Vibrationer på väg

Sota

Medlem
Vibrationer på väg
Hej.

Köpte precis en Crescent Kebne av en lokal återförsäljare. Cykeln kändes skön o bra att cykla på vid testet och allt verkade frid och fröjd. Dock så är en av vägarna jag bor på en asfaltsväg med väldigt grov grus. Har tidigare farit på den med en Monark MTB och även en Vermont Eaton som hade dämpad framgaffel. Med Kebne'n så känns det som om man hamnat i matberedaren. Varenda sten fortplantar sina vibrationer upp i cykeln.

Skulle en dämpad variant på cykeln(Crescent Starren) råda bot på detta? Isf hör jag med försäljaren om de går med på att byta. Har nu endast cyklat några 100m med den.

Skickar med 2 screens som visar lite specs på cyklarna.

Bilagor

• Screenshot_20230610_073019_Chrome.jpg
    Screenshot_20230610_073019_Chrome.jpg
    137.4 KB · Besök: 103
  • Screenshot_20230610_073035_Chrome.jpg
    Screenshot_20230610_073035_Chrome.jpg
    120.6 KB · Besök: 104
Vibrationer på väg
Ska ta och kolla det. Har däckstorlek 37-622(om jag inte minns fel). Påverkar däcktryck(och ev storlek) mycket?
Japp, däcken påverkar känslan av komfort väldigt mycket. Tunna (och dyra) däck med lägre tryck tar bort väldigt mycket av vibrationerna från vägen. Dessutom rullar de i regel bättre än tjocka och hårda däck.

Att du har aluminiumgaffel gör inte saken bättre. Gafflar i aluminium tenderar att fortplanta varje gruskorn rakt upp i handtaget.

Vibrationer på väg
Ska ta och kolla det. Har däckstorlek 37-622(om jag inte minns fel). Påverkar däcktryck(och ev storlek) mycket?
Ja, lägre tryck och helst lite bredare, säg 40 mm, så kan du cykla på den asfalten (håller med om att den är hemsk) utan att känna vibrationer i styret. En framdämpare kanske hjälper lite också men mest för större hålor och liknande och är sämre än stel framgaffel ur andra aspekter.

Vibrationer på väg
Japp, däcken påverkar känslan av komfort väldigt mycket. Tunna (och dyra) däck med lägre tryck tar bort väldigt mycket av vibrationerna från vägen. Dessutom rullar de i regel bättre än tjocka och hårda däck.
+1
Att du har aluminiumgaffel gör inte saken bättre. Gafflar i aluminium tenderar att fortplanta varje gruskorn rakt upp i handtaget.
-1
Det gå inte att dra komfortslutsatser endast utifrån vilket material som används vare sig i ram eller gaffel.
Det finns onödigt stumma ramar och gafflar i alla material. Tyvärr.

@Sota
Däck kan göra stor skillnad och det kan vara värt att kosta på sig riktigt bra däck, även om de kan verka onödigt dyra. Om du byter till så breda som möjligt och med smidig stomme (eng: supple casing), med sådana däck har även slangen betydelse (om du inte väljer slanglöst) så byt även de samtidigt med däcken.

Vibrationer på väg
Tack för alla svar. Pratade även med min lokala återförsäljare också och beskrev mitt problem. Vägen som jag delvis cyklar på har lite utförandet att de har asfalterat och sen lagt gruset ovanpå. Han sa precis som ni att jag skulle börja med att släppa ut lite luft ur däcken. Har vanliga cykelventiler och därmed inte möjlighet att mäta så det blir till att gå på känn. Skulle det inte fungera så fick jag komma in med cykeln för så skulle jag inte ha det sa han. Bra bemötande ??

Vibrationer på väg
Tack för alla svar. Pratade även med min lokala återförsäljare också och beskrev mitt problem. Vägen som jag delvis cyklar på har lite utförandet att de har asfalterat och sen lagt gruset ovanpå. Han sa precis som ni att jag skulle börja med att släppa ut lite luft ur däcken. Har vanliga cykelventiler och därmed inte möjlighet att mäta så det blir till att gå på känn. Skulle det inte fungera så fick jag komma in med cykeln för så skulle jag inte ha det sa han. Bra bemötande ??
Däck och rätt tryck löser det säkert! Hoppas du får många trevliga mil på din nya cykel i sommar :)

Vibrationer på väg
Billigaste sättet är då att byta till slang med prestaventiler. Där går det att mäta däcktrycket. Skaffa gärna en fotpump med manometer. Biltemas duger.

Vibrationer på väg
På de flesta andra underlag är det en bra cykel, och litet tänkt för långfärder. Du kan ju fundera litet på cykelbyxor med vaddering när sträckorna - vilket troligen kommer att ske - blir längre.

Vibrationer på väg
Vad tror ni om att byta ut min Kebne mot en Starren? Tänker att framgaffeln ändå går att låsa vid landsvägskörning och har redan från fabrik bredare däck. Kommer då och då köra på skogsväg, därav dämparen.

Vibrationer på väg
Vad tror ni om att byta ut min Kebne mot en Starren? Tänker att framgaffeln ändå går att låsa vid landsvägskörning och har redan från fabrik bredare däck. Kommer då och då köra på skogsväg, därav dämparen.
Om du inte kör på ren stig med rötter och stenar så är tycker jag att bredare däck är ett bättre alternativ. Man måste gå en del steg i prisklass för att få en vettig framgaffel som faktiskt dämpar och inte bara är en hoppstylta.

Vibrationer på väg
Stel gaffel alla gånger.

Sen, däcken som sitter på är ändå inte särskilt bra och riktigt bra däck behöver inte kosta mer än runt 200 kr styck när du sen byter.

Vibrationer på väg
håller med, cykeltypen tänkt för stadsbruk är mer harmonisk med stel gaffel. kompisen köpte i vintras en liknande men tror jag något dyrare crescent med samma däckdimension 37-622.

vi gjorde ett par rollouts. mot mtb 29/2,25 rocket ron/thunder burt 1,5 bar var den chanslös både på asfalt och cykelbanegrus. mot brompton med extrafeta grova vinterdäck 47/305 2,3bar hängde den nätt och jämnt med på slät asfalt, men kom efter i gruset.

så de där original crescentdäcken mår nog bra av att bytas:)

kompisen körde med något högt tryck kring 4,5 bar vilket är handikappande på grovt underlag, men borde varit ok på asfalt. det var inte så högt att det durrade, men med 37 mm däck är det bra för både komfort och rull om man ligger under 3 bar. problemet är bara att om däcken är träiga börjar det då rulla ännu trögare.

det är förresten inga problem mäta trycket med vanlig cykelventil om man följer mätarutslaget i samband med själva inpumpningen. gör det så på flera cyklar i hushållet.
.
BB468B26-36EE-4659-A2EA-05DD4A3383AC.jpeg

Vibrationer på väg
ja jag vet. vinkeln på crescenten leder automatisk till elände. fy urban. ber tusen gånger om utsäkt för att jag visar detta debakel. bilden tagen från nätet.

den överdrivna vinkeln åt andra hållet på brommien är däremot ett resultat av optisk distorsion. här syns den från mer rättvisande håll:)
.
3BE339DD-10E5-4C0D-98A0-A8D37B1366C2.jpeg

Vibrationer på väg
vibrationerna, durrningarna kommer sig troligen av att du har för högt däcktryck.

däck som med lämpligt tryck är skall vi säga dämpande när det gäller studsighet kännetecknas av att de rullar trögt, används dock gärna vid gravitationsassisterad cykling p mtb, alltså downhill och enduro.

inget som du vill ha på en gatucykel. för det ändamålet vill man ha ett lättrullade däck, av det följer att det bör ha lätt formbar stomme utan för tjockt gummilager. biverkan på det är tyvärr ökad känslighet för punktering. så det finns inga gratis luncher, och det är alltid fråga om en kompromiss. lätt rull kontra punkteringskänslighet kontra våtgrepp.

däcken som sitter på din cykel är om det är samma som kompisens som köpte en liknande variant; tänkta för en svenson som inte gärna lagar punka ute på vägen. alltså ganska stadiga när det gäller mönster och stomme. slit på dem ett tag, och du kommer märka om du vill ha något annorlunda. du kommer inte vara så farligt missnöjd, det är inga värdelöst oanvändbara däck, och placebo av en ny cykel är inte att förakta.

men sänk trycket så det inte durrar.

under tiden kan du förkovra dig i multum däcktrådar här på happy. bicyclerollingresistance.com är också god hjälp. du kan även gå in på schwalbes hemsida, den är rätt pedagogisk när det gäller olika egenskaper hos deras däck. när du hittat det du önskar kan du kollla in konkurrensen. det kanske blir så att du hamnar på schwalbe one, men har du punkaskräck kanske marathon.

det rullar trögare än det du redan har.

Vibrationer på väg
... men har du punkaskräck kanske marathon.

det rullar trögare än det du redan har.
Det gör det inte alls, jag har själv Schwalbe Marathon på min cykel och det är ett mycket bra däck som rullar lätt, mjukt och tyst. Det i kombination med bra skydd mot punktering, god slitstyrka och rimligt pris gör det till ett däck jag absolut kan rekommendera till den här typen av cykel. Den enda riktiga svagheten är vikten, det är ett ganska tungt däck och inget för den som önskar lätta hjul..

Schwalbe One däremot är definitivt inte rätt däck i det här fallet.

Senast ändrad:
Vibrationer på väg
Det gör det inte alls, jag har själv Schwalbe Marathon på min cykel och det är ett mycket bra däck som rullar lätt, mjukt och tyst. Det i kombination med bra skydd mot punktering, god slitstyrka och rimligt pris gör det till ett däck jag absolut kan rekommendera till den här typen av cykel. Den enda riktiga svagheten är vikten, det är ett ganska tungt däck och inget för den som önskar lätta hjul..
Det är en rekommendation från en som aldrig(?) har använt riktigt bra däck.

Vibrationer på väg
ja det rullar väldokumenterat trögt så in i helvete. blir iofs bättre när det är slitet, och om man redan från början slipar bort en del av det alltför tjocka skuldermönstret.

men punka slipper man. ett däck som jag ändå väljer att använda när det vassa gruset sprids sent på hösten. men lika glad att slippa varje vår.

varianten marathon race rullar iofs rätt bra från start, men det är ett känsligt primadonnadäck med spröd sidovägg. den tackar för sig första trottoarkanten däcket möter.

Senast ändrad:
Vibrationer på väg
ja det rullar väldokumenterat trögt så in i helvete. blir iofs bättre när det är slitet, och om man redan från början slipar bort en del av det alltför tjocka skuldermönstret.
Jag tänker inte gräva ned mig i den här diskussionen men att Schwalbe Marathon rullar "väldokumenterat trögt så in i helvete" är faktiskt rent nonsen, det är ett av de populäraste däcken inom den här kategorin just för de egenskaperna jag tog upp och de bekräftas i de oberoende tester som gjorts. Bicyclerollingresistance som alla här inne känner till skriver om Marathon:

"The Schwalbe Marathon GreenGuard is THE tire to beat in the Tour/E-Bike class. Rolling resistance is in another class entirely, which is something you might not expect when you only read the specifications. The Marathon even outperforms tires like the Marathon Racer (read review) and Continental TopContact (read review) which appear much faster on paper. On top of this low rolling resistance also comes a good protection against punctures, which makes it a very balanced tire.

I definitely recommend this tire. It's fast, has a high puncture resistance, more than enough tread and to make it even better, pricing is very decent as well. It will be very hard to beat this tire."

Senast ändrad:
Vibrationer på väg
att vanliga marathon rullar betydligt trögare än marathon race behöver man inte många minuter på sig för att konstatera. skillnaden är ju massiv, särskilt i sväng, ett läge när marathon bromsar upp på ett skall vi säga övertydligt sätt.

sen när det gäller bicyclerollingresistance så är tester på mönstrad trumma vanskligt på mönstrade däck, det kan lätt bli interferenser. som får vissa däck gå i ständig uppförsbacke, andra planar. hellre än att titta på toppvärdet för ett (för) hårt pumpat däck får man för dessa däcktyper bättre upplysning när man tittar på brantheten i kurvan, alltså hur mycket motståndet relativt ökar vid låga tryck. de tjockväggiga sirapsdäcken brukar då avslöja sig:)

varianten green guard har jag inte vad jag vet mött, men någon ny och förbättrad variant kan ju ha kommit ut, hög tid i så fall.

marathon plus är i en liga för sig. både i tröghet och punkaskydd.

men nu är vi lite utanför ts arena? det jag mest påpekade i inlägg 22 var att man bör jämföra de ändå användbara kompromissdäcken på crescenten med andra kompromisser, beroende om man önskar bättre rull eller stryktålighet. jag råkade ju ha gjort rollout med de där crescentdäcken, och jämfört med tidigare rollouts med marathon var de iaf jämförelsevis inte sämre, snarare tvärtom.

men lägre tryck är en no-brainer för vår trådskapare.

Vibrationer på väg
Enligt mina helt egna preferenser känns det rätt tryggt att veta att man kommer både fram och hem igen med en pendelcykel och då är rulltröghet en betydligt mindre faktor i sammanhanget.
Och då är Maraton Plus ett rätt givet val.

Vibrationer på väg
Enligt mina helt egna preferenser känns det rätt tryggt att veta att man kommer både fram och hem igen med en pendelcykel och då är rulltröghet en betydligt mindre faktor i sammanhanget.
Marathon plus satt på fruns cykel från start. Faktiskt helt fruktansvärt däck enligt mig. Tungt, trögt och stötigt. Det enda däck jag överhuvudtaget reflekterat nåt alls över på standardcykel - ”vanliga” däck på alla vanliga cyklar jag provat har varit helt acceptabla (eller snarare så har deras eventuella brister ej kunnat noteras när cykeln har korg, stålram, navväxlar, skramlande skärmar och konstig körställning.)

Vibrationer på väg
Hon tyckte faktiskt cykeln var stötig med Marathon plus och blev bekvämare med de nya däcken. Till och med hon som är helt ointresserad noterade alltså skillnad.
Tillägg: men jag förstår din poäng och håller med om att den vardagscykel verkligen inte behöver optimeras. Men vad gäller däck så säger jag ändå att Marathon plus är för tröga och obekväma ens för vardagsbruk. Punkteringssäkerheten väger inte upp det i min värld.

Senast ändrad:
Vibrationer på väg
Det är andra prioriteringar än vad @Sota har. För ett däck med 9mm tjocklek och som väger hela 960g(!) kan aldrig vara vare sig smidigt eller vibrationsdämpande på "en asfaltsväg med väldigt grov grus".
Särskilt som det finns andra mer lättrullade, smidigare och roligare liksom troligen allmänt bättre men ändå punkteringsskyddade däck i samma bredd med en tjocklek under 2,5mm och vikt under 400g!

Vibrationer på väg
Hon tyckte faktiskt cykeln var stötig med Marathon plus och blev bekvämare med de nya däcken. Till och med hon som är helt ointresserad noterade alltså skillnad.
Tillägg: men jag förstår din poäng och håller med om att den vardagscykel verkligen inte behöver optimeras. Men vad gäller däck så säger jag ändå att Marathon plus är för tröga och obekväma ens för vardagsbruk. Punkteringssäkerheten väger inte upp det i min värld.
det blir lätt stötigt med tjockväggiga däck, eftersom man i viss desperation över sirapskänslan pumpar hårdare.

det paradoxala är att den manövern samtidigt ökar punkteringsrisken. så i viss mån ett nollsummespel. ett mjukare pumpat tunnväggigt däck viker undan på ett annat sätt och punkteras inte lika lätt.

håller med pfaff om att prioriteringen att komma fram utan punka påverkar däckvalet. gör så när det gäller cykling på vintern, träligt att stå med punka då. men att gå så långt som till marathon plus? provat; och svaret är nej för helvete. och i viss mån får även fruns sommarcykel stå ut med träligare däck än jag själv skulle valt.

ett sätt om man ändå vill ha bra rull är att inte slita ned dem till slutet.

Vibrationer på väg
...hellre än att titta på toppvärdet för ett (för) hårt pumpat däck får man för dessa däcktyper bättre upplysning när man tittar på brantheten i kurvan, alltså hur mycket motståndet relativt ökar vid låga tryck. de tjockväggiga sirapsdäcken brukar då avslöja sig:)
Som jag förstått är Greenguard originalversionen och i bicyclerollingresistance-testet utmärkte sig Marathon bl.a. just för att rullmotståndet ökade mindre vid lägre tryck än andra jämförbara däck. Däcket är dessutom faktiskt enligt Schwalbe speciellt konstruerat för att kunna köras med lägre (för lågt) tryck utan att skadas :)

Sen har det under de senaste åren kommit däck med ännu bättre rull trots bra punkteringsskydd och slitstyrka som t.ex. Schwalbe Almotion (har dock inte själv testat det däcket) men de kostar typ dubbelt eller mer och jag håller Marathon Greenguard som fortfarande ett riktigt bra däck om än inte det allra bästa.

Senast ändrad:
Vibrationer på väg
Varit lite upptagen så har inte haft möjlighet att testa med lägre lufttryck förrän nu. Sänkte lufttrycket lite på känn och gav mig iväg en testrunda på vägen som Trafikverket glömde. Stor skillnad mot tidigare. Sunt förnuft säger ju att lägre lufttryck ger behagligare komfort men att de skulle vara sådan skillnad trodde jag inte. Har aldrig tidigare reflekterat så hårt över det utan mest pumpat och cyklat. Dock så hade jag ju betydligt bredare däck på de andra cyklarna. Kanske inte blev lika känsligt då?
Testkörde även samma runda med tjejens Yosemite med hårdare däcktryck. Trots bredare profil så va den något stötigare men ändå inte närheten som min Crescent va förut.

Tack för all hjälp. Ska nog jaga ett lite bredare däck och av bättre modell.

Vibrationer på väg
Varit lite upptagen så har inte haft möjlighet att testa med lägre lufttryck förrän nu. Sänkte lufttrycket lite på känn och gav mig iväg en testrunda på vägen som Trafikverket glömde. Stor skillnad mot tidigare. Sunt förnuft säger ju att lägre lufttryck ger behagligare komfort men att de skulle vara sådan skillnad trodde jag inte. Har aldrig tidigare reflekterat så hårt över det utan mest pumpat och cyklat. Dock så hade jag ju betydligt bredare däck på de andra cyklarna. Kanske inte blev lika känsligt då?
Testkörde även samma runda med tjejens Yosemite med hårdare däcktryck. Trots bredare profil så va den något stötigare men ändå inte närheten som min Crescent va förut.

Tack för all hjälp. Ska nog jaga ett lite bredare däck och av bättre modell.
Bredare däck blir inte i sig mindre stötigt men skillnaden är att de går att köra med lägre tryck och det lägre trycket ger mjukare gång, ett smalt däck måste pumpas hårdare för att inte riskera genomslag. Sen rullar faktiskt bredare däck en liten aning lättare också, tvärt emot vad man kan tro :)

Vibrationer på väg
Marathon Plus kan, alldeles oaktat tröghet, inte vara trögare än Maxxis DTH.

Jag hatar Maxxis DTH.

Vibrationer på väg
Så om jag fattat det rätt så är detta ett bra val för mig? Om det får plats i skärmarna vill säga.

Visa bilaga 631674
Jag har ju inte själv test däcket men det lär vara ganska trögrullande.
Du kan gå in på https://www.bicyclerollingresistance.com/ och läsa om olika däck, däcken testas på en räfflad ståltrumma så inte exakt samma som en väg men jag tror de flesta anser att det ger relevanta resultat ändå om man jämför inbördes mellan olika däck och inte tar siffrorna som absoluta tal på hur många watt däcket tar.

Tillbaka
Topp