Köpråd gravelcykel

benham20

Medlem
Köpråd gravelcykel
Hej!

Spelar det någon större roll vilken gravelcykel jag väljer som nybörjare?

Jag tänker mest till jobb, motion och lite äventyr när man känner för det.

Något specifikt man bör tänka på? Jag har verkligen ingen koll på detta.

All hjälp och tips uppskattas!

Köpråd gravelcykel
Det mesta funkar säkert, men också många saker att fundera över..

-Vill du ha en racig cykel för snabba grusvägar och asfalt, eller en cykel med mer avslappnad sittställning som är lämpligare för lätta stigar och bikepacking?
-Hur breda däck har du användning för, generellt ingen nackdel att att cykeln tar breda däck men vill du använda den istället för en racer på asfalt kanske man inte har behov av de allra bredaste däcken
-Behöver du fästpunkter för skärmar, pakethållare, väskor osv?
-Jag rekommenderar hydrauliska skivbromsar, fungerar generellt bra medan många mekaniska skivbromsar fungerar har tveksam funktion
-Jag väljer en gravel med 2 drev fram, dvs framväxel finns, för mest flexibilitet och billiga slitdelar när det kommer till drivlinan

Köpråd gravelcykel
Nej. Köp något du tror passar nu. Byt när du blivit mer erfaren.
Faktiskt ett ganska bra råd. Man kanske tror att man skall ägna sig åt en viss typ av cykling, men det visar sig bli en helt annan.

Jag föreslår, förutom hydrauliska skivbromsar även singelklinga för en nybörjare. Då slipper man fundera på överlappande växlar, crosschaining och framväxelsjustering.

Köpråd gravelcykel
Är denna något för en nybörjare?

Gå åtminstone upp till Serious Gravix One.1. Den är på mer REA än Gravix One, så för endast 800 kronor mer uppgraderas växlarna till 8x2 Sora/Claris ifrån 7x2 Tourney. Tourney växeln är väl okej, men Tourney växelreglage är inte kul.
Du får också en nybörjarvänlig 11-32T kasett som gör det enklare att klättra på One.1 istället för 12-28T kassetten på One.

Senast ändrad:
Köpråd gravelcykel
Gå åtminstone upp till Serious Gravix One.1. Den är på mer REA än Gravix One, så för endast 800 kronor mer uppgraderas växlarna till Claris/Sora ifrån Tourney. Tourney växeln är väl okej, men Tourney växelreglage är inte kul.
Du får också en nybörjarvänlig 11-32T kasett som gör det enklare att klättra på One.1 istället för 12-28T kassetten på One.
Grymt! Stort tack! Blir nog en beställning på denna cykel.

Tillbaka
Topp