Hur kassa är decathlons hardtails?

Vevlagret har pajat :/ förmodligen pga vevarmen som gillar att hoppa av. Någon speciallösning som höll fast lagren så gick inte att slotta in något hållbarare. Fml.

Min kayobajs med trasiga växlar veckan ut åtminstone.. Borde verkligen investera i en bättre reservcykel. Får panik när jag måste cykla med skit.

Bytte lager på cykeln, med en spacer mindre så att vevarmen fick bättre plats och satt mycket bättre. Men det höll inte ens två månader. Nu åkte vevarmen igen..

Ska sätta fast den och köra lite loctite ikväll. Men också byta växlarna på kayobajsen, vilket jag köpt hem..

Borde jag köpa ett nytt vevparti? Känns som att delarna slitits extra av att den vevarmen åker av, totalt 6 gånger på under 600 mil känns inte kul.

Läst så många annonser för vevparti att jag blir dum i huvudet.

Bilden visar endast en vevarm, ingen axel.

Men i annonsen står följande:

• Vevaxeltyp: Hollowtech II (24 mm integrerad axel)

• Material vevarmar: Aluminium

Behöver jag köpa den andra vevarmen separat, samt en ny axel eller ligger det med?

Läst så många annonser för vevparti att jag blir dum i huvudet.

Bilden visar endast en vevarm, ingen axel.

Men i annonsen står följande:

• Vevaxeltyp: Hollowtech II (24 mm integrerad axel)

• Material vevarmar: Aluminium

Behöver jag köpa den andra vevarmen separat, samt en ny axel eller ligger det med?

Du får en komplett vevparti där axeln är integrerat med höger vevarmen. Du behöver köpa till en vevlager som passar din ram.

Jag tror ändå att däcken börjar bli rätt slitna efter ~400mil. De ser inte slitna ut alls, men när jag svänger i någorlunda hastighet upplever jag att det blir lite ryckigt. Särskilt på framdäcket.

Jag har alltså idag på Kraken 29', 2,3.

Väldigt nöjd med dem, främst på grund av hur omöjligt det är att få punka. Jag har fortfarande inte fått punka på den här cykeln en enda gång. Att de är rätt tunga (700g) är alltså inte ett problem för mitt cyklande.

Men vilka prisvärda alternativ finns det? Finns det något roligare runt samma pris (300kr/par)? Mönstret tycker jag har varit utmärkt. Annars kanske jag köper exakt likadana, men det vore kul att testa något nytt!
Är det värt att testa budgetdäck som dessa?

Jahapp. Bakfälgen har spruckit vid ekrarna, trodde att jag bara skulle behöva rikta däcket. Men nu blir det nytt.

Den har jag, så antar att..

Är rätt?

Som vanligt tar inte Decathlon i Uppsala in delar till delas vanligaste cyklar som inte är citycyklar, så blir till att beställa :/

Jag vet att du cyklar *mycket* @mattihp men du kör väl mestadels på plant underlag, långt ifrån enduro eller något som inte skulle klassas som XC som cykeln är specad för?

Låter som ett garantiärende om fälgen spruckit enligt mig, du har ju inte ens haft cykeln ett år.

Jag vet att du cyklar *mycket* @mattihp men du kör väl mestadels på plant underlag, långt ifrån enduro eller något som inte skulle klassas som XC som cykeln är specad för?

Låter som ett garantiärende om fälgen spruckit enligt mig, du har ju inte ens haft cykeln ett år.
800 mil och jag har nog cyklat för länge utan att rikta den... Kör en del stigar, men inte snabba dropp eller alltför höga klättringar.

Tror dock Decathlon skulle säga att det är ord mot ord och mena att jag kört enduro med den. De är inte så "kunden har alltid rätt"-inriktade. De tyckte exempelvis att det var helt rätt att det var en extra spacer på vevpartiet som gjorde att jag slet ut lagret i förtid eftersom vevpartiet åkte av flera gånger.

Senast ändrad:
Ouff. Till sportson-fälgen medföljer inte frinav och de har givetvis inte det. Cyklingveckan åt helvete, får vänta på ett som jag beställer.

Finns ju massor av bakhjul i boost att köpa, se bara till att det är rätt body och 6-bult så är det bara att flytta kassett och skivor och köra.

Finns ju massor av bakhjul i boost att köpa, se bara till att det är rätt body och 6-bult så är det bara att flytta kassett och skivor och köra.
Tänkte det också, men verkar inte som de stora kedjorna i Uppsala har ett enda inne. Förutom den från Sportson utan nav.

Generellt är butikerna här usla på att lagerhålla reservdelar, kanske borde kolla med verkstäderna istället?

Tänkte det också, men verkar inte som de stora kedjorna i Uppsala har ett enda inne. Förutom den från Sportson utan nav.

Generellt är butikerna här usla på att lagerhålla reservdelar, kanske borde kolla med verkstäderna istället?
Vad har du för kassett? Är det Shimano eller Microshift?

Snabb googling

För Microshift (HG):

+ CL-adapter: https://www.bikester.se/reverse-centerlock-adapter-M121645.html?vgid=G386708

För Shimano microspline:
+ CL-adapter: https://www.bikester.se/reverse-centerlock-adapter-M121645.html?vgid=G386708

Senast ändrad:
Vad har du för kassett? Är det Shimano eller Microshift?

Snabb googling

För Microshift (HG):

För Shimano microspline:
Shimano, dessa har inte butiker i Uppsala. Beställa online går ju, men det tar ju dagar före man får grejorna.

Shimano, dessa har inte butiker i Uppsala. Beställa online går ju, men det tar ju dagar före man får grejorna.
Bikester och TCM har butik i/runt Stockholm, kan vara en idé att ringa och höra med dem annars vad de har inne i butikernas lager.

Det finns även Bike24 som har expressleverans för extra 10 euro, beställer man före lunch tar det en dag att få det hem.
https://www.bike24.com/p2505147.html?sku=1725343 + CL-adapter https://www.bike24.com/p2665662.html

Senast ändrad:
800 mil och jag har nog cyklat för länge utan att rikta den... Kör en del stigar, men inte snabba dropp eller alltför höga klättringar.

Tror dock Decathlon skulle säga att det är ord mot ord och mena att jag kört enduro med den. De är inte så "kunden har alltid rätt"-inriktade. De tyckte exempelvis att det var helt rätt att det var en extra spacer på vevpartiet som gjorde att jag slet ut lagret i förtid eftersom vevpartiet åkte av flera gånger.
Enligt konsumentköplagen för köp gjorda efter 1 maj 2022 har du som konsument ingen bevisbörda vid reklamation de två första åren utan det är företaget som måste visa att du gjort fel. Har du inte misshandlat cykeln grovt kommer de ha svårt att neka att felet var ursprungligt.

Kom bara ihåg att det är skillnad på reklamation som är lagstiftat konsumentskydd och garanti som kan ges av tillverkare/säljare som vill framstå som tillförlitliga/välvilliga.

Jag gissar att de menar typ lätt = kolfiberhjul
Starkt/tungt = Aluminiumhjul

Men det ena behöver verkligen inte utesluta det andra.
Man brukar säga att man kan välja två av dessa egenskaper:

Lätt
Starkt
Billigt

Lätt och billigt innebär att det kommer gå sönder. Lätt och starkt att det dyrt. Starkt och billigt innebär tungt osv osv. Det var nog det det syftades på @mattihp .

Är det inte en typisk cykelmek som har två olika hjul hemma och inte orkar förklara sig mer än så för kunden då??
De bygger alla hjul själva. De hade bara ett par hemma med hg-body hemma, visade det sig. Men kan beställa fler bodys för att byta idag tills imorgon om jag nappat på andra än just det paret. Med prisbilden på deras basic-modeller köper jag hellre ett likadant som jag haft. Hade jag behövt ett par så hade jag nappat!

De bygger alla hjul själva. De hade bara ett par hemma med hg-body hemma, visade det sig. Men kan beställa fler bodys för att byta idag tills imorgon om jag nappat på andra än just det paret. Med prisbilden på deras basic-modeller köper jag hellre ett likadant som jag haft. Hade jag behövt ett par så hade jag nappat!
Förstår!

Det är verkligen skillnad på handbyggda hjul och enkla fabrikshjul, men priset är ju därefter också.

Bra svar när jag ringde för att checka lagerstatus i kungens kurva. "Öh, ja, det står att det finns iaf. Jag kan kolla med någon om de eventuellt kan lägga undan. Om de inte kan.. Så kanske de eh. Jag vet inte. Bor du här?"
"Nej, jag åker från Uppsala"
"Ok. Men vi kanske lägger undan, kom förbi

Åker lite på vinst och förlust I guess :')

Yay, den fanns. Skärholmen påminde mig hur genomuselt Stockholm är. Saknar verkligen inte den här staden :)

Jobbar hemifrån imorgon så jag kan meka på lunchen.

Nya hjulet är på. Testade lite och jäklar vilken skillnad i kraftöverföring. Jag har nog haft uselt balanserat hjul längre än jag trott.

Nu har jag beställt nya däck också, lite tyngre men verkar trevliga. Continental Mountain king.

Det bakhjul jag köpte var klockrent och höjde min prestation. Så tänkte köpa framhjulet också

Men de tar aldrig in den på lager och ger kryptiska svar på frågor om det.

Det jag vet: 15x110 boost, 6-bult.

Vad skiljer det hjulet från ex detta?

Framfälgens navlager börjar ha gjort sitt.

Enkla vore att köpa denna https://www.decathlon.se/p/198651-1...modelsize-254no_size/demodelundefined-8513689

men kan denna vara bättre?

Jag misstänker att de har exakt samma mått.

Min bakfälg är en sunringle som var betydligt bättre än vad som satt på cykeln från början så de gör rätt ok grejor. Men borde jag testa denna istället?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp