Kedja som hoppar fram på 7-delat

TobiasLj

Aktiv medlem
Har problem med att grabbens kedja hoppar av fram i tid och otid när det inte är helt platt... Växeln är en Tourney (gissar en av de enklaste modellerna) och kedjan hoppar av fram, in mot ramen. Det är inga problem att växla vare sig upp eller ner, ändlägen på växeln är justerade och det är inga hopp eller tjuväxlingar bak.

Har kortat kedjan så mycket det går men det hjälper inte. Funderar om det är fjädern i växeln som är för klen? Cykeln är ett år gammal så det är inte direkt slitet.

Min erfarenhet om 7-delat är minst sagt minimal. Finns det kedjestyrare som skulle funka till 7-delat? Skulle en bättre bakväxel lösa problemet? 8-delat? Eller är det bara att leva med? Hilfe bitte ;-)

risken är att det är inte är HG body och då är det svårt att byta till bättre växel. (eftersom det väl inte finns någon med clutch som passar 7s)

kedjestyrare funkar väl om man kan montera den. Tycker de flesta barncyklar har någon form av styrning på klingan.

Har problem med att grabbens kedja hoppar av fram i tid och otid när det inte är helt platt... Växeln är en Tourney (gissar en av de enklaste modellerna) och kedjan hoppar av fram, in mot ramen. Det är inga problem att växla vare sig upp eller ner, ändlägen på växeln är justerade och det är inga hopp eller tjuväxlingar bak.

Har kortat kedjan så mycket det går men det hjälper inte. Funderar om det är fjädern i växeln som är för klen? Cykeln är ett år gammal så det är inte direkt slitet.

Min erfarenhet om 7-delat är minst sagt minimal. Finns det kedjestyrare som skulle funka till 7-delat? Skulle en bättre bakväxel lösa problemet? 8-delat? Eller är det bara att leva med? Hilfe bitte ;-)
Hurär ändläget nedåt justerat? Jag brukar sätta det så tight som möjligt för att undvika att kedjan tappas.

risken är att det är inte är HG body och då är det svårt att byta till bättre växel. (eftersom det väl inte finns någon med clutch som passar 7s)
Kassetten är en MF-TZ500-7, är som sagt helt novis på dessa komponenter men tolkar Shimanos hemsida som att det är HG?

kedjestyrare funkar väl om man kan montera den. Tycker de flesta barncyklar har någon form av styrning på klingan.
Det sitter ett skydd på klingan för att den inte skall hoppa av utåt, men inget inåt.

Du kan ju testa Altus. Det är en fin växel men tveksamt om det hjälper.
Byta nav+växlar och/eller vev hjälper men det kanske är att överdriva.

Annars är det nog att försöka montera styrare.

Det är inte i det läget som det är ett problem utan när kedjan är på det översta två bak som den hoppar av där fram, in mot ramen.
Aha, det är bara ett drev fram? Har du kollat kedjelinjen? Man håller en rak linjal eller liknande mot sidan på framdrevet och ser var det möter på bakdreven.

Senast ändrad:
Det är svårt att göra nåt på en barncykel om man inte vill lägga riktiga pengar. Troligen går det inte enkelt att göra nåt åt kedjelinjen.
Möjligen kan en mindre frikrans hjälpa marginellt

Förutom ovan råd, särskilt om ändjustering, kan det vara värt att kolla så framväxeln inte vridit sig runt 'stolpen, utan fortfarande är parallell med ram och framkransar. Om du ser eller misstänker något åt det hållet, vare sig ändjustering eller "vridning", föreslår jag att du lossar vajern innan du börjar.

Förutom ovan råd, särskilt om ändjustering, kan det vara värt att kolla så framväxeln inte vridit sig runt 'stolpen, utan fortfarande är parallell med ram och framkransar. Om du ser eller misstänker något åt det hållet, vare sig ändjustering eller "vridning", föreslår jag att du lossar vajern innan du börjar.
Ingen framväxel. Bara bakväxel.

Finns billiga kedjestyrare som funkar bra.

Kolla storleken på sadelröret bara.

Växeln behöver nog inte ha clutch för att vara tillräckligt mycket bättre.

På min sons förra cykel hade vi visserligen inga problem med tappad kedja, men när jag bytte ut den sjuväxlade Tourney-bakväxeln till en gammal SLX för åttadelat slutade kedjan slå mot kedjestaget. Förmodar att den även hade hjälpt om vi haft problem med tappad kedja.

Har man ingen lämplig växel liggande är det kanske enklare att bara köpa en kedjestyrare.

kedjestyrare är en bra lösning. det är ganska lätt tillverka en själv, om man inte hittar att köpa en som passar.

kedjan hoppar vanligen när det blir en pisknärt längs övre delen av kedjan i det ögonblick man växlar upp under viss belastning.

andra faktorer kan också minska risken. t ex raka tänder på framkransen, dvs utan slitage. och förstås specialvarianten nw. välsmord osliten kedja. bra kedjelinje.

En sen uppdatering. Satte dit en enkel kedjestyrare som fungerat bra även om det fortfarande händer att kedjan hoppar när det är riktigt stökigt. Dock mycket bättre än innan.
Den var tillräckligt bred för 7-delat och enkel att montera.
IMG_20230709_160415.jpg

IMG_20230720_115110.jpg

intressant om det skulle hjälpa. problemet sitter egentligen på övre delen av kedjan, och en kedjestyrare där hindrar att pisksnärten från övre kedjan lyfter av kedjan från framklingan

kedjestyrare är en bra lösning. det är ganska lätt tillverka en själv, om man inte hittar att köpa en som passar.

kedjan hoppar vanligen när det blir en pisknärt längs övre delen av kedjan i det ögonblick man växlar upp under viss belastning.

andra faktorer kan också minska risken. t ex raka tänder på framkransen, dvs utan slitage. och förstås specialvarianten nw. välsmord osliten kedja. bra kedjelinje.

Har problem med en Batavus Zonar elcykel med 10-delat och en deore backväxeln där kedjan hoppar fram.

Har cyklat exakt 600 mil med cykeln och roterat två waxade kedjor samt kompletterat med UFO-drip wax. Slitage mätare visar på drygt 0,4 i slitage.

Nu har kejdan hoppat för min fru 3 gånger under sommaren och jag kan själv inte provocera fram det..

Någon som har någon ide eller förslag på åtgärd?

Är besvärligt då kedjeskyddet måste av för att få på kedjan.
/ Emil

Någon som har någon ide eller förslag på åtgärd?
Det blev bättre med den jag satte på men inte helt bra. Satte dit en kedjestyrare upptill vid klingans som gjorde det något bättre men fortfarande en del problem och som du säger så är det bökigt när den väl hoppar för man behöver lossa kedjestyraren.
Bytte även bakväxel till snäppet dyrare och kortade kedjan till ett minimum (den kan se lång ut på bilden ovan men var inte längre än vad den bör vara).

Jag tror att grundproblemet är cykelns konstruktion och klingans position fram i förhållande till bakhjulet och kassetten.

Jag tycker att en deore bakväxel utan "clutch" borde klara av cykelvägar men man kanske borde testa en med clutch!?

Får testa att korta kedjan något mer med

Tillbaka
Topp