[OT] Ny Kaffebryggare, vilken?

Nu vet jag att ni driver med mig, det där ett kaffestopp på skogscyklingen?
Eller heter du Posör i mellannamn?
Så här ser en fika ut på cykelturen när man inte behöver låtsas vara något man inte är.
Visa bilaga 619692
Svårsmält fika det där. Tror du missförstått konceptet fika, men vi närmar oss kanske förklaringen över din smakuppfattning av eldoradosnabbkaffe.

Moccamaster har några olika varianter av droppstopp. Den reglerbara på bild högre upp är väl inte helt stabil. Det var många svordomar när vi hade sån på jobbet. På vår maskin hemma är det en fjäderbelastad arm som täpper till. Mekanismen öppnas när man placerar hållaren på sin ”platta”. En dag lär väl oringen längst ned torka ut, men hittills har den funkat utmärkt.
Nu blev man ju sugen på en uppgradering!

Mocca master måste verkligen ha lyckats med sin reklam i Sverige.
Jag tycker att dom är så fruktansvärt skramliga, och så tyckte jag att kaffet bryggdes för kallt.
Inte druckit mocca master på många år då jag inte vet någon som har kvar sin, men kanske har blivit bättre

Hade en känsla av att många skulle känna sig träffade.
Ja, det gör jag nog vad gäller att känna skillnad på frystorkat och ”färskt” kaffe, och jag är ganska opretentiös vad gäller kaffe egentligen. Och jag känner mig nog även ganska träffad gällande att sätta i mig en pappskylt och kalla det för fika. Så du har helt rätt.

Senast ändrad:
Brygger du en halvliter kaffe så är det ju inte direkt "fyllt" på botten så det bör bli sämre än om man brygger med vanliga filter. Förr sade dom att man helst ska brygga minst en halvliter åt gången...
Jo, det är jag med på, och det är just av den anledningen jag undrar om någon vet av erfarenhet. Kanske skulle man kunna kombinera med något 3d-printat för att kunna köra med ”vanliga” filter när man bara kör mindre mängder? (Eller typ kapa av en random ”vanlig” filterhållare och sätta i?)
1681635033075.jpeg

Mocca master måste verkligen ha lyckats med sin reklam i Sverige.
Jag tycker att dom är så fruktansvärt skramliga, och så tyckte jag att kaffet bryggdes för kallt.
Inte druckit mocca master på många år då jag inte vet någon som har kvar sin, men kanske har blivit bättre

Utseendemässigt och kvalitétskänslan (alltså den helt subjektiva genom att känna på den) så ligger dom i botten. Men för att brygga gott kaffe så ligger dom i toppen.

Eller gjorde kanske, har inte hängt med i senaste utvecklingen. Det har ju under senare år (jag är gammal så "senare år" kan vara 10+ år, eller mer) blivit lite hets på att kaffet skall bryggas enligt konstens alla regler. Det var väl den där certifieringen som drog igång kapprustningen. Innan det var MM ganska ensamma herre på täppan. Var det Wilfa som drog igång den där certifieringen?

Kommer ihåg när jag köpte en kaffebryggare nån gång på 90-talet. Klämde lite på en MM men tyckte den kändes väldigt plastig och billig, hade ingen aning då om att den ansågs brygga bra kaffe. Det blev en Braun istället, som såg lite "modern" ut. När jag nu för några år sedan tog tag i det här med kaffe och började mala själv och skaffade en MM så testade jag för skojs skull en bryggning på den gamla Braunen, det smakade urk!

Om man köper färdigmalt kaffe så är man inte riktigt med i matchen, då väger det inte så tungt vad man tycker om bryggkvalitén på någon bryggare.

Största skillnaden är om man maler själv eller inte. Vi gjorde något av ett blindtest över påsk. Samma sorts kaffe, Grandia, med nymalda bönor hemma och färdigmalda i stugan. Moccamaster på båda ställena.

Min fru, som nästan dricker vilket kaffe som helst förutom mina etiopiska lättrost?, anmärkte på skillnaden eller ska jag säga avsaknad av smak?

Köp inte denna för klockan i min drar sej med 5 minuter på 24 timmar.
Har mailat Biltema men inte fått svar. Verkar som om företaget skiter i att klockan inte fungerar.

Köp inte denna från Biltema för min visar fel på 5 minuter på 24 timmar. Har mailat Biltema men företaget svarade inte,

Ska man vara riktigt nördig med kaffebryggning så är manuellt det bästa, om man har stenkoll på vattentemperatur och vattenflöde.

Samt att man som @salle gör (om jag förstod det rätt) väntar lite innan man öppnar ventilen. Ett tag stängde jag filtret innan det sista vattnet runnit ner (var en Wilfa) väntade en liten liten stund och öppnade sedan. Tyckte det blev godare. Såg en kaffenörd på jotuben som bryggde manuellt och lät sista skvätten gosa till sig lite innan han öppnade igen. Kan ha varit ett sånt filter som salle köpt.

Ska man vara riktigt nördig med kaffebryggning så är manuellt det bästa, om man har stenkoll på vattentemperatur och vattenflöde.

Samt att man som @salle gör (om jag förstod det rätt) väntar lite innan man öppnar ventilen. Ett tag stängde jag filtret innan det sista vattnet runnit ner (var en Wilfa) väntade en liten liten stund och öppnade sedan. Tyckte det blev godare. Såg en kaffenörd på jotuben som bryggde manuellt och lät sista skvätten gosa till sig lite innan han öppnade igen. Kan ha varit ett sånt filter som salle köpt.
Menar du att en apparat år 2023 inte går att få med bättre koll på vattenflöde och vattentemperatur än en avkomma med släktskap till apor? Låter faktiskt som att det vore tvärtom, även om man ju gärna vill att ett hantverk ska ge bättre resultat. ?

Menar du att en apparat år 2023 inte går att få med bättre koll på vattenflöde och vattentemperatur än en avkomma med släktskap till apor? Låter faktiskt som att det vore tvärtom, även om man ju gärna vill att ett hantverk ska ge bättre resultat. ?

Som sagt, om man har stenkoll på temperatur och vattenflöde, men orka det, typ. (Jag orkar inte).

Det beror ju på vad man gillar. Jag som starkt ogillar när kaffet får ton av syra och är otroligt känslig för lång bryggtid tycker ju sånt där är pest. Jag tycker det är gränsfall att brygga mer än 4 koppar i mockamastern för att det får dra för länge och drar ur fel smaker med mer vatten. Men ska man bara brygga 2 blir det för blaskigt om man inte gör så..

Det beror ju på vad man gillar. Jag som starkt ogillar när kaffet får ton av syra och är otroligt känslig för lång bryggtid tycker ju sånt där är pest. Jag tycker det är gränsfall att brygga mer än 4 koppar i mockamastern för att det får dra för länge och drar ur fel smaker med mer vatten. Men ska man bara brygga 2 blir det för blaskigt om man inte gör så..

Jo, det bör ju finnas en optimal mängd kaffe/vatten för bästa smaken. Men om man ska brygga lite mer så ska man kanske mala lite grövre?

Jag brukar alltid blöta ner filtret, för att mätta det med vätska. Så det första göttigsta inte sätter sig i filtret.

Testar en Siemens EQ900 för Reviewclub just nu. Löjligt bra och lättanvänd.
Är själv ingen Barista, men här kan man lätt justera malningsgrad, temperatur, kontakt tid..You name it. Eller så gör man som jag och bara trycker på kaffet som ser godast ut på touch skärmen. Mina numera ovanligt hyperaktiva ungarna älskar kaffe macchiaton.

Din för ..host..typ..30 lök

Bra tips, men för säkerhets skull ska man nog kombinera med en bra kvarn

Dom där allt-i-ett har nog en kvarn som inte maler sådär perfekt jämnt :)

Bryggaren på landet har gett upp. Jag söker något nytt och prisvärt för typ 1000-1500. Billigare gör ju inget heller...

Vad finns det?

Bryggaren på landet har gett upp. Jag söker något nytt och prisvärt för typ 1000-1500. Billigare gör ju inget heller...

Vad finns det?

Vad finns det?
Jag har haft 3st Braun från 500-serien i 15+ år och är supernöjd. Köpte min senaste KF560 i början av förra året, men den börjar nu utgå och kan vara svår att hitta. Brygger hett och gott kaffe, och har automatisk avstängning.

Men KF570 (i stort sett samma, vet inte vad som skiljer) finns här däremot till bra pris 835kr just nu:

Vad finns det?
Wilfa eller Moccamaster imho. Köp den dyraste du har lust till. Rea nu: https://www.power.se/koksapparater/...N4l-Cr2Gos79PoOomy9DntjhsesMZiyQaAmqHEALw_wcB

R&R har ju testat maskiner och där vann Biltemas :). Men jag skulle i det fallet inte lyssna på dem. De har använt "vanlig svensk standardsort av kaffe" men vad det är är ju högst osäkert. Deras expertpanel har gett samtliga kaffebryggare betyget 8 eller 9 på smak där 9 är högsta betyg, känns så där. https://www.radron.se/tester/koksmaskiner-stadning/kaffebryggare/

Wilfa eller Moccamaster imho. Köp den dyraste du har lust till. Rea nu: https://www.power.se/koksapparater/...N4l-Cr2Gos79PoOomy9DntjhsesMZiyQaAmqHEALw_wcB

R&R har ju testat maskiner och där vann Biltemas :). Men jag skulle i det fallet inte lyssna på dem. De har använt "vanlig svensk standardsort av kaffe" men vad det är är ju högst osäkert. Deras expertpanel har gett samtliga kaffebryggare betyget 8 eller 9 på smak där 9 är högsta betyg, känns så där. https://www.radron.se/tester/koksmaskiner-stadning/kaffebryggare/

Tack, det fick bli den wilfan. Inte lust att betala typ 2500 för en mocca till landet...

Tillbaka
Topp