Gammal racer, byta ut ramväxlar?

Cogo

Medlem
Hej hej.

Funderar på att investera i en billig och äldre racercykel för att ha och myscykla lite landsväg med istället för att köpa en hybrid.

När man tittar på äldre och billigare modeller så har dessa växelreglagen på ramen. Är det bökigt att byta dessa så att reglagen sitter på styret istället eller inbyggda i bromshandtagen? Vad behöver bytas i så fall?

Eller är dessa rammonterade växelreglagen helt okej att köra med?
Mvh magnus

Jag hade nog "investerat" i en modern lvg-cykel med reglagen i bromshandtagen. Finns mycket begagnat till små pengar om man tittar på 10-15 år gamla cyklar. Säkert många cyklar som inte gått så långt utan mest stått still i förråden. Du lär åka på en ganska hög kostnad för att bygga om till moderna växlar. Reglage, växelförare, kassette, freehub (eller nytt bakhjul) mm.

Jag vill hävda att det är väldigt många parametrar som spelar in om en konvertering till modernare växlar är värt det eller inte.

Hur mycket gillar du att cykla?
Hur mycket gillar du att meka?
Hur bra är du på att meka?
Bryr du dig om originalskick på en gammal och eventuellt ”fin” racer?
Är kostnaden i kronor viktig?
Osv, osv…..

Jag har en Miyata 1-10 som är omgjord i ”neo-retro” stil och jag älskar den cykeln. Jag har lagt mycket tid och engagemang för att fixa den och är oerhört glad både över att ha den och över att cykla på den. Ingen annan än jag själv kan ju avgöra om det är rimligt eller vettigt.

Bilagor

• C81E65EA-3C3C-4397-B03B-23B980AF74FA.jpeg
    C81E65EA-3C3C-4397-B03B-23B980AF74FA.jpeg
    1.6 MB · Besök: 199
Jag hade absolut inte orkat hålla på med det om man inte tycker det är roligt. Ramväxlar funkar bra men det finns säkert cyklar med STI-reglage i vettigt skick för 4-5 tusen med.

Jag vill hävda att det är väldigt många parametrar som spelar in om en konvertering till modernare växlar är värt det eller inte.

Osv, osv…..

Jag har en Miyata 1-10 som är omgjord i ”neo-retro” stil och jag älskar den cykeln. Jag har lagt mycket tid och engagemang för att fixa den och är oerhört glad både över att ha den och över att cykla på den. Ingen annan än jag själv kan ju avgöra om det är rimligt eller vettigt.
Det viktigaste är nog om man gillar att meka :) Gör man inte det skulle jag inte lagt jobb på det.

En mycket erfaren och dessutom klok cyklist (ovanlig kombo, men plötsligt händer det) som jag känner har satt Shimano Claris-britters på en äldre lvg-cykel. Han är vanligtvis föredömligt nogräknad med vilka komponenter han bygger med vilket inte sällan innebär hyfsat exklusiva och därmed dyra grejer. Men han berättade att det inte gick att bortse ifrån att Claris-grejerna faktiskt var riktigt bra trots ett ok pris.

Do it!

Med det sagt, om det verkligen är fokus på mys och du gillar cykeln i övrigt så funkar gamla grejer helt ok.

Osv, osv…..

Man kan även sammanfatta det som: Behöver man ställa frågan, så är det inte värt det. :)

Håller med dig. Om fokus är tid, engagemang och att man uppskattar cykeln i dess organisalskick, så kan det absolut vara det.

Ur "kan man får tag i en cykel lite billigare genom att köpa en gammal häck med ram-växlar och byta ut växlarna på den"-perspektivet... nä.

Finns det inte mellanmjölksvarianten med friktionsreglage uppe på styrstammen? Vill minnas att det var ett rejält lyft jämfört med att ha dem nere på ramen.

Jag hade en (Crescent) vardagsräcer på 80-talet, fast svetsat stöd o lås , stänkskärmar o pakethållare, och såna där extra inte bromsreglage. Heela baletten. Men till saken: den hade 2*5, ren friktionsväxel fram men positronväxlar bak, med reglagen på downtube.
Och min brorsa hade en likande cykel fast med reglagen på styrröret ovanför ramen.
De på brorsans cykel var bra och ok att växla med om man satt upprätt med händerna på extra-broms-reglagen (som funkade dåligt på båda cyklarna pga flex överallt) men var alldeles för långt från händerna och nära huvudet om man hade händerna i bocken.
Det var tvärtom på min räcer, reglagen var bekvämt nära när man hade händerna i bocken, men man fick böja sig en del när man satt upprätt.
Så beror på hur man vill cykla.

För fincykling så duger ramväxlar, men de är inte värda att byta ut. På en fin cykel vore det synd att byta ut original, och på en billig jonne så är det massor med jobb och pengar.

Alltså jag vetetusan. I fb-gruppen neo-retro velo finns det många fap-vänliga cyklar med 11+ växlade D-A/S-R/Red-grupper. Jag har redan en väldigt trevlig fälgbromsad titan-finväderscykel men åååh vad det vore gött med en Masi eller Colnago Master från tidigt -80 med elväxlar…

En mycket erfaren och dessutom klok cyklist som jag känner har satt Shimano Claris-britters på en äldre lvg-cykel.
Det stämmer att Claris-handtagen är alldeles utmärkta i funktion för sitt låga pris. Svagheten i systemet ligger i andra änden av växelvajern. Det finns inga vettiga 8-d kassetter för platt landsväg. Tex HG50 13/23 som fanns förut är numera så gott som omöjlig att få tag på. 13/26 är däremot vanlig, men den är en halvmesyr. Pga detta tycker jag 8-d är olämplig för landsvägscykel. Bara genom att gå upp till 9-d så blir utbudet markant mkt bättre.

Det stämmer att Claris-handtagen är alldeles utmärkta i funktion för sitt låga pris. Svagheten i systemet ligger i andra änden av växelvajern. Det finns inga vettiga 8-d kassetter för platt landsväg. Tex HG50 13/23 som fanns förut är numera så gott som omöjlig att få tag på. 13/26 är däremot vanlig, men den är en halvmesyr. Pga detta tycker jag 8-d är olämplig för landsvägscykel. Bara genom att gå upp till 9-d så blir utbudet markant mkt bättre.
Bra input som jag inte tänkte på själv!

Och detta är synd, 8-d är ju annars idealiskt som billigt insteg, renovering av utsliten gammelräser eller stadsglidare/stadsräser. Jag har själv byggt två claris-system från gamla räsers till dottern, och hon blev helt förälskad i den första, och far omkring i Sthlm innerstad och letar lycracyklister att kränka över broarna och götgatspuckeln på sin fritid. Så i stan funkar det väl rätt ok. Men inte om man tänker sig lite mer seriös platt lvg körning.

Varför skall projekt vara vettiga eller logiska? ? Det får inte vara positron-bakväxel bara, då finns det inga brifters som funkar.

Men vill man ha brifters så är det kanske billigare att hitta en cykel som har det från början. Själv hittade jag en crescent från sent 90-tal med 7-delat, reglagen behövde plockas isär och smörjas upp men sen fungerade det jättebra.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp