Varför kör ni med SRAM?

Varför kör ni med SRAM?
En anledning kan vara att under pandemin och bitvis forfarande så kunde man inte få tag på Shimano grupper eller reservdelar, där var/är SRAM bättre. Man kan misstänka att det är en anledning till att många pandemicyklar kom med SRAM.

Varför kör ni med SRAM?
För vem vill inte kunna dumpa kedjan till minsta drevet på kassetten så här fort:

Men precisionen

För vem vill inte kunna dumpa kedjan till minsta drevet på kassetten så här fort:

Men precisionen är säkert superb.
Hur funkar shimanos elektroniska växlar för stigcykling egentligen? Värt att testa?

Varför kör ni med SRAM?
Föredrar Shimanos MTB-grupper, gillar att man kan dubbel-växla både ner och upp. Det jag gillar mest är Hyperglide som funkar skitbra för att växla mjukt medans man fortfarande trampar. En annan fördel är att det är något billigare jämfört med SRAM också.

På grus/lvg kör jag SRAM pga AXS som är jäkligt smutt utan kablage och liknande, ingen erfarenhet av DI2 så kan ej uttala mig om skillnader där.

Varför kör ni med SRAM?
Har kört uteslutande på mekaniskt Campagnolo 10- och 11-delat senaste tio-femton åren. Fick tillfälle att testa Force etap i början av förra året och har därefter bytt till Red etap på min primära lvg. Är förvånad att det var så positiv skillnad, blev så att säga såld. Kör dock glatt vidare på lite mixade campagrejer på mina andra hojar.

Varför kör ni med SRAM?
Sram har gett cyekltillverkarna många fördelar och därav sitter det på många hojjar orginal.
Två främsta är:
Billigare att köpa in än Shimano till fabriksmontering
Sram levererar fortare än Shimano till fabrikerna framförallt senaste åren.

Själv upplever jag användarupplevelse av Srams produkter som trevligare än Shimano.
Framför allt bromsar men även drivlinor.
Vissa marknade upplever en tysk produkt som mer passande och så har vi desginen.

Överlag så tålde markanden en tillvarkare till och det skulle fortfrande vara möjligt att ytterligare en dyker upp.
Shimanos världsherravälde är inte enbart uppskattat i branschen.

Varför kör ni med SRAM?
Etyder i dot-vätska mot gräs.
IMG_5510.jpeg

Den känns inte jättetrevlig att ha att göra med.

Varför kör ni med SRAM?
Etyder i dot-vätska mot gräs.

Den känns inte jättetrevlig att ha att göra med.

Det består av olika alkoholer. T.ex. glykol som alla häller i bilens kylare utan att ens tänka på vad det är, man bara gör det för att det är så det ska vara, för att inte vattnet ska frysa på vintern. En läcka på kylaren är inget folk bryr sig om, bara fyller på lite extra emellanåt.

Varför kör ni med SRAM?
Är det någon mer än mig som uppfattar det som att äldre shimanobromsar (tänk Saint M800 och den generationen) inte behövde luftas, de bara gick och gick. Men sedan 5-10år fram så måste de luftas med jämna mellanrum och ibland blir de inte ens bra hur man än gör..

Jag kommer ihåg att AVID var precis så, de behövde luftas flera gånger på en sommar. Så då valde jag bort dem permanent, och har inte använt SRAMs bromsar alls sedan dessa (säljer dem direkt om de sitter på en hoj jag köper).

Min uppfattning är att både shimano och sram idag är så byggda att de behöver luftas varje år minst 1 gång.

Är det bara mig?

Varför kör ni med SRAM?
Är det någon mer än mig som uppfattar det som att äldre shimanobromsar (tänk Saint M800 och den generationen) inte behövde luftas, de bara gick och gick. Men sedan 5-10år fram så måste de luftas med jämna mellanrum och ibland blir de inte ens bra hur man än gör..

Jag kommer ihåg att AVID var precis så, de behövde luftas flera gånger på en sommar. Så då valde jag bort dem permanent, och har inte använt SRAMs bromsar alls sedan dessa (säljer dem direkt om de sitter på en hoj jag köper).

Min uppfattning är att både shimano och sram idag är så byggda att de behöver luftas varje år minst 1 gång.

Är det bara mig?
Ja det är bara du.

(det är iaf inte jag. Har två av varje sort)

Varför kör ni med SRAM?
Är väll ingen som bromsar ändå på midsommar ;)

Alltid åkt shimano men sram säkert ok med

Varför kör ni med SRAM?

Är det bara mig?
Reservoaren på handtagen har väl blivit mindre och mindre med varje generation typ, blir mindre toleranser för hur mycket luft kan vara i systemet utan att det bråkar

Varför kör ni med SRAM?
Det har ju funnits andra spelare också. Min andra MTB, en GT Zaskar var t ex utrustad med SunTour XC Pro. Under 70- och början av 80-talen hade SunTour runt 50% av den amerikanska marknaden (där Shimano var den andra stora spelaren med mindre marknadsandelar för Huret och Campa), men under senare delen av 80-talet hängde man inte riktigt med i den snabba utvecklingen där Shimano avancerade snabbt. Intressant artikel här. SRAM har ju onekligen gjort en spännande resa sen 1987. Att de blivit så stora har nog till stor del också att göra med att bolaget gjort ett antal smarta uppköp. När de köpte Sachs fick de mycket växelteknologi/kunskap och under en tid såldes sachsväxlar under SRAMs varumärke. Sen har de köpt Avid, Rockshox, Zipp, Quarq m.fl. varumärken. Uppköp i kombination med innovation, smart marknadspositionering och fördelaktiga oem-avtal gissar jag är huvudanledningarna till att de successivt kapat åt sig allt större del av marknaden.
Åhh, XC Pro, hade en Rocky Mountain på 90-talet med 3! ovala framklingor!

Varför kör ni med SRAM?
Mina var runda! Vill minnas att växlarna funkade okej, men att reglagen var sådär. De hade någon egen variant på sis som hade en del övrigt att önska och jag bytte till tumväxlade friktionsreglage.
Mina reglage som satt på ovansidan av styret kunde ändras mellan friktion o klick. Gjorda för 7-delad kassett, men kunde tryckas upp till ett åttonde läge.'

Varför kör ni med SRAM?
För det är så jävla okrångligt och att det är som att växla på en motorcross istället för som att växla på en landsvägscruiser

Varför kör ni med SRAM?
För det är så jävla okrångligt och att det är som att växla på en motorcross istället för som att växla på en landsvägscruiser
Att ha vänster fot på höger handled låter jäkligt krångligt.

Jag kan hålla med om att den där spaken för att släppa på bakväxelns spänning vid hjulbyte förefaller jäkligt smutt.

Varför kör ni med SRAM?
Förmodligen, irriterande att det kommer in luft av sig själv bara så det måste göras om hela tiden.

Här är en video som beskriver hur det ska luftas, det duger inte med en vanlig luftning.
Shiit va stökig luftning! med Taco talrik o grejor utomhus ;)

Varför kör ni med SRAM?
Skumt de där med luftning o kvalite numera. Varför har jag aldrig någonsin behövt lufta mina Giant MPH (år 2005 eget märke) på snart 20 år? Funkar fortfarande lika bra som när de var nya, dvs mycket bättre än shimanos mt201. Kan det vara något rekord...
Är det inte meningen nyare prylar ska vara bättre än gårdagen?

Varför kör ni med SRAM?
Mt201 är ju sånt uberbilligt kvalisort som knappt ska sitta på cyklar där cyklisten väger mer än 45kg.

Men generellt så är mycket numera i mindre reservoarer, packningar som slits snabbare och minskade toleranser som ger vandrande bitepoint och ökad frekvens av att byta ut hela oljan snarare än luftning.

Men shimano vill verkligen göra det svårt att vara fanboi..
Säg att min gravel kommer med grx och jag har en ultegravev med effektmätare och vill flytta över grx 1x klingan, kommer det passa då? Bägge har asym110bcd

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp