[OT] Bilproblem - bromsbelägg

Tommy_div

Medlem
Hejsan! Detta är ju inget bilforum men kanske ändå någon som har bättre koll på bilar än mig själv. Iaf jag har en Toyota Auris från 2011. Och jag skojar inte den slukar mina bromsbelägg. För ca 1,5 månad sen bytte jag bromsbelägg och nu är dem helt slitna igen… någon som har några gissningar på vad som orsakar detta?

Bromsskivor som inte är släta utan spåriga och/eller skeva? Är beläggen jämnt slitna? Vibrerar det när du bromsar? Slits beläggen jämnt på alla fyra hjulen?

Låter onekligen som ärgade kolvar som inte går tillbaka som de ska, eller bromsbeläggen som nyper fast i oket.

Hade en bil där klossarna hade legat emot och värmt skivorna skeva. Fick byta både klossar och skivor. Som cyklist hör man bilar som åker omkring och sliter ut klossarna gnisslandes. Borde ju låte lite inne i bilarna också kanske man kan tycka, men det är kanske många ljud att lyssna på som det är. - Aldrig fel att motionera sina bromsar emellanåt, så de har full rörlighet.

Hejsan! Detta är ju inget bilforum men kanske ändå någon som har bättre koll på bilar än mig själv. Iaf jag har en Toyota Auris från 2011. Och jag skojar inte den slukar mina bromsbelägg. För ca 1,5 månad sen bytte jag bromsbelägg och nu är dem helt slitna igen… någon som har några gissningar på vad som orsakar detta?
Typiskt fenomen när kolvarna inte går helt tilbaka. Ligger på något lite hela tiden och då slits de fort. Samma typ av problem på både bil och cykelbromsar och samma lösning. Ny kolv och packningssats är receptet.

Tillbaka
Topp