div frågor dirtjumper (Canyon stitched 360)

johan12345

Aktiv medlem
Tjena,
sonen köpte sig en beg dirtjumper förra sommaren och den här typen av cyklar är dessvärre inte min specialitet. Är en Canyon Stitched 360, "förmodligen" årsmodell 2020 men med en del grejer utbytta så väldigt svårt att åldersbestämma med hjälp av det. Två tidigare ägare varav den sista knappt använde den alls (därav den knapphändiga infon).

1. Kedjeslitage? För att vara helt säker: Man mäter som vanligt och med samma mätare som man använder till vanliga kedjor? Originalkedjan på dom senaste årens modeller verkar vara KMC Z510HX, singlespeed så jag antar att det enklaste är att bara byta till en likadan. Eller funkar det bara det är 1/8"? Blir inte klok på hur det funkar med singlespeed-kedjor och olika storlekar. Stor skillnad i hållbarhet mellan olika märken och vad är rimligt?

2. Sitter enbart bakbroms (som sig bör) men frågan är om det är original? Är en Tektro-broms HD-M275. Och den här bromsen är i akut behov av luftning. Har luftningskit till både Magura och Shimano. Går dessa att använda eller måste jag köpa ett separat kit för Tektro-bromsar? (Är ju mineralolja även på Tektro men osäker på om jag åtminstone måste ha någon adapter?) Kan man göra en sk lever bleed på Tektro eller måste det göras ordentligt som med Magura?

3. Slutligen: Vevlager. Är det lättare eller krångligare eller samma att byta på en dirtjumper jämfört med en mtb? Är det någon egen standard för dessa hojar eller samma som för stora cyklar? Även lager i bakhjul: Måste det servas och är det värt det? (eller är det billigare att köpa ett helt nytt hjul?)

IMG_1109.jpeg

IMG_1111.jpeg

IMG_1112.jpeg

IMG_1114.jpeg

Kedja. En bredare kedja passar på 1/8 och smalare drev men inte tvärtom. Vilken ss kedja som helst passar om det är 1/8.
Broms. Serva den och se om det blir bättre, bara kolla om kittet du har passar.
Vevlagret ser ut att vara bmx euro typ. Kolla på vevaxeln om det är 19 eller 22mm. Sen är det standard mått på ramen 68/73 engelsk gänga
Bakhjulet servar du med nya lager

Tackar. Mycket bra. Och kedjeslitagen mäter man som vanligt med vanlig kedjeslitagemätare? Inga konstigheter antar jag?

Det jag funderat på är också hur mycket man bör spänna kedjan? Går ju att justera vid ramen nere vid hjulaxeln. Bör det vara så hårt som möjligt eller lite slack? Något sätt att avgöra vad som är lagom?

Tackar. Mycket bra. Och kedjeslitagen mäter man som vanligt med vanlig kedjeslitagemätare? Inga konstigheter antar jag?

Det jag funderat på är också hur mycket man bör spänna kedjan? Går ju att justera vid ramen nere vid hjulaxeln. Bör det vara så hårt som möjligt eller lite slack? Något sätt att avgöra vad som är lagom?
Utan att vara nån expert, så som jag har fattat det så vill man ha det så stumt det går på dirtjumper, så stumt så det går lite tungt att snurra runt vevarna (så att pedalerna alltid ska vara på samma ställe som man lämnade dom om man släpper fötterna från dom)

Utan att vara nån expert, så som jag har fattat det så vill man ha det så stumt det går på dirtjumper, så stumt så det går lite tungt att snurra runt vevarna (så att pedalerna alltid ska vara på samma ställe som man lämnade dom om man släpper fötterna från dom)
Ja man vill ha den rätt så spännd, inte fullt så som du säger dock, det brukar leda till att överbelasta hjullagren, vevlagret eller bodyn och kan leda till snabbare slitage eller att dem havererar. Är bättre att montera en "crankstopper" i form av däck eller slang eller dylikt runt veven om man vill kunna göra den typen av trick

Jag valde ett BMX-vevparti, till senaste bygget. Ramen är en canyon stitched 360 2022 års modell.
Jag kör en Odyssey 1/2 x 1/8 BMX-kedja.
Har tillverkat en ”crankstopper”, som nämnts tidigare. Odyssey Euro gängade vevlager. Med en 19mm vevaxel.

Hej!
Lånar denna tråd.

Köpte en beg Stitched -21 till min son.
Den är trögtrampad åt honom och tänkte byta bakdrev, är 11 funderar på ta 13 tänder, vad tror ni om det? Om vet ni vad det ska vara för bakdrev?

Mvh Andreas

Tillbaka
Topp