Någon vits med att swappa däck mellan fram och bak (för jämnare slitage)?

DavidtheDoom

Aktiv medlem
Rubriken kan vara lite X-Y men ska förklara.
Såg precis på kvällen att mitt bakdäck hade slitits ned så att slitageindikatorn inte längre går att urskönja. Det slog med att det är lite trist att slänga och köpa ett helt nytt ensamt däck och fortsätta med ett semi-slitet däck fram.

Finns det någon som swappar däcken mellan fram/bak för att slita ut de ungefär samtidigt eller vad finns det för metoder när ett däck slits snabbare än det andra?
Det rör sig givetvis om en landsvägshoj vilket då såklart kan bidra till fåfängan.

Oavsett cykel köper jag nästan bara nya däck och sätter fram, sätter det slitna däcket bak. Spar pengar och miljö jmf med att köp två nya när bak är slut och bak känns det mindre läskigt med ev punka och sämre grepp.

Senast ändrad:
Oavsett cykel köper jag nästan bara nya däck och sätter fram, sätter det slitna däcket bak. Spar pengar och miljö jmf med att köp två nya när bak är slut och fram känns det mindre läskigt med ev punka och sämre grepp.
Detta kändes lite motsägelsefullt, vill bara vara säker på att jag förstår dig rätt?

Tycker också det låter vettigt att cirkulera däcken mellan hjulen men för att matcha så blir man ju fast med en modell däck om fåfängan ska få ta plats! ?

om bakdäcket slits ut först kan det definitivt vara lämpligt.
om det är väldigt stor skillnad i slitage och det gäller lvg kan det vara ett tecken på att börja använda frambromsen mer.
när jag har kört lvg bromsar jag huvudsakligen med fram, och bakhjulet driver ju så blir rätt jämt slitage.

om bakdäcket slits ut först kan det definitivt vara lämpligt.
om det är väldigt stor skillnad i slitage och det gäller lvg kan det vara ett tecken på att börja använda frambromsen mer.
när jag har kört lvg bromsar jag huvudsakligen med fram, och bakhjulet driver ju så blir rätt jämt slitage.
Rätt övertygad om att det är hög sytemvikt + all drivkraft går genom bakdäcket för min del.
Uppe i 2950 km på däcken så inte som att de inte används, men åtminstone halva livet kvar på framdäcket.

Detta kändes lite motsägelsefullt, vill bara vara säker på att jag förstår dig rätt?

Tycker också det låter vettigt att cirkulera däcken mellan hjulen men för att matcha så blir man ju fast med en modell däck om fåfängan ska få ta plats! ?
Jag menar så klart att jag mycket hellre får punka bak. Men det skrev jag så klart inte..

Bästa däcket bak, alltid! På vilket däck får man punka?!
Bästa däcken bak är ett "bilargument" för att minimera risken för sladd i bakvagnen och hamna på motsatt körbana typ.
På en cykel reder man ut en punka bak betydligt lättare än på framhjulet oavsett mtb eller lvg.

Man kör ju inte däcken tills de är så slut att de börjar punka. Däremot brukar jag göra precis som TS undrar, dvs swappa däcken fram/bak då och då för att jämna ut slitaget. Men jag kör ju inte nästan slut på bakdäcket innan jag gör det, utan det blir några ggr under däckens livslängd. Precis som man gör på bilen.

Man kör ju inte däcken tills de är så slut att de börjar punka. Däremot brukar jag göra precis som TS undrar, dvs swappa däcken fram/bak då och då för att jämna ut slitaget. Men jag kör ju inte nästan slut på bakdäcket innan jag gör det, utan det blir några ggr under däckens livslängd. Precis som man gör på bilen.
Får nog bli att jag köper ett (matchande) däck till och sätter bak inledningsvis och börjar swappa en gång var 1000 km eller så.

Edit: typo

Senast ändrad:
Jag byter oftare bak men låter fram sitta kvar. 2, ibland 3 bakdäck på ett fram. I regel inte slitaget utan cuts och småskador som dödar framdäcken. Jag har aldrig sladdat ett framdäck på lvg.

sätter som rattnalle altid det fräscha nya greppiga däcket fram. det slits på den platsen inte så mycket, men när bakdäcket slitits ut flyttas det dit, och det egentliga slitaget börjar,

varpå ett nytt greppigt fräscht däck hamnar fram.

aka framdäck åldras, bakdäck slits. på det här sättet får man ut både och. bra för prestanda, bra för plånboken, bra för miljön.

Senast ändrad:
Sen jag började med tubeless på lvg har däckroterande dock minskat markant. Det är ju rätt mycket smidigare att göra om man köra med slang.

Hmm.
Det brukar gå åt två bakdäck mot ett framdäck för mig så ålder är av mindre betydelse.
Men främst brukar bakdäck bli kantiga, få en tydlig kant på slitbanan, vilket gör det mindre spårsäkert fram. Och då pratar jag landsväg.

Sen jag började med tubeless på lvg har däckroterande dock minskat markant. Det är ju rätt mycket smidigare att göra om man köra med slang.
Jag kom till samma insikt här under morgonen att antingen sätter jag ett nytt däck fram och flyttar bak det tidigare framdäcket till bakhjulet och kör vidare alternativt köper ett nytt bakdäck och kör på.

Däcken i fråga är ett par Schwalbe Pro One TLE 28 mm så grepp finns, och gott om liv kvar på framdäcket men lär säkert bli uppätet rätt kvickt bak till. Lutar mot att det som ger minst "krångel" är att bara köpa ett nytt bakdäck i samma stil.

Jag kör med slang i dagsläget i dessa och skulle nog kunna tänka mig köpa icke-TLE beroende på vad det är för rullmotstånd. Då kanske man får ner prislapp och uppfyller fåfängan dugligt.

Jag använder samma metod som Rattnalle och kais01. Däcken börjar som framdäck och slutar som bakdäck.
Eftersom framdäck i stort sett inte slits alls så har man då alltid ett bra framdäck och ett bakdäck som börjar som bra och slutar som dåligt. Alltså i sämsta fall ett bra och ett dåligt däck. Om man roterar åt andra hållet så sliter man på ett helt nytt däck som flyttas fram så att man efter ett tag cyklar på två dåliga däck.
Eftersom vi pratar om vägcykling där det inte finns några däckmönster att bry sig om struntar jag helt i om däcken är av samma eller olika modell.

Skifta mellan fram och bak förutsätter att man har samma sorts däck.
När jag har det, så sätter jag bästa däcket fram.
så kan det vara men inte alltid nödvändigtvis. har man ändå något slitit ned ett mer plastiskt dedicerat framdäck och dess gummi hårdnat något kan det gärna ha uppnått nödvändig stadga för att funka för nedslitning bak.

men är det ett klumpekloss enduro/dh-framdäck vill man förstås inte gärna ha det bak annat än för tyngdlagsdriven cykling:)

Rubriken kan vara lite X-Y men ska förklara.
Såg precis på kvällen att mitt bakdäck hade slitits ned så att slitageindikatorn inte längre går att urskönja. Det slog med att det är lite trist att slänga och köpa ett helt nytt ensamt däck och fortsätta med ett semi-slitet däck fram.

Finns det någon som swappar däcken mellan fram/bak för att slita ut de ungefär samtidigt eller vad finns det för metoder när ett däck slits snabbare än det andra?
Det rör sig givetvis om en landsvägshoj vilket då såklart kan bidra till fåfängan.
Jag byter fram mot bak när bak är mer än halvslitet och det av samma anledning som du anför ovan, när jag byter vill jag lägga på nya både bak och fram och av samma fabrikat och modell :)

Jag byter fram mot bak när bak är mer än halvslitet och det av samma anledning som du anför ovan, när jag byter vill jag lägga på nya både bak och fram och av samma fabrikat och modell :)
Gäller väl att man är på hugget, jag missade helt att det var läge men har även haft ett mycket högre tempo senaste veckorna så att det inte varit en tanke för mig. :)

Bästa däcket bak. Det är där man annars får punka och det är bakdäcket som slits mest. När det börjar bli trött där bak byter man plats på dem. När även det som tidigare var framdäck är utslitet, är det dags för ett par nya däck. Visst kan man köpa ett däck i taget, men inte är det snyggt inte, och en viss osäkerhetsfaktor infinner sig.
Cykla omkull kan man göra. Det hänger vanligen ihop med ovana eller för hög hastighet.
Hur man kan ta längre på sig för att byta framdäcket förstår jag inte riktigt.

ett problem med den taktiken är att det sämre däcket fram tar tre evigheter att slitas ut. och att våtgreppet med tiden kan bli dåligt.

men håller med om att när det gäller framfart på asfalt viss del av året vår och höst vill man inte ha ett tunnslitet däck bak. men så fort vägsoparna varit framme kan man njuta av det förföriska rullet av ett bakdäck nära eol:)

Livet är för kort för att flytta däck. Kör till dess de är slut och byt. Blir det olika intervall och i perioder bättre däck fram eller bak? Må så vara - ett däck som är gott nog att användas duger både fram och bak.

bengt, förstås en poäng på en bruksig cykel. men här pratar vi nördig optimering:)

och livet är också för kort för att onödigvis vurpa pga ett torrt icke längre optimalt greppande framdäck som ser "bra" ut.

gäller särskilt mtb, egentligen off topic i denna tråd ??‍♂️??‍♂️??‍♂️

Livet är för kort för att flytta däck. Kör till dess de är slut och byt. Blir det olika intervall och i perioder bättre däck fram eller bak? Må så vara - ett däck som är gott nog att användas duger både fram och bak.
+1

Och kan någon ge ett bra skäl att hålla på att hålla på med sånt? Känns som en tankevurpa..

Om du maximerar livslängden på däcken spar du pengar som du kan spendera på bättre saker i livet, t.ex. bättre däck eller godare öl.

Några hundralappar här och där blir med tiden mycket pengar och vipps kan du finansiera köpen av de där premiumdäcken (eller ölen) som du drömmer om varje natt. Du slipper köpa prisvärda mycket-för-pengarna-däck (eller öl) och kan istället leva ut dina våta drömmar och njuta av livets goda (bra däck/öl). Mumma deluxe med andra ord utan någon kostnadsökning.

Eller så gör man som jag och gör dubbelbyten och sedan spar de där däcken som har lite liv kvar. Jag har mååååånga däck i källaren nu, men slipper må dåligt över att jag kastar något fullt fungerande. Mitt framtida dödsbo kommer få hantera oerhörda mängder gummi.

Det mest förnuftiga tycker jag egentligen är att byta respektive däck när det är dags och inte hålla på skifta/flytta däck eller göra dubbelbyten med enorma däcklager i källaren.

Om man nu ska flytta däck så ska alltid framdäcket flyttas bak och inte vice versa. Bakdäcken blir kantiga när de slits att sätta ett sånt däck fram kan jämföras med att cykla på Nokian W106, inget man vill ha när man svänger in i en kurva!

Om du maximerar livslängden på däcken spar du pengar som du kan spendera på bättre saker i livet, t.ex. bättre däck eller godare öl.

Några hundralappar här och där blir med tiden mycket pengar och vipps kan du finansiera köpen av de där premiumdäcken (eller ölen) som du drömmer om varje natt. Du slipper köpa prisvärda mycket-för-pengarna-däck (eller öl) och kan istället leva ut dina våta drömmar och njuta av livets goda (bra däck/öl). Mumma deluxe med andra ord utan någon kostnadsökning.
Jag förstår att det är tanken.
Men på vilket sätt skulle det öka livslängden?
Summan av antalet körda mil lär ju bli ~ lika. Vurpa.

Om man nu ska flytta däck så ska alltid framdäcket flyttas bak och inte vice versa. Bakdäcken blir kantiga när de slits att sätta ett sånt däck fram kan jämföras med att cykla på Nokian W106, inget man vill ha när man svänger in i en kurva!
håller med i princip, men inte heller bak vill man ha kantiga däck, framförallt inte bak skulle jag säga, för de rullar #&%* trögt. jag brukar i sådana fall slipa ner kanterna så de inte onödigtvis bromsar. ibland gör jag det på nya däck, senast nu i veckan. belönades som vanligt med bättre rull på min brompton. en hybridhoj jag råkade rulla bredvid vid en prat en lång backe i täby fullständigt försvann i riktning bakåt.

på mtb och framhjul gillas ändå viss kantighet på däcken, och många är gjorda så från start, för de ger bättre sidogrepp. fram är inte den bromsande effekten lika stor. men en nackdel med kantigt framdäck är större tendens till självstyrning, särskilt med moderna låga däcktryck.

håller med i princip, men inte heller bak vill man ha kantiga däck, framförallt inte bak skulle jag säga, för de rullar #&%* trögt. jag brukar i sådana fall slipa ner kanterna så de inte onödigtvis bromsar. ibland gör jag det på nya däck, senast nu i veckan. belönades som vanligt med bättre rull på min brompton. en hybridhoj jag råkade rulla bredvid vid en prat en lång backe i täby fullständigt försvann i riktning bakåt.

på mtb och framhjul gillas ändå viss kantighet på däcken, och många är gjorda så från start, för de ger bättre sidogrepp. fram är inte den bromsande effekten lika stor. men en nackdel med kantigt framdäck är större tendens till självstyrning, särskilt med moderna låga däcktryck.
Hur förklaras att de rullar tyngre? Ett kantigare däck får en bredare kontaktyta mot vägen och det borde ge mindre flex i sidorna och rulla lättare än ett rundat däck.

Eller så gör man som jag och gör dubbelbyten och sedan spar de där däcken som har lite liv kvar. Jag har mååååånga däck i källaren nu, men slipper må dåligt över att jag kastar något fullt fungerande. Mitt framtida dödsbo kommer få hantera oerhörda mängder gummi.

Det mest förnuftiga tycker jag egentligen är att byta respektive däck när det är dags och inte hålla på skifta/flytta däck eller göra dubbelbyten med enorma däcklager i källaren.
Och ännu mer att man lite kommer bort från köphetsen och använder det man har och inte köper nytt förrän det är helt utslitet. Tycker det i sig ger tillfredställelse nog för att motivera den lilla tid det tar att flytta däcken.

Jag landade i samma slutsats, jag köpte ett nytt fint bakdäck och så får jag väl köpa ett framdäck när det väl är dags för det. Lär inte hinna föråldras fram heller utan lär vara slutkört någon gång i juli senast.

Denna gången lyxade jag dessutom till det med ett 30 mm däck bak vs 28 mm fram.

Och ännu mer att man lite kommer bort från köphetsen och använder det man har och inte köper nytt förrän det är helt utslitet. Tycker det i sig ger tillfredställelse nog för att motivera den lilla tid det tar att flytta däcken.

Vad blir vinsten med att skifta däck jämfört med att byta ut respektive däck först när det är utslitet?

Vad blir vinsten med att skifta däck jämfört med att byta ut respektive däck först när det är utslitet?
Ingen direkt ur slitagesynpunkt men det ger möjligheten att då byta fabrikat eller bredd och ha samma på båda hjulen samt förstås att framdäcket omsätts fortare så att det är mindre risk att däcket behöver bytas i förtid för att gummit åldrats.

Hur förklaras att de rullar tyngre? Ett kantigare däck får en bredare kontaktyta mot vägen och det borde ge mindre flex i sidorna och rulla lättare än ett rundat däck.
flexet i kanten av kontaktytan sker tyvärr helst i den tjocka skuldran, inte i den tunnare däcksidan. det här flexandet kostar mer energi ju mer gummi som skall deformeras. och på ett givet landsvägsaktigt däck med litet avstånd mellan, eller frånvaro av mönsterklackar ökar detta problem om centrala mönstret slitits ned samtidigt som skuldran är kvar

har gjort slipningen jag nämnde om på ett betydande antal däck, och effekten är slående.

om man önskar trots allt mönster i skuldran, t ex för mtb eller gravel, är det fördelaktigt med en viss gleshet mellan mönsterklackarna, som i sin tur inte bör vara alltför stora.

Senast ändrad:
Fram
IMG_7585.jpeg

Bak
IMG_7584.jpeg

Kan nog vara dags för ett nytt framdäck och flytta bak det andra.

Köpte nytt och fint bakdäck igen denna gången. Framdäck kommer överleva nog nästan hela vägen till VR2025.

Jag har hört att folk som kör tekniskt och cyklar stora volymer brukar ha mest koll på framdäcket och när det börjar vara slitet flyttar man det bak (där man kör slut på det) och sätter ett nytt fram, så man alltid fokuserar på att ha ett bra framdäck, men är mindre noga bak. Det är enklare rädda en situation där man tappar grepp bak än fram, och mindre risk för faceplant och annan olycka.

Jag själv som kör som en mes, cyklar inte så många hundra mil per år, och byter mellan vinter och sommardäck brukar sätta fräschast däck bak inför säsong för det nöts fortare där, och sliter då däcken ungefär lika fort och byter båda samtidigt. Jag gillar byta båda samtidigt eftersom jag både gillar ha samma däckmodell fram och bak och gillar prova nya modeller. Byter man ett i taget får man antingen ta samma däck igen, eller leva med att det är olika modeller fram och bak.

Flytta däck fungerar bara om man har samma stomme i båda. Jag kör alltid kralligare stomme bak och lättare fram, då fungerar inte den principen. Hade jag kört samma stomme fram och bak samt samma däckmönster hade jag nog flyttat också.

@atorger @manneblask @BengtG
Det här med byta/behålla bäst/sämst däck fram/bak dividerades det om ovan också.

Jag är av åsikten att bäst däck vill jag nog ha fram på cykeln. Men, finns det tveksamheter så åker däcket i tunnan. Känns dumt att snåla 500-1000 kr per säsong och köra några rundor till på ett slitet däck. Hence, byter lite oftare och krånglar inte med att rotera.

Sedan gör andra helt annorlunda med annan tankegång såklart! :) Tror det är svårt att övertyga någon annan om att denne har eller gör "fel" gällande detta, inte minst på nätet. 😁

Flytta däck fungerar bara om man har samma stomme i båda. Jag kör alltid kralligare stomme bak och lättare fram, då fungerar inte den principen. Hade jag kört samma stomme fram och bak samt samma däckmönster hade jag nog flyttat också.
man har ingen rullmässig fördel med att ha mindre kraftigare stomme fram. och ett wobbligare däck fram självstyr mer vid de lägre däcktryck man gärna kör där. plus att däckstommen mjuknar något med tiden.

kraftigt däck ger alltså mindre skada för rullupplevelsen fram, och blivande bakdäck kan med fördel 'köras in' där.

på köpet har man optimerat fräsch gummiblandning fram.

man har ingen rullmässig fördel med att ha mindre kraftigare stomme fram. och ett wobbligare däck fram självstyr mer vid de lägre däcktryck man gärna kör där. plus att däckstommen mjuknar något med tiden.

kraftigt däck ger alltså mindre skada för rullupplevelsen fram, och blivande bakdäck kan med fördel 'köras in' där.

på köpet har man optimerat fräsch gummiblandning fram.

Jag kör mindre kraftig stomme fram för att hålla nere vikten på fronten och att jag kommer undan utan att punktera eller få genomslag, rullet är jag mindre orolig för.

Tillbaka
Topp