Det kunde ha varit mycket värre!-tråden

Haha! Tänkte först att "nä, det kunde fan inte varit värre!", men "hyresrätt" löste allt.?
Man kan lugnt säga att hyresvärden fick eld i baken. Inom ett par timmar hade jag varit i kontakt med/fått besök av fastighetsskötaren, Anticimex (tydligen inte endast skadedjursbekämpning) och snickaren.
Jag bor på översta våningen så nu måste de hitta var i taket det läcker. Tydligen lättare sagt än gjort.

Haha! Tänkte först att "nä, det kunde fan inte varit värre!", men "hyresrätt" löste allt.?
Alltså jag vet inte. Kostnadsmässigt kanske. Men misären av byggarbetare, avfuktare, kanske behöva flytta ut om man bor litet, den misären är samma oavsett boendeform. Har en kollega vars granne ovanpå hade en hantverkare som borrade hål i ett rör. Det tog lång tid innan det var återställt

Alltså jag vet inte. Kostnadsmässigt kanske. Men misären av byggarbetare, avfuktare, kanske behöva flytta ut om man bor litet, den misären är samma oavsett boendeform. Har en kollega vars granne ovanpå hade en hantverkare som borrade hål i ett rör. Det tog lång tid innan det var återställt
Ja, bara för att det kunde varit värre innebär det inte att det är bra. Men har haft samma problem i en annan del av lägenheten innan och det var inte allt för invasivt, ljudlös IR-fläkt fixade biffen och där är fortfarande torrt 10 år senare.

Köpte den här kedjan som har "Maximum Durability":

2023-01-27-21-41-19-703.jpg

Tittar man på baksidan så ser man det:

2023-01-27-21-42-36-843.jpg

Men det kunde ha varit mycket värre: bara en poäng.

[OT]
När man kör med nedvevade rutor för att lyssna på den ljuva musiken från en rak 6:a, och plötsligt hör "skrbllang-pang-smack-trrr-flapp-bang....." etc från där framme någonstans när man gasar, då blir man lite ledsen i ögat.

Men när man sedan tittar ner där och börjar ana att generatorremmen ser ovanligt sliten ut och kanske har en liten flärp som hänger löst, då lyfter humöret lite. Och ännu gladare blir man när man inser att man har en ny liggandes. Och jätteglad blir man när skramlet efter byte av remmen försvann.

Trodde det var början till vevlagerhaveri eller liknande. Lät fasiken precis som det...
Puh. Plötsligt från ingenstans känns det som att man faktiskt tjänat ca 30k. Är det pengar man kan köpa cykel för, tro?

Fast kanske bättre hälften inte ser det på samma sätt.

Nåväl, det kunde varit mycket värre ?

Hybriden jag ibland använder som transportmedel inne i stan, blev stulen under en natt i november. Hade veckan innan tvättat och servat den pga knak i vevlagret och den kändes som ny förutom framgaffeln som inte gick att justera dämpningen på.

Polisen hörde av sig förra helgen, min "cykel" har hittats och blivit tagen i beslag.
Fick hämta ut den i onsdags...

Vad ska man göra nu? ?
Köpa delarna som saknas?
Spara delar man kan använda på en annan cykel? Typ köpa billigt begagnat och byta ut?

De kunde ha sågat av allt och kapa vajrar, men tjuven har skruvat loss allt, så lite tur i oturen.
Tacksam för förslag...

(Ber om ursäkt för att ventiler och pedaler inte är rätt placerade ? ?)

Bilagor

• 20230215_100319.jpg
    20230215_100319.jpg
    1.1 MB · Besök: 234
Trots att garaget på jobbet är kameraövervakat och kräver passerkort att ta sig in och ut. Så har någon stulit min lilla styrväska med lite krafs i.
Samt brutit av lampan från dess fäste.

Det är en lite udda lampa, och ett nytt fäste är hyfsat svårt att få tag i som reservdel.

Tur att cykeln var låst.

Bilagor

• PXL_20230406_132533756.MP.jpg
    PXL_20230406_132533756.MP.jpg
    698 KB · Besök: 133
Ett par var ute och tog en längre runda på landsvägscykel och cyklade genom Tällberg idag. Mannens hjärta slutade slå i backen på väg genom byn och vinglade in och landade på morsan och farsans gräsmatta.
Med lite HLR och snabb tillgång på hjärtstartare så kunde mannen åka iväg i ambulanshelikoptern vid medvetande.
Så utan tillgång till hjärtstartare så kunde det varit mycket värre.

Ett par var ute och tog en längre runda på landsvägscykel och cyklade genom Tällberg idag. Mannens hjärta slutade slå i backen på väg genom byn och vinglade in och landade på morsan och farsans gräsmatta.
Med lite HLR och snabb tillgång på hjärtstartare så kunde mannen åka iväg i ambulanshelikoptern vid medvetande.
Så utan tillgång till hjärtstartare så kunde det varit mycket värre.
Gott jobbat!

Trodde innan jag gjort "assessment" det skulle vara färdigcyklat på ett tag.

Nu har jag cyklat nästa hela våren med spd-pedaler och jag tror jag därför blivit lat med tekniken och börjat tappa pedalerna när jag bytte tillbaka och körde med plattisar idag.

Tur att jag hade både axel- och armbågsskydd, fast det var så varmt.
Fasen va bra det är med skydd! ?
Bara att cykla vidare, om än litet öm men med enda skada en svullen fotknöl.

På't igen.
Kvällens dilemma: fortsätta med plattisarna eller skruva på spd-pedaler till helgens Järvsöresa??????
IMG_3509.jpeg

Ett par truvativ/sram x9. Ihåliga och limmade. Dom var billiga och begagnade men jag tog mig tiden att snygga till dom vilket inte lönade sig.

Bilagor

• 16850834469988112294542024666581.jpg
    16850834469988112294542024666581.jpg
    913.7 KB · Besök: 129
Vad är det för konstigt tickande ljud jag hör på vägen mellan Hunnebo och Ramsvik? Bara ljudet av XXLs kvalitetskontroll:
IMG_7657.jpeg

Men det kunde varit mycket värre, upptäckte det på parkeringen innan vi gav oss ut på 13 km teknisk stig. En snäll farbror i husbil lånade ut en flatmejsel så rundan blev av.

Dags att skaffa multitool med T25.

Vi har i 3 månader haft svart/gråa fläckar helt random i tvättmaskinen. Idag kom det fram att frugan färgade en klänning i exakt samma färg som fläckarna för 3 månader sedan, vilket hon naturligtvis inte sagt eftersom hon vet att man inte bör färga i en maskin som är till för att rengöra.

Andas in, andas ut...

Alla kan göra fel men säg för fan till så man kan lösa problemet.

Andas in, andas ut!

Vaknade med ett ryck. Hela huset var tömt efter ett inbrott. Till och med kyl, frys och en 10 år gammal spis var borta. Allt utom min heldämpade mtb hade dom tagit (den hade dom dock tagit styret på).

Nu varade det här bara några sekunder på morgonen, eftersom det hela var en skum mardröm, så det kunde definitivt varit värre…

Cyklat slanglöst i många år, med inserts för första gången på lvg sedan i år dock.
Trodde tanken var med dessa Vittoria korvar att däcket skulle hålla sig på plats vid en punktering.. hm.

Hade punkan skett på framhjulet med samma resultat, hade jag förmodligen inte fullföljt Siljan runt i helgen utan legat på intensiven istället.

Bilagor

• BC3D490E-80B2-4BCB-94E9-804EC360DFDD.jpeg
    BC3D490E-80B2-4BCB-94E9-804EC360DFDD.jpeg
    369.1 KB · Besök: 127
Cyklat slanglöst i många år, med inserts för första gången på lvg sedan i år dock.
Trodde tanken var med dessa Vittoria korvar att däcket skulle hålla sig på plats vid en punktering.. hm.

Hade punkan skett på framhjulet med samma resultat, hade jag förmodligen inte fullföljt Siljan runt i helgen utan legat på intensiven istället.
Hur gick det med fälg osv? Och vad ska inserten vara bra för?

Jäklar vilken ångest jag får kring min eventuella övergång till slanglöst på lvg när jag ser sådana här bilder...

Hur gick det med fälg osv? Och vad ska inserten vara bra för?

Jäklar vilken ångest jag får kring min eventuella övergång till slanglöst på lvg när jag ser sådana här bilder...
Jag trodde först hjulet var helt rökt, det låste sig och gled på fälgbanan. Sjukt halkigt var att få ner farten, han som låg bakom i klungan såg jag fick bra med däckvätska i ansiktet.
Resten av loppet bromsade jag i nedförsbackar när det började rulla på över 40, blev rätt nojjig ?

Har inte tagit av däcket från hjulet, så lite svårt att se hur skadat det blev. Verkar iaf rakt.

Insertsen sägs förhindra att däcket ska kliva av vid en punka ? så fattade jag det iaf.

Fick en "akuttid" på min vårdcentral den 4/7 ?. Alltså snacka om att olika vårdnivåer har olika begrepp om vad akut är. Gissar att de håller tummarna för att mina ospecifika smärtor i typ hela kroppen går över av sig själv. Det kunde ju varit värre om Ipren inte fungerade samt om jag inte haft någon liftdag alls denna säsongen. Men nu har jag EN ??.

Känner igen detdär Med att vården försöker "vänta" ut en.

Fick äntligen operationstid för en höftledsprotes. Efter outhärdiga smärtor i 1.5 års tid. Och knappt 2 veckor innan operationen så fick jag reda på att de va en som var mer akut som fick min tid. Så nu kanske det blir operation efter v35 om dom har hunnit renovera klart operationsalarna?
Det enda positiva är att man kan cykla en sommar till. Om man bara härdar ur dom nattliga smärtorna tills dess

Tillbaka
Topp