[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
Kedjerengörare och ventilhatt

Bilagor

• 20230418_135843.jpg
    20230418_135843.jpg
    480.3 KB · Besök: 132
  • 20230402_195219.jpg
    20230402_195219.jpg
    340.9 KB · Besök: 132
[OT] Visa din 3D-print
Hej Bullen.
Jag mötte sketchups begränsningar när jag jobbade med en droupout til en Intense M9.

1685519884319.png

Är det någon som vet hur man får en fil från solidworks formatet till för exempel Fusion360?

Fusion importerar inte dessa filer, för de önskar att hålla isär proffs från sandlådan.

Jag har filerna i solidworks format, och kan konvertera dem til STL därifrån. Men det hjälper mig inte, utan jag behöver gå till Fusion360 för exempel. Skall flytta tre av hålen ca 19mm i två riktningar. (upp och bakåt).

Det är en anpassning till 27,5" för en 26" ram. Så jag tänkte att om man gör en ny dropout där monteringshålen bara flyttas med motsvarande så ändras ju axelns position och då är problemet löst.

Om någon har förslag på lösning så är jag jätteglad. Det går inte i sketchup.

[OT] Visa din 3D-print
STL är inget vidare att jobba vidare på
STEP brukar vara bättre då, även om man inte får med alla funktioner. Men det brukar gå att fylla igen från en yta till en annan och göra nya hål och sånt i alla fall

[OT] Visa din 3D-print
Då är fr
Step är nog enklaste lösningen.
Det är väl typ PDF för 3d filer ?
Då är frågan, hur man gör den til STEP?

Är OBJ liknande som STL? Alltså dåliga/enkla format som är svåra att redigera?

Det är ju trist om versionshistorik osv går förlorat, kanske man kunde göra ändringar jättelätt om man fick behålla all funktionalitet i solid works filen.. Vore kung om man kunde konvertera den till Fusion360 men jag hittar ingenstans hur det går till.

[OT] Visa din 3D-print
Versionshistorik brukar alltid (?) gå förlorat om du byter från ursprungsformatet till något annat. Bara att bita ihop. Exportera sketcherna och importera i Fusion 360 och gör om den :)
Step borde ju finnas en exportfunktion för, det är väldigt vanligt med Step-filer.

Alt. Det går ganska bra med STL också, lite bökigare, men det finns funktion för att konvertera ytor till solider så du kan jobba vidare med den (om du inte råkar vara kung på ytor och jobbar vidare ändå).

[OT] Visa din 3D-print
Versionshistorik brukar alltid (?) gå förlorat om du byter från ursprungsformatet till något annat. Bara att bita ihop. Exportera sketcherna och importera i Fusion 360 och gör om den :)
Step borde ju finnas en exportfunktion för, det är väldigt vanligt med Step-filer.

Alt. Det går ganska bra med STL också, lite bökigare, men det finns funktion för att konvertera ytor till solider så du kan jobba vidare med den (om du inte råkar vara kung på ytor och jobbar vidare ändå).
En galen person konverterade just filen till mig och skickade tillbaka som STP.

Det där med 3D är busenkelt om jag får rita det i sketchup. Hade nog fixat det om det inte blev så trasiga modeller vid konverteringarna.

Problemet är att flytta hålen och få resten av geometrin att hänga med iallafall lite så att man bara behöver snygga till, inte rita om allt.

Men det svåraste partiet är ju ändå inget jag behöver ändra på, jag vill bara flytta axelhålet, växelörat och hålen för bromsoket. De ligger ju ute på platten liksom.

Där är original dropoutsen.

IMG_0873.JPG

[OT] Visa din 3D-print
Sketchup är ju lätt att komma igång med men jag körde in i väggen ganska snabbt. Att göra ändringar i en komplex modell kan bli en riktig plåga. Fusion 360 har en betydligt högre tröskel för att börja bli produktiv men när man väl lärt sig grunderna är det helt överlägset. Parametrar, komponenter och en tidslinje där du kan gå tillbaks och ändra en tidigare operation utan att göra undo på de som kommer efter är snudd på magi. Allt man ritar är matematiska funktioner vilket gör att kurvor och böjda ytor förblir kontinuerliga oavsett zoomningsgrad.

[OT] Visa din 3D-print
Sketchup är ju lätt att komma igång med men jag körde in i väggen ganska snabbt. Att göra ändringar i en komplex modell kan bli en riktig plåga. Fusion 360 har en betydligt högre tröskel för att börja bli produktiv men när man väl lärt sig grunderna är det helt överlägset. Parametrar, komponenter och en tidslinje där du kan gå tillbaks och ändra en tidigare operation utan att göra undo på de som kommer efter är snudd på magi. Allt man ritar är matematiska funktioner vilket gör att kurvor och böjda ytor förblir kontinuerliga oavsett zoomningsgrad.

Jag ser fördelarna med Fusion360, laddade ned det en gång och körde några youtube videos men tröskeln var för hög för mig. Ända sedan universitetsåren har jag haft en kraftig allergi mot autodesks produkter, som tyvärr är lite av en branchstandard. De är lite som att vänja sig till Microsoft/Android när jag alltid föredragit gränssnitten hos Apples produkter.

Sketchup i all ära med sitt enkla och användarvändliga gränssnitt, men det är precis som du säger. Det fungerar på enklare objekt, men absolut inget för proffsen. Man kommer igång på 30minuter från noll förkunskaper =)

[OT] Visa din 3D-print

här tänkte jag börja grotta ned mig.
Jag försökte med gimp men skillnaden mot Photoshop på flera områden var allt för stor. Programmen klarar samma saker men det ligger i ergonomin. Man är sjukt trasig som människa egentligen som hänger upp sig i dessa saker men det blir ju onlekligen barriärer.

Gissar att SCAD är liknande?

[OT] Visa din 3D-print
SCAD ÄR coolt, man programmerar allt parametriskt med textfiler. Tyvärr har jag inte tid att lära mig det... FreeCAD är tyvärr en mardröm att jobba i, trots att jag gillar Opensource. Fusion 360 kräver Windows, jag kör Linux.
Jag har landat i Onshape, känns likvärdigt Fusion360 men körs helt i webbläsare. Jag var skeptisk till den lösningen men det funkar på gamla klena laptopen för det jag gör. Nackdelen i gratis-versionen är att det inte finns fullt stöd för alla möjliga format (stl funkar fint!) och att man inte kan ha helt privata filer.

Nu skall jag bara komma igång med cykelprintar, lamp och skärmfäste är tänkbara områden....

/A

[OT] Visa din 3D-print
Att jag inte kommit på detta tidigare, plastbackar till Heuern!

Visa bilaga 629661

Man kan köpa små magneter och fälla in på baksidan av plastbitarna, så fastnar de lätt och går att plocka av.

Jag gjorde även soft-jaws för olika axelstorlekar, så att man kan hålla fast objekt. För exempel shaften på en bakkdämpare. Man kan använda gammal cykelslang som greppgummi också om man är rädd att skada det man klämmer. Annars funkar ju plasten fint, för den är som regel mjukare än aluminium. Gummit ger även bättre grepp.

Vad använde du för material i printen?

Greppar det bra?

AB8795C4-9055-408D-A0BE-882645F6B5F1.jpeg

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
@kebarb ja, det går ju. Men de här hänger man på och passformen är rätt tight så det sitter fint på plats. Printade i PETG. Det greppar bra tycker jag. Men då är jag inte så våldsam iofs, behövs bättre grepp slänger man in en gummibit där, bra idé.

Upptäckte att det var lite små spår där kanske så jag fixade en variant med större spår också. Varför välja när man kan ha båda ? behövs det t ex för en bakdämpare skulle man ju kunna fixa en speciell adapter för bakdämpar-axeln, med 30mm diameter eller vad det kan vara. Finns inga begränsningar med 3D-printer ? man skulle kunna printa i TPU också men det har jag inte köpt nåt än, hade varit kul att prova.

[OT] Visa din 3D-print
@kebarb ja, det går ju. Men de här hänger man på och passformen är rätt tight så det sitter fint på plats. Printade i PETG. Det greppar bra tycker jag. Men då är jag inte så våldsam iofs, behövs bättre grepp slänger man in en gummibit där, bra idé.

Upptäckte att det var lite små spår där kanske så jag fixade en variant med större spår också. Varför välja när man kan ha båda ? behövs det t ex för en bakdämpare skulle man ju kunna fixa en speciell adapter för bakdämpar-axeln, med 30mm diameter eller vad det kan vara. Finns inga begränsningar med 3D-printer ? man skulle kunna printa i TPU också men det har jag inte köpt nåt än, hade varit kul att prova.

Kul!

Jag är också peppad på TPU. En såndär STFU (shut the fuck up) skulle nog bli första printen. Är sugen att printa gummiinlägg till alla ställen där wire/slang löper också så det blir tyst och inte gnager mot ramen.

De såg riktigt snoddig ut till skruvstädet där, man blir lite sugen att göra liknande själv. Har stål idag men allt man tvingar fast blir ju repat.

Jag tabbade mig på min soft-jaw och printade i fel riktning. Jag tror det är smartast om trycket ligger i lagerriktningen, för annars när man drar åt hårt kan det knäcka av.

[OT] Visa din 3D-print
Jag tabbade mig på min soft-jaw och printade i fel riktning. Jag tror det är smartast om trycket ligger i lagerriktningen, för annars när man drar åt hårt kan det knäcka av.
Mina måste printas uppifrån och ner, så kraften ligger i lagerriktningen då. Om man inte ska köra med supports. Men iaf, så hårt kan man inte dra, trots att det är 100% infill. Men PETG är så mjukt så det deformas lätt. Fråga mig inte hur jag vet ? (fick gå över till mina aluminium-backar). Möjligt att PLA skulle vara bättre om man vill kunna ta i mer, får prova det nästa gång.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp