Varför kör ni med SRAM?

Varför kör ni med SRAM?
Spiller man DOT vätska på en lackad yta blir man förr eller senare uppmärksammad på att det inte är vilken sorts vätska som helst när lacken skrumpnar ihop och faller av.

Suntour fanns ju som påpekat också, men det var inget jag personligen åtrådde och de få fall jag fick prova på så var det inte någon direkt upplyftande upplevelse.

Tolkar skillnaderna som påpekats som så pass hårfina att det förefaller vara en lyckad marknadsföring i kombination med några uppköp som seglat upp märket, inga direkta tekniska innovationer.

Varför kör ni med SRAM?
Nädå inga tekniska innovationer alls, som typ 1x drivlinor och AXS… ?

1x va ju inte direkt nån innovation, varenda garagemekare körde ju 1x långt innan sram kom med sin första 1x grupp... och patentet på narrow wide drev för kedjedrift i olika former verkar va från 1978. Men visst, dom va snabbast på att kommersialisera trenden med 1x även om innovationshöjden i sig var låg.

Varför kör ni med SRAM?
Har väl luftat dom flesta broms märken som finns på marknaden och kan inte säga varken bu eller bä en del lite bättre endel lite sämre men följer man tillverkarnas rekomndeationer på luftning så vad är problemet tummen mitt i handen.
Har justerat dom flesta märken av växlar också där finns det olika uppfatningar så varför inte bygga cyklarna själv från scrats då får man dom komponeter man trivs med,
Själv så kör jag med Sunrace växlar funkar hur bra som helst.

Varför kör ni med SRAM?
1x va ju inte direkt nån innovation, varenda garagemekare körde ju 1x långt innan sram kom med sin första 1x grupp... och patentet på narrow wide drev för kedjedrift i olika former verkar va från 1978. Men visst, dom va snabbast på att kommersialisera trenden med 1x även om innovationshöjden i sig var låg.
Haha. Mkt kan man väl säga, men att SRAM inte tagit tät i innovation mm vid ett flertal tillfällen, då vet jag inte vad du jämför med. Eagle, UDH, tap, AXS osv.

Senast är väl Transmission. Gilla eller inte. Men jag skulle inte vilja vara handlare och försöka sälja en ny tandläkarhoj utan den drivlinan idag.

Varför kör ni med SRAM?
Haha. Mkt kan man väl säga, men att SRAM inte tagit tät i innovation mm vid ett flertal tillfällen, då vet jag inte vad du jämför med. Eagle, UDH, tap, AXS osv.

Senast är väl Transmission. Gilla eller inte. Men jag skulle inte vilja vara handlare och försöka sälja en ny tandläkarhoj utan den drivlinan idag.

Nu var det innovationshöjden för 1x jag kommenterade, inte huruvida sram uppfunnit en massa andra saker.

Varför kör ni med SRAM?
Ett växelöra?

Förstår inte vad som är innovativt med Eagle?

Trådlöst känns som (en ganska sent kommen) evolution, inte innovation.

Aldrig använt SRAM som sagt, men att kalla double tap för innovation är som att tillsätta mango til vaniljglass och kalla det för innovation.

Varför kör ni med SRAM?
Ett växelöra?

Förstår inte vad som är innovativt med Eagle?

Trådlöst känns som (en ganska sent kommen) evolution, inte innovation.

Aldrig använt SRAM som sagt, men att kalla double tap för innovation är som att tillsätta mango til vaniljglass och kalla det för innovation.
Låter mer som att du bestämt dig för att sram är dåligt, och inte vill höra argument som inte bekräftar din teori.

Varför kör ni med SRAM?
Då har det ju inte gjorts någon innovation på cyklar, menar du?
Nej, det menar jag absolut inte.

Men jag tycker ribban för innovation ligger högre än de exemplen, evolution förkläs gärna som innovation av marknadsföringen.

Man får gärna understryka vad som är bra med olika produkter men att kalla varje smak för innovation vattnar ur begreppet.

Varför kör ni med SRAM?
Främsta anledningen skulle jag gissa är att Amerika mer och mer började intressera sig för cykling. Sram är ett amerikanskt bolag så större och större marknad efterfrågade inhemsk kvalitet.
Sram som både gör bromsar och växlar äger även det största stötdämparmärket (rock shox) vilket medförde att cykeltillverkare kunde köpa in alla komponenter från en och samma leverantör vilket ofta eftersträvas inom industrin.

Idag sitter Shimano ofta ihop med fox-försedda stötdämpare.

Sen har ju Sram spelat sina kort rätt och först kopierat Shimano och sen trenderna på marknaden. De introducerade 4kolvsok i stir omfattning på stigcyklar. De introducerade singelklinga som standard och de introducerade 12växlat först. De var först med kedjsnärtsdämpate i bakvöxeln. Plus att Sram med märket rock shox introducerade dropperposten på den stora marknaden.

Har kört Sram sista 10åren och nu Shimano igen. Shimano har kommit ikapp igen men jag föredrar känslan i Sram. De har även några bra funktioner som serviceläget på bakväxeln saknar jag på Shimano. Likaså är Shimano fastsättning av luftnings sprutan på bromsarna stenålder i jämförelse med snabbkopplingen på Sram.

Sram för mig.

Varför kör ni med SRAM?
Låter mer som att du bestämt dig för att sram är dåligt, och inte vill höra argument som inte bekräftar din teori.
Hittils har jag mest fått bokstavskombinationer till svar och mycket få motiveringar till vad SRAM gör bättre än Shimano.

Jag förstår på riktigt inte vad som är innovativt eller bättre med Eagle kontra HG?

Varför kör ni med SRAM?
Trivia. Shimano hade ett rådjur typ ihop med xt mlr den serien släpptes har jag för mig. Sram plockade upp den ideen och släppte sitt 12delafe växelsystem ihop med en örn. Sram vann på Shimano idé..

Vann dubbelt för många verkar associera eagle till en slags kvalitet när det endast är en funktion. Kvalitetsnivån på funktionen är beskriven av deras bokstavsserie sx, nx, gx, etc

Varför kör ni med SRAM?
Ja, lite hycklare är jag.
Omdömet är absolut färgat av marknadsföring till Rock Shocks fördel ända sedan jag stod i skyltfönstret och dreglade över den pippigula Judy SL.

Bygger jag hoj idag så är det sannolikt med SID eller Pike.

Släpper de en pippigul top of the line gaffel imorgon så lägger jag en förhadsbeställning!

Varför kör ni med SRAM?
Eagle är 12växlar. HG en fastsättningsstandard för kassetter. Banan och melon jämförelse.
HG är ett transmissionsystem (?) Det innefattar växelramperna på kassetter, kedjor och namnet på kompatibel body. Det närmaste jag kunde komma och tänka på var att jämföra med Eagle, eftersom Sram tidigare använt sig av samma Shimano standard innan de designade sin egen.

HG tycker jag var en innovation eftersom det var gällande standard under kanske 30 år och sträckte sig från 7-11 växlar.

Varför kör ni med SRAM?
Ja ja. HG står för hyper glide och är växlingsramperna på drev och kassetter Shimano patenterade men idag är det mest använt som en kassettinfästningsstandard. HG, xd och microspline pratar vi om i dagligt tal. Att kassetter har "hg-teknik" tar vi för givet och även där har uppsticjarmärken som tex sunrace lika bra kvalitet som Shimano.

Varför kör ni med SRAM?
Ja, lite hycklare är jag.
Omdömet är absolut färgat av marknadsföring till Rock Shocks fördel ända sedan jag stod i skyltfönstret och dreglade över den pippigula Judy SL.

Bygger jag hoj idag så är det sannolikt med SID eller Pike.

Släpper de en pippigul top of the line gaffel imorgon så lägger jag en förhadsbeställning!

Du får spana in öhlins nya raceserie, inte pippigul men gul.

Varför kör ni med SRAM?
Växlar:
Tävlingscykeln har SRAM eftersom prestandan är viktigare än kvalitén där.

Rekreationscyklarna har Shimano då jag för dem värdesätter kvalitén högre än prestandan.

Mtb-bromsar: då är Shimano klart värt det trots läckande ok och skit, överlägsen modulation (ja den är kort och krispig) och bett.

Varför kör ni med SRAM?
Mina två senaste hojar har sram, nästan svårt att hitta nåt med shimano nu. :) Dom verkar ha tappat väldigt mkt marknadsandelar under covid boomen pga att dom inte rampade upp produktionen.
Tycker både sram och shimanos bättre grupper funkar riktigt bra. Men får jag välja blir det xtr eller dura ace, växlar mkt rappare, speciellt när man går till en lättare växel. Shimano växlar innan man tryckt in reglaget helt. Med sram hinner man både trycka och släppa innan det händer nåt där bak.
Färre växlingsramper på kassetten?

Varför kör ni med SRAM?
Att du tycker Shimano HG är var en innovation men srams trådlösa växlar inte var det, visar ju tydligt hur färgad din åsikt var redan från början.
Ja alltså, i första posten medger jag att jag i stort sett aldrig använt SRAM?

I rubriken undrar jag vad som är så bra?

Att du inte lyckats övertyga mig om förträffligheten hos SRAM genom att droppa oneliners på bokstavskombinationer och kritisera min avsaknad på objektivitet är ju sådär lagom klädsamt?

Varför kör ni med SRAM?
Ja alltså, i första posten medger jag att jag i stort sett aldrig använt SRAM?

I rubriken undrar jag vad som är så bra?

Att du inte lyckats övertyga mig om förträffligheten hos SRAM genom att droppa oneliners på bokstavskombinationer och kritisera min avsaknad på objektivitet är ju sådär lagom klädsamt?
Och jag och flera andra har gett exempel på bra saker med sram, men du verkar bara vilja avskriva det med att kalla det ”bokstavskombinationer”, jag skiter fullständigt i om du tycker det är klädsamt, jag tänker inte skriva en uppsats i varför AXS och 1x 12sp har gett sram en boost i marknadsandelar när du uppenbarligen inte vill lyssna.

Varför kör ni med SRAM?
Hyr en cykel med Sram o testa. Enda sättet att få reda på om du gillar känslan i deras växlar o bromsar.

Varför kör ni med SRAM?
Och jag och flera andra har gett exempel på bra saker med sram, men du verkar bara vilja avskriva det med att kalla det ”bokstavskombinationer”, jag skiter fullständigt i om du tycker det är klädsamt, jag tänker inte skriva en uppsats i varför AXS och 1x 12sp har gett sram en boost i marknadsandelar när du uppenbarligen inte vill lyssna.
Tack för att du deltog så här långt!

Varför kör ni med SRAM?
Shimanos klingbultar med den där skåran och det helt värdelösa verktyget är motivering nog att inte köra shimano

Hade glömt dom. Finns dom kvar?

På sista lvgrundan hörde jag ett tickande/skräpande ljud i takt med vevpartier. Det tog tid innan jag upptäckte att alla fem klingbultar var lösa och en av dom skrapade mot ramen! Var förvånad att det var torxskruv/mutter på en grupp som introducerades för 15 år sedan.

Tillbaka
Topp