Team utan gränser har en del rundor som startar i norrort. Resten får forumet assistera med ;)Om man skall börja med Gravel. Bara kört MTB innan.
Vad skall man köpa för cykel (är 186 cm, tänkte begagnad gärna budget 10 000)
Kläder?
Cykeldator?
Pulsklocka?
Var hittar man bra lopp eller rundor om man utgår från Norrort?
Haha. Av alla jävla slappa ass savers som man ser ha folk hängandes som en vinballe under sadeln tar det här priset. Det gäller att vika ass savers först så att dom får en bra styrsel. Men det gäller kanske inte win wing. Skönt att du hittade dom andra två plastplopparna.Okej tack för svar. Har fått Win Wing och monterat men något känns fel. Den lägger sig på hjulet. Vad har jag gjort för fel? 😅
Jag gick från Cinturato H 40 till pathfinder pro 42or. Inte besviken.Visa bilaga 626858 Visa bilaga 626859
En grustur ihop med en kompis.
Mina 35 mm Cinturato H börjar att vara väldigt släta nu. Frågan är om jag skall köra samma eller byta till ett annat märke och modell. Kanske kör på 40 mm Cinturato H som någon slags kompromiss mellan komfort och smidigt däck när det blir asfalt.
Ganska så olika cyklar. Ridley Kanzo är lite mer cyclocross-stilen (kanske inte konstigt då den är belgisk), Merida Silex är mycket upprättsittande nästan crossover grus / hybrid, Scott Speedster och Diverge elite är lite mer mainstream. Jag tycker 1x är enklare när det är stökigt single track, och tycker små hopp mellan växlarna inte är lika viktigt som med en landsvägsracer, så jag väljer 1x om det går, men inte en avgörande faktor.Tänkte köpa nytt då det är svårt att hitta bra storlek för mig 171/80 cm begagnat.
Scott Speedster Gravel 30, Merida Silex 400/600 (1by), Ridley Kanzo Apex 1by, eller Specialized Diverge Elite? Några starka åsikter här? Eller något annat hett tips? Tänkte mest köra grus och single-track men även transport till gruset.
Mina 35 mm Cinturato H börjar att vara väldigt släta nu. Frågan är om jag skall köra samma eller byta till ett annat märke och modell. Kanske kör på 40 mm Cinturato H som någon slags kompromiss mellan komfort och smidigt däck när det blir asfalt.
Hade du testat S-Works Pathfinder? Jag kommer aldrig mer att byta däck iaf :-) Fast dom blir ju 44mm på i24 fälgar, kanske för breda?Visa bilaga 626858 Visa bilaga 626859
En grustur ihop med en kompis.
Är nyfiken på däcken i alla fall. Har en gravel redan med breda, grovmönstrade däck. Denna hoj vill jag ha lite smalare sulor på. Funderar lite på de däcken fast i 38 mm på 25 mm hookless.Hade du testat S-Works Pathfinder? Jag kommer aldrig mer att byta däck iaf :-) Fast dom blir ju 44mm på i24 fälgar, kanske för breda?
Aha, när jag köpte fanns dom bara i en storlek (42)Är nyfiken på däcken i alla fall. Har en gravel redan med breda, grovmönstrade däck. Denna hoj vill jag ha lite smalare sulor på. Funderar lite på de däcken fast i 38 mm på 25 mm hookless.
Tänkte den fanns i 38 mm även på S-works.Aha, när jag köpte fanns dom bara i en storlek (42)
Edit: och verkar fortfarande bara göra det? Eller tänker du på nån annan variant kanske…
Edit två: lite bilder från dagens snurr då jag än en gång förundrades över hur mycket jag gillar däcken, även med fulgrustryck på asfalt![]()
S-Works Pathfinder 2Bliss Ready | Specialized.com
The Pathfinder is the winningest tire in gravel, with victories at the biggest gravel races in the world, including multiple Unbound 200 wins. So, apologies to the rest of the field, but we just made the Pathfinder even faster. Introducing the S-Works Pathfinder. It retains the tread pattern...www.specialized.com
Visa bilaga 627048
Visa bilaga 627046
Visa bilaga 627047
Kanske ska ge dem ett försök då... jag tycker dock att mina Strada Bianca även säsong två är lite knepiga få på, fast fälgarna jag använder för dem är tillverkade på 80-talet med den precision som gällde då så det kanske inte är helt rättvisande...Har kört med Getaway Pro i ett år nu och tycker de har lite oförtjänt dåligt rykte när det gäller montering. Första gången var de lite jobbiga, men när de suttit på ett tag och töjt sig och fått form så är de inte så farliga. Väldigt sköna däck!
Blir alltid så sjukt avundssjuk när jag ser sådana här bilder. Sånt landskap vill jag också ha att cykla genom!Aha, när jag köpte fanns dom bara i en storlek (42)
Edit: och verkar fortfarande bara göra det? Eller tänker du på nån annan variant kanske…
Edit två: lite bilder från dagens snurr då jag än en gång förundrades över hur mycket jag gillar däcken, även med fulgrustryck på asfalt![]()
S-Works Pathfinder 2Bliss Ready | Specialized.com
The Pathfinder is the winningest tire in gravel, with victories at the biggest gravel races in the world, including multiple Unbound 200 wins. So, apologies to the rest of the field, but we just made the Pathfinder even faster. Introducing the S-Works Pathfinder. It retains the tread pattern...www.specialized.com
Visa bilaga 627048
Visa bilaga 627046
Visa bilaga 627047
Tycker det är ett suveränt däck för allt utom riktigt grovt underlag och lera. Kör 38 mm med 3 bar för jobbpendling, 2-ish för grus/nöje. En punka på första paret som vätskan löste. Annars noll bekymmer.Är lite lur på om det skall bli det här däcket.
Gillar 35 mm när det kommer till asfalt och sportgrus. Blir lite tråkigare när det börjar att skumpa. Gårdagens tur blev för tuff för 35 mm, där hade 45 mm varit mycket bättre.![]()
Cyklar online | Sveriges bästa cykelbutik online | tcmcykel.se
Webbutiken med cyklar och tillbehör för både den erfarne- och vardagscyklisten. Stort utbud av kvalitetsvarumärken till bra priser! Snabba leveranser och körklara cyklar hem till din dörr. Specialized, Bell, Giro, Sram.www.tcmcykel.se
Jag har dom på ett par DT Swiss CR1400. Har lagt av och på dom två gånger sen första monteringen och de är väl inte lätta, men kräver inte heller svordomar och jag är inte orolig för om jag skulle behöva göra operationen i fält. :)Kanske ska ge dem ett försök då... jag tycker dock att mina Strada Bianca även säsong två är lite knepiga få på, fast fälgarna jag använder för dem är tillverkade på 80-talet med den precision som gällde då så det kanske inte är helt rättvisande...
Är nån sugen på 2-dagars Biertour?
DAG 1 - lördag : Färja (11.30-13.30) från Trelleborg till Sassnitz och : https://en.mapy.cz/s/bacapotamo
DAG 2 - söndag : https://en.mapy.cz/s/nunukecano och färja Rostock -Trelleborg (22.30-6.00)
Vi kan ev. ändra till fredag-lördag
Fantastiska Rugen, fina tyska cykelvägar + massa bier !
Terra Speed TR 40 är liten i storleken, på 17,8mm fälg är den 37,6 mm (exklusive nabb), och Pathfinder 38 är 36,3 mm, Pirello Cinterato Gravel H 40 är 38,4 mm. Blir förstås en hel del bredare på 25 mm inre bredd, men relativa skillnaden mellan däcken är liknande.
Schwalbe G-One RS Super Race 40 (obs: RS, inte R, stor skillnad i prestanda) är ett annat mycket snabbt däck, men dyrt och lite svårt få tag på. Pathfinder är ett snabbt däck det också, det är ju Specialized Gripton-gummiblandning, men de når inte riktigt upp till exempelvis Continentals senaste Black Chili-blandning. Det är grymt svårt tävla med de stora däckjättarna, om man inte börjar kompromissa med hållbarhet och punkaskydd.
Specialized tracer 47mm eller kanske maxxis Rambler 50mm ? Fet hoj med!Jag skulle vilja ha några andra 700x50-ish mm däck. wtb Venture sitter på nu.
Var påväg att köra Herse däcken, men 2000kr för ett par däck kändes lite väl dyrt trors allt
Visa bilaga 627413
Sväljer Mehtehn 700x50? Lite sugen på Pathfinder 700x47 till min.Jag skulle vilja ha några andra 700x50-ish mm däck. wtb Venture sitter på nu.
Var påväg att köra Herse däcken, men 2000kr för ett par däck kändes lite väl dyrt trors allt
Visa bilaga 627413
Jag ser inte riktigt vitsen med den typen av däck på grus.Pratar vi snabba grusdäck är jag stark förespråkare av G One RS! De är otroligt lättrullade, tåliga och har väldigt följsamma (supple) däcksidor så de greppar förvånansvärt bra när man släpper lite på trycket.
De ser ut att finnas på XXL:s hemsida i både 40 och 45 mm, 40 mm för 659kr vilket är ett bra pris.
har en uppsättning G-One Ultrabite liggande som gått några få mil.Jag skulle vilja ha några andra 700x50-ish mm däck. wtb Venture sitter på nu.
Visa bilaga 627413
De verkar vara lätta också.Pratar vi snabba grusdäck är jag stark förespråkare av G One RS! De är otroligt lättrullade, tåliga och har väldigt följsamma (supple) däcksidor så de greppar förvånansvärt bra när man släpper lite på trycket.
De ser ut att finnas på XXL:s hemsida i både 40 och 45 mm, 40 mm för 659kr vilket är ett bra pris.
Jo, eller ja. Wtb venture i 50mm och 20mm ID fälgar funkar fint.Sväljer Mehtehn 700x50? Lite sugen på Pathfinder 700x47 till min.
Tack för erbjudandet. Men tror dom blir lite väl grovmönstrade för mig :)Jag ser inte riktigt vitsen med den typen av däck på grus.
Tycker redan att de populära Pirelli H däcken är förfärligt usla att få stopp på cykeln och
har en uppsättning G-One Ultrabite liggande som gått några få mil.
Kan bli dina för en struntsumma då jag inte kommer använda dem igen.
Jag kan hålla med och jag köper inte själv däck med nabbfri körbana, men vissa kör ju till och med slicks på grus, typ strada bianca, och är det mycket asfalt inflätat på ens turer så kan det vara skönt med en slät däckbana så man slipper durr-ljudet och -känslan på asfalten.Jag ser inte riktigt vitsen med den typen av däck på grus.
Tycker redan att de populära Pirelli H däcken är förfärligt usla att få stopp på cykeln och
har en uppsättning G-One Ultrabite liggande som gått några få mil.
Kan bli dina för en struntsumma då jag inte kommer använda dem igen.
Däck är så sjukt individuellt och den enas önskedröm kan vara den andras mardröm.På torrt grus är väl slicks bättre. Det är ju inte interfacet mellan däck och grus som glider utan mellan grus och annat grus. Mjuka släta däck bör ge minst rullmotstånd och mest grepp.
Edit: Bör väl gälla vått grus också. Det är snarast på lera och så man behöver nabbar. Men lera är ju inte grus 🙂
Jo precis, med allt annat samma så rullar släta däck snabbare även på grus. Då det gäller grepp så tror jag nabbar hjälper även på torrt lösgrus, men det är inget jag riktigt läst eller studerat om hur det funkar. Nabbar griper tag och fastnar på ojämnheter och även om det nabbarna fastnar på också lossnar så borde rimligtvis friktionen bli högre totalt. MTB-cyklister cyklar ju i torra förhhålanden mycket också, och de kör aldrig slicks så vitt jag vet.På torrt grus är väl slicks bättre. Det är ju inte interfacet mellan däck och grus som glider utan mellan grus och annat grus. Mjuka släta däck bör ge minst rullmotstånd och mest grepp.
Edit: Bör väl gälla vått grus också. Det är snarast på lera och så man behöver nabbar. Men lera är ju inte grus 🙂
Du får nästan göra en liten minirecension. Vilka däck har du provat och vad tycker du om dom?Däck är så sjukt individuellt och den enas önskedröm kan vara den andras mardröm.
Just ”slicks” tycker jag blir sjukt nervösa fram och svåra att få ner kraften på bak.
Men så upplever jag också att däck som nästan ser likadana ut kan vara himmel eller helvete.
Har jag testat 13-14 par olika däck i allt från 38mm - 55mm på min hoj under min korta karriär som gravelcyklist.
Och nästan hela tiden går jag tillbaka och förvånas över hur Specialized Sawthooth kan kännas så stabilt och ha så bra fäste trots att det saknar nabbar, och så är Pathfinder som ser nästan lika ut ett av mina stora hatobjekt till däck, det och Snoqualmie från RH samt WTB Venture som också hamnar på samma lista med fruktansvärda upplevelser.
Men är ganska tung och kör med 30mmID på hjulen och absolut oftast på sub 2bar.
De som cyklade UppsalaLoopen i helgen har också förstått att jag undviker asfalt i mest möjliga mån och att lite sprängsten inte hindrar framfarten när jag letar rutter.![]()