Cykelstöld. Igen. Köptips?

Wendigo

Aktiv medlem
Min fina cykel blev stulen utanför min lägenhet av några svagsinta troglodyter. Cykeln var vid tillfället fastlåst i ett cykelställ med säkerhetsvajer och ett bygellås från Kryptonite samt ett Abus kedjelås men det verkar ju inte ha stoppat tjyvarna. Polisen la ner ärendet på mindre än ett dygn vilket var personbästa hittills. Det är ett laglöst land, i alla fall när det kommer till cykelstölder...

Den stulna hojen var en Radmission från RadBike. Töntigt namn men bra cykel. Enkel, skivbromsar, elassistans och single speed. Modellen har dock slutat säljas så nu sitter jag och försöker hitta något liknande att ta mig till och från jobbet, typ 1,5 mil tur och retur. Känner mig matt och arg så jag kommer inte vilja lägga mer än kanske 15k för en elhoj.

Är det någon som har någon idé om hur bra/kass Decathlons eget märke är? Dom har någon modell som heter Riverside 500E som verkar fylla luckan men tyvärr med dämpad gaffel. Jag antar att det kanske går att byta ut den mot en stel i värsta fall?

Skärmbild 2023-05-13 162434.jpg

Tyvärr är detta inte en lösning om du vill ha cykeln kvar. Tråkigt men sant. Vill man öka chansen att få behålla den så tar man in den.

Så här i efterhand är det ju såklart sant. Men jag bor på tredje våningen och kom hem från jobbet vid elva på kvällen och skulle tillbaks till sju på morgonen så jag låste fast den på gården. Fick en annan cykel stulen ur ett låst förråd. Vettefan vad man ska ta sig till...

Så här i efterhand är det ju såklart sant. Men jag bor på tredje våningen och kom hem från jobbet vid elva på kvällen och skulle tillbaks till sju på morgonen så jag låste fast den på gården. Fick en annan cykel stulen ur ett låst förråd. Vettefan vad man ska ta sig till...
Förvara cykeln i lägenheten. Skippar du eldriften (om det är en möjlighet, vi är alla olika) blir det enklare att bära upp den. Sen blir du stark i benen av cyklingen samt allt cykelbärande i trappor och efter ett tag blir det ÄNNU enklare att bära upp den.

Lite återkoppling... fick tillbaks rätt mycket mindre än förväntat på försäkringen, typ 10k. Köpte därför en ny elhoj för samma pengar. Det blev en Eleglide Citycrosser. 250w bakhjulsmotor, 45NM, 36 V 10 Ah löstagbart batteri (för att kunna ladda uppe i lägenheten), blandade Shimano-grejer. Väger in på knappt 22 kg med batteri. "Torque sensor" eller vad det nu heter på svenska ville jag ha och det här var en av de billigaste jag hittade med den funktionen.

Nöjd hittills men har bara hunnit cykla 20 mil. Vill nog bygga om till SS men ska hitta en vettig kedjespännare först. Behöver inga växlar på väg till jobbet och tillbaks.

Levererades dessutom med stänkor (!), kickstand och tjusiga hjulreflexer.

20230531_153825.jpg

20230531_153841.jpg

20230531_153852.jpg

20230531_153832.jpg

Bilagor

• 20230531_153825.jpg
    20230531_153825.jpg
    1.2 MB · Besök: 52
Tillbaka
Topp