man använder ju samma batterier till alla maskiner. mina äldsta makitabatterier li-ion är bortåt femton år, har väl en fem-sex stycken från den tiden, ett av dem börjar krokna. så att kvalitetsbatterier skulle vara benägna till sotdöd är jag tveksam till.
det finns en rad verktyg där sladd är en verklig olägenhet. excenterslip, sänksåg, cirkelsåg, sticksåg, dremel, minidammsugare, trimmer, röjtrimmer, gräsklippare, lövblås, motorsåg, häcksax, mutterdragare till bilen, luftkompressor till cykel och bil bara för att nämna några exempel. inte en sportmössa att jag skulle välja sladdburet för någon av dem,
när det gäller vinkelslip, sds-borr och oscillerande såg är sladden knappast ett problem, men batterimaskiner såpass kompetenta med motorer på nu 900 watt att man lika gärna kan inkludera dem. är man inne i batterisystemet är kostnaden för en extra maskin en bråkdel av en sladdburen.
senast köpte jag en överhandsfräs och en batteridriven högtryckstvätt från makita med tillhörande vattenbehållare. utanför vad många skulle tro om batterimaskiner, men hur bra som helst.
välkommen till framtiden:)