cykel för fågelskådning, camping, fotografering etc.

nilskarlsson

Aktiv medlem
Gomorron!

Genom min arbetsgivare får jag leasa en valfri cykel med tillbehör och nu när vädret här på framsidan är soligt och fint tänkte jag slå till. Jag ska inte pendla med cykeln. (Alla cyklar jag har ställt utomhus här i Gbg har stulits så jag använder Styr och Ställ för pendlingen.) Jag ska använda cykeln för att transportera mig till fågellokaler runt omkring Göteborg med kamerautrustning, kikare osv. Ibland får tält och sådant också följa med. Har ni något bra förslag på cykel som dels tål att packas relativt tung och dels fixar lite terräng?

Helt rätt!
Det låter som att någon form av bikepacking-aktig cykel skulle sitta som ett tomtkryss!

Om ”framsidan” innebär Göteborg så kan jag varmt rekommendera ett besök hos Anders på Veloform, Karl Johansgatan 66.

Om du beskriver dina behov och önskemål samt ungefärlig budget så borde han kunna leda dig vidare och bygga ihop vad du behöver.

Ta en kopp kaffe när du ändå är där så blir du pigg och ännu gladare!

Helt rätt!
Det låter som att någon form av bikepacking-aktig cykel skulle sitta som ett tomtkryss!

Om ”framsidan” innebär Göteborg så kan jag varmt rekommendera ett besök hos Anders på Veloform, Karl Johansgatan 66.

Om du beskriver dina behov och önskemål samt ungefärlig budget så borde han kunna leda dig vidare och bygga ihop vad du behöver.

Ta en kopp kaffe när du ändå är där så blir du pigg och ännu gladare!
Tack för tips! Låter som en trevlig butik, Veloform. Ska göra ett besök. Inte säkert dock att de är godkända av min arbetsgivare för cykelleasing.

Med tanke på att du vill ha möjlighet att lasta en del skulle jag satsa på en stålram och -gaffel. Därefter beror det på vilken deal din arbetsgivare har. Det är dessvärre få stora kedjor som både leasar och säljer den typen av cyklar, men borde gå att hitta. Jag skulle själv helst vilja ha min tub i en pannier eller möjligtvis på ett framflak.

Jag skulle själv helst vilja ha min tub i en pannier eller möjligtvis på ett framflak.
Jag minns att farsan delade ett pvc-rör på längden och satte fast det på pakethållaren. Däri fäste han tub (i vadderat fodral) och stativ. Jag ska höra efter om han har några bilder på arrangemanget.

Han har iaf cyklat många många mil på det sättet och tuben är välbehållen ännu efter ~30 år.

Med tanke på att du vill ha möjlighet att lasta en del skulle jag satsa på en stålram och -gaffel. Därefter beror det på vilken deal din arbetsgivare har. Det är dessvärre få stora kedjor som både leasar och säljer den typen av cyklar, men borde gå att hitta. Jag skulle själv helst vilja ha min tub i en pannier eller möjligtvis på ett framflak.
Arbetsgivaren (Göteborg stad) har avtal med

https://trekstoregbg.se/,
https://www.sportson.se/ och

Pannier, är det en sidoväska?

Jag minns att farsan delade ett pvc-rör på längden och satte fast det på pakethållaren. Däri fäste han tub (i vadderat fodral) och stativ. Jag ska höra efter om han har några bilder på arrangemanget.

Han har iaf cyklat många många mil på det sättet och tuben är välbehållen ännu efter ~30 år.
Det vore toppen. Dela gärna bild om det finns.

Tycker det låter som en touringcykel vore bra om det är mycket utrustning. Två små väskor fram och två stora bak. Så kan du packa kamerautrustning, campingutrustning och mat utan att det blir trångt.
Då skulle egentligen en "standardcykel" fungera förutsatt att det går att montera fäste för väskor fram och pakethållare.
Modell beror ju lite på vad för underlag du tror kommer dominera och om du föredrar rakt styre eller bock.

Senast ändrad:
Arbetsgivaren (Göteborg stad) har avtal med

https://trekstoregbg.se/,
https://www.sportson.se/ och

Pannier, är det en sidoväska?
Precis!

Här har du ju din cykel:

Senast ändrad:
520:an var restad. Läste någonstans på nätet att detta årets modell är den sista Trek gör.

Denna fanns däremot inne. La till pakethållare fram och bak och en massa annan lullull. Målet nu är att slita hårt på den.

Det där blir nog en fin och skoj hoj, men var lite försiktig med framrack och packning på den kolfibergaffeln :)

Det är säkert bra firmor, men jag tycker inte du ska låta dig begränsas av deras sortiment när du har så vettiga behov. Jag vet inte hur "nära" naturen du kommer: https://www.erlan.se/produkt/crescent-kebne-16-vaxlad-2023-ars-modell/
Idag hade jag större hackspett, gulsparv, gråsiska (tror jag, det gick fort), järnfink, nötväcka, pilfink, skata, blåmes, talgoxe och kaja där jag matar. Edit: Glömde herr och fru bofink.

Senast ändrad:
Japp, bra fråga. Hittade uppgiften här:
Det är säkert så att många tycker (inkl jag) att en typ 520 kanske är lite för specifikt. Medans en typ checkpoint är mer mångsidig. Därför har det väl blivit att man har dregglat över den mycket, men aldrig köpt. Men däremot köpte man sig en hoj som funkar till både pendling och äventyr och allt möjligt och är nöjd med det. För man kommer ändå aldrig få tid att cykla jorden runt ?

Det är säkert så att många tycker (inkl jag) att en typ 520 kanske är lite för specifikt. Medans en typ checkpoint är mer mångsidig. Därför har det väl blivit att man har dregglat över den mycket, men aldrig köpt. Men däremot köpte man sig en hoj som funkar till både pendling och äventyr och allt möjligt och är nöjd med det. För man kommer ändå aldrig få tid att cykla jorden runt ?
Rimligt, checkpoint en blir en roligare pendlingscykel såklart. Du hittar nog ett bra sätt att frakta optiken på ett säkert sätt. Själv har jag en ögla på mitt stativs ena fot och kan slingshota hela paketet för brandutryckningar. Händer inte så ofta nu för tiden men hängde in en tjockfot på så vis :)

Nu var det ju Nils som skulle frakta optik. Men håller med ? jag har fraktat optik/campingutrustning också, brukar ha stativet i väska över axeln. Inte optimalt men fungerar en kortare sträcka. Sedan kamera för snabba skott på vägen är rätt praktiskt med en styrväska alternativt pizzarack-väska, eller kanske midjeväska om man har mindre kamera, det använder jag ibland, rätt bra. Man får prova ut några olika koncept tills man hittar ett som funkar.

Hej!

Läser fågelskådning och tänker "ja då kanske man vill ha en relativt upprätt sittställning för att lätt kunna se sig omkring". Läser camping "då vill man ha lastmöjligheter". Att du också skriver fixar lite terräng får mig att tro att det är en ATB (all-terrain-bicycle) du vill åt. Dessa har relativt uprätt sittställnig, klarar av at lastas och kommer oftast med lite grövre däck ett rakt styre eller någon slags "alt bar". Kruxet är att det är en typ av cykel som nyligen återuppfunnits så inte helt lätt att gå till en butik och be om att få klämma på en. Kan bli extra svårt om den ska leasas.

Börja här:

Kika även på dessa:

Om du endast ska åka på grusvägar så är kansje en så kallad gravel bike eller touring cykel bra. Men om du ska skumpa vidare ut i skogen för att campa och kika på fåglar så kanske en något mer robust cykel är en ide.

Lycka till!

Nu var det ju Nils som skulle frakta optik. Men håller med ? jag har fraktat optik/campingutrustning också, brukar ha stativet i väska över axeln. Inte optimalt men fungerar en kortare sträcka. Sedan kamera för snabba skott på vägen är rätt praktiskt med en styrväska alternativt pizzarack-väska, eller kanske midjeväska om man har mindre kamera, det använder jag ibland, rätt bra. Man får prova ut några olika koncept tills man hittar ett som funkar.
Ops, är inte så bra på internet längre :) Och precis så som ovan.
Froste länkar också till massa bra cyklar som nog är ännu svårare att få fatt på via lease-jättarna.

Precis så. Några såna långturer blir det inte här heller. Är rätt nöjd om jag kan öka på antalet skådardagar och tältnätter här i närområdet och bara kan ute och leka med cykeln ibland.

Rimligt, checkpoint en blir en roligare pendlingscykel såklart. Du hittar nog ett bra sätt att frakta optiken på ett säkert sätt. Själv har jag en ögla på mitt stativs ena fot och kan slingshota hela paketet för brandutryckningar. Händer inte så ofta nu för tiden men hängde in en tjockfot på så vis :)
Får med kamera, 100-400-optik, makro-optik och en massa annat i denna Wandrd-insats. Det ser ljust ut med andra ord. Men hur menar du att du fäster ditt stativ?

IMG_3792.JPG

Hej!

Läser fågelskådning och tänker "ja då kanske man vill ha en relativt upprätt sittställning för att lätt kunna se sig omkring". Läser camping "då vill man ha lastmöjligheter". Att du också skriver fixar lite terräng får mig att tro att det är en ATB (all-terrain-bicycle) du vill åt. Dessa har relativt uprätt sittställnig, klarar av at lastas och kommer oftast med lite grövre däck ett rakt styre eller någon slags "alt bar". Kruxet är att det är en typ av cykel som nyligen återuppfunnits så inte helt lätt att gå till en butik och be om att få klämma på en. Kan bli extra svårt om den ska leasas.

Börja här:

Kika även på dessa:

Om du endast ska åka på grusvägar så är kansje en så kallad gravel bike eller touring cykel bra. Men om du ska skumpa vidare ut i skogen för att campa och kika på fåglar så kanske en något mer robust cykel är en ide.

Lycka till!
Tack för bra länkar. Ska läsa.

Hej!

Börja här:

Kika även på dessa:

Lycka till!
Bombtrack säljs av Veloform och har flera exemplar i butik.

Hej!

Börja här:

Kika även på dessa:

Lycka till!
Perfekta cyklar för mina önskemål så när som på en sak. Jag vill ha betydligt tyngre utväxling och gärna 2x för några mil asfalt på alla mina turer.

gärna 2x för några mil asfalt på alla mina turer.
Där sade du nåt. Det är en bra poäng. Lastar man tungt vill man gärna ha lättare växlar än olastat. Det blir ofta en svår kompromiss med 1x. Alternativt om man aldrig cyklar speciellt fort och kan komma undan med mindre framklinga.

En pakethållare ordnar stativproblemet. Bara att surra fast.

DSCF8085_2048.jpg

Till kameran skulle jag rekommendera styrväska, främst för att det går snabbt att nita och dra fram den om man ser nåt spännande att fota. Kan i och för sig kanske bli svårt att hitta en som är stor nog för att rymma hus med monterat 100-400.

Bockstyre suger nåt ofantligt i terräng, så ska du cykla stigar så skulle jag utan tvekan säga rakt styre. Bra med plats för minst 2,3"-däck då också.

520:an var restad. Läste någonstans på nätet att detta årets modell är den sista Trek gör.

Denna fanns däremot inne. La till pakethållare fram och bak och en massa annan lullull. Målet nu är att slita hårt på den.

Jag har en checkpoint (fast något år äldre), och den funkar lysande som skådarhoj, både långa och korta turer. Den funkar rätt bra till det mesta, blir både vardagscykling och träning. Jag har pakethållare med sidoväskor bak som rymmer en hel del. Tuben brukar få stå i en av väskorna, stativet spänner jag fast på pakethållaren. Det sticker ut en del bakåt, men funkar. Har du koll på gruppen EKO-skådare på facebook? Många cyklande skådare med olika setups där.

Jag har en checkpoint (fast något år äldre), och den funkar lysande som skådarhoj, både långa och korta turer. Den funkar rätt bra till det mesta, blir både vardagscykling och träning. Jag har pakethållare med sidoväskor bak som rymmer en hel del. Tuben brukar få stå i en av väskorna, stativet spänner jag fast på pakethållaren. Det sticker ut en del bakåt, men funkar. Har du koll på gruppen EKO-skådare på facebook? Många cyklande skådare med olika setups där.
Härligt att höra dina positiva erfarenheter. Ska tillbaka till butiken imorgon och kolla så att storleken på ramen blir rätt innan de börjar skruva ihop allt. (Är 184 cm och ska välja mellan 56 och 58:a.) EKO-skådare följer jag men är usel på att kolla Facebook. Bra tips dock. Ska kolla runt i gruppen för inspiration.

Omöjligt att ha kontroll över bromsarna om man håller på ett sätt som tillåter en att lyfta framhjulet, om man inte håller nere i bocken. Och det vill man ju inte på stökigt underlag om man inte har styret sjukt högt.
Ja, men jag skulle säga att det beror på ramens geometri (och därigenom styrets position) snarare än att det är själva bocken det är fel på. Har själv cyklat mycket stig inkl mtb-grupprides och mtb-lopp på min bock-hoj och det fungerar alldeles utmärkt. Men det måste ju till en ram (cykel) som är gjord för att cykla överallt med. En "vanlig" landsvägshoj är inge vidare alls, men har man rätt hoj så går det alldeles utmärkt.

Ja, men jag skulle säga att det beror på ramens geometri (och därigenom styrets position) snarare än att det är själva bocken det är fel på. Har själv cyklat mycket stig inkl mtb-grupprides och mtb-lopp på min bock-hoj och det fungerar alldeles utmärkt. Men det måste ju till en ram (cykel) som är gjord för att cykla överallt med. En "vanlig" landsvägshoj är inge vidare alls, men har man rätt hoj så går det alldeles utmärkt.
Då är frågan vad vitsen är med bockstyre på en hoj där styret hamnar så högt att man alltid håller i bocken ändå. ? Verkar vettigare med rakt styre och tempopinnar eller liknande.

Då är frågan vad vitsen är med bockstyre på en hoj där styret hamnar så högt att man alltid håller i bocken ändå. ? Verkar vettigare med rakt styre och tempopinnar eller liknande.
Det är skönt att variera sig lite. Jag får ont av rakt styre under längre tid.
Så högt behövs inte heller. I sadelhöjd är lagom.
Men iaf. Är ju en smaksak.

Precis!

Här har du ju din cykel:
hej! sorry, jag kapar lite här. tänkte cykla söder till norr i låångsamt njutbart tempo med vagn och har svårt att välja cykel. behöver inte vara nåt märkvärdigt och har en ganska snäv budget då det här äventyret kommit ganska spontant. har snabbsneglat trådar och förstår att det Går att göra en sån här cykling på vilken cykel som helst och därför känner jag mig ännu mer förvirrad. ska jag köpa en begagnad damcykel 7 växlar eller en hybrid? hittat en begagnad trek 420 för 1800. är det min nya cykel måntro?

tacksam för tips ☺️
(ska helst börja cykla idag)

Om du har vagn så funkar alla
hej! sorry, jag kapar lite här. tänkte cykla söder till norr i låångsamt njutbart tempo med vagn och har svårt att välja cykel. behöver inte vara nåt märkvärdigt och har en ganska snäv budget då det här äventyret kommit ganska spontant. har snabbsneglat trådar och förstår att det Går att göra en sån här cykling på vilken cykel som helst och därför känner jag mig ännu mer förvirrad. ska jag köpa en begagnad damcykel 7 växlar eller en hybrid? hittat en begagnad trek 420 för 1800. är det min nya cykel måntro?

tacksam för tips ☺️
(ska helst börja cykla idag)
Ska du cykla med vagn funkar typ alla cyklar. Men det är ju roligare med en Trek 420 än en 7-växlad damcykel. Med vagn är det viktigt att du har en bra utväxling för det brukar kännas tungt i uppförsbackar. Om Treken kommer med trippelklinga så kör på den, bra pris. Se till att du får en bra sittställning, en sadel som passar dig och inte för smala däck.

Om du har vagn så funkar alla

Ska du cykla med vagn funkar typ alla cyklar. Men det är ju roligare med en Trek 420 än en 7-växlad damcykel. Med vagn är det viktigt att du har en bra utväxling för det brukar kännas tungt i uppförsbackar. Om Treken kommer med trippelklinga så kör på den, bra pris. Se till att du får en bra sittställning, en sadel som passar dig och inte för smala däck.
tack så mycket! vad är trippelklinga och om den inte har sådan, är den inte värd priset då?

Tillbaka
Topp