktigt upp till exempelvis Continentals senaste Black Chili-blandning. Det är grymt svårt tävla med de stora däckjättarna, om man inte börjar kompromissa med hållbarhet och punkaskydd.

Pratar vi snabba grusdäck är jag stark förespråkare av G One RS! De är otroligt lättrullade, tåliga och har väldigt följsamma (supple) däcksidor så de greppar förvånansvärt bra när man släpper lite på trycket.

De ser ut att finnas på XXL:s hemsida i både 40 och 45 mm, 40 mm för 659kr vilket är ett bra pris.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Pratar vi snabba grusdäck är jag stark förespråkare av G One RS! De är otroligt lättrullade, tåliga och har väldigt följsamma (supple) däcksidor så de greppar förvånansvärt bra när man släpper lite på trycket.

De ser ut att finnas på XXL:s hemsida i både 40 och 45 mm, 40 mm för 659kr vilket är ett bra pris.
Jag ser inte riktigt vitsen med den typen av däck på grus.
Tycker redan att de populära Pirelli H däcken är förfärligt usla att få stopp på cykeln och
Jag skulle vilja ha några andra 700x50-ish mm däck. wtb Venture sitter på nu.

Var påväg att köra Herse däcken, men 2000kr för ett par däck kändes lite väl dyrt trors allt

Visa bilaga 627413
har en uppsättning G-One Ultrabite liggande som gått några få mil.
Kan bli dina för en struntsumma då jag inte kommer använda dem igen.

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Här kommer helt oprovocerat mini-recension av sadeln Posedla Joyseat, det är en kolfibersadel med en custom 3D-printad ovandel. Bas-sadeln är inte custom, men finns i lite olika bredder och kurvaturer så den förhoppningsvis lämpligaste modellen väljs ut som grund att lägga den 3D-printade paddingen på.
3D-printen är en TPU-mesh med varierande densitet, det är varierande densiteten som kan styras exakt och därmed åstadkomma support där man vill och dämpning där man vill. Stora tillverkare som Specialized och Fizik har 3D-printat ett tag, men inte custom. De använder dock en annan print-metod som ger en lite snyggare finish än denna skulle jag säga. Posedlas TPU-print har inga spår av print-linjer eller så, men den är blankare och lite grövre så den ser inte lika förfinad ut som Specialized Mirror, men jag tycker det är helt ok, print-tekniken ser ut så här, det är inget fusk med kvalitén som sådan. Kolfibersadeln under ser väldigt ren och fin och välgjord ut när man tittar underifrån.

Jag är inte cyklist sen ungdomen eller endast cyklist. Jag började med löpning i 30-årsåldern, och håller mest på med cykling sen typ 2016 - 2018, med kör också en del kajak och skidåkning. Närmar mig 50 nu och har alltid jämfört mina medmotionärer haft mer tendens till värk i kroppen och överbelastningsskador. De ständiga skadorna var anledningen till att jag slutat med löpning. Cykel går bättre, men detta med sadel har alltid varit knepigt. Jag räknar till att jag köpt och provat 7 - 8 olika sadlar, varav tre jag fortfarande använder. Det är Selle Italia Superflow SLR, Berk Lupina och nu Posedla Joyseat. Sadlar som kanske förvånansvärt inte funkat bra för mig är Specialized Power och Pro Stealth, alltså short-fit sadlar. Posedla Joyseat kan man säga ligger mellan shortfit och traditionell sadel.

Berk Lupina är den som känns bekvämast direkt för mig, som formgjuten. Men efter nån timme så börjar trycket på perineum märkas. Det är dock hanterbart, så det är en favoritsadel ändå. Selle Italia Superflow SLR har gigantisk öppning för perineum så klarar den, men ger inte jättemycket support och är rätt hård, bra för landsväg kanske inte optimal för grus.

Denna Posedla har jag beställt speciellt för gruscykling, och för långa cykelturer. Den ersätter en Selle Italia XLR-sadel, som var okej för mig, men gav problem på långturer.

Förutom ett rump-avtryck så får man fylla i ett formulär med lite hur man sitter på cykeln hur långt man tänkt cykla och så. Mina svar går att se i bilden på papperet som följde med sadeln när jag fick den.

Jag fick sadeln i vintras när jag inte cyklar så långa pass och har ganska simpel padding i vintercykelbyxorna. Det kändes inte jättebra direkt. Den kändes ganska hård och man sitter tydligt "ovanpå" sadeln på sittbenen istället för nedsjunken och omsluten som Berk Lupina. Jag fick lite problem med vänster sittben och stickningar i foten, ett problem jag haft med andra sadlar. Och det är väl här man får vara lite skeptisk till custom-biten. Oavsett hur exakt avtrycket är så kan de ju inte veta de små skillnader i hur blodkärl och nerver går, eller exakt hur man sitter på sadeln.

Kroppen verkar dock anpassa sig lite (eller sadeln mjuknar kanske lite?) och jag fick mindre problem efter fler pass ute, och fördelen med att sitta på sittbenen är att jag hade absolut inga känningar alls i perineum. Det ska också sägas att om man säger att man ska cykla långa turer så får man en hårdare sadel. Det är lite som med bilsäten, för mjuka "bekväma" säten funkar inte bra om man ska sitta i dem lång tid.

Det stora första testet kom i helgen då jag var ute nio timmar (ride report en bit upp i tråden), förvisso gick jag kanske 1 - 1,5 timme av dessa pga genomgeggiga vägar, men ändå längre tid i sadeln än jag någonsin varit ute tidigare på nån cykel tror jag. Och jag får säga att den passerade testet, inga stickningar, inga problem, inget ömmande. I och med känslan att man sitter ovanpå snarare än nedsjunken i en fåtölj så "känns" den inte så skräddargjord, men den funkar ju uppenbarligen.

Viktmässigt är det inte en lättviktssadel, 3D-printad ovandel väger ganska mycket så totalvikten hamnar på 190 gram nånstans tror jag det var (har inte vikten framför mig), att jämföra med Berk Lupina som väger strax under 100 gram. Det skiljer sig inte från de andra 3D-printade sadlarna, vill man ha lätt måste man ha tunnare padding. Jämfört budgetsadlar är 190 gram lätt förstås, men den här kostar €490 så det är en mycket dyr sadel. Med tanke på att det är den enda 3D-printade sadel (som jag känner till) som faktiskt gör custom och den är tillverkad i Europa med handupplagt kolfiber så tycker jag ändå det är rimligt. Kan vara så att frakten ingick också, minns inte. Hursomhelst jämförbart med andra 3D-printade sadlar.

Sen om det är något jag skulle rekommendera, så ja är man intresserad och har pengarna så tycker jag det är värt prova, men räkna med att en ny sadel är alltid en risk. Kanske kommer du gilla den, kanske inte. Jag tror custom-elementet ökar chansen att det blir bra, men det är ingen 100% garanti. Jag köpte ju denna mycket hellre än Specialized Mirror, känns liksom lite konstigt att köra dyr 3D-printning om man inte använder det till någon som helst individuell anpassning, men cykelindustrin verkar ju ha blivit som galna i 3D-printning och använder det överallt även där det kanske inte är vettigt.

Bilagor

• 348580316_629703325407653_5248721772942613265_n.jpg
    348580316_629703325407653_5248721772942613265_n.jpg
    275.8 KB · Besök: 43
  • 348448556_239615798674964_5568366060303818038_n.jpg
    348448556_239615798674964_5568366060303818038_n.jpg
    187.1 KB · Besök: 44
  • 348564668_186696480990444_1800917943531380413_n.jpg
    348564668_186696480990444_1800917943531380413_n.jpg
    458.3 KB · Besök: 44

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd

De verkar vara lätta också.
Nu så är ett par i 40 mm beställda.

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Sväljer Mehtehn 700x50? Lite sugen på Pathfinder 700x47 till min.
Jo, eller ja. Wtb venture i 50mm och 20mm ID fälgar funkar fint.
Däremot har jag inte något skjutmått, så kan inte kontrollmäta vad dom är på riktigt :(

Tycker redan att de populära Pirelli H däcken är förfärligt usla att få stopp på cykeln och

Tack för erbjudandet. Men tror dom blir lite väl grovmönstrade för mig :)

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd

Jag kan hålla med och jag köper inte själv däck med nabbfri körbana, men vissa kör ju till och med slicks på grus, typ strada bianca, och är det mycket asfalt inflätat på ens turer så kan det vara skönt med en slät däckbana så man slipper durr-ljudet och -känslan på asfalten.

Avsaknad av nabb störs jag inte så mycket av på torr grusväg, (sättet jag cyklar på kräver inte lika bra broms och grepp som MTB-cykling). Men när det är blött, gräsigt och geggigt då blir det lite problem. Jag köper som sagt själv däck med nabb, men cyklar på dem tills det inte är någon nabb kvar, och är på slutet av däcken nu så det är i princip slicks i mitten.

DarkMatter

Aktiv medlem
The Gravel tråd
På torrt grus är väl slicks bättre. Det är ju inte interfacet mellan däck och grus som glider utan mellan grus och annat grus. Mjuka släta däck bör ge minst rullmotstånd och mest grepp.

Edit: Bör väl gälla vått grus också. Det är snarast på lera och så man behöver nabbar. Men lera är ju inte grus 🙂

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
The Gravel tråd
På torrt grus är väl slicks bättre. Det är ju inte interfacet mellan däck och grus som glider utan mellan grus och annat grus. Mjuka släta däck bör ge minst rullmotstånd och mest grepp.

Edit: Bör väl gälla vått grus också. Det är snarast på lera och så man behöver nabbar. Men lera är ju inte grus 🙂
Däck är så sjukt individuellt och den enas önskedröm kan vara den andras mardröm. :cool:

Just ”slicks” tycker jag blir sjukt nervösa fram och svåra att få ner kraften på bak.

Men så upplever jag också att däck som nästan ser likadana ut kan vara himmel eller helvete.
Har jag testat 13-14 par olika däck i allt från 38mm - 55mm på min hoj under min korta karriär som gravelcyklist.

Och nästan hela tiden går jag tillbaka och förvånas över hur Specialized Sawthooth kan kännas så stabilt och ha så bra fäste trots att det saknar nabbar, och så är Pathfinder som ser nästan lika ut ett av mina stora hatobjekt till däck, det och Snoqualmie från RH samt WTB Venture som också hamnar på samma lista med fruktansvärda upplevelser. :poop:

Men är ganska tung och kör med 30mmID på hjulen och absolut oftast på sub 2bar.

De som cyklade UppsalaLoopen i helgen har också förstått att jag undviker asfalt i mest möjliga mån och att lite sprängsten inte hindrar framfarten när jag letar rutter. :LOL:

The Gravel tråd
Kan vi införa nån standard så vi jämför liknande /gravel/ underlag?
Silca har en guide för däcktryck och olika typer av underlag.
PDF: Underlag

Största problemet mina vänner har med sina 35 däck är att de aldrig kan rulla över grus utan lixom plogar sig igenom massan. Bra Packad Gravel Cat1 är ju tusan slätare än asfalt!

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd

Jo precis, med allt annat samma så rullar släta däck snabbare även på grus. Då det gäller grepp så tror jag nabbar hjälper även på torrt lösgrus, men det är inget jag riktigt läst eller studerat om hur det funkar. Nabbar griper tag och fastnar på ojämnheter och även om det nabbarna fastnar på också lossnar så borde rimligtvis friktionen bli högre totalt. MTB-cyklister cyklar ju i torra förhhålanden mycket också, och de kör aldrig slicks så vitt jag vet.

Tittar man på bicyclerollingresistance som testar på en struktur-trumma så bland grusdäcken är de släta mycket riktigt snabbast. Det första däcket i listan som faktiskt har lite nabb i körbanan är just nu Continental Terra Speed (det är dock tätt i toppen, ordningen spelar mindre roll), och det och några andra slår vissa släta däck. Sen får man ju vara medveten om att en gummiblandning med högt våtgrepp antagligen offrar lite rullmotstånd, och naturligtvis bra punkaskydd kostar osv.

Då det gäller punkteringsrisk har nabbar en liten fördel också då det ger lite mer avstånd för vassa grejer att komma in och göra hål.

jolov

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Däck är så sjukt individuellt och den enas önskedröm kan vara den andras mardröm. :cool:

Just ”slicks” tycker jag blir sjukt nervösa fram och svåra att få ner kraften på bak.

Men så upplever jag också att däck som nästan ser likadana ut kan vara himmel eller helvete.
Har jag testat 13-14 par olika däck i allt från 38mm - 55mm på min hoj under min korta karriär som gravelcyklist.

Och nästan hela tiden går jag tillbaka och förvånas över hur Specialized Sawthooth kan kännas så stabilt och ha så bra fäste trots att det saknar nabbar, och så är Pathfinder som ser nästan lika ut ett av mina stora hatobjekt till däck, det och Snoqualmie från RH samt WTB Venture som också hamnar på samma lista med fruktansvärda upplevelser. :poop:

Men är ganska tung och kör med 30mmID på hjulen och absolut oftast på sub 2bar.

De som cyklade UppsalaLoopen i helgen har också förstått att jag undviker asfalt i mest möjliga mån och att lite sprängsten inte hindrar framfarten när jag letar rutter. :LOL:
Du får nästan göra en liten minirecension. Vilka däck har du provat och vad tycker du om dom?

Topp