Bygger en cykelbil, HJÄLP!

Engstedt

Medlem
Tja!

Jag bygger en cykelbil och behöver lite hjälp. Hittade en skönhet på marketplace som ska fixas till och byggas om. Rejält.

Ett av dom första stegen är att byta ut hjulen till mer klassiska cykelhjul. Dels för att det ska gå att få tag i delar och byta ut grejer och för att jag vill ha skivbroms (som jag dock kommer koppla till bromsspaken ni ser i bild). Bakhjulen sätter jag en utanpåliggande båge för att få två fästpunkter och ett klassiskt bakhjul.

Framhjulen däremot. Här vill jag helst hitta ett hjul som man enbart fäster i ena sidan, vet inte ens vad det heter eller vad jag ska googla på? Tycker man ser såna hjul på trehjuliga cyklar, lådcyklar osv osv. Så min fråga är helt enkelt hur jag hittar såna hjul? 16 tum sitter på just nu men ska försöka få plats med 20 tum, verkar finnas bättre utbud på det.

Tack!

348356210_198245779786021_7187280850172652018_n.jpg

OT: Det var länge sen jag var här, men en avdelning för elcyklar? Trodde aldrig jag skulle se det.

Eller köp nyckelfärdigt. 3-delat växelnav under varje stol som varje passagerare styr själv. 1kW elassist på vänster bakhjul. 2 drivlinor, en till höger bakhjul, en till vänster bakhjul. Trumbroms runtom, framaxel bromsas genom att trycka styret framåt, bakhjulen individuellt med handbromsar på styret. Ägaren tyckte bromsarna var "tungtrampade" Tomvikt 120 kg. Spårvidd 120 cm. Fjädring runtom med spiralfjäder, såg ut som macpherson ben. Holländsk tillverkare.

Bilagor

• IMG_20230611_181623694_HDR.jpg
    IMG_20230611_181623694_HDR.jpg
    1.4 MB · Besök: 233
  • IMG_20230611_181644118_HDR.jpg
    IMG_20230611_181644118_HDR.jpg
    1.3 MB · Besök: 243
  • IMG_20230611_181741940_HDR.jpg
    IMG_20230611_181741940_HDR.jpg
    1.1 MB · Besök: 210
  • IMG_20230611_182123390_HDR.jpg
    IMG_20230611_182123390_HDR.jpg
    988.5 KB · Besök: 249
Senast ändrad:
Ser tung ut, vad väger den? Dessutom stora sidokrafter i svängarna pga 4-hjulig bas. Vanliga cykelhjul lär inte hålla länge, jag skulle satsa på andra hjul, mopedhjul kanske?
Inte vägt, men uppskattar det till skitmycket ;)

Den ska bara användas för fincykling i fint väder med familjen, så kommer gå ganska långsamt fram.

Eller köp nyckelfärdigt. 3-delat växelnav under varje stol som varje passagerare styr själv. 1kW elassist på vänster bakhjul. 2 drivlinor, en till höger bakhjul, en till vänster bakhjul. Trumbroms runtom, framaxel bromsas genom att trycka styret framåt, bakhjulen individuellt med handbromsar på styret. Ägaren tyckte bromsarna var "tungtrampade" Tomvikt 120 kg. Spårvidd 120 cm. Fjädring runtom med spiralfjäder, såg ut som macpherson ben. Holländsk tillverkare.
Cool! Nu kommer jag inte köpa nyckelfärdigt, det här får bli ett långsamt projekt som jag pillar på när jag har tid och pengar över, men ser riktigt fint ut. Har du någon aning om hur dom löst det med kassetten på höger bakhjul? Syns inte på bilderna men antar att drivlinan sitter invändigt.

Här är ett sätt. Funkar egentligen med valfritt framhjul. Men helst med 12mm axel. http://www.ihpva.org/Projects/PracticalInnovations/BuildingStubAxleHubs.html

Sök på DIY recumbent quad så hittar du mycket mer.
Tack! Verkar vara precis den google-termen jag desperat letat efter!

Finns lite historik i en artikel här på Happy om du vill ha mer inspiration. Inklusive en skissartad ritning från 40-talet på hjulupphängning.

Glöm inte att visa oss det färdiga åkdonet om du kommer över alla hinder.

Framhjulen däremot. Här vill jag helst hitta ett hjul som man enbart fäster i ena sidan, vet inte ens vad det heter eller vad jag ska googla på? Tycker man ser såna hjul på trehjuliga cyklar, lådcyklar osv osv. Så min fråga är helt enkelt hur jag hittar såna hjul?
Rullstolshjul torde vara det enklaste både att hitta och att inlemma i konstruktionen. Dock, som redan påpekats, ingen höjdare med stora sidokrafter som det kan bli med din cykelbil. Man får ta det väldigt lugnt i alla svängar...

Ser tung ut, vad väger den? Dessutom stora sidokrafter i svängarna pga 4-hjulig bas. Vanliga cykelhjul lär inte hålla länge, jag skulle satsa på andra hjul, mopedhjul kanske?
Vanliga mindre cykelhjul av kraftigare sort fungerar. Jag backar, efter att ha kikat på bilden igen. Konstruktionen ser väldigt tung ut. Om den inte är så tung som den ser ut kommer cykelhjulen att fungera.

Tillbaka
Topp