Allebike MB31 MTB

Allebike MB31 MTB
Med tanke på att du kvalificerar in för en XL så ja en M är nog i kortaste laget. Beror på vad du ska ha den till? Om du tänker dig den som lekcykel att köra pumptrack med så funkar det nog.

Också med 77 graders (vid sag) sadelrörsvinkel?
Med en gammeldags sadelrörsvinkel skulle det funka. Nu skulle man på M behövs en längre stam för att passa på 463 mm reach med 184 cm och lång överkropp och armar.

Allebike MB31 MTB
Också med 77 graders (vid sag) sadelrörsvinkel?
Med en gammeldags sadelrörsvinkel skulle det funka. Nu skulle man på M behövs en längre stam för att passa på 463 mm reach med 184 cm och lång överkropp och armar.

Ja nu sitter det redan lång styrstam, 60 mm på XC modellen och 50 mm på trail modellen. Den kan man ju korta 10-20 mm om man vill få en kortare känsla på cykeln.

Allebike MB31 MTB
Ja nu sitter det redan lång styrstam, 60 mm på XC modellen och 50 mm på trail modellen. Den kan man ju korta 10-20 mm om man vill få en kortare känsla på cykeln.

Jag skulle säga att man behöver en längre stam på M om man är 184 cm med lång överkropp och armar.

Skulle det inte vara bättre att välja en cykel med lite flackare sadelrörsvinkel, som då tillåter kortare reach, om man vill har en lekcykel?

Allebike MB31 MTB
Ni har rätt, smartare att tighta till den med kortare stam istället! Är max clearance på denna 29x2.5 som på föregående modell? Svårt att få svar kanske då ingen verkar fått cykeln ännu. Jag ringer isf företaget och hör mig för!

Tack för övrig input, uppskattas!

Allebike MB31 MTB
Ni har rätt, smartare att tighta till den med kortare stam istället! Är max clearance på denna 29x2.5 som på föregående modell? Svårt att få svar kanske då ingen verkar fått cykeln ännu. Jag ringer isf företaget och hör mig för!

Jag tittar på en ram i Small nu och funderar på hur jag ska få den jävla interna dragningen att fungera.

Jag har bara precis hållt upp ett 27.5'' x 2.8'' i ramen och det blir några mm marginal. Pga ramens design kanske lika stora 29'' får plats. 27.5 är som bredast innan ramen vidgar sig. Men med marginal hade jag inte hoppats på mer än 2.6.
Jag har inga breda 29or att testa .

Hm, designen uppmuntrar inte precis till mullet.

Allebike MB31 MTB

2022 är det plats för 2,6 har Hans Dampf 2,6 och det är inte överdrivet tight

Allebike MB31 MTB
Jag har svetsade portar uppe och nere. Bara dropper har stora hål (de som syns mest).
I teorin kanske man kan dra in hölje via headtube om man använder två trådar per hölje...

Eller är tanken att bara dämpa dropper och hoppas på det bästa?

20230403_172704.jpg

Allebike MB31 MTB
ok, Mb31 byggs utan foder. :cool:. Allebike ville bara testa mig lite.

Om det är svarta lines du fått med så är det i så fall av misstag. Dessa byggs normalt på Industrie och inte Rescue. Vill du ändå använda dom så drar du upp kablarna i headtuben och trär på linen den vägen. Till detta behöver du Parktools magnetverktyg eller liknande från annan fabrikör. Vi bygger dock denna modell med slangarna direkt i ramen, inga problem med det.

Jag får väl vara nöjd med att kommit fram till samma lösning om leverantören.
Challange accepted?

Allebike MB31 MTB
mm, måste nog bygga eller köpa ett kit för dragning. Hölje kanske går att dra igenom tepjpad tilll snöre men bromslang är väldigt tveksamt. Måste i så fall hitta ett väldigt tunt snöre.
Jag har i alla fall dragit sytråd nu

Allebike MB31 MTB
mm, måste nog bygga eller köpa ett kit för dragning. Hölje kanske går att dra igenom tepjpad tilll snöre men bromslang är väldigt tveksamt. Måste i så fall hitta ett väldigt tunt snöre.
Jag har i alla fall dragit sytråd nu
Parktool har ett färdigt kit. Tycker att det fungerar bra att dra lite krångliga slangdragningar med.

Allebike MB31 MTB
Har någon fått hem en Rescue ännu?

Fick lite svar från allebike om clearance och bb drop på TR modellen om någon skulle undra:

- Maxrekommendation är 2,6 (29" hjul) beroende på däcktillverkare.

- BB drop 55mm (TR), cykeln är tänkt att köras 29" men det är såklart möjligt att köra den 27,5 om man kan leva med lite lägre vevparti. Maxbredden för däck blir i princip densamma för 27,5 som för 29" då stagen är utformade på ett sätt som ger maximal däckbredd med 29" hjul till dom korta kedjestagen.

- Vi kommer bygga ca 600 cyklar av denna modell under 2023.

Allebike MB31 MTB
Jag har en rescue hemma ja men den är inte cyklat på.
Jag är inte riktigt glad för dragningen. Dropper svängen mellan ST och DT är extremt skarp och låser höjlet. I alla fall i storlek small. Jag är också frågande till att växelvajer ska in i chain stay efter att ha rundat bb på utsidan. Blir många extra svängar för vajern.
Sen kan man också se att den inte lämpar sig så väl för mullet som stagen är utformade. det går men inget snyggt. Inga problem men synd med tanke på trenden.

Har man inga problem med det så ser det bra ut. Man får nästan köpa verktyg om man ska dra om slangar. Finnns dåligt med plats för fulfixar.

Allebike MB31 MTB
Vad använder ni dem till? Rakt fram, grus eller snäll stig är ju hopplöst.
Jag kör allt med min mb31 2022 vist det suger att köra grusväg men det gör det ju oavsett cykel? tyvärr måste jag köra asfalt 2km + grusväg ca 1km för att komma till stigarna.
Släng på lätta däck tex barzo som kom med cykeln så kan du köra grusväg och lätt stig.
Tycker inte cykeln är seg i sig det är mina Hans dampf 2.6 som gör det på grusväg.

Allebike MB31 MTB
Jag cyklade till jobbet idag med min ca 3km asfalt resten grus ca 5km tot vilket var ganska trögt men däcken är inte direkt lämpade för de vilket jag förstår, men i skog så lever cykeln ett helt annat liv och såklart så spinner man ur vid rötter osv men den tar sig fram riktigt fint trots tveksam stig, självklart hade en heldämpad lämpat sig bättre i grövre terräng men denna cykel gjorde mig förvånad på ett positivt sätt i rötter,sten och ojämnheter!

Allebike MB31 MTB
Jag kör allt med min mb31 2022 vist det suger att köra grusväg men det gör det ju oavsett cykel? tyvärr måste jag köra asfalt 2km + grusväg ca 1km för att komma till stigarna.
Släng på lätta däck tex barzo som kom med cykeln så kan du köra grusväg och lätt stig.
Tycker inte cykeln är seg i sig det är mina Hans dampf 2.6 som gör det på grusväg.
Min 22:a dropper Deore kom med Pirellis traildäck med motocrossdubbar, och jag hade tänkt slänga på Barzo - men köpte en ny cykel istället av klassisk omodern XC-typ. Så nu vet jag inte riktigt vad jag skall ha MB31:an till.

Allebike MB31 MTB
Jag tycker kanske det borde funka hjälpligt med rätt hjul och däck men är man tveksam är nog mb31 22 fel att chansa på.

Men det är väl bara att sälja den till nån som vill ha en aggro ht.

Allebike MB31 MTB
Vincent styrlager. Vad är de två metalldistanserna till? Med båda i går det inte att spänna ihop. Utan båda är det svårt att undvika för hårt.

Ja, jag ska testa med en men plastlocket är så drygt att få av o på.
Vad är rätt?

Allebike MB31 MTB
NBD: Royal 2022, storlek XL. Jag är
187 cm med taxben (32” i jeans) och det funkar bra.

Oförskämt stabil sak med fantastiska komponenter för priset. Förstår dock inte varför det sitter remote lockout.

/D

Bilagor

• DA428490-5387-4F59-BBBA-9C368C69C533.jpeg
    DA428490-5387-4F59-BBBA-9C368C69C533.jpeg
    912.2 KB · Besök: 206
Allebike MB31 MTB
Köpte mig en deore royal dropper för några veckor sedan. Tänkte att revelation och 12-delat deore räcker fint för mig. Visst, synd att missa finhjulen med 350-nav men även shimanonaven duger säkert för mig. Inser nu att det är 24i fälgar. Fasen, med nya hjul har man betalt samma som för slx’en fast med genomgående sämre spec. Så frågan är, minions i 2.3 fram/bak och hoppas att det känns bra eller dt m1900 fälgar på direkten?
Har sökt efter originalspecifikationerna på 2022 års Royal men hittar bara för nuvarande Rescue samt 2021 års modell.

Vilka hjul satt på menar du och var det bara på SLX:en som det kom DT-hjul?

Hälsar David B.

Allebike MB31 MTB
Har sökt efter originalspecifikationerna på 2022 års Royal men hittar bara för nuvarande Rescue samt 2021 års modell.

Hälsar David B.
Det varierade lite över tid skulle jag tro. Jag köpte en Royal SLX i april 2022. Fick DT Swiss XM1700 hjul och en RS 35 Gold RL 130mm gaffel.

Allebike MB31 MTB
Det varierade lite över tid skulle jag tro. Jag köpte en Royal SLX i april 2022. Fick DT Swiss XM1700 hjul och en RS 35 Gold RL 130mm gaffel.
Ok, men då är det ändå oförskämt bra komponenter som sitter på de Royalsen som de säljer i Factory outleten i storlek XL. De slumpar iväg ett antal för 9900 kr med DT M1900-hjul/DT 370-nav och RS Revelation med Debonair och full Deoregrupp. Liten snabbräkning gav över 18" tkr om man skulle köpa grejerna löst på nätet, utan ram.

Såg 7-8 st när jag var i Alingsås i veckan, skiljde på vilken sadel som satt på och färg på några muttrar.

/David

Bilagor

• MB31 sidan.jpg
    MB31 sidan.jpg
    1.3 MB · Besök: 122
Allebike MB31 MTB

Hälsar David B.
Det var bara på SLXen det kom DT hjul. Royal dropper deore 2022 kom med Shimano MT500 hjul. Så för att få mest valuta för pengarna efter att ha köpt deorevarianten intalar jag mig att jag måste köra tillräckligt hårt så att hjulen går sönder, så att jag MÅSTE ha nya sen. Annars hade det vart smartare med SLX från början ?

Allebike MB31 MTB
Det var bara på SLXen det kom DT hjul. Royal dropper deore 2022 kom med Shimano MT500 hjul. Så för att få mest valuta för pengarna efter att ha köpt deorevarianten intalar jag mig att jag måste köra tillräckligt hårt så att hjulen går sönder, så att jag MÅSTE ha nya sen. Annars hade det vart smartare med SLX från början ?
Jamen precis?. Köpte min 2 veckor innan de sänkte till ”black friday”-priset dessutom. Maximalt otajmat som vanligt.

Allebike MB31 MTB
Nja min bror har en deore 2022 med DT 370 hjul… min slx har DT350

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp