Tips om budgetprylar på Lidl

Det fanns tre bredder på sadlarna på Lidl, vilken/vilka är det som rekommenderas här?
Jag köpte den mellanbreda till min clunker/cruiser. Väldigt skön och lagom bred för en något mer upprätt sittställning. På en MTB eller penlarhoj hade jag gått på den smala varianten.
Den breda får betraktas som en mindre fåtölj i sammanhanget

Tror farsan har en. Den är nog ok i förhållande till vad man kan förvänta sig av en batteridriven såg, dvs ganska svag.
Nu vet jag inte exakt hur relativ svaghet definieras, men min 18V från annat etablerat märke drar ju iaf genom en rad med 45 mm tjocka blöta tryckta reglar utan att bli speciellt trött. Klart det inte går att jämföra med nåt som kan dra 1500W ur väggen rakt av men ändå överraskad av kapaciteten.

När jag har virke som är för stort för att ta in och kapa på någon av de vanliga sågarna, grovkapar jag dem utanför snickeriet med en Makita 18 volt. Nu i veckan två tum tjock ek och valnöt i halvmeter bredd. En batteridriven som har det jobbigt med att kapa vanligt trä är skräp.

Makitan är mer än 3 ggr så dyr. Lidlsågen är skräp i jämförelse kan jag väl hålla med om men jag gissar att den är till för att såga trallvirke och sånt och till det duger den bra. Hade jag för vana att såga i valnöt, ek å annat fint skulle jag nog inte köpa mina verktyg på lidl

Makitan är mer än 3 ggr så dyr. Lidlsågen är skräp i jämförelse kan jag väl hålla med om men jag gissar att den är till för att såga trallvirke och sånt och till det duger den bra. Hade jag för vana att såga i valnöt, ek å annat fint skulle jag nog inte köpa mina verktyg på lidl
Jag håller helt med. Det var mest att batteri automatiskt betyder klen som jag invände mot.

Decathlon kör 25% på en massa mtb, xc100 (som jag har) har dock haft samma "rabatt" i över ett år. Men en heldämpad där ser kul ut

Jag håller helt med. Det var mest att batteri automatiskt betyder klen som jag invände mot.
Det finns en annan aspekt på batterimaskiner; används de inte regelbundet och hålls inte batterierna i trim utan ligger i långa perioder dör de sotdöden. Det är dels inte särskilt miljövänligt dels upptäcker man det i regel först när de skall användas.
Därför är de verktyg jag själv använder sällan alltid nätdrivna. Brukar finnas tillräckligt med kräm i uttagen. Dessutom är de billigare. Och, som sagt, starkare om vi talar om hobbymaskiner.

Det finns en annan aspekt på batterimaskiner; används de inte regelbundet och hålls inte batterierna i trim utan ligger i långa perioder dör de sotdöden. Det är dels inte särskilt miljövänligt dels upptäcker man det i regel först när de skall användas.
Därför är de verktyg jag själv använder sällan alltid nätdrivna. Brukar finnas tillräckligt med kräm i uttagen. Dessutom är de billigare. Och, som sagt, starkare om vi talar om hobbymaskiner.
Håller med. Det enda jag egentligen tycker är värt att ha batteridrivet är väl typ skruvdragare. Det mesta endra känns betydligt starkare och eller billigare med nätdrivet.

De tyckte det mesta var bra men att sånt som sadelväskan, minipumpen och hjälmöverdraget var anus
Angående sadelväskan, så var det väl mest verktygen (multitool, däckavtagare och lagningslappar) som ingick i "saddlebag repair kit" som var anus, inte väskan i sig,
Citat:
"It is a good starter to a rider's adventures, at a low cost. Personally, I would rather spend my money on better quality tools for not much more".

För övrigt så gäller omdömet sadelväskan som säljs på amerikanska Lidl, den som saluförs av Lidl Sverige nu i vår är av annan (men inte nödvändigtvis bättre) modell.

man använder ju samma batterier till alla maskiner. mina äldsta makitabatterier li-ion är bortåt femton år, har väl en fem-sex stycken från den tiden, ett av dem börjar krokna. så att kvalitetsbatterier skulle vara benägna till sotdöd är jag tveksam till.

det finns en rad verktyg där sladd är en verklig olägenhet. excenterslip, sänksåg, cirkelsåg, sticksåg, dremel, minidammsugare, trimmer, röjtrimmer, gräsklippare, lövblås, motorsåg, häcksax, mutterdragare till bilen, luftkompressor till cykel och bil bara för att nämna några exempel. inte en sportmössa att jag skulle välja sladdburet för någon av dem,

när det gäller vinkelslip, sds-borr och oscillerande såg är sladden knappast ett problem, men batterimaskiner såpass kompetenta med motorer på nu 900 watt att man lika gärna kan inkludera dem. är man inne i batterisystemet är kostnaden för en extra maskin en bråkdel av en sladdburen.

senast köpte jag en överhandsfräs och en batteridriven högtryckstvätt från makita med tillhörande vattenbehållare. utanför vad många skulle tro om batterimaskiner, men hur bra som helst.

välkommen till framtiden:)

Senast ändrad:
man använder ju samma batterier till alla maskiner. mina äldsta makitabatterier li-ion är bortåt femton år, har väl en fem-sex stycken från den tiden, ett av dem börjar krokna. så att kvalitetsbatterier skulle vara benägna till sotdöd är jag tveksam till.

det finns en rad verktyg där sladd är en verklig olägenhet. excenterslip, sänksåg, cirkelsåg, sticksåg, dremel, minidammsugare, trimmer, röjtrimmer, gräsklippare, lövblås, motorsåg, häcksax, mutterdragare till bilen, luftkompressor till cykel och bil bara för att nämna några exempel. inte en sportmössa att jag skulle välja sladdburet för någon av dem,

när det gäller vinkelslip, sds-borr och oscillerande såg är sladden knappast ett problem, men batterimaskiner såpass kompetenta med motorer på nu 900 watt att man lika gärna kan inkludera dem. är man inne i batterisystemet är kostnaden för en extra maskin en bråkdel av en sladdburen.

senast köpte jag en överhandsfräs och en batteridriven högtryckstvätt från makita med tillhörande vattenbehållare. utanför vad många skulle tro om batterimaskiner, men hur bra som helst.

välkommen till framtiden:)
Jag pratar, som den uppmärksamma läsaren sett, om hobbymaskiner.
En batteri-Hilti klarar det mesta men för hobbybruk är det kanske att ta i för att sätta upp en bokhylla?
Och jag har bra batterimaskiner för frekvent bruk. Sedan 35 år då framtiden började.

Håller med. Det enda jag egentligen tycker är värt att ha batteridrivet är väl typ skruvdragare. Det mesta endra känns betydligt starkare och eller billigare med nätdrivet.
Jag har en magisk liten skruvdragare. En Makita 10V. När laddaren dog åkte jag till en polare och laddade skruvdragaren och sedan dess ligger den i nödverktygslådan. Det var fyra år sedan och den gör fortfarande sitt jobb några gånger om året på sin sista laddning.

Var och handlade lite livsnödvändigheter igår. Hittade en slipmaskin! Deras maskiner kan vara lite lotteri men den här känns bra. Steglös hastighetsreglering också. Inte provat den än dock. Men Golden Alen var bra ?

20230418_184732.jpg

Var och handlade lite livsnödvändigheter igår. Hittade en slipmaskin! Deras maskiner kan vara lite lotteri men den här känns bra. Steglös hastighetsreglering också. Inte provat den än dock. Men Golden Alen var bra ?

Visa bilaga 620653
Steglöst är bra på de där lite mindre, då det bränner trä väldigt lätt annars.

Tyvärr ett par veckor sedan, även om det finns lite kvar på skräphyllan här i Vallentunabutiken. Jag köpte tryckluftsslangvindan, dyckertpistolen och en grenkontakt för tryckluft. Bra skit alltihop, även om pistolen inte är lika smidig som dyrare.

Dom som säger det, är oftast dom som bara använt dåliga verktyg.
Verktyg som bara används i korta stötar funkar bra på batteri, kontinuerlig drift är mindre lyckade. Vi har en batteridriven vinkelslip på jobbet (Dewalt). Kapa funkar skitbra, bara att den är lite tung och stor jämfört med de sladdrivna. Slipmaskin, knappast, den orkar bara några minuter. Den där batteri-värmepistolen på Lidl är säkert bra till att värma krympslang och böja VP-rör men kanske inget för att skrapa färg från en gammal trappa.

Verktyg som bara används i korta stötar funkar bra på batteri, kontinuerlig drift är mindre lyckade. Vi har en batteridriven vinkelslip på jobbet (Dewalt). Kapa funkar skitbra, bara att den är lite tung och stor jämfört med de sladdrivna. Slipmaskin, knappast, den orkar bara några minuter. Den där batteri-värmepistolen på Lidl är säkert bra till att värma krympslang och böja VP-rör men kanske inget för att skrapa färg från en gammal trappa.
att t ex klara 1000 kvadrat gräsklippning på en laddning 2x5ah batterier är dock inte riktigt en kort stöt.

ska man köra strömkrävande laddningsbara apparater kontinuerligt gäller fler batterier och laddingsstationer. har själv åtta 5ah batterier och fyra laddplatser. aldrig kört torrt trots ett ett par apparater som drar ur batterierna på en kvart.

håller verkligen med om att vikten för enhandsverktyg är en avgörande faktor när man skall hålla på ett tag. mer än 1,5-1,7 kg bör det inte vara. vanligt med försyndelser där, även för sladdbundna vinkelslipar. men som jag skrev är just i det fallet inte sladden ett ergonomiskt problem, så som det till stor del är med diverse sågar och trädgårdredskap. (för att inte tala om sladdbundna överhandsfräsar. usch.) gillar verkligen mina gamla stubbiga lätta blå bosch 9-125 med tyst och kraftfullt driv. mycket bättre ergonomi än de moderna überlånga och tunga. ett par makita 18v vinkelslipar används sparsammare.

Mint-radlern är svår. Jag köpte ett 6-pack av den, men kunde inte dricka upp första. Tänkte borde funka bra blanda med Rom. Men nej det var den absolut inte. Blivit liggande i kylen sedan. Men drack en i veckan och nu tyckte jag ändå den var rätt ok ändå. Blev en till nån dag senare. Fortfarande rätt konstig, och nog inget kommer köpa igen dock.

Mint-radlern är svår. Jag köpte ett 6-pack av den, men kunde inte dricka upp första. Tänkte borde funka bra blanda med Rom. Men nej det var den absolut inte. Blivit liggande i kylen sedan. Men drack en i veckan och nu tyckte jag ändå den var rätt ok ändå. Blev en till nån dag senare. Fortfarande rätt konstig, och nog inget kommer köpa igen dock.
Tog en nu efter solpromenad. Den är speciell :) men jag gillar den, tror jag. Testa blanda med gin, det borde funka.

mums:)

kan annars tipsa om det här fabrikatet, om man vill ha riktig jorgubbsmak även när det är off-season. upptäckte det i england för många år sedan, men tror företaget från början är amerikanskt? nu säljs deras bär iaf med ojämna intervall sedan några år även här i svedala, bland annat på willys. om de även frekventerar lidl är jag osäker på.

vi har väl alla råkat frestas till köp när jordgubbarna finns i disken vintertid, eller kommer väl tidigt på våren t ex från medelhavsområdet, bara för att mötas av en smak som mest liknar rå potatis.

inte med dessa, smaker helt ok året runt.
.
02263219-B861-43FB-98FF-64094B793071.jpeg

Eftersom det tipsas om så mkt annat än cykelprylar här
är det nu dags för det här
103.png

De är riktigt goda, jag åt precis upp de sista ur den senaste kartongen och kommer att köpa flera idag.
Även idag hade de gott om jordgubbar
jH0J_ncVqxsxz4ctoAm6OQAQMrw4xQfBqMDdNNNt52HvfjWB4_4tG3vn53A0tqMwwk-Bwg7QEU1MRoscfq8T-xyulZxQtgU9j4XUqusAnX_0MyLoZbDJXYyJFIrZ2YD4FzCGoWU0Vw0KQnMMp7a3IN5FcBsSLSuk7ajqug3htOTMO_WKe9UVyHZZF-zft9b4P-wfbY0DJJ2czO6RMoM9pltVWIhTRjaXwc4vFjIY1aJk2eu1lfoUgxlPL9bHz4Gt1hI9wNMo81UUMgNqXWv22rtufi6pLczc_F3D0rW2FaFrCGksbipG09NjqGtiVpDe5dUBpzgFcavwHbfrfBT32CwnPA_XXBogKCr3Nk6gxUlXLhzkh4Pi4Mgdz74f9PIDtTnLapvfA2CC1Wwm_N4MlxF9wUqKky4xJKBpESfSvRzY6hvOS6JxlpdF7Cc7Uj3e7ZPmRIuSesnlGQfGJhOb47SZXpBrRhNM5pvk9NP5TnabAWDCviLDFGTPSyJFqsuYqJfu-LOhmf5eZ8jofAO2UVKBy2BGPPbXQTR5DjGrEEIKRP6FPfUz8LiNy6OhlUfFr0d21rMTJNI78Z6cBFQCobrjylKhC0ic8641tvElvB5fzcfv0s05BbdLalDPTV3jNV-tIYq3MxGTkz3XwZ9pYOAnL59fCrKB4cwG-wDCeu03COqXm4JynYPMw1hanDJ2O4FaggQE7Ll42jnlZFy96pImspMxB3Op3U6SMOsd_ju_TfVfuhPiHRQluPJ0NxZxTEvfG1YlysyBgEIP4xhA9JiNQKNinBuCC44lrDGV7isTTU1x2K8H3FVH0MXPFjCE59n0En6c72ztcF3cKfXFNRr9PEFC-53VBeK_SP3mT7dUi9fwaLZBLDTK712fyG-qp-_ozsLtkVhas2ePxfjwQr8X82ZUW0SIO3p53m0ctXxnhzVcgNj22LUtevqPZmeomguAX6VemBAmmZttilESmaNnng240WSSjJoizSgjLlqjKiLI1qyiJA=w670-h893-s-no

Tillbaka
Topp