Bäst före datum på sportdryck

Lasse K

Medlem
Kan sportdryckspulver bli gammalt?
Jag har ungefär ett kilo kvar av en fem kilos hink med Vitargo. Bäst före datum är passerat med ca två år... Kommer jag att dö om jag dricker av det? Det är ju bara torrt dammigt pulver, finns det något som kan bli dåligt?

Testa att blanda ut det och se hur det ser ut. Smaka lite. Smakar det illa eller blandar sig dåligt kan det vara dags att kassera. Men jag har svårt att tänka mig att det kan bli så dåligt.

Kanske inte riktigt samma sak, men jag hade kolhydrat/protein-pulver där förpackningen var öppnad ca ett år tidigare men sista förbrukningsdag inte hade passerat. Blandade till en normal portion av det och fick en brutal magsjuka med kräkningar, diare och feber i 4 dagar. Gick ner 5 kilo på kuppen.
Så jag är numer lite försiktig med att stoppa i mig grejor som är för gamla.

leatherface skrev:
-------------------------------------------------------
> Vitargo innehåller väl mycket kålhydrater och
> kålhydrater är bakteriemat så jag skulle avstå
> från den

Va? Socker är kolhydrater och socker har praktiskt taget obegränsad hållbarhet vid torr förvaring.

Hur lång tid är det från tillverkningsdatum till bäst-före-datum på den där typen av produkter? Jag har som tumregel att minst 50% av den tiden kan man nästan alltid dra över bäst-före-datumet med (oavsett vad det är) utan att det är någon risk om man inte förvarat produkten olämpligt. Datumstämplingen är ju säkert gjord med en skaplig säkerhetsmarginal. Sen ska man förstås lita på sina sinnen. Luktar/smakar det illa - släng!

Socker har i princip obegränsad hållbarhet. Det smakar möjligtvis lite sämre med tiden beroende på vad man förvarar produkten i.

Proteiner har däremot betydligt kortare hållbarhet, och är mer känsliga när det gäller förvaring osv.

Min Vitargo-hink har passaerat bäst-före med tre år och smakar lika illa nu som när den var ny :-) Har inte heller märkt någon försämring i energi-innehåll.

Jag ska köra ett motionslopp nu på lördag och vågar inte chansa, köpte nya påsar i dag på lunchen.
Snål som jag är kommer jag senare i alla fall att testa det gamla pulvret innan jag kastar bort det. Borde som sagt inte vara några problem, tror jag... ;-)

Mitt sportdryckspulver (socker/salter) var redan två år för gammalt när jag köpte det för 4 år sedan, men det är inga problem att äta/dricka nu.

Rena sockerprodukter är det får organismer som tycker om, så det är inga problem att lagra länge (socker, sylt och liknande). Proteiner är instabila konstruktioner, och kombinerat med lite salter, socker och vatten blir det rena rama bakteriebuljongen.

Mats65 skrev:
> Kanske inte riktigt samma sak, men jag hade
> kolhydrat/protein-pulver där förpackningen var
> öppnad ca ett år tidigare men sista
> förbrukningsdag inte hade passerat. Blandade till
> en normal portion av det och fick en brutal
> magsjuka med kräkningar, diare och feber i 4
> dagar. Gick ner 5 kilo på kuppen.
> Så jag är numer lite försiktig med att stoppa i
> mig grejor som är för gamla.

Du drabbades av en sociogenic dicease, d v s du suggesterade dig själv sjuk. Inte konstigare än att djupt troende kan få sina egna händer att blöda.

I Belgien 1999 blev hela skolor sjuka av coca cola trots att den var kemiskt ren. Sjukdomen utlöstes snarare av att folk troddeatt de skulle bli sjuka och så blev det självuppfyllanfe.

http://aje.oxfordjournals.org/content/155/2/140.full

Lite credd får du dock för erkännadet av att gett dig själv magsjuka. Alla andra letar alltid efter ett resturangbesök den senaste veckan som orsak som gjort dem sjuka, istället för att inse att det antagligen var de själva som slarvat med hygien.

Fliken skrev:
> Mats65 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kanske inte riktigt samma sak, men jag hade
> > kolhydrat/protein-pulver där förpackningen
> var
> > öppnad ca ett år tidigare men sista
> > förbrukningsdag inte hade passerat. Blandade
> till
> > en normal portion av det och fick en brutal
> > magsjuka med kräkningar, diare och feber i 4
> > dagar. Gick ner 5 kilo på kuppen.
> > Så jag är numer lite försiktig med att stoppa
> i
> > mig grejor som är för gamla.
>
>
> Du drabbades av en sociogenic dicease, d v s du
> suggesterade dig själv sjuk. Inte konstigare än
> att djupt troende kan få sina egna händer att
> blöda.
>
> I Belgien 1999 blev hela skolor sjuka av coca cola
> trots att den var kemiskt ren. Sjukdomen utlöstes
> snarare av att folk troddeatt de skulle bli sjuka
> och så blev det självuppfyllanfe.
>
> http://aje.oxfordjournals.org/content/155/2/140.fu
> ll
>
> Lite credd får du dock för erkännadet av att
> gett dig själv magsjuka. Alla andra letar alltid
> efter ett resturangbesök den senaste veckan som
> orsak som gjort dem sjuka, istället för att inse
> att det antagligen var de själva som slarvat med
> hygien.
----------------------------------
Nog för att jag blev lite överraskad när belgarna hade apelsinjuice på müslin, men coca-cola i skolan är ett steg till... :-/ T

+1 på att protein (även i aminosyreform) direkt sätter bäst före i spel.

Kvarglömd normal sportdryck i blandad form kan stå över helgen i rumstemperatur utan att förstöra kärlet. Jag blandar egen dryck av vitargo, essentiella aminosyror, salt/mineralkomplex, mivitotal. Fifan om jag glömmer en sådan flaska på kontoret över helgen - luktar liggsår. Salter, fria aminosyror och snabba kolhydrater är ju typ vad man skulle blanda om man skulle skapa liv ur tomma intet.

Senast ändrad:
Mikroskopiska mögelpartiklar är inget man kan se. Drick och se om du klarar dig, får diarré eller dör. Klart värt att bli magsjuk för att "spara" några kronor!

Jag blandade friskt lite 3 år gammalt sportdryckspulver utan att riktigt reflektera över att det kunde bli gammalt. Överraskades av en något unken smak, drack inte mer och överlevde utan att bli dålig på något sätt.

Smaka och avgör själv om det är dåligt eller inte. Sen kan ju själva vetskapen om att det är gammalt få dig att inbilla dig att det smakar konstigt...

marckus skrev:
> Mikroskopiska mögelpartiklar är inget man kan
> se. Drick och se om du klarar dig, får diarré
> eller dör. Klart värt att bli magsjuk för att
> "spara" några kronor!

Har du sett många mögelangrepp på torrvaror? Möglar det ofta i socker? Är det inte så att det är sockret som gör att sylt inte möglar, eller är det en gammal myt kanske?

Min känsla är att saker med jättelång hållbarhet inte blir dåliga i ett hälsohänseende (som tex. mjölk), utan snarare klumpar hop sig, tappar smak och annat trivialt. "Bäst före" betyder inte automatiskt "Giftigt efter".

earnstrom skrev:
> Min känsla är att saker med jättelång
> hållbarhet inte blir dåliga i ett
> hälsohänseende (som tex. mjölk), utan snarare
> klumpar hop sig, tappar smak och annat trivialt.
> "Bäst före" betyder inte automatiskt "Giftigt
> efter".

+1

Man får dagligen i sig mikroskopiska mögelpartiklar. Många miljoner faktiskt. Detsamma med bakterier.

Använder man sunt förnuft blir man inte sjuk av mat. Filmjölk och en mängd andra produkter kan till exempel ätas långt efter bäst föredatum, så länge man nu inte har blandat den med frukt eller annat jävelskap. Sen ska olika livsmedel naturligtvis behandlas olika.

Jag kan inte förstå varför folk ska tolka "bäst före" som "giftigt efter"?

Blanda ut det, be någon annan som inte vet att datumet är gånget att provsmaka och fråga vad de tyckte om den, behöver ju inte nämna att den passerat datumet med 2år förän efteråt .. så slipper du avgöra själv :)

leatherface skrev:
> Vitargo innehåller väl mycket kålhydrater och
> kålhydrater är bakteriemat så jag skulle avstå
> från den

Det är riktigt men endast i låga halter. I en liter bakteriebuljong som används vid odling tillsätts mindre en ett gram socker. Höga halter så som 20% är bakteriedödande och ger en koncerverande effekt.

jocke_tuffing skrev:
> en liter bakteriebuljong

mmm, det ska jag i flaskorna nästa tävling.

fredrikw skrev:
> jocke_tuffing skrev:
> -----
> > en liter bakteriebuljong
>
> mmm, det ska jag i flaskorna nästa tävling.

Du behöver jästextrakt och salt och glukos, låt det väl smaka!

fredrikw skrev:
> jocke_tuffing skrev:
> -----
> > en liter bakteriebuljong
>
> mmm, det ska jag i flaskorna nästa tävling.

FUSK!

Hos mormor, som har lite problem med synen, åt jag pannkakor med hemgjord sylt. Jättegott! Efteråt upptäckte jag att det stod "Jordgubbssylt, 1983" på burken. Jag blev inte sjuk på något sätt.

Senaste svaret i tråden är från 2012, men är det fortfarande OK att dricka sportdryck som är 1-2år gammal så länge inga andra varningsklockor ringer (lukt smak osv)?

Socker har typ inget bäst-före-datum. Smakar det bra (jag tyckte det var skoj att de föreslog att det kunde vara dåligt om det blandade sig dåligt, jag har alltid haft en jävla helvete att få Vitargo att blanda sig!) så är det lugnt, skulle jag säga. Proteiner är en annan grej.

Jag vet inte hur ni resonerar men jag konstaterar att detta är det näst sista TS skrev innan han försvann spårlöst från happy 2013. ⚠️
Jag ska köra ett motionslopp nu på lördag och vågar inte chansa, köpte nya påsar i dag på lunchen.
Snål som jag är kommer jag senare i alla fall att testa det gamla pulvret innan jag kastar bort det. Borde som sagt inte vara några problem, tror jag... ;-)

Pulver: aldrig märkt något ens efter >2år
Bars: blir hårdare/torrare men håller ändå bra
Gel: håller länge men smaken påverks faktiskt har jag märkt

Tillbaka
Topp