Skev vevarm?

DanneFARB

Medlem
Skev vevarm?
Hej!

Jag tar kanske i, men jag vet inte, grundläggande mek-kunskaper.

Är denna skillnad något som kan förstöra vevparti eller vevlager? Eller är jag för petig?

Notera avstånd mellan vevarm och vevlager, större avstånd vid röda ringen än gröna. Har lossat på vevarmen från spindeln, trätt på igen och försiktigt och metodiskt skruvat åt justerskruven samtidigt som jag kontrollerar eventuellt spel och dålig rotation, men får samma avstånd hela tiden, skruvar jag åt mer så tar vevarmen i och skaver mot vevlagret (vid den gröna ringen) och rotationen blir ej tillfredställande.

Cykeln är 100 mil ny och vevlagret är helt nytt (Jag har gjort rent gängorna, fettat in och skruvat in nya vevlagret med rätt Nm). Vad kan i så fall vara skevt? Vevlagret? Spindeln? Vevarmen? Har haft loss alles och gjort en ockulär besiktning men ser inte med blotta ögat att något skall vara skevt. Det skall tilläggas att när jag trär spindeln genom vevlagret så glider den absolut inte friktionsfritt genom vevlagret, det räcker dock med handkraft, har ej behövt banka igenom vevpartiet..

Tack alla kunniga där ute!

IMG_0016 – liten.jpeg

Bilagor

• IMG_0016 – liten.jpeg
    IMG_0016 – liten.jpeg
    18.5 KB · Besök: 135
Skev vevarm?
Lite för dålig/liten bild, men sitter vevlagret rakt då? Jag tycker se motsvarande diff mellan lager och ram...
Edit: När du bytte lager, kunde du skruva in det med handkraft hela vägen då, eller blev du tvungen använda nyckel hela vägen...?

Skev vevarm?
Lite för dålig/liten bild, men sitter vevlagret rakt då? Jag tycker se motsvarande diff mellan lager och ram...
Edit: När du bytte lager, kunde du skruva in det med handkraft hela vägen då, eller blev du tvungen använda nyckel hela vägen...?
Jag kunde skruva in det för hand tills det nästan nuddade ramen, då blev det verktyg eftersom det gick trögt. Jag börjar tro att jag måste medelest handpåslag varit för brysk när jag fört spindeln genom vevlagret när det blev bytt... Tänker om spindeln inte träffat hålet genom lagret på icke-drivsidan exakt i mitten och ruckat på hela lagret? Är det möjligt att göra det för hand, vill minnas att jag pressade på rätt hårt...

Skev vevarm?
+1. Det där ser ut som ett uppenbart exempel där vevlagerhylsan behöver planhyvlas. En välsorterad cykelbutik har verktyg och kompetens för detta.
Jag funderar på om den upplevelsen kommer sig av den dåliga bilden och eventuellt ljus från sidan? Upplevde ingen sned arm med det förra vevlagret... Det knakar åtminstone inte längre!

Skev vevarm?
Får nog ta in på verkstad ändå... Men är det något som kan orsaka skador rent akut som är av allvarligare karaktär från spindeln, vevarmen eller så? Vevlagret är ju ingen större kostnad tänker jag..

Skev vevarm?
Jag kunde skruva in det för hand tills det nästan nuddade ramen, då blev det verktyg eftersom det gick trögt. Jag börjar tro att jag måste medelest handpåslag varit för brysk när jag fört spindeln genom vevlagret när det blev bytt... Tänker om spindeln inte träffat hålet genom lagret på icke-drivsidan exakt i mitten och ruckat på hela lagret? Är det möjligt att göra det för hand, vill minnas att jag pressade på rätt hårt...
Då ska det nog vara lugnt. Men hur ser det ut på andra sidan då, kanske nån distans eller nått som hamnat snett så axeln inte kommer igenom riktigt?

Skev vevarm?
Ja, hur ser det ut.. Det ser bra ut. Tror jag, haha!

Jag har ingen distans på lagret så spindeln trycktes helt sonika "hela vägen in" tills det handgripligen tog stopp och gängorna på andra sidan tittade ut. Kan det påverka en snedhet på spindeln om vevlagret som satt på hade ett litet annat mått, alltså var djupare (man kanske säger längre)? Jag tycker mig kunna köra igenom alla 11 växlar på storklingan såsom tidigare utan några skav i framväxeln eller annat, har inte behövt justera växlarna nämnvärt förutom något litet pill på H-skruven fram.

Skev vevarm?
Finns risk att lagret sitter snett på axeln om lagerhylsan inte är plan.
Byter du vevlager pga byte av vevparti?
Förstår, kanske var för omild mot den då på nåt sätt.. Byter pga knakande ljud som inte försvunnit efter att ha försökt göra rent, låta torka och fetta in på nytt (den har gått en blöta och leriga lopp tidigt i år). Gjorde säkert inte världens bästa service men kände att ett nytt vevlager var en billig lösning på problemet. Så fick jag eventuellt ett annat istället ?

Skev vevarm?
Om ickedrivsidan sitter snett borde du kunna upptäcka detta genom att skruva bort lagerkoppen på drivsidan och trycka in vevpartiet från ickedrivsidan. Om axeln centrerar dåligt vet du att lagret sitter snett.

Skev vevarm?
Jag funderar på om den upplevelsen kommer sig av den dåliga bilden och eventuellt ljus från sidan? Upplevde ingen sned arm med det förra vevlagret... Det knakar åtminstone inte längre!
Det jag och andra menar är att ramen troligen inte är 100% plan. Vevlagret skruvas in i separata gängor från varsin sida. Om inte ytterkanten är helt plan uppstår de symptom du beskriver. En bra verkstad kan planfräsa varje sida.

Skev vevarm?
Sådär, nu återkommer jag! :D

Mekanikern hade inga synpunkter alls på vevpartiet, han hade dock loss allt och satte tillbaka (så för ovan misstänker jag handhavandefel sign undertecknad). Dock fick han skruva på i princip alla skruvar på hela cykeln innan de förstod att det var dropoutsen som knakade (varför jag trodde mig behöva byta vevlager från första början...). Skruva loss, lite fett, skruva fast och klart...

Komiskt nog var det en annan Allebike MB31 gravel inne för EXAKT samma problem, så ni som har knak på era MB31, undersök dropouts!

Tillbaka
Topp