Lämplig olja för navväxelunderhåll?

som längre tillbaka många gånger, och även nyligen nämnts i andra trådar med liknande ämne brukar jag använda biltema helsyntet motorolja. häller/droppar den via lagren med lätt snurrande hjul i sidoläge.

när man gjort den här konverteringen från fett till mer tunnflytande produkt får man mindre friktion i navet, men får repetera oftare än med fett, jag kör typ vart tredje år. fett håller annars i decennier så länge man inte tvättar cykeln med vattensprut.

som gammal citroënägare skulle jag säga att LHM är i tunnaste laget, men kanske kan vara bra som inledning med ett trilskande nav. skulle nästföljande gång ta något mer motståndskraftigt.

nexus 7 som jag är bekant med har tätningar som kan försvåra operationen. kan man få undan dem går det bättre.

Senast ändrad:
som längre tillbaka många gånger, och även nyligen nämnts i andra trådar med liknande ämne brukar jag använda biltema helsyntet motorolja. häller/droppar dem via lagren med lätt snurrande hjul i sidoläge.

när man gjort den här konverteringen från fett till mer tunnflytande produkt får man mindre friktion i navet, men får repetera oftare än med fett, jag kör typ vart tredje år. fett håller annars i decennier så länge man inte tvättar cykeln med vattensprut.

som gammal citroënägare skulle jag säga att LHM är i tunnaste laget, men kanske kan vara bra som inledning med ett trilskande nav. skulle nästföljande gång ta något mer motståndskraftigt.

nexus 7 som jag är bekant med har tätningar som kan försåra operationen. kan man få undan dem går det bättre.
Motorolja fungerar säkert utan problem men själv hade jag valt en växellådsolja pga lite andra additiver
Gear_Saver_Trans_Oil_80W_301708150160_P3524.02_1L_Front.jpg
. Rohloff använder en olja med viskositeten sae80 vilket borde vara liknande i Shimano.

som längre tillbaka många gånger, och även nyligen nämnts i andra trådar med liknande ämne brukar jag använda biltema helsyntet motorolja. häller/droppar den via lagren med lätt snurrande hjul i sidoläge.

nexus 7 som jag är bekant med har tätningar som kan försvåra operationen. kan man få undan dem går det bättre.

LHM för rengöring, inte smörjning. Innanmätet ställs i vätskan ett tag före smörjning.

Har testat med ATF-olja en period, men det slutar typ aldrig läcka ur navet (Nexus 7 & 8).
Avfettade och smorde med Shimanos fett istället, https://www.bike24.com/p2455692.html (Shimano Y04120800)
Finns ju nav som är gjorda för oljesmorning, men dom är ju täta och har en påfyllnadsport..

Senast ändrad:
Har testat med ATF-olja en period, men det slutar typ aldrig läcka ur navet (Nexus 7 & 8).
Avfettade och smorde med Shimanos fett istället, https://www.bike24.com/p2455692.html
Finns ju nav som är gjorda för oljesmorning, men dom är ju täta och har en påfyllnadsport..

Shimanofettet är dock inte tillgängligt just där iaf.
Men bra att skilja på rengöring och smörjning. ;-)

Avfettade och smorde med Shimanos fett istället, https://www.bike24.com/p2455692.html
öppnar man navet har ju fett klara fördelar när det gäller livslängd.

har däremot inte haft problem med läckage när det gäller syntetmotorolja. möjligen en mängdfråga?

Jag provade i Torpedo schwenfurt nav på 90 talet med enbart ok fett lågtempratur viskositet är som kronans vapen fett fungerade utmärkt skall ju normalt var fett stället reservoar och olje stället axelager enligt manualen för fungerar bra blev för vånad att de funkade utan mix punkter i navet det som finns nu för tiden är multi syntet EP1,5 skall koll vilken viskositet fett har är det tunnflytande kan de gå inte troligt annars.

Senast ändrad:
shimanos kullagerfett lär inte skilja sig påtagligt från andra. och fettet skall inte vara för tjockt, alltså inte typ propelleraxelfett. men tråden handlar väl om att ersätta fettet med olja, närmare bestämt vilken olja?

sen om man ändå tar isär och är på plats för att fetta om, kan man ju fundera på att uppgradera till molybdendisulfid.

men som sagt, längre tillbaka tog jag mig tid att plocka ner naven, men inte senaste par decennierna. det skulle krävas någon funktionsförlust för att det åter skall bli aktuellt.

tills dess passar jag på att njuta av den lättare gången med återkommande applicering av helsyntet motorolja.

öppnar man navet har ju fett klara fördelar när det gäller livslängd.

har däremot inte haft problem med läckage när det gäller syntetmotorolja. möjligen en mängdfråga?
Jag försöker följa Shimanos instruktioner för underhåll av Nexus 8 (med skivbroms), men med växellådsolja 75W-90 istället för Shimanos underhållsolja. Resultatet blir väl en blandning av olja och fett då det blir kvar en del olja efter doppningen, Shimanos fett för navväxlar är också ganska tunt.
Tyvärr läcker det ur mitt nav, även från höger sida vilket hamnar på drivremmen, och det behöver jag göra något åt. Har du något förslag, är det fel att använda 75W-90, borde jag använda en annan olja som underhållsolja, i sådant fall en tunnare eller tjockare olja?

Jag försöker följa Shimanos instruktioner för underhåll av Nexus 8 (med skivbroms), men med växellådsolja 75W-90 istället för Shimanos underhållsolja. Resultatet blir väl en blandning av olja och fett då det blir kvar en del olja efter doppningen, Shimanos fett för navväxlar är också ganska tunt.
Tyvärr läcker det ur mitt nav, även från höger sida vilket hamnar på drivremmen, och det behöver jag göra något åt. Har du något förslag, är det fel att använda 75W-90, borde jag använda en annan olja som underhållsolja, i sådant fall en tunnare eller tjockare olja?
Har också nexus 8 och jag brukar se till att packa i rejält med fett vid axeln för att stoppa oljan från att läcka ut samt för att stoppa vatten från att komma in. Vist fuktar det lite men brukar inte ha problem med att det läcker nämnvärt. Dock har jag inte remdrift så kan vara att jag bara inte märker att det läcker på drivsidan. Var lite orolig för skivbromsen första gången men inte haft några problem alls där.

oljan måste ju ha en viss tunnhet för att kunna flyta runt i navet. (eller tar ni ur innanmätet och doppar det..?)

lägger man sedan hjulet åt sidan något dygn borde eventuellt överskott ha chans rinna ut, särskilt om man värmer lite måttligt, t ex med en värmefläkt?

De flesta av svaren här är nog rätt.
Cyklar är inte så kräsna i kråset.
Någon specifik olja krävs knappast, kanske skall man undvika rak 30 eller 40 vegetabilisk olja, eftersom den härsknar och kleggar ganska fort.
Eller är det ett bra sätt att få till förtjockning och vidhäftning?

Om nån provat t ex Castrol R30 i cykelnav; hören av sig om resultatet!

80/ 90 är inte en tjockare olja än
10/ 30. Att man använder den terminologin är för att tala om att det är en transmissionsolja. Dvs den tål tryck och häftar bra, men den pallar inte värmen i en motor.

Torpedo kom med en smörjinstruktion för typ 50 år sedan.
Den täcker det mesta än idag. Guckan de hade var olja uppvispad i vaselin. Blev som hårt vispad äggtoddy.

Det finns ju en annan del av frågeställningen också. Rengöring av navet är ju en del av att få till funktionen med smörjningen. Helt underhållsfria cykelnav lär bli svårt att få till.

Bilagor

• Screenshot_20220122-134749_Chrome.jpg
    Screenshot_20220122-134749_Chrome.jpg
    187.8 KB · Besök: 146
Servade ett nexus 7 växlat igår med Biltemas marina olja som ska vara mer vattenresistent, röstskyddande och klara höga temperaturer.

Är man vintercyklist så är nog syntetisk olja att föredra framför mineral.

I de stora lagerskålarna la jag shimano premium grease, men hade inte det funnits till hands hade det blivit vanligt litiumfett. Bromshylsan fick molybdenfett.

Köpte en tub av Shimanos navväxelsmörj.
Gissar det är ett tunt fett blandat med en försvarlig portion MoS2.

Om ni vill ha tjock olja som inte rinner ut. Finns en olja/flytande fett som heter rotogear från agrol som vi använder på jobbet till tilrotatorer på grävmaskiner 😁

Har provat Q8 oljan i Sram S7 nav vilket fungera bra vilket inte orginal fett smörjan inte gjorde i minusgrader går ej växla blir fast växel.
Jag fyllde i genom ta bort klick boxen och pinne hällde i där blev tränga ut ur navet änder gammal olje fett. Provade fett Oregon lithium fett i hänglås och cykel lås fungerar bra i minusgrader är gjord för röjsåg växelhuset i minusgrader. Har provat andra typer olja fett fungerar dåligt 5-56 är vajer smörjmedel används i snöskoter vajrar upp smörjning.
Såg att finns schweizisk fett till cykel för minusgrader på cykel tillbehör webbplats men vet ej hur bra det fungerar.
1000000208.jpg

Servade ett nexus 7 växlat igår med Biltemas marina olja som ska vara mer vattenresistent, röstskyddande och klara höga temperaturer.

Är man vintercyklist så är nog syntetisk olja att föredra framför mineral.

I de stora lagerskålarna la jag shimano premium grease, men hade inte det funnits till hands hade det blivit vanligt litiumfett. Bromshylsan fick molybdenfett.
Hur fungerade det med marina oljan i navet ?

Tillbaka
Topp