Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror minsann roox hade en 0mm stem med massa rise i början av 2000 talet med.
Den ligger i Youtubetråden sen över en vecka så ingen nyhet längre… https://happyride.se/forum/threads/youtube-traden.787848/page-73Ingen nyfiken?
När har någon någonsin påstått detta?Typ som
En stor kanal som tror cyklar accelererar snabbare om dom har korta kedjestag
En stor grus-youtuber för något år sen. Han var väldigt övertygad om sin sakNär har någon någonsin påstått detta?
Fast det är ju ganska uppenbart att det stämmer om man räknar på fysiken.En stor grus-youtuber för något år sen. Han var väldigt övertygad om sin sak
Kan se om jag orkar gå på scroll-fest och hitta inlägget någon dag
Fast den här mackapären går inte framåt som en vanlig styrstam..utan bakåt! Hur många har testat att montera, även en kort, baklänges?Detta är inte direkt ”nytt”. En cykel med hög stack ger mera förtroende utför då man känns mindre OTB. Är samma effekt man vill komma åt med riserbar. Kör 50mm rise på alla mina MTB. Detta blir lite samma sak om mera extremt.
Jag får inte ihop det riktigt. I mitt huvud så flyttar längre kedjestag fram tyngdpunkten så att man kan ha högre vridmoment på bakhjulet utan att stegra.Fast det är ju ganska uppenbart att det stämmer om man räknar på fysiken.
(Med väldigt väldigt lite skillnad)
En del, bland annat https://www.peterverdone.com/ har varit ute och vevat runt det där.Fast den här mackapären går inte framåt som en vanlig styrstam..utan bakåt! Hur många har testat att montera, även en kort, baklänges?
Jag fattade hur han menade med att händerna fortfarande är "framför" däckets kontaktyta...men personligen så tycker jag att redan 35mm kort styrstam är för kort för mitt tycke.
Modern geometri iallafall med den gaffelvinkeln.
Men om det är uppenbart att en cykel med korta kedjestag accelererar snabbare ifall man räknar på fysiken så blir jag glad ifall du delar med dig av det uppenbara jag missar :)
Jag tänker att det är ännu en länk på kedjan som ska spännas innan kassetten börjar driva. Så tänk ett par hundradels mm, gånger hastigheten som kejdan rör sig framåt.
Det är inte många nanosekunder det handlar om, men det borde gå att räkna på :p
Och INGEN offset!?....såg att detta hade någon redan svaratModern geometri iallafall med den gaffelvinkeln.
Haha ja, jag tänkte lite högre nivå än micro Men ja. Tittar vi på tusendels mm så är det ju klart snabbare ?Jag tänker att det är ännu en länk på kedjan som ska spännas innan kassetten börjar driva. Så tänk ett par hundradels mm, gånger hastigheten som kejdan rör sig framåt.
Det är inte många nanosekunder det handlar om, men det borde gå att räkna på :p
Håller med att 35 är kort. Personligen känner jag att runt 50mm är sweetspot för en styrstam.Fast den här mackapären går inte framåt som en vanlig styrstam..utan bakåt! Hur många har testat att montera, även en kort, baklänges?
Jag fattade hur han menade med att händerna fortfarande är "framför" däckets kontaktyta...men personligen så tycker jag att redan 35mm kort styrstam är för kort för mitt tycke.
Ja, styret ska gärna vara lite högre än styretBortsett från negativ stam...
Happy menar att man ska ha så högt styre som möjligt? Gärna någon dm högre än styret?
Trenden är väl längre kedjestag tillsammans med längre reach och högre stack för att kunna stå så neutralt som möjligt och ändå få bra grepp på ramhjulet..eller rättare sagt - BALANSERAT grepp på fram och bak.Ja, det är väl egentligen bara stack som spelar roll utför, inte drop. Så står man bara upp så fair enough. Trenden, det lilla jag titta på yt, verkar ändå vara max tyngd fram? (Jag följer så dåligt så möjligen var det förra trenden och nu är det högt som gäller, my bad i så fall)
Högre stack inkl riser stam? Har inte noterar högre stack i övrigtTrenden är väl längre kedjestag tillsammans med längre reach och högre stack för att kunna stå så neutralt som möjligt och ändå få bra grepp på ramhjulet..eller rättare sagt - BALANSERAT grepp på fram och bak.
Så där ser ju alla mina cyklar redan ut, inte lätt att vara lång
Stack på Trek Slash har ökat med 50mm på en large från 2015 till 2024.Högre stack inkl riser stam? Har inte noterar högre stack i övrigt
Stack på Trek Slash har ökat med 50mm på en large från 2015 till 2024.
Enduron har ökat med 24mm
Rallon upp 17mm
Capra upp 32mm
Strive upp 21mm (och 58mm reach!)
Geometron upp 56 mm
Mondraker Dune upp 45mm
Propain Tyee upp 39mm.
(detta är data från geometry.bike. Tagit äldsta cykeln i resp modell vs nyaste.
Värt att tänka på är att raka styren utan rise var the shit på endurocyklar i starten av 2010-talet.
Jag tror vi får ta och tack POLE som verkligen tog tag i högre stack på riktigt. Evolink 140 hade 630mm stack på en tid där de flesta låg runt 600 eller under.
Stamina hade 645mm på medium och large.
Machine hade 660mm
VIKKELÄ 648mm.
![]()
På slash har just large 20mm längre ht än 2015 men där tvivlar jag på någon systematik och medium har samma.Stack på Trek Slash har ökat med 50mm på en large från 2015 till 2024.
Enduron har ökat med 24mm
Rallon upp 17mm
Capra upp 32mm
Strive upp 21mm (och 58mm reach!)
Geometron upp 56 mm
Mondraker Dune upp 45mm
Propain Tyee upp 39mm.
(detta är data från geometry.bike. Tagit äldsta cykeln i resp modell vs nyaste.
Värt att tänka på är att raka styren utan rise var the shit på endurocyklar i starten av 2010-talet.
Jag tror vi får ta och tack POLE som verkligen tog tag i högre stack på riktigt. Evolink 140 hade 630mm stack på en tid där de flesta låg runt 600 eller under.
Stamina hade 645mm på medium och large.
Machine hade 660mm
VIKKELÄ 648mm.
![]()
Eller 500 om du vill slå på stort...men alltså, stammen kostar 400...dollar.
Vad är det som håller fast det undre styret?Allt i ett! Varför krångla till det?
Visa bilaga 733617
Så du vill hellre att din 40 000+kr cykel ska ha lika bra hantering som en sliten ikeakundvagn?...men alltså, stammen kostar 400...dollar.