[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Hej.

Jag har löpt regelbundet nu i närmare ett år, och tyckt mig se tendenser att pulsen ökar för samma arbete när det blir varmare och sjunker om det är kallare.
Har någon annan liknande erfarenheter eller hur borde pulsen reagera? Hur ska man veta vilken som är "korrekt" ansträngningsnivå och kan man justera pulszonerna enligt årstid?
Ex. dagens runda i 0-gradigt väder gav 4 bpm lägre medelpuls med 10sek/km m högre medelfart jämfört med torsdagens runda (samma slinga) i +10'C.

Hej.

Jag har löpt regelbundet nu i närmare ett år, och tyckt mig se tendenser att pulsen ökar för samma arbete när det blir varmare och sjunker om det är kallare.
Har någon annan liknande erfarenheter eller hur borde pulsen reagera? Hur ska man veta vilken som är "korrekt" ansträngningsnivå och kan man justera pulszonerna enligt årstid?
Ex. dagens runda i 0-gradigt väder gav 4 bpm lägre medelpuls med 10sek/km m högre medelfart jämfört med torsdagens runda (samma slinga) i +10'C.
Killgissar att det är variation i dagsform, varav temperatur är en faktor.

Hej.

Ja jag upplever också högre puls och högre upplevd ansträngning vid varmt väder. Men tycker det är först uppåt +20 som temperaturen börjar påverka..

Som komplement till pulsen kan man använda upplevd ansträngning, hur jobbigt det känns. Men man ska vara rätt van löpare tycker jag innan man kommer underfund med hur det ska användas.

Jag tror inte man ska justera pulszonerna efter årstid, däremot får man justera farterna efter dagsform/puls/upplevd ansträngning.

Vill man ta hjälp av tekniken finns vissa klockor som kan visa "löpeffekt" som i teorin ska fungera ungefär som effektmätare för cykel. Finns ju även andra hjälpmedel som Garmins "training readiness" som om jag förstår det rätt kan föreslå ett lämpligt tempo/pass för dagen.

Jag har inte sett behovet av att krångla till det alltför mycket, på distans-pass lägger jag mig på "snack-tempo", ibland med någon fartlek eller backe insprängt, och intervaller försöker jag genomföra i avsett tempo om inte känslan är tokfel.

Tänkte testa med fyrahundringar ikväll då jag hittade ett sånt pass i klockan, 5 x 400m med 1:30 min gåvila mellan intervallerna. Då borde jag hinna återhämta mig lagom till långpasset på lördag.

Kan någon rekommendera tempo på intervallerna? Skulle höfta på att jag i dagsläget springer en platt mil på ca 50 min om jag tar i lite.
Hur gick intervallerna? Jag inbillar mig att 5x400m borde kännas som ett ganska lätt pass för någon som gör milen på den fart du skriver? Dock med viss skaderisk pga högre fart?

Hur gick intervallerna? Jag inbillar mig att 5x400m borde kännas som ett ganska lätt pass för någon som gör milen på den fart du skriver? Dock med viss skaderisk pga högre fart?
Det gick ok, ”all out” på intervallerna blev mycket riktigt ca 4-tempo:

557C56B4-D229-4408-9046-B0E6EA721DB8.jpeg

Och visst, de var alla jobbiga mot slutet, men jag var inte direkt utmattad senare på kvällen som man är ens efter en runda på 8-10 km i lugnt tempo. Men de kanske hade effekt ändå.

Det gick ok, ”all out” på intervallerna blev mycket riktigt ca 4-tempo:

Visa bilaga 621349
Och visst, de var alla jobbiga mot slutet, men jag var inte direkt utmattad senare på kvällen som man är ens efter en runda på 8-10 km i lugnt tempo. Men de kanske hade effekt ändå.
Ok låter ju bra! Bra disciplin att börja lugnt och öka på de sista ?

Lite sliten idag efter gårdagens Premiärhalvan. Höll koll på 1:57-farthållarna innan start. När de gick in i startfållan, så trängdes de sig fram, varför jag ändå tappade dem. Låg på hyffsat hårt i början och kom ikapp den bakre efter 2 km. Då hade de dessutom hållt för högt tempo, så jag var småsliten. Följde den bakre medan den främre försvann iväg. Tappade bort min farthållare vid en vätskestation. Såg även att jag låg 2 minuter under tiderna för 5:30-tempo och höll det sedan resten, men kunde spurta lite sista km. Landade sedan på 1:53, 14 sekunder långsammare än förra året. Perfekt löpväder med sol och 19 grader, samt fin sträcka på Djurgården.

Håller med, men det är ont om öppna banor i centrala Göteborg :/
Välkommen till förorten!
Nämen ifall du verkligen vill hitta en öppen bana och kanske förflytta dig bara för det syftet, kan jag tipsa om Vallhamra i Sävedalen.

Förra året premiärloppade jag med en halvmara. I år blev det istället en dubbelmara (nästan) på Ecotrail Köpenhamn 80 km. Banan på ca 82 km i norra utkanten av stan utlovades vara till 97% i naturen. Stigarna, eller ofta grusvägarna, var ganska snälla och mer av karaktären gravel än FS. Dock gjorde drygt fyra timmars regn i inledningen av loppet att flera sektioner var blöta och leriga.

Det är svårt att disponera ett lopp rätt om man aldrig har sprungit lika långt tidigare. Min taktik blev därför att lägga mig längst bak efter starten för att inte riskera att rusa med i för hög fart. Tog det lugnt i en timme och gick i alla uppförsbackar innan jag höjde farten något. Högre löpfart kändes effektivare och med regelbundna avbrott med gång hölls ändå ansträngningen på en rimlig nivå. Trodde jag.

Nackdelen med den lugna öppningen blev att jag efter 17 km blev väldigt ensam. Så ensam att jag bara på långt avstånd ibland såg någon annan deltagare på de följande 23 km! Jag sprang inte om någon, ingen sprang om mig. Ensam i regnet i de danska bokskogarna malde jag på.

Från 40 km började jag regelbundet komma ikapp och springa förbi löpare och från 55 km hade jag till med sällskap. Nu gick fler i uppförsbackarna och hade samma rytm som mig.

Sen blev det väldigt mycket mer av samma sak och jag hade bitvis svårt att koncentrera mig och inte bli uttråkad. Men så plötsligt närmade jag mig målet och efter en sista fartökning kunde jag förvånad över att mina ben orkar springa så mycket och länge nöjt sätta mig ner och dricka en mugg cola och äta en chokladboll som en snäll funktionär erbjöd en trött löpare.

Nästa lopp blir Göteborgsvarvet om 20 dagar.

16km som sistaminuten-långrunda inför varvet om knappt två veckor funkade helt ok, dock trött/ömhetskänningar i höftböjaren (Tror jag? Där framsida lår övergår till överkropp) redan en mil in. Hinner jag stretcha/träna rätt detta innan varvet?

16km som sistaminuten-långrunda inför varvet om knappt två veckor funkade helt ok, dock trött/ömhetskänningar i höftböjaren (Tror jag? Där framsida lår övergår till överkropp) redan en mil in. Hinner jag stretcha/träna rätt detta innan varvet?

Jag körde 17 som sista-minuten inflr varvet i söndags :)

Med så kort tid kvar skulle jag säga nej. Minska volymen men kanske ffa intensitet fram till loppet och se till att inte träna dig till mera smärta/ömhet.

Jag själv har börjat lida av lite ischias-aktiga syndrom i min högra baksida. Känns såväl på cykel som löpning. Upplever att det började med nya skorna med betydligt lägre drop (Bondi iställer för Solar Glide). Får testa mig fram. Mitt lopp är inte förrän i Juli dock.

Var med på provlöpningen av Stockholm maraton-banan i söndag. 28 km i lugnt tempo. Kändes bra och var trevligt. Får lägga in något riktigt långpass om nån vecka. Vill gärna ha 35 km eller nåt innan maran. Blev trött vid just 28 km förra året, men hade gått lite för hårt inledningsvis då. Skall försöka ha bättre disciplin i år, även om det skulle råka kännas bra.

Nån som springer med bälte för att ha vätska och prylar i? Behöver något bra att stoppa telefon, hundgodis, hundpåsar i när jag springer med hunden och gärna plats för en mjuk vattenflaska eller två om det krisar. Verkar vettigt i teorin men jag har inte prövat?

Har testat nåt flipbelt till telefonen, tyckte det var sådär.

Köpte en väst i höstas, använder den på lite längre turer. Funkar bra tycker jag.

Nån som springer med bälte för att ha vätska och prylar i? Behöver något bra att stoppa telefon, hundgodis, hundpåsar i när jag springer med hunden och gärna plats för en mjuk vattenflaska eller två om det krisar. Verkar vettigt i teorin men jag har inte prövat?
Klövjeväska? Ja, åt hunden, då...

Kör en Salomon Adv skin 4 eller vad den heter på längre turer. Trivs väldigt bra med den.

Har testat ryggsäck och det är verkligen en hej annan upplevelse med västen. Mycket mindre skump osv…

Jag har ett nonamebälte från rusta/dollarstore el dyl butiks träningsavdelning som jag köpte för typ 50 spänn som är överraskande bra. Det verkar vara samma som detta, minus ”branding”

Ta en titt nästa gång du är i lågprisvaruhusen.

Sprang med min USWE Zulo 2 under söndagens 28 km. Lite skumpig i början när blåsan var full, men sedan glömde jag den. Hade telefon, ett par gel och efter en stund mössa och vantar i den.
Använder en USWE Vertical 4 när jag behöver mer saker med mig.

Jag har ett nonamebälte från rusta/dollarstore el dyl butiks träningsavdelning som jag köpte för typ 50 spänn som är överraskande bra. Det verkar vara samma som detta, minus ”branding”

Ta en titt nästa gång du är i lågprisvaruhusen.
Hur fäster man flaskan?
1683118028958.png

Jag använder en sån här:

Men för det mesta springer jag utan flaska. Behöver jag ha med mig mycket dricka så blir det Salomon-väst, men mycket dricka behövs för min del mest på sommaren, och då blir det varmt med väst och enklare med en flaska i näven.

Är ute efter något lite mera minimalistiskt, typ flipbelt men med utanpåliggande resorfickor bara. Det finns mjuka långsmala flaskor från både Salomon, Ultimate Direction och säkert andra med som man kan peta in. Samma som det brukar vara till västarna.

Salomon har några modeller t.ex, finns massor. Decathlon (!) har ett par tights med inbyggd förvaring som hyllas av många, konstigt nog verkar ingen ha plockat upp den produktiden.

Är ute efter något lite mera minimalistiskt, typ flipbelt men med utanpåliggande resorfickor bara. Det finns mjuka långsmala flaskor från både Salomon, Ultimate Direction och säkert andra med som man kan peta in. Samma som det brukar vara till västarna.

Salomon har några modeller t.ex, finns massor. Decathlon (!) har ett par tights med inbyggd förvaring som hyllas av många, konstigt nog verkar ingen ha plockat upp den produktiden.
Jag tycker det räcker med en mobil i sidofickan för att jag skall behöva dra upp mina tights varannan minut..

Decathlon tightsen är inget vidare. Men de har även ett par "trail shorts" med nätfickor som är bra där man lätt får med sig lite gel, soft flasks, mobil osv.

Kör annars också med ett Salomon ADV Skin belt:

Här gäller det att verkligen pricka rätt storlek dock.

typ vad jag skrev ovan - tur vi är eniga?

Ja.

Igår hade jag inte tid för ett normalt träningspass så jag körde en kort uppvärmning följt av ett Cooper-test. Jag kör Cooper-test som 12 minuter löpning på löparbana och mäter hur lång sträcka jag kommer.

Hade inte gjort det sedan förra våren och resultatet nu blev ca 40 m längre än då. 40 m låter lite men är ändå drygt 3 s/km bättre och detta trots begränsat med snabbhetsträning i år. Första varvet gick lite långsamt men resten av varven med jämn fart och inom en sekunds variation. Bra formtest inför Göteborgsvarvet nästa vecka.

Ja, det är exakt något sådant jag är ute efter. Vissa märken har 8-9 storlekar så det är uppenbart kritiskt. Har 33" i jeansmidja och storlek M i dragbältet till hunden (drar från höfterna så det sägs fungera bra med bälte).

Salomonbältet verkar vara lätt att hitta över disk. Egentligen vill jag ha ett Ultimate Direction Utility Belt men det hittar jag inte så jag kan pröva någonstans - de som har det i lager verkar ha en gammal modell.

Coxas olika bälten sitter riktigt bra så de kan jag rekommendera?
Typ detta om man vill ha med en mindre mängd vätska: https://www.outdoorexperten.se/p-72...H5W3v71PJ9AnGxSpGUwMHHjaq4NJsB2hoCBc8QAvD_BwE

På insidan av mitt Salomon-bälte står det L 88-96 cm 34.5”-38”. Jag har 90 cm i midjemått och oftast jeansstorlek 34”. En storlek mindre skulle jag nog inte kunna dra över höfterna.

Jag har M på mitt Salomon. Har typ 30-31 i jeans. Det är riktigt tight men L blev lite väl stort.
Testade Ultimate Directions Utility Belt men Salomombältet satt bättre / skumpade mindre med soft flask.

I torsdags blev det 17 km med fru och hund. Inte min längsta runda för året men längsta som hunden varit med på, inga problem alls. Han hade nog gärna sprungit lika långt till.

Har verkligen insett att det finns stora poänger med att springa flera långa och långsamma rundor. Ligger på nästan fem mil i veckan numera, springer varje dag och känner mig mindre sliten än när jag sprang 20-25k i veckan fördelat på tre gånger.

Idag blir det runda nr 423. Springer fortfarande enligt klockans förslag men den verkar inte ha några viloveckor så en sådan tänkte jag planera in nästa vecka på egen hand.

Senast ändrad:
Sprang 3 x 23:30-intervaller i maratonfart i lördags med Tyresöjoggarna. Misslyckades fett med uppjogg, intervallvila och nedjogg, så det blev i princip 26,5 km i jämnt tempo.
Förra söndagen var jag med på provlöpning av maratonbanan. Skulle gå i 6-minuterstempo, men även det gick för fort.
Siktar på ett 30+ km-pass i helgen. Då måste jag försöka hålla ner tempot, så det blir lugn distans. Kanske får sätta någon varning i klockan.

Även jag har gått över till långsammare löpning (typ under 135 i puls vilket är nästan Maffetone-lågt). Inte så mycket för några revolutionerande träningseffekter, utan som ett sätt att inte dra på mig skador. Har trassliga knän och fick en stressfraktur i foten efter mitt senaste försök att växla upp löpningen (i augusti).

Nu har jag en plan att hålla mitt pulstak (med varning i klockan) och öka veckomängden med 5 km varje månad (så länge det känns bra). För maj är det 35 km per vecka som gäller, typiskt fördelat på tre till fyra pass.

Lite enahanda upplägg, men jag ska försöka bygga en bas nu och sen lägga in lite mer variation till hösten eller nästa år.

Har ofta vovven med mig, men hon är inte så förtjust i distanser över milen. Särskilt inte nu när det börjar bli varmare.

/J

Kör man med passen som föreslås i klockan så säger den till om det går för fort eller för långsamt, utan det hade jag aldrig klarat av att hålla ner farten annat än på stig möjligen.

Svårt det där med hundraser (och individer givetvis men det är ju svårare att veta innan) - Vizslan jag springer med är outtröttlig men inne slappar han mest, än mer efter att vi sprungit. Men det känns som att han helst skulle springa mycket fortare när vi är ute, även i för mig hög fart är det bara rask promenad för honom. Skulle vi skaffa en egen hund på heltid skulle det vara otroligt svårt att välja ras. Han har otroligt många förtjänster men kräver också väldigt mycket för att vara harmonisk.

Sprang 3 x 23:30-intervaller i maratonfart i lördags med Tyresöjoggarna. Misslyckades fett med uppjogg, intervallvila och nedjogg, så det blev i princip 26,5 km i jämnt tempo.
Förra söndagen var jag med på provlöpning av maratonbanan. Skulle gå i 6-minuterstempo, men även det gick för fort.
Siktar på ett 30+ km-pass i helgen. Då måste jag försöka hålla ner tempot, så det blir lugn distans. Kanske får sätta någon varning i klockan.
Men är inte det lite av problemet för lite långsammare löpare? "Maraton-fart" blir ju i praktiken långsammare än distans-fart, blir väldigt konstigt att köra intervaller i den farten... Det är klart för riktigt långa pass så är det nog vettigt att ta ner tempot men om man siktar på 5:30 som marafart så känns ju 6:30 som promenad.

Men är inte det lite av problemet för lite långsammare löpare? "Maraton-fart" blir ju i praktiken långsammare än distans-fart, blir väldigt konstigt att köra intervaller i den farten... Det är klart för riktigt långa pass så är det nog vettigt att ta ner tempot men om man siktar på 5:30 som marafart så känns ju 6:30 som promenad.
Ja, det är inte många sekunder per kilometer skillnad mellan mitt maratempo (~5:40) och lugnt distanstempo (~6:00). Saktare än så går det ju knappt att springa.

Ja, det är inte många sekunder per kilometer skillnad mellan mitt maratempo (~5:40) och lugnt distanstempo (~6:00). Saktare än så går det ju knappt att springa.
Så resonerar jag med, men å andra sidan har jag lyckats ”springa” mycket långsammare än så, t ex när jag sprang Helsingborg Marathon men hade tränat som inför föregående års Berlin Marathon. Dvs helt platt. Och det visade sig att Helsingborg, trots att det ligger i Skåne och är bekant mark, inte alls är helt platt. Efter 18-19 km började jag känna mig rätt trött, och när hjärnan gav upp efter ca 25 km så gick resten av loppet i typ 7:30-tempo. Så nog kan man springa långsamt om man ger sig fan på det ?

Att bredda sitt komfortabla fartregister är inte dumt. Dels lär man sig teknik, dels kan man jogga/springa med fler kompisar etc, dels kan man börja träna ett bredare spann med allt mellan "superlugn återhämtning" -> "hårda kortintervaller". Har man liksom bara 5:10-5:30-tempo i benen kan man bara träna mellanmjölk. (Var själv sådan löpare, men har nog ett spann från 3:45-7:00 nuförtiden)

Tillbaka
Topp