The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
IMG_1909.jpg

Har blivit med Gravel! Fasen vad kul det är. Jobbpendlingen har blivit mycket roligare. Nästan roligare än MTB detta...

The Gravel tråd
Installerat färsk italiensk fettuccine! Challenge Getaway Pro TLR 40 mm.

Visa bilaga 630978Visa bilaga 630977

Inte alls så svåra att installera som ryktet säger. Visst de är tajta, men fick ändå på ena däcket med bara händerna. Det andra tog jag lite hjälp med ett verktyg men hade jag varit tålmodigare hade det gått utan. Däremot är det inte en chans att pumpa upp med en vanlig golvpump, då däcket ligger helt veckat helt platt, man får liksom ingen bra start. Med lufttank (eller kompressor i mitt fall) så var det inga problem förstås.

Visa bilaga 630979

Jag hade Continental Terra Speed 40 mm innan, helnöjd med de däcken också, men nu när de var utnötta ville jag prova något nytt. Detta däckmönster passar nog mig lite bättre än Terra Speeds, alltså lite grövre mönster men ändå täta nabbar i mitten så det går bra på asfalt.

Däcksidorna brukar mörkna en del med tiden, och då går nog färgerna ihop lite bättre med resten av cykeln, men annars väldigt nöjd med looken. Det är inte många däck som är tillverkade på det här sättet längre, de flesta grusdäck med ljusa sidor är ju "fejk", dvs vanliga vulkade däck som har färgade sidor.

Visa bilaga 630976Visa bilaga 630975

Pumpade lite lägre tryck än normalt för extra placebo och drog ut på en testtur på grus, rotig stig och asfalt. Som väntat väldigt gott första intryck.
Dom kollar jag på med! Återkom efter några turer!

The Gravel tråd
Dom kollar jag på med! Återkom efter några turer!
@Domestique har kört med dem ett år redan, han verkar nöjd och nämnde också att de inte är så svåra installera som ryktet säger, det var det som fick mig att tag steget. Kikat på dem länge men var rädd att de skulle vara hemska om man får punka i fält och behöver peta i en slang. Nu efter ha provat installera dem känner jag mig rätt trygg med att hantera dem i fält, men det beror säkert lite på vilken fälg man har.

Med Challenge kan man säga att de är inte ett bra val om man vill ha de mest prisvärda däcken, det är lite premium cost för att det är en lite mindre tillverkare med lägre volymer. Handmade låter ju romantiskt och så, men man får då också räkna med att etiketten kan sitta liite snett (det gjorde det på ena däcket). 100% maskintillverkade däck har jämnare kvalité på finishen.

Jag har också kollat en del på bicyclerollingresistance tester och resultaten är ungefär som väntat, mycket lågt rullmotstånd i klass med de bästa däcken i genren, bra punkaskydd i däckbanan, bättre än exempelvis Continental Terra Speed faktiskt, men påtagligt sämre i sidoväggen. Mycket av farten och känslan kommer ju av att sidoväggarna är tunna och flexibla, så man får betala lite i punkaskydd. De kom nyligen ut med en "XP"-version som är stadigare, men sägs inte ha lika bra känsla pga styvare sidoväggar. Våtgreppet verkar vara i klass med andra premiumdäck, varken bättre eller sämre.

De är inte lika extrema som Rene Herse-däck i fråga om att vara tunna, så skulle säga att de ändå har rimligt punka-skydd.

Fördelar: snygga och exklusiva, sköna vid lågt tryck, ligger i topp i prestanda (tillsammans med andra) i genren, bra punkaskydd i vägbanan.
Nackdelar: dyra, kvalitetsvariationer i finishen, sämre punkaskydd i sidoväggarna, lite svårare att installera än vanliga däck.

The Gravel tråd
Hoppas de kommit tillrätta med problemet att slitytan lossnar från stommen. Annars får du vara noga med att inte lämna de med högt tryck, utan släppa ut lite mellan turerna.
Jag kör på cirka 25 psi / 1,7 bar. Max 45 psi står det tryckt på däcken. Vet inte vad som menas med högt tryck i detta sammanhang. Men lossnar slitytan från de trycken så känns det som tillverkningsfel och har de inte fixat det borde de ha kursat vid det här laget...

The Gravel tråd
Jag kör på cirka 25 psi / 1,7 bar. Max 45 psi står det tryckt på däcken. Vet inte vad som menas med högt tryck i detta sammanhang. Men lossnar slitytan från de trycken så känns det som tillverkningsfel och har de inte fixat det borde de ha kursat vid det här laget...
Det verkar vara polyester i stommen på dem. Silke och bomull töjer sig om de står trycksatta och då kan slitytan lossna. Borde alltså inte vara ett problem med dem.

The Gravel tråd
Challenge Getaway Pro TLR 40 mm.
Nackdelar: dyra, kvalitetsvariationer i finishen, sämre punkaskydd i sidoväggarna, lite svårare att installera än vanliga däck.
Det finns fler nackdelar än de ovan, åtminstone en stor grundläggande:
Däcket är helt platt i kartongen vilket enl mig beror en sämre typ av konstruktion.
Den är sämre eftersom den gör däcken känsligare för att skäras sönder på både sidoväggar och slitbana eftersom yttre delen av däcket spänns ut monterat och pumpat.

Även jag är (fd) Challenge-däck ägare och användare. Anledningen till att jag köpte Challenge-däck är att jag som så många andra här är en nöjd användare av Jan Heines René Herse däck. På de har jag ännu inte fått ngn punka trots flitig användnin g under flera år. Anledningen till att jag bytte var att bakdäcket började se slitet ut så våren -21 bytte jag det till ett Challenge Strada Bianca Pro, när jag beställde fanns det väldigt få däck i lager att välja på så jag fick ta vad som fanns.
Även Challenge-däcket har en riktigt bra känsla när man cyklar, både grus och asfalt.
Men redan efter 1-2 mån fick jag en punka på Challenge-däcket!
Jag har sedan dess fortsatt att använda Jan Heine/René Herse däck; ännu ingen punka
Så åtminstone enl min erfarenhet är Challenge-däcken ömtåligare än tom René Herse-däck.
Denna ömtålighet hos Challenge-däcken är alltså en konsekvens av deras sämre konstruktion och kompenseras inte av hur bra deras rull och "känsla" är.
Enl mig åtminstone.

The Gravel tråd
Det finns fler nackdelar än de ovan, åtminstone en stor grundläggande:
Däcket är helt platt i kartongen vilket enl mig beror en sämre typ av konstruktion.
Den är sämre eftersom den gör däcken känsligare för att skäras sönder på både sidoväggar och slitbana eftersom yttre delen av däcket spänns ut monterat och pumpat.

Även jag är (fd) Challenge-däck ägare och användare. Anledningen till att jag köpte Challenge-däck är att jag som så många andra här är en nöjd användare av Jan Heines René Herse däck. På de har jag ännu inte fått ngn punka trots flitig användnin g under flera år. Anledningen till att jag bytte var att bakdäcket började se slitet ut så våren -21 bytte jag det till ett Challenge Strada Bianca Pro, när jag beställde fanns det väldigt få däck i lager att välja på så jag fick ta vad som fanns.
Även Challenge-däcket har en riktigt bra känsla när man cyklar, både grus och asfalt.
Men redan efter 1-2 mån fick jag en punka på Challenge-däcket!
Jag har sedan dess fortsatt att använda Jan Heine/René Herse däck; ännu ingen punka
Så åtminstone enl min erfarenhet är Challenge-däcken ömtåligare än tom René Herse-däck.
Denna ömtålighet hos Challenge-däcken är alltså en konsekvens av deras sämre konstruktion och kompenseras inte av hur bra deras rull och "känsla" är.
Enl mig åtminstone.
Det där med punka är så mycket tillfälligheter så det är svårt att dra slutsatser utifrån anekdoter. Tittar man på mätvärden i labb så ligger Rene Herse sämre till, förutom deras Endurance-modeller som har lite bättre värden. Jag kör Strada Bianca Pro på min pendlarcykel sen nåt år, inga problem. Att konstruktionen med separat gummislitbana och platt form ur paketet, som även många Vittoria-däck har nackdelar i fråga om punkteringsrisk är nytt för mig, kanske är det så, men har inte hört det förr. Är det en egen teori? Jag använder Vittoria-däck på en av mina landsvägscyklar sen flera år och upplever inga särskilda problem med konstruktionen. Jag har fått punka en eller två gånger, men då har det gått rakt genom på i vägbanan. Men det är klart, det är också anekdoter.

Men oavsett om konstruktionen är en nackdel eller ej så är det helt klart större risk att få punktering i sidoväggen än på exempelvis Continental Terra Speed. Man ska inte välja Challange eller Rene Herse om lägsta risk för punktering är en prioritet. Jag kör rätt hårt på grovgrus emellanåt och har fått sidopunka några gånger på Schwalbe G-One, så vi får väl se hur det går.

The Gravel tråd
Det verkar vara polyester i stommen på dem. Silke och bomull töjer sig om de står trycksatta och då kan slitytan lossna. Borde alltså inte vara ett problem med dem.
Ja precis, det är ändå moderna slanglösa däck. I sin marknadsföring försöker Challenge spela på arvet från tubdäck så det kan vara lite förvirrande, "open tubular" och andra konstiga termer de kör med. Sannolikt är dessa däck inte som att glida omkring på tubdäck med silkestråd, jag började med cykling för sent så jag har aldrig provat det. Relativt andra typiska slanglösa däck upplever många dem som skönare. Jag själv kan inte garanterat säga om jag känner skillnad, det mesta i känslan tror jag sitter i vilket tryck man har, men det är ju förstås viktigt med mjuka sidoväggar när man har lågt tryck annars rullar det trögt. Däck som formar sig efter underlaget väl ger bättre grepp också förstås.

Jag tror sidoväggarna är tillräckligt täta för att det inte ska vara "sidewall weeping" heller som vissa extrema däck hade förr åtminstone. Nu kör jag själv med Orange Seal vilket är kanske den bästa tätningsvätskan för att täta mikroläckor och glesa sidovägar så även om det hade varit dåliga sidoväggar skulle det nog funka bra ändå.

The Gravel tråd
Jag körde en bit av Rad Race 2023 baklänges, https://www.rad-race.com/96hrs-2023. dvs Från Malmö mot Göteborg. De första 150km var fantastiska, de har gjort ett gediget jobb att hitta en bra rutt. Om resten är lika fint så kan jag rekommendera rutten.

Tyvärr krashade jag och bröt nyckelbenet, på rullgrus på en annars fin och enkel grusväg. Jag får prova igen senare när det har läkt.

The Gravel tråd
Jag körde en bit av Rad Race 2023 baklänges, https://www.rad-race.com/96hrs-2023. dvs Från Malmö mot Göteborg. De första 150km var fantastiska, de har gjort ett gediget jobb att hitta en bra rutt. Om resten är lika fint så kan jag rekommendera rutten.

Tyvärr krashade jag och bröt nyckelbenet, på rullgrus på en annars fin och enkel grusväg. Jag får prova igen senare när det har läkt.
Jag önskar dig en snabb tillfrisknande!

The Gravel tråd
Om två veckor (15, eller 16 juni), vecka före midsommar, planerar jag min nästan 30 mil lång dag i sadeln (Swinoujscie - Lagow Lubuski). Kör sträckan varje år (det blir tredje gång nu). Försöker välja olika vägar varje år, och det blir lite blandat underlag (ca 70% grus-skog - 30% dålig asfalt). Hela lördag vilar vi i Lagow, med bad och öl. På söndag kan vi cykla till Szczecin (ca 18 mil), och sen ta tåg till Swinoujscie.
2 nätter i Polen, tillbaka måndag kl. 6.00 i Ystad
Är det nån som vill ha några km från grannlandet?

Ingen vill cykla i grannlandet?

Det liknar polska skogsstigar! Nästa fredag blir det minst 60 km såna stigar (av 270 totalt) ?

The Gravel tråd
Senast ändrad:
The Gravel tråd
Hästsafari. Länkade ihop
https://teamutangranser.se/sjolyckan/
Med lite annat och landade på 92km.

Skulle säga att åtminstone halva rutten var direkt olämplig att cykla på pga smala gångvägar osv. Har aldrig bett om ursäkt så mycket på en cykelrunda förut.
Det kanske hade varit uppenbart för någon som inte är ny i sthlm. Men vissa partier var jättefina :)

IMG_0524.jpeg

IMG_0487.jpeg

The Gravel tråd
Tog en kort runda idag. Fuskade lite med asfalt men en fin grusbacke . Den varade i fem kilometer sen asfalt till toppen av Grönklitt.
Om ditt Grönklitt ligger bredvid Fryksås så finns det väl grusväg (nästan) hela vägen upp,
från åtminstone korsningen Våmhusvägen/Hansjövägen strax utanför Orsa

The Gravel tråd
Tog en kort runda idag. Fuskade lite med asfalt men en fin grusbacke Visa bilaga 631391. Den varade i fem kilometer sen asfalt till toppen av Grönklitt. Fick ihop 34km och 556hm, höll mig hemifrån i en timme och tjugo minuter.
har du någon rutt att dela med dig av? Håller med någon som skrev att från Hansjö finns det till och med två grusvägar som går upp på berget

The Gravel tråd
Om ditt Grönklitt ligger bredvid Fryksås så finns det väl grusväg (nästan) hela vägen upp,
från åtminstone korsningen Våmhusvägen/Hansjövägen strax utanför Orsa
Det var den jag körde i lördags. Finns en till med start i rondellen i Hansjö som ansluter till den du länkade till.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Fulhack för oss med gamla cyclocross-ramar med begränsat däckutrymme: skifta fälgen i sidled för att maximera det lilla däckutrumme man har.

Challenge Getaway 40 mm blir 39 mm på mina gammeldags 20mm inre vidd DT Swiss XR 331-fälgar, och cykelramen är designad för cyclocross-däck. Ramar brukar vara lite asymmetriska vid kedjestagen, man har ju kedja på ena sidan men inte andra, så däckutrymmet brukar inte vara samma på båda sidor. På min ram var det kanske konstigt nog mindre utrymme på vänster sida, alltså på sidan där kedjan inte sitter. Med däcket hade jag typ 2 mm kvar.

Så jag dishade om hjulet 1 mm offset åt sidan för att göra det lite mer centrerat i fråga om däckutrymme. Att hjulet är 1 mm "fel" är inget man märker när man cyklar. Nu har jag 3,5 mm däckutrymme åt vardera sida, vilket är nästan ISO-standard, har för mig att 4 mm är "minsta tillåtna" där. Fram har jag 7 mm så där är det lugnt. Om en eker går av så hjulet blir skevt eller man får plötslig punka är det troligt att däcket bromsas fast i ramen, och det är inte så kul om det händer fram, men bak lär det inte leda till nån krasch.

Tyvärr var jag tvungen att disha åt "fel håll", så hjulet blir ännu mer asymmetriskt spänt än innan. Kassetten tar ju mer plats än bromsskivan så ekrarna på höger sida blir hårdare spända redan från början, och nu är det ännu mer så, så får se hur länge hjulet håller sig riktat.

signal-2023-06-14-080049_003.jpegsignal-2023-06-14-080049_002.jpeg

The Gravel tråd
Vad tycker du om däcken efter att du använt dem ett par veckor?
Här kommer några intryck med en jämförelse mot Cinturato Gravel H:
Rullar lika fint som CGH, möjligt något mer följsam stomme på G-One RS, men det är inte någon gigantisk skillnad precis.
Gillar sidoklackarna för greppets skull på G-One RS, men de tar lite spets från raskare farter pga ökat luftmotstånd. Det viner ganska så gott om sidoklackarna när man kommer upp i farter över 30 knyck.

Sidoklackarna ger bättre grepp uppför jämfört med CGH, speciellt om man svänger hojen från sida till sida när man drar på uppför, då hjälper sidoklackarna till bra.
Med CGH hade jag problem med att bakhjulet drev ut lite i kurvorna när jag trampade på, detta sköter G-One RS bättre.
Bromsar ganska så kass på lösare grus pga det fina mönstret på däckets mitt. Skillnaden mot CGH är väl ganska så liten på denna punkt. Kanske upplevs som sämre då greppet när man drar på fart är bättre på G-One RS jämfört med CGH.

Med detta sagt så kan man säga att min Ridley blev lite mer allround efter att ha gått från CGH 35 mm till G-One RS 40 mm, men tappade lite spets där underlaget är bra (hårt trampat grus/asfalt).
Kanske köper samma däck, fast 45 mm och kör med inserts till min andra gravel. Kör just nu Cinturato Gravel M 45 mm på den hojen just nu.

The Gravel tråd
Här kommer några intryck med en jämförelse mot Cinturato Gravel H:
Rullar lika fint som CGH, möjligt något mer följsam stomme på G-One RS, men det är inte någon gigantisk skillnad precis.
Gillar sidoklackarna för greppets skull på G-One RS, men de tar lite spets från raskare farter pga ökat luftmotstånd. Det viner ganska så gott om sidoklackarna när man kommer upp i farter över 30 knyck.

Sidoklackarna ger bättre grepp uppför jämfört med CGH, speciellt om man svänger hojen från sida till sida när man drar på uppför, då hjälper sidoklackarna till bra.
Med CGH hade jag problem med att bakhjulet drev ut lite i kurvorna när jag trampade på, detta sköter G-One RS bättre.
Bromsar ganska så kass på lösare grus pga det fina mönstret på däckets mitt. Skillnaden mot CGH är väl ganska så liten på denna punkt. Kanske upplevs som sämre då greppet när man drar på fart är bättre på G-One RS jämfört med CGH.

Med detta sagt så kan man säga att min Ridley blev lite mer allround efter att ha gått från CGH 35 mm till G-One RS 40 mm, men tappade lite spets där underlaget är bra (hårt trampat grus/asfalt).
Kanske köper samma däck, fast 45 mm och kör med inserts till min andra gravel. Kör just nu Cinturato Gravel M 45 mm på den hojen just nu.

Intressant jämförelse! Har inte provat H alls, men har M i 45 på min ena cykel.
Där upplever jag i alla fall väldigt stor skillnad i följsamheten på däcksidan, där jag upplever Pirelli som betydligt styvare - men att de också känns som ett mycket robustare däck i allmänhet. Men det kanske skiljer sig där på H 35 och M 45, det borde du veta :)
Med det sagt har jag bara positiv erfarenhet av RS i fråga om tålighet och punkteringsskydd - blir nojig varje gång jag hamnar på stenkross och sprängsten, framför allt för däcksidorna, men hittills inga problem.

Håller helt med om bristande grepp på löst grus. Men å andra sidan är det väl ett aktivt val med den typen av däck.

Gällande det vinande ljudet och rullmotståndet (?) från sidomönstret har jag faktiskt inte märkt av det alls - tycker att de rullar lätt och fint och är tysta.
Vad kör du för tryck?

The Gravel tråd
Intressant jämförelse! Har inte provat H alls, men har M i 45 på min ena cykel.
Där upplever jag i alla fall väldigt stor skillnad i följsamheten på däcksidan, där jag upplever Pirelli som betydligt styvare - men att de också känns som ett mycket robustare däck i allmänhet. Men det kanske skiljer sig där på H 35 och M 45, det borde du veta :)
Med det sagt har jag bara positiv erfarenhet av RS i fråga om tålighet och punkteringsskydd - blir nojig varje gång jag hamnar på stenkross och sprängsten, framför allt för däcksidorna, men hittills inga problem.

Håller helt med om bristande grepp på löst grus. Men å andra sidan är det väl ett aktivt val med den typen av däck.

Gällande det vinande ljudet och rullmotståndet (?) från sidomönstret har jag faktiskt inte märkt av det alls - tycker att de rullar lätt och fint och är tysta.
Vad kör du för tryck?
Gravel M & H skiljer sig åt i stommen. Har Gravel H i 35, 40 & 45 mm, M i 45 mm. M har inte samma följsamma stomme som H, oavsett bredden på H.
Mellan CGH och G-One RS vette fan om man klarar av ett blindtest för de är väldigt lika.
Punktering är jag aldrig orolig för, kör bara och räknar med att det skall gå bra.
Vet inte om det är rullmotståndet blir högre pga sidoklackarna, men det viner friskt om dem och det tar bort den raska känslan utförs (speciellt på asfalt) jämfört med CGH. Så det är väl mer aerodynamiken som blir sämre. Sedan så är väl inte det den viktigaste punkten när man kikar på däck till en hoj som skall gå fint på grus.

Kör 1,6-1,8 fram och 1,8-2,0 bak på 40 mm på 25 mm hookless.

The Gravel tråd
Gravel M & H skiljer sig åt i stommen. Har Gravel H i 35, 40 & 45 mm, M i 45 mm. M har inte samma följsamma stomme som H, oavsett bredden på H.
Mellan CGH och G-One RS vette fan om man klarar av ett blindtest för de är väldigt lika.
Punktering är jag aldrig orolig för, kör bara och räknar med att det skall gå bra.
Vet inte om det är rullmotståndet blir högre pga sidoklackarna, men det viner friskt om dem och det tar bort den raska känslan utförs (speciellt på asfalt) jämfört med CGH. Så det är väl mer aerodynamiken som blir sämre. Sedan så är väl inte det den viktigaste punkten när man kikar på däck till en hoj som skall gå fint på grus.

Kör 1,6-1,8 fram och 1,8-2,0 bak på 40 mm på 25 mm hookless.
Okej, då förklarar det varför du uppfattar H så pass lika RS. Kunde inte alls förstå det utifrån erfarenheten från M.

Oj, det var låga tryck! Jag har inte vågat mig på något under 2,4 på 24i hookless. Och då har jag total systemvikt under 75 kg medräknat medhavd vätska. Jag är uppenbarligen lite feg ?
Det kan eventuellt förklara varför vi upplever dem olika, när jag pratar om dem som lättrullade på asfalt är det med 3 bar i!

The Gravel tråd
Okej, då förklarar det varför du uppfattar H så pass lika RS. Kunde inte alls förstå det utifrån erfarenheten från M.

Oj, det var låga tryck! Jag har inte vågat mig på något under 2,4 på 24i hookless. Och då har jag total systemvikt under 75 kg medräknat medhavd vätska. Jag är uppenbarligen lite feg ?
Det kan eventuellt förklara varför vi upplever dem olika, när jag pratar om dem som lättrullade på asfalt är det med 3 bar i!
Du måste leva ett studsigt cykelliv. Väger mer än dig och jag tycker att det är alldeles för studsigt över 2.5 kilo på 25 mm hookless med 40 mm-sulor.

The Gravel tråd
Skulle fixa tubeless på min nya gravel (en gx LTD 22 från xxl) men till min förtvivlan är däcken inte tubeless ready, vilket förstås är rimligt när cykeln kostade 13000:-

Just nu sitter det WTB Riddler 37c på och jag måste säga att jag trivs med dom väldigt bra. Men skulle vilja uppgradera till 40c så småningom och då såklart tubeless däck.

Tittat lite på maxxis Rambler, verkar likvärdiga. Har ni några tips? Ska köra mest ”vanlig” grusväg men vill kunna köra lite enklare stig också.

Tillbaka
Topp