Vilken app för att navigera i skogen?

Fusag

Aktiv medlem
Sökt runt lite men blir inte klok. Jag vill ha en app för att navigera på en känd slinga i skogen. Jag kan ladda in egna gpx filer, spela in egna rutter, eller söka upp rutter direkt i appen. Men själva möjligheten att följa rutten på telefonen under cykling är viktigast, vad ska jag ha?

Sökt runt lite men blir inte klok. Jag vill ha en app för att navigera på en känd slinga i skogen. Jag kan ladda in egna gpx filer, spela in egna rutter, eller söka upp rutter direkt i appen. Men själva möjligheten att följa rutten på telefonen under cykling är viktigast, vad ska jag ha?
Garmin är bättre. Men vill du använda telefonen så tror jag Komoot eller Trailforks har appar som kan hjälpa dig.

Tänkte prova Ride with GPS iår på mobilen . Inga erfarenheter ännu hur bra funkar

Det finns minst fyra problem med telefon vs en dedikerad cykeldator.
Telefonens batteritid är betydligt kortare.
Telefonen tappar ibland kontakt med satelliterna och då kan det bli ett rakt streck på halva turen.
Telefonen har betydligt lägre noggrannhet. Flera gånger har Strava trott att jag cyklat den asfalterade och obefintliga vägen några meter vid sidan av stigen och inte registrerat min KOM.
Det är betydligt lättare att skada en telefon vid en krasch.

Det finns minst fyra problem med telefon vs en dedikerad cykeldator.
Telefonens batteritid är betydligt kortare.
Telefonen tappar ibland kontakt med satelliterna och då kan det bli ett rakt streck på halva turen.
Telefonen har betydligt lägre noggrannhet. Flera gånger har Strava trott att jag cyklat den asfalterade och obefintliga vägen några meter vid sidan av stigen och inte registrerat min KOM.
Det är betydligt lättare att skada en telefon vid en krasch.
Jag förstår att ni vill förklara detta i all välmening. Men jag känner till dessa för och nackdelar, ibland får man dock förhålla sig till befintligt läge.

Lite beroende på vad du ska ha den till så finns ju Naturkartan som visar var du är live och har ganska så många stigar markerade. Dock saknar den ju rena cykelstigar
.
Ska du enkelt cykla efter en GPX fil så finns ett antal GPX viewers Appar. Bara prova sig fram vilken man tycker är bäst?

Vill du skapa en GPX fil så kan jag rekommendera GPX studio. Har bla ett Strava overlay som gör att man kan se var andra cyklar med Strava och skapa sig en egen GPX fil utefter det.
Finns som app men funkar bäst i webbläsaren på dator.

Annars säger jag nog som ovan, ska du cykla mer än någon gång då och då så skaffa t ex en Garmin. Allt blir så mycket lättare och du minskar risken för att få både en död navigation och telefon samtidigt! ;)

Svaret på frågan är väl att det beror på preferens. Jag har provat ett antal appar för gravel och touring. De som rankade högst för mig är Komoot och RidewithGPS. Störde mig på viss asaker i Komoot (något med röstnavigering och något med att navigera störde mig skitmycket men kommer inte ihåg detaljerna) och bytte till RidewithGPS. Sedan dess har det inte varit några problem. Men är det skog som gäller så är det väl trailforks som blir den första appen att testa.

Jaha, körde med viewranger ersättaren outdooractive idag och fick det inte alls att fungera.

Vad göra med budget på 0-2000?
  • Trialfork, sälja community IP kanske ändå inte är så farligt?
  • Edge explore 1
  • Edge Edge explor 2 - långt över budget
  • 530?

Vad annars? Leva med outdooractive tills det kommer en beggad 830 i närheten?

Jag vill bara följa en gpx och se puls

Edit. Finns det nåt utöver mobil som dessutom har musik?

Senast ändrad:
Gör du ngt mer än cyklar så kanske en GPS-klocka kan vara ett alternativ?
Även om den lilla skärmen förstås gör navigeringen begränsad.
Ja, precis. Jag har kört med klocka plus mobil tidigare. Nu har både klockan och appen lagt av. Eventuellt går båda att fixa.
Klockan har bara slutat synka och det brukar gå att lösa men läste att någon annan gav upp. Den är riktigt gammal. (M400)

Jag funderar på om det är dags att vända blad och titta på TF igen. Efter 5 minuter så tvekar jag. Det funkar inget vidare om man bara vill köra sina egna GPX utan att göra dem publika?
Märkliget att en sådan enkel sak ska ha en learning curve. Det går inte att ladda upp mina GPX och om jag ritar en privat rutt så ser jag inte var jag döper dem.... I appen ser jag bara datum och längd

Vill man teckna så är det väl dags nu

1688974891191.png

Jag funderar på om det är dags att vända blad och titta på TF igen. Efter 5 minuter så tvekar jag. Det funkar inget vidare om man bara vill köra sina egna GPX utan att göra dem publika?
Märkliget att en sådan enkel sak ska ha en learning curve. Det går inte att ladda upp mina GPX och om jag ritar en privat rutt så ser jag inte var jag döper dem.... I appen ser jag bara datum och längd

Vill man teckna så är det väl dags nu

Visa bilaga 637389
Min upplevelse är att Trailforks utvecklarna är lite "nyskapande" med sin ux. Med andra ord kräver både appen och hemsidan lite övning för att hantera.

Min upplevelse är att Trailforks utvecklarna är lite "nyskapande" med sin ux. Med andra ord kräver både appen och hemsidan lite övning för att hantera.
Jag misstänker det, för det kan ju inte vara helt kass med tanke på hur poppis det är.
Men tar det mig 10 minuter att hitta "manage my routes" som är en lista sorterad på "title" och sen klarar jag inte av att hitta hur jag ändrar title...

Hm, den sa att jag fick 14d trial men undrar om det inte försvann när jag loggade in. Jag har ju förbrukat trial för länge sen.

Kan det vara att jag inte kan ladda upp gpx och döpa planer/rutter utan pro?

Jag minns nu också att jag redan har ställt en massa dumma frågor till admin och fått svaret att syftet inte är att man ska hålla på att dumma sig med privata trail osv.

Ok, nu börjar lite fler alternativ komma tillbaka till mig och det är visst inte bara jag som hoppar av outdooractive tåget-

• Organic Maps - ingen aning
  • Locus Maps - den har något eller några fans på Happy + se nedan.
  • Orux - ingen aning
  • OSMAnd - just det ja. Had glömt den.
  • Fatmaps - ingen aning
  • OS Maps - ingen aning
1688977611289.png

Jag misstänker det, för det kan ju inte vara helt kass med tanke på hur poppis det är.
Men tar det mig 10 minuter att hitta "manage my routes" som är en lista sorterad på "title" och sen klarar jag inte av att hitta hur jag ändrar title...

Hm, den sa att jag fick 14d trial men undrar om det inte försvann när jag loggade in. Jag har ju förbrukat trial för länge sen.

Kan det vara att jag inte kan ladda upp gpx och döpa planer/rutter utan pro?

Jag minns nu också att jag redan har ställt en massa dumma frågor till admin och fått svaret att syftet inte är att man ska hålla på att dumma sig med privata trail osv.
Om du ska göra något mer avancerat rekommenderar jag verkligen hemsidan. Jag får tanka upp gpx samt byta namn på rutten där utan problem. Det finns ju funktionalitet för att tanka upp "privata" rutter så konstigt att de ej gav vägledning för det när du frågade.

P.S har en pro prenumeration.

Om du ska göra något mer avancerat rekommenderar jag verkligen hemsidan. Jag får tanka upp gpx samt byta namn på rutten där utan problem. Det finns ju funktionalitet för att tanka upp "privata" rutter så konstigt att de ej gav vägledning för det när du frågade.

P.S har en pro prenumeration.
Det var på hemsidan. open knappen i filebrowser är grå när jag väljer gpx på disk.

Edit. Upps, det är visst nåt knas med datorn. Den var ny

Senast ändrad:
Går det att navigera på offlinekartor med tf utan att spela in sin cykling? Tänkte använda mobilen för navigation och fortsätta spela in med klockan till strava....

Jag får inte fram min egen position föräns jag startar "Record ride" på tf, i te hela världen att spela in där också antar jag, men tänkte att det kanske hade underlättat för batteriet att inte göra det

Edit: löste sig genom att uppdatera appen till senaste versionen. Nu verkar begränsningen ligga i min gamla telefon, fick banta ner området för kartan rejält.

Nästa fråga, kommer offlinekartor fungera utan att köpa tf?

Senast ändrad:
Jag har Topo GPS, mest för att ha lantmäteriets offlinekartor som backup ifall cykeldatorn skulle gå under. Har aldrig testat navigera med den, men man kan ju importera .gpx osv i den...
IMG_3102.png

Jag använder telefonen med powerpack på övre ramröret. Organic maps funkar perfekt för att hitta cykelväg till en ny adress och kolla här:
https://organicmaps.app/news/2023-06-07/gpx-import-is-now-supported-in-organic-maps/

Jag använder telefonen med powerpack på övre ramröret. Organic maps funkar perfekt för att hitta cykelväg till en ny adress och kolla här:
https://organicmaps.app/news/2023-06-07/gpx-import-is-now-supported-in-organic-maps/
Vad finns det för allmänna åsikter om organic maps? Jag är en smula irriterade på google maps just nu, så funderar på att ersätta det. Men pga dåligt med lagringsutrymme så vill jag ogärna chansa. Det är inte möjligt att ha bägge.

Ok, nu börjar lite fler alternativ komma tillbaka till mig och det är visst inte bara jag som hoppar av outdooractive tåget-

• Organic Maps - ingen aning
  • Locus Maps - den har något eller några fans på Happy + se nedan.
  • Orux - ingen aning
  • OSMAnd - just det ja. Had glömt den.
  • Fatmaps - ingen aning
  • OS Maps - ingen aning
Visa bilaga 637404
Jag är tillbaka på outdooractive (fd viewranger) har glömt varför jag var less på den. Funkar bra för att hålla reda på och följa gpx utan annat skit.

Tillbaka
Topp