RS Lyrik eller Zeb

Abbev84

Medlem
RS Lyrik eller Zeb
Tjena!
Håller på att bygga ihop en liten enduro/trail, cykel med en trek fuel ex ram men med enduro hjul, bromsar osv.
Då har jag två allternativ på gafflar, antigen Rockshox Lyrik Ultimate160mm eller Zeb Ultimate 160mm.

Det skiljer inte speciellt mycket i pris och de har samma slag, finns det någon nackdel att välja zeb före lyrik eller tvärom?

Vill även kunna använda den i lättare bikeparks, och tänker då att det borde väl inte finnas några nackdelar med att ha 38mm gaffelben istället för 35mm, eller har jag fel?

Så slutligen jag ska ha en gaffel som jag kan cykla enduro samt lite trail med, antingen en Rockshox Lyrik ultimate 160mm eller en Zeb Ultimate 160mm. Vad skulle ni rekommendera??

//MVH Albin!

RS Lyrik eller Zeb
Tjena!
Håller på att bygga ihop en liten enduro/trail, cykel med en trek fuel ex ram men med enduro hjul, bromsar osv.
Då har jag två allternativ på gafflar, antigen Rockshox Lyrik Ultimate160mm eller Zeb Ultimate 160mm.

Det skiljer inte speciellt mycket i pris och de har samma slag, finns det någon nackdel att välja zeb före lyrik eller tvärom?

Vill även kunna använda den i lättare bikeparks, och tänker då att det borde väl inte finnas några nackdelar med att ha 38mm gaffelben istället för 35mm, eller har jag fel?

Så slutligen jag ska ha en gaffel som jag kan cykla enduro samt lite trail med, antingen en Rockshox Lyrik ultimate 160mm eller en Zeb Ultimate 160mm. Vad skulle ni rekommendera??

//MVH Albin!
För en fuel ex skulle jag rekommendera en lyrik, 38mm stanchions på en zeb är ingen mening att ha vid 160mm i slaglängd. Anledningen till varför många vill ha större stanchions är för att de kör brötiga stigar där de känner flex av gafflar med mindre stanchions men då du bygger en stigcykel är det ingen riktigt mening att ha en zeb.

RS Lyrik eller Zeb
För en fuel ex skulle jag rekommendera en lyrik, 38mm stanchions på en zeb är ingen mening att ha vid 160mm i slaglängd. Anledningen till varför många vill ha större stanchions är för att de kör brötiga stigar där de känner flex av gafflar med mindre stanchions men då du bygger en stigcykel är det ingen riktigt mening att ha en zeb.
Okej!
Så en Lyrik räcker till mindre bikeparks och en del enduro?
är inte jätte tung runt 75 kg

RS Lyrik eller Zeb
Okej!
Så en Lyrik räcker till mindre bikeparks och en del enduro?
är inte jätte tung runt 75 kg
Med din vikt hade jag också haft svårt att motivera Zeb och viktstraffet på den om det inte är en riktigt fet cykel som primärt ska rulla större bikeparks och brötiga berg.
Men bortsett från vikten finns ju å andra sidan inte egentligen några nackdelar heller så om priset är bra..

RS Lyrik eller Zeb
Med din vikt hade jag också haft svårt att motivera Zeb och viktstraffet på den om det inte är en riktigt fet cykel som primärt ska rulla större bikeparks och brötiga berg.
Men bortsett från vikten finns ju å andra sidan inte egentligen några nackdelar heller så om priset är bra..
Ja men exakt, vikten skiljer inte speciellt mycket va kan de vara några hundra g och jag fokuserar inte på vikt på denna hoj heller. Så då kan man ju vara helt säker att ta en zeb så kan man kanske till och med dra till åre eller liknande.
Men den blir inte mindre trampeffektiv eller liknare med bredare gaffelben?

RS Lyrik eller Zeb
Ja men exakt, vikten skiljer inte speciellt mycket va kan de vara några hundra g och jag fokuserar inte på vikt på denna hoj heller. Så då kan man ju vara helt säker att ta en zeb så kan man kanske till och med dra till åre eller liknande.
Men den blir inte mindre trampeffektiv eller liknare med bredare gaffelben?
Vikten är enda skillnaden.

Och en Lyrik håller även den i Åre. Du dödar resten av cykeln först med största sannolikhet.

RS Lyrik eller Zeb
Säger också Lyrik, ffa till den cykeln.
För bara ett par år sen så var Lyrik Enduro-gaffeln! (hos rockshox), den har inte blivit sämre på det bara för att det klämt in sig en gaffel mellan den och boxxern.
Tänk på vad ews-cyklisterna tog sig ner för med Lyrik innan Zeb kom, om du inte kör värre än vad de gjorde då så räcker den för dig med...

RS Lyrik eller Zeb
Jag har precis tillfälligt slängt på en Zeb 160 istället för Lyrik 160 på en trail/endurocykel.

Väger 85kg, och Lyriken är betydligt roligare att cykla med.
Den har dessutom vart i både Åre och Järvsö utan att skämmas.

Zeb'en ska sen förlängas och hamna på en cykel som bara kommer gå park och enduro, det är där den hör hemma.

RS Lyrik eller Zeb
Jag har precis tillfälligt slängt på en Zeb 160 istället för Lyrik 160 på en trail/endurocykel.

Väger 85kg, och Lyriken är betydligt roligare att cykla med.
Den har dessutom vart i både Åre och Järvsö utan att skämmas.

Zeb'en ska sen förlängas och hamna på en cykel som bara kommer gå park och enduro, det är där den hör hemma.
Okej!

RS Lyrik eller Zeb
Jag har kört båda i Ultimate utförande, och jag upplevde att Lyriken va mycket bättre.
Den kändes mer responsiv på något sätt.
95kg och båda gafflarna fick smaka både vanlig ’enduroåka’ ock park.

RS Lyrik eller Zeb
Har tagit mig ner för röda/svarta spår i Järvsö/Åre samt gjort en del endurorejs med en 160mm Pike select utan problem alls. Nyligen uppgraderat till en Lyrik Ultimate och känner att jag kan ta mig ner från vadsomhelst. Så tror inte du kommer bli besviken av en Lyrik.

RS Lyrik eller Zeb
Tja,

återanvänder tråden då jag både har Lyrik och Zeb, båda ultimate. Måste dock säga att jag inte alls förstår vad som är så grymt med Zeb... hajar att den är vridstyvare men för en vanlig dödlig så måste ju en Lyrik vara bättre 9,5/10 ggr? Mitt främsta problem med Zeb är att jag inte alls får till inställningarna, har testat med 0 token, flera token, supersnabb rebound, lägre tryck är rek etc. Får sjukt ont i händerna vilket jag inte alls får med Lyrik på samma leder, samma grepp, styre, styrstam etc. Har testat med/utan inserts, däck compounds etc men inget gör det uppenbart bättre.
Är det någon här som sitter på ett recept för att få den plush? Den har charger 3, skf seals och är nyligen servad. Min Lyrik är helt sjukt nice så känns bara surt att Zeb känns som skit och har gjort så sen ny...
Har min Zeb på en Spire med 170mm slag, väger 95kg och kör park.

RS Lyrik eller Zeb
Är det en charger 3 eller rc2,,
Rockshox har ju ”uppgraderat” till charger 3.1 pga att kompressionen inte är tillräckligt öppen i sitt öppnaste läge , finns nåt ombyggnadskit oxå , upplever samma sak fast med en pike charger 3?

RS Lyrik eller Zeb
Rockshox har ju ”uppgraderat” till charger 3.1 pga att kompressionen inte är tillräckligt öppen i sitt öppnaste läge , finns nåt ombyggnadskit oxå , upplever samma sak fast med en pike charger 3?
det är charger 3 med buttercups. Sett kittet och funderar på att uppgradera vid service men vore roligare att hitta någon inställning :P

enda nära jag har kommit är i princip snabbaste rebound utan token men då bottnar den här lätt och är inte skitpepp att köra för snabb rebound på blöta rötter...

RS Lyrik eller Zeb

Hur kan tillverkare göra samma fel varandra gång?? Hur svar kan det vara att har tillräckligt lätt spänn på rebound?

Bra att jag valde en gammal Pike isf en ny till frun när Bikester hade slutförsäljning. Pga många fel sista åren valde jag en modell som jag var säkert på att den skulle funka.

RS Lyrik eller Zeb
Tja,

återanvänder tråden då jag både har Lyrik och Zeb, båda ultimate. Måste dock säga att jag inte alls förstår vad som är så grymt med Zeb... hajar att den är vridstyvare men för en vanlig dödlig så måste ju en Lyrik vara bättre 9,5/10 ggr? Mitt främsta problem med Zeb är att jag inte alls får till inställningarna, har testat med 0 token, flera token, supersnabb rebound, lägre tryck är rek etc. Får sjukt ont i händerna vilket jag inte alls får med Lyrik på samma leder, samma grepp, styre, styrstam etc. Har testat med/utan inserts, däck compounds etc men inget gör det uppenbart bättre.
Är det någon här som sitter på ett recept för att få den plush? Den har charger 3, skf seals och är nyligen servad. Min Lyrik är helt sjukt nice så känns bara surt att Zeb känns som skit och har gjort så sen ny...
Har min Zeb på en Spire med 170mm slag, väger 95kg och kör park.
Samma upplevelse(två Lyrik och 1x Zeb) tills jag provade luftkappe på min 180mm zeb med högre sag.(21-22%), Lyrik 19% ish.

En annan sak man måste fixa/kika är spelet mellan bussningar vs gaffelrör som zeb.

Dock blir zeb väldigt progressiv med luftkappe, speciellt med längre slag, så jag kör utan Tokens och bottom out bumper. zeb 19-20% och den blir nästan helt stum den sista cm´n.

Men om du har den uppdaterad RS luftfjädern som liknar luftkappe så är det något annat som spökar.

RS Lyrik eller Zeb
Beställde uppgraderingskitet efter att ha tittat på RockShox installationsvideo ,men som @Berk skrev bedrövligt att de lanserade nåt som var kass från början. ?

Tillbaka
Topp