Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skummar tråden. Har det egentligen fastställts varför Shimano är värt att använda öht?
För vem vill inte kunna dumpa kedjan till minsta drevet på kassetten så här fort:
Men precisionen
Hur funkar shimanos elektroniska växlar för stigcykling egentligen? Värt att testa?För vem vill inte kunna dumpa kedjan till minsta drevet på kassetten så här fort:
Men precisionen är säkert superb.
Hur funkar shimanos elektroniska växlar för stigcykling egentligen? Värt att testa?
Silvertejp är svaret!Det känns väldigt gammeldags idag. Har man dropper och verktyg i styrröret så får man lite bry att placera batteriet på ett vettigt sätt.
Och du tror olja är nått snällare?
Häll ättika bredvid bromsvätskan.
Etyder i dot-vätska mot gräs.
Den känns inte jättetrevlig att ha att göra med.
Jag tänkte mig nog det, men har ärligt talat inte testat. Får väl hälla lite mineralolja och ättika bredvid, återkommer.Och du tror olja är nått snällare?
Häll ättika bredvid bromsvätskan.
Min erfarenhet av oljeläckage och spill på gräsmattor är att det blir ännu värre, har dock inte testat Shimano olja så ska inte svära på hur det blir med det.Jag tänkte mig nog det, men har ärligt talat inte testat. Får väl hälla lite mineralolja och ättika bredvid, återkommer.
Du måste tänka på pocenten.Snart är det midsommar och ni häller i er mer alkohol är vad som finns i er cykels DOT-bromsystem, utan att oroa er det minsta för dagen efter.
Då har vi snart ett facit att förhålla oss vid vad gäller shimanos olja.Min erfarenhet av oljeläckage och spill på gräsmattor är att det blir ännu värre, har dock inte testat Shimano olja så ska inte svära på hur det blir med det.
Ja det är bara du.Är det någon mer än mig som uppfattar det som att äldre shimanobromsar (tänk Saint M800 och den generationen) inte behövde luftas, de bara gick och gick. Men sedan 5-10år fram så måste de luftas med jämna mellanrum och ibland blir de inte ens bra hur man än gör..
Jag kommer ihåg att AVID var precis så, de behövde luftas flera gånger på en sommar. Så då valde jag bort dem permanent, och har inte använt SRAMs bromsar alls sedan dessa (säljer dem direkt om de sitter på en hoj jag köper).
Min uppfattning är att både shimano och sram idag är så byggda att de behöver luftas varje år minst 1 gång.
Är det bara mig?
Därför jag kör med sram . Midsommar blir inte lika kul med bara olja i systemet .Snart är det midsommar och ni häller i er mer alkohol är vad som finns i er cykels DOT-bromsystem, utan att oroa er det minsta för dagen efter.
Reservoaren på handtagen har väl blivit mindre och mindre med varje generation typ, blir mindre toleranser för hur mycket luft kan vara i systemet utan att det bråkarÄr det någon mer än mig som uppfattar det som att äldre shimanobromsar (tänk Saint M800 och den generationen) inte behövde luftas, de bara gick och gick. Men sedan 5-10år fram så måste de luftas med jämna mellanrum och ibland blir de inte ens bra hur man än gör..
Jag kommer ihåg att AVID var precis så, de behövde luftas flera gånger på en sommar. Så då valde jag bort dem permanent, och har inte använt SRAMs bromsar alls sedan dessa (säljer dem direkt om de sitter på en hoj jag köper).
Min uppfattning är att både shimano och sram idag är så byggda att de behöver luftas varje år minst 1 gång.
Är det bara mig?
Åhh, XC Pro, hade en Rocky Mountain på 90-talet med 3! ovala framklingor!Det har ju funnits andra spelare också. Min andra MTB, en GT Zaskar var t ex utrustad med SunTour XC Pro. Under 70- och början av 80-talen hade SunTour runt 50% av den amerikanska marknaden (där Shimano var den andra stora spelaren med mindre marknadsandelar för Huret och Campa), men under senare delen av 80-talet hängde man inte riktigt med i den snabba utvecklingen där Shimano avancerade snabbt. Intressant artikel här. SRAM har ju onekligen gjort en spännande resa sen 1987. Att de blivit så stora har nog till stor del också att göra med att bolaget gjort ett antal smarta uppköp. När de köpte Sachs fick de mycket växelteknologi/kunskap och under en tid såldes sachsväxlar under SRAMs varumärke. Sen har de köpt Avid, Rockshox, Zipp, Quarq m.fl. varumärken. Uppköp i kombination med innovation, smart marknadspositionering och fördelaktiga oem-avtal gissar jag är huvudanledningarna till att de successivt kapat åt sig allt större del av marknaden.
Mina var runda! Vill minnas att växlarna funkade okej, men att reglagen var sådär. De hade någon egen variant på sis som hade en del övrigt att önska och jag bytte till tumväxlade friktionsreglage.Åhh, XC Pro, hade en Rocky Mountain på 90-talet med 3! ovala framklingor!
Mina reglage som satt på ovansidan av styret kunde ändras mellan friktion o klick. Gjorda för 7-delad kassett, men kunde tryckas upp till ett åttonde läge.'Mina var runda! Vill minnas att växlarna funkade okej, men att reglagen var sådär. De hade någon egen variant på sis som hade en del övrigt att önska och jag bytte till tumväxlade friktionsreglage.
Ok, luftar du aldrig?Ja det är bara du.
(det är iaf inte jag. Har två av varje sort)
Vaddå, alla kemikalier häller man ju ut i skogen bakom huset.Då har vi snart ett facit att förhålla oss vid vad gäller shimanos olja.
Tank på närmiljön, häll bakom grannens hus.Vaddå, alla kemikalier häller man ju ut i skogen bakom huset.
Om man bor i lägenhet, kan man hälla det i trapphuset dåVaddå, alla kemikalier häller man ju ut i skogen bakom huset.
Om man bor i lägenhet, kan man hälla det i trapphuset då
Standard med vandrande bitpunkt på Shimano tyvärr.Ok, luftar du aldrig?
Jag är megakänslig på om bitpunkten inte är konsekvent eller om det är
Olika höger/vänster osv.
Med luft i jaStandard med vandrande bitpunkt på Shimano tyvärr.
Ja precis. Är det för att de där keramiska kolvarna är ihåliga? Att luften gömmer sig där?Med luft i ja
Häller bakom skolan och fotbollsplanen. Folk gör ju ändå nya ungar hela jävla tiden, som att det inte fanns något större nöje i livet :)Tank på närmiljön, häll bakom grannens hus.
Att ha vänster fot på höger handled låter jäkligt krångligt.För det är så jävla okrångligt och att det är som att växla på en motorcross istället för som att växla på en landsvägscruiser
Det händer. Med några år emellan. Och endast vid svårt behov.Ok, luftar du aldrig?
Förmodligen, irriterande att det kommer in luft av sig själv bara så det måste göras om hela tiden.Med luft i ja
Shiit va stökig luftning! med Taco talrik o grejor utomhus ;)Förmodligen, irriterande att det kommer in luft av sig själv bara så det måste göras om hela tiden.
Här är en video som beskriver hur det ska luftas, det duger inte med en vanlig luftning.
Haha funny guy ?Att ha vänster fot på höger handled låter jäkligt krångligt.
Jag kan hålla med om att den där spaken för att släppa på bakväxelns spänning vid hjulbyte förefaller jäkligt smutt.
Jag hade gripshift. Och de fungerade ypperligt med den tidens mått.Mina var runda! Vill minnas att växlarna funkade okej, men att reglagen var sådär. De hade någon egen variant på sis som hade en del övrigt att önska och jag bytte till tumväxlade friktionsreglage.