VARNING för bedragare på Köp och sälj

Är det här rimligt pris och dessutom prutmån eller någon saknar en Cinelli?

1680289881679.png

Är det här rimligt pris och dessutom prutmån eller någon saknar en Cinelli?

Visa bilaga 616705

Känns väl lite väl billigt? Ringer lite varningsklockor för mig. Även om det inte går att se spec, fotot är ju lite bättre en den vanliga pundar-bilden. Men sadel-bagen och påsen som hänger från styret ser lite konstigt ut och ger intrycket av att cykeln inte cyklats på, och det känns märkligt på en cykel fotad i något som ser ut som en offentlig lokal?

Känns väl lite väl billigt? Ringer lite varningsklockor för mig. Även om det inte går att se spec, fotot är ju lite bättre en den vanliga pundar-bilden. Men sadel-bagen och påsen som hänger från styret ser lite konstigt ut och ger intrycket av att cykeln inte cyklats på, och det känns märkligt på en cykel fotad i något som ser ut som en offentlig lokal?
Ser ut som det sitter en zipbag med en etikett på styret, kan det vara en upphittad och utlämnad cykel? Därav priset och den offentliga lokalen.

Såg det var lite diskussion kring alternativ som Klarna eller liknande för att öka säkerheten vid köp.
Happy har en tjänst som heter ”köpekontrakt”. Denna länk finns under alla annonser, se bild. Klickar man där skickas man till swiftcourt.se där man kan skapa ett gratis kontrakt för köpet. Båda parterna måste godkänna kontraktet med BankID och det skrivs in uppgifter som adress osv. Använde detta för första gången förra veckan då jag köpte pedaler med förskottsbetalning och allt fungerade hur smidigt som helst.
Så detta är ett litet tips för er som missat denna länk. :)
041B7383-11DF-40CA-B965-7C0DE65E913D.jpeg

Alldeles för billig för att vara legit…

Senast ändrad:
Att vare sig ladda ur onödigt mkt (under 30-40%) eller ladda upp för mkt (över 70-80%) förkortar batteriets livslängd onödigt snabbt. Åtminstone enl
batteryuniversity_dst-cycles-web2-jpg.607639

Bild från: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Jag utläser från diagrammet att efter 4000 cykler:
  • Den svarta kurvan: man behöver ladda efter att den dragit ur ca 58 % av den totala ursprungliga kapaciteten
  • Den gula kurvan: man behöver ladda efter att dragit ur ca 9 % av den totala ursprungliga kapaciteten

Värst verkar vara att ladda till 100% enligt ditt diagram.
Lithium-baserade batterier är känsliga, det finns många sätt att förkorta livslängden på dem.
Men samtidigt har man(eller åtminstone jag!) telefonen för att använda den, inte för att maximera batteriets livslängd. De flesta telefoner har väl numer ngn funktion för att åtminstone begränsa överladdning, sedan finns ju även Chargie och så får man själv försöka komma ihåg att duttladda lite då och då under åtminstone de längsta och mest telefonintensiva dagarna.
Det räcker för mig.

Senast ändrad:
Lithium-baserade batterier är känsliga, det finns många sätt att förkorta livslängden på dem.
Men samtidigt har man(eller åtminstone jag!) telefonen för att använda den, inte för att maximera batteriets livslängd. De flesta telefoner har väl numer ngn funktion för att åtminstone begränsa överladdning, sedan finns ju även Chargie och så får man själv försöka komma ihåg att duttladda lite då och då under åtminstone de längsta och mest telefonintensiva dagarna.
Det räcker för mig.
80 procent kapacitet kvar efter 4000 cykler 100-25% 20 gr celcius är respektfullt bra och kan jag tycka inte mycket att ens försöka förbättra.

problemet med just äldre telefonbatterier är snarare att de snabbt förlorar geisten vid mera aktiv användning i kyla. om det har samband med hur snällt man behandlat dem vid laddning vet jag inte.

Jag slänger ut en stor varning för @Frippe66
Köpte lite delar av honom, bl.a. bromsskivor. De motsvarande inte alls beskrivningen, de är såpass slitna att jag inte vill använda dem. De borde ha varit nya/i nyskick.

Han svarar inte på meddelanden här, inte på sms och inte i telefon. Jag vet att han har fått och sett mina meddelanden.

Just hittat en trolig bedragare.
Köpte en styrstam för över en vecka sedan. Efter swishen så gick människan upp i rök och helt utan återkoppling. Sett att han har fler annonser uppe. Hoppas ni andra fått era prylar som ni köpt.
KarlK bra jobbat ?

Antar att det är KarlK - han har en gammal användare och ganska gedigen historik på k&s bakåt (som inte syns publikt) men det är ingen 100% garanti förstås. Fler som inte fått sina grejor?

Hej!
Har ett konstig fall. Säljer byxorna på forum och köpare (hans konto är 22 min. gammal när han svarar på min annons) vill att jag först skickar byxorna, och då hans engelsk bank släpper pengarna. Han bor i ett EU land (inte Sverige).

"Hej, överföringen har godkänts och den kommer slutligen att slutföras till ditt konto när paketet skickas och detta är en åtgärd för att säkra båda parters intresse och även för att uppnå en framgångsrik transaktion i slutet.
Så jag kan försäkra dig 100 % maximal garanti att pengarna kommer att aktiveras på ditt konto omedelbart efter att min bank tagit emot leveranskvittot från dig.
Hoppas du förstår mig rätt och snällt skickar paketet nu och skickar leveranskvittot till min bank för en snabb överföring av dina pengar."

Vad tycker ni om det ?

Hej!
Har ett konstig fall. Säljer byxorna på forum och köpare (hans konto är 22 min. gammal när han svarar på min annons) vill att jag först skickar byxorna, och då hans engelsk bank släpper pengarna. Han bor i ett EU land (inte Sverige).

"Hej, överföringen har godkänts och den kommer slutligen att slutföras till ditt konto när paketet skickas och detta är en åtgärd för att säkra båda parters intresse och även för att uppnå en framgångsrik transaktion i slutet.
Så jag kan försäkra dig 100 % maximal garanti att pengarna kommer att aktiveras på ditt konto omedelbart efter att min bank tagit emot leveranskvittot från dig.
Hoppas du förstår mig rätt och snällt skickar paketet nu och skickar leveranskvittot till min bank för en snabb överföring av dina pengar."

Vad tycker ni om det ?
Det kommer såklart inte släppas några pengar till dig.

Så mycket besvär, att tjäna 90 EUR?
Öppna konto på forum, skriva till mig, flytta hela diskussionen via e-post och sen skicka 5 konstiga mail ?

Lampan började lysa, när jag frågade honom, om han har PayPal.
Fick svar : "jag vet inte heller har Paypal"

Google Translater hade kafferast :ROFLMAO:

Senast ändrad:
Låter som ett tryggt tillvägagångssätt för samtliga inblandade. Säkert en eftertraktad tjänst på banken det där, att säkerställa inlämningskvittons autenticitet för att sedan manuellt godkänna överföringar på 173,43:-.

Hans sista e-mail :

"Ja, min bank antar att den har slutfört överföringen till ditt konto men de begärde (227,00 SEK = 20,00 EUR) som den internationella bankskattekommissionen och under de kommande 30 minuterna kommer din egen fond att vara tillgänglig för dig att lösa in."

Hans sista e-mail :

"Ja, min bank antar att den har slutfört överföringen till ditt konto men de begärde (227,00 SEK = 20,00 EUR) som den internationella bankskattekommissionen och under de kommande 30 minuterna kommer din egen fond att vara tillgänglig för dig att lösa in."
Kan du anmäla kontot så vi kan blockera det?

Antar att det är KarlK - han har en gammal användare och ganska gedigen historik på k&s bakåt (som inte syns publikt) men det är ingen 100% garanti förstås. Fler som inte fått sina grejor?
Jag har inte fått en sadelstolpe från KarlK. Kändes som en säker affär efter en kort titt på hans historik med många annonser, men nu blir jag fundersam efter att ha hittat honom i denna tråd.

KarlK verkar ha slagit till igen, skickar inte en cykel åt en vän, svarar sporadiskt osv. Kör klassiker som borttappad mobil.Blir polisanmäld imorgon. Trist då jag agerade mäklare åt en vän, och gjorde tyvärr en för snabb koll på köp/sälj-historiken men missade att han förekom i denna tråd.

Vore bra om Patrik eller Jeppo ovan här uppdaterade hur det gick då ni ligger lite före i tid med denna människa som antingen är brottsligt seg eller bara brottslig.

Senast ändrad:
KarlK verkar ha slagit till igen, skickar inte en cykel åt en vän, svarar sporadiskt osv. Kör klassiker som borttappad mobil.Blir polisanmäld imorgon. Trist då jag agerade mäklare åt en vän, och gjorde tyvärr en för snabb koll på köp/sälj-historiken men missade att han förekom i denna tråd.

Vore bra om Patrik eller Jeppo ovan här uppdaterade hur det gick då ni ligger lite före i tid med denna människa som antingen är brottsligt seg eller bara brottslig.
Taggar, så får dom notiser. @Jeppo @patrikisaksson_

Hej,
Gällande KarlK, extremt skum säljare. Ingen återkoppling alls trots samtal, sms och PM.
Efter tre veckor fick jag dock min sadelstolpe, skickat från ett annat namn via Postnord.

Uppdatering på @KarlK aka Karl Tillb**g från Örebrö. Från att ha tappad bort telefonen, till att kompisen brytit fingret så har nu cykeln blivit stulen och pengar har han såklart inte så han kan swisha tillbaka något. Tack vare att en del här ändå fått saker till slut levde hoppet litegrann men nu är det mer än uppenbart att det är en ren bedragare som huserar här på Happys köp och sälj. Bara banna?

Tillbaka
Topp