Donator till Ragley bigwig 2017-ram?

FET! Inspirerande, bara bakbroms alltså? Jag minns någon slags uråldrig devis om hur mycket bromskraft man ska ha bak jämför med fram, det är nog därför jag fastnat vid det där i tankarna. Funkar det bra eller? Och singelspeed? Den måste vara hyfsat lätt också va? Ser mäktig ut

FET! Inspirerande, bara bakbroms alltså? Jag minns någon slags uråldrig devis om hur mycket bromskraft man ska ha bak jämför med fram, det är nog därför jag fastnat vid det där i tankarna. Funkar det bra eller? Och singelspeed? Den måste vara hyfsat lätt också va? Ser mäktig ut

Max bromskrafter är mycket lägre bak för att framhjulet trycks ner mot marken när man bromsar medan bakhjulet lyfts. 160 mm bak räcker för att låsa bakhjulet. Jag bytte till 180 för att sänka kraften som behövs på handtaget, det bromser trevligare. I Alperna är det bättre med stora skivor för att förhindra överhettning, men jag möter max 10 meter höga nedfart kring Stockholm.

Bygget är bästa jag har gjort någonsin för min cykling. Jag tyckte att det gick för snabbt på min FS och att stigarna blev för enkelt efter några år av träning. Nu har jag alltid skoj, även på de relativt enkla stigarna 5 minuter från hemmet. Och jag får "gratis" styrketräning av av lyfta framhjulet hela tiden och trampa uppför brantar.

Ja, cyklen är mäktigt och lätt: 10 kg. Jag är fortfarande otroligt nöjd!

PS: byggtråd här: https://happyride.se/forum/threads/n-1-1-s.3686906/

Tillbaka
Topp