Downcountry - visa vad du kör

Tänkte att Makten "bara" kunde köpa en Charger 3 till sin Pike och starta en ny tråd: "Är RS Charger 3 en #skitkonstruktion?".
Att köpa en 2023 Pike Ultimate är riktigt dyrt!
Dyrt men fortfarande billigare än en Fox 36a. Och charger 3 verkar inte gå att sätta på tidigare modeller.

Senast ändrad:
Nu har Charger 3 kommit, med floating piston. Kanske löser den dina problem?
Jag skulle säga att problemet redan är löst med Fox 36 och Grip2. Den har förstås nackdelar också, men inte tillräckligt för att jag ska orka hålla på mer.

IFP är ju för övrigt inte nödvändigtvis en fördel jämfört med blåsa. Mer friktion.

Epic från 2018... nyligen uppdaterad med en Sid 35 här från Happy.

håller på att bygga ett par "enduro-hjul" där Butcher/Purgatory skall sitta.

Letar även efter ett vettigt styre... lutar just nu åt Protaper med 1/2" rise.

20220604_174333.jpg20220528_203222.jpg

Jag skulle säga att problemet redan är löst med Fox 36 och Grip2. Den har förstås nackdelar också, men inte tillräckligt för att jag ska orka hålla på mer.

IFP är ju för övrigt inte nödvändigtvis en fördel jämfört med blåsa. Mer friktion.
@Makten fick du någon klarhet i vad det faktiskt var som var fel på gaffeln?

@Makten fick du någon klarhet i vad det faktiskt var som var fel på gaffeln?
Nja, men om du plöjer den här tråden så står det en hel del: https://happyride.se/forum/threads/aer-rs-charger-2-1-en-skitkonstruktion.3686998/
De möjliga slutsatser jag dragit är att HSR är alldeles för snabb och check-valve:n på kompressionssidan av kolven har för hård fjäder. Sen har jag inte testat att modifiera dessa med originaldämparen, bara med HC97 som inte passar mig oavsett.

Riktigt kul hoj gillade min skarpt körde min med 150mm gaffel dock. Skulle lätt kunna skaffa en rift zone igen ??L lagom stabil/lekful till min 187cm

Uppgraderade min Tallboy 4 till en 5:a. Första gången jag köpt lika ram som den jag haft tidigare. Har inte hunnit testa den än och kommer förmodligen inte märka nån skillnad ?

Varför en ny ram då, bara färgen?

Är nyfiken på om du känner någon skillnad. Har själva funderat på en Tallboy 4, men har bestämt mig att jag (ännu?) inte behöver en FS igen.

Varför en ny ram då, bara färgen?

Är nyfiken på om du känner någon skillnad. Har själva funderat på en Tallboy 4, men har bestämt mig att jag (ännu?) inte behöver en FS igen.
Fick ett bra pris på 5:an. Endast därför jag bytte. Inbillar mig att värdet på cykeln håller lite längre så.

Hur upplever du skillnaden mellan DPS och RS SD?
Det lilla jag kört med DPS:en så tyckte jag den gick bättre än SD:n. Visade sig sen att jag vänt en bricka fel i shimstacken (eller om det var ovanför) på SD:n. Sen gick de väl ungefär lika bra tror jag. Inte provat DPS:en efter det. Huck2flat shimsade om SD:n från M M till L L också. Har kört 4:an med coil också å då gick cykeln som bäst tyckte jag, förutom uppför (ingen climbswitch). Även om jag gillar cykelprylar så är jag ingen dämparnörd. Så nån annan kan säkert jämföra bättre.

Senast ändrad:
Sugen på några lätta hjul till min spur. De stans arch s2 som kom med cykeln väger 2 kg+ ?

Tittat på hunts proven hjulset främst pga den schyssta garantin om man kraschar dem. Finns det några andra man bör titta på?

Sugen på några lätta hjul till min spur. De stans arch s2 som kom med cykeln väger 2 kg+ ?

Tittat på hunts proven hjulset främst pga den schyssta garantin om man kraschar dem. Finns det några andra man bör titta på?
Ironiskt med namnet "Proven" när de sprack för pinkbike under testet. Säkert helt okej hjul ändå men det finns ju rätt mycket alternativ för de närmare 15 000 kr som hjulen kostar med dagens växelkurs.

Ironiskt med namnet "Proven" när de sprack för pinkbike under testet. Säkert helt okej hjul ändå men det finns ju rätt mycket alternativ för de närmare 15 000 kr som hjulen kostar med dagens växelkurs.
Ja det var lite ironiskt. Dock tyckte jag över lag deras artikel gav ett gott intryck.

Det enda som gjort att jag just intresserat mig för hunt är deras väldigt schyssta crash replacement på de dyrare hjulen. Finns det några andra märken i samma prisklass med liknande garantier?

Ja det var lite ironiskt. Dock tyckte jag över lag deras artikel gav ett gott intryck.

Det enda som gjort att jag just intresserat mig för hunt är deras väldigt schyssta crash replacement på de dyrare hjulen. Finns det några andra märken i samma prisklass med liknande garantier?

Det verkar behövas på dessa hjul!

Är det baserat på något? Jag har inte hittat några skriverier om att deras xc hjul skulle vara svagare än konkurrenternas?

Helst inte dyrare än Hunt hjulen som ligger på 1100 eur med rabatt.

Det händer inte ofta att ett hjul går sönder i en test.

Jag har en kollega som har haft många problem med en hjulset till lvg från Hunt. Deras support är otroligt bra, men deras kvalitetskontroll är dåligt. Hunt hjul verkar vara bra om man får hjul utan problem. Själva skulle jag hellre inte chansa.

Personligen skulle jag köpa något med DT Swiss nav till den priset. Fälgarna i den prisklass har jag inte riktigt koll på. Jag kör själva Roval Traverse Carbon hjul, inte riktigt lätta, men dom är tuffa och har klassiska J ekrar som är enkelt att byta (behövdes en gång med en stock i bakhjulet).

Skulle köpa Newmen Evolution SL A.30 fälgar nuförtiden. Billigare och tuffa.

Tillbaka
Topp