Downcountry - visa vad du kör

Adam Larsson (Swe cup-vinnare 2021) kör Canyon Spectral som är 160/150. Finns säkert de som kör längre oxå, jag drog till lite... Men av vad jag förstår så prioriteras andra egenskaper (har pratat med lite folk i branschen), åtminstone här i Sverige. Det ska ju trampas uppåt oxå t ex och man tappar tid med för lång gaffel tydligen.

Förstår att folk kör med mindre slag.
Men de få populära endurohojar jag tittade på kommer nu alla med 170 mm slag fram.

Ja, det är nog vanligast ändå. Fast det är intressant att Adam kör med Spectral o inte Torque tycker jag.

Jag är ingen expert på enduro, men som elite åkare, åtminstone vid XC, kan man överleva med mindre slag, även om man kör snabbare. Sen är det bra för de flesta att man köper en hoj som kan klara det mesta man möter.

Har du monterat Pikén i efterhand? Vad hade du innan isf? Har SID på min men har än så länge svårt att till inställningarna på den, lite stötig, därav frågan. /Danne
Jag köpte löst ram-set så jag har bara testat den med Piken... Och just den Piken är ganska stötig, har en annan som är mycket följsammare :-/

//Kristoffer

En Nukeproof Mega. Det kan vara lite rötter på rådjursstigen, men jag håller gaffeln till 170 mm för att ha kvar xc-känslan.

IMG_4675.jpg

Nytt åk, top fuel med prylarna från förra ramen, dock ny och längre dropper pga 34,9mm sadelrör, och nytt gummi bara för att.
Najs!
Inte många som kör high roller numera!
Det maxxis med bäst rull men stora sidonobbar tänker du eller? För sidonobbarna är väl större än på rekon?

Najs!
Inte många som kör high roller numera!
Det maxxis med bäst rull men stora sidonobbar tänker du eller? För sidonobbarna är väl större än på rekon?
vet inte riktigt hur jag tänker, men typ så. Jo dom är fetare! är ju väldigt nöjd med dhr 2.4 som framdäck men hade hr2 2.5 wt liggandes här hemma så tänkte väl mest att det är kul att prova hr2 igen. Körde det mycket för typ 5 år sen. är jag missnöjd med hr2 provar jag nog dissector nästa gång.

vet inte riktigt hur jag tänker, men typ så. Jo dom är fetare! är ju väldigt nöjd med dhr 2.4 som framdäck men hade hr2 2.5 wt liggandes här hemma så tänkte väl mest att det är kul att prova hr2 igen. Körde det mycket för typ 5 år sen. är jag missnöjd med hr2 provar jag nog dissector nästa gång.
Ok, hör gärna utvärdering =) Lite avis! ser ut som ett grymt komplement till en endurohoj!

Senast ändrad:
Ok, hör gärna utvärdering =) Lite avis! ser ut som ett grymt komplement till en endurohoj!
Var ute på premiärturen idag och tyckte hr2 skötte sig bra, mestadels torrt på stigarna men med nå enstaka fläckar med fukt och hala rötter.

Jo jag har varit ute och cyklat på en slash nu på sistone och satan vad mycket slöare och mindre snärtig den är, dock tänker jag att de två kompletterar varandra bra. En för riktigt stök och lift, och en till annan cykling.

Var ute på premiärturen idag och tyckte hr2 skötte sig bra, mestadels torrt på stigarna men med nå enstaka fläckar med fukt och hala rötter.

Jo jag har varit ute och cyklat på en slash nu på sistone och satan vad mycket slöare och mindre snärtig den är, dock tänker jag att de två kompletterar varandra bra. En för riktigt stök och lift, och en till annan cykling.
Har med nyligen gått över till hoj mer mer slag, sista bilden på One Twenty’n innan den åker ut på K&S:
B33C2EB3-F09D-4E92-B7F6-A9F61DE2F325.jpeg

När jag ser den här typen. Cykel kommer tänka på min brors pojke cykel en hel dämpade cykel med y ram tillverkad i Rumänien av Malaysia komponenter tog den direkt från fabrik på plats i fabriken har för Ellos eller Hobbex sålde märket synd har ingen bild visa tre bokstäver (BRK)? cykel tyvärr stulen och hittad skrotad den här typ men med enbart rak styre jag provade den när han var i Norrbotten blev senare av med den i Huddinge.

Bilagor

• IMG_20220516_215257_9.jpg
    IMG_20220516_215257_9.jpg
    373.2 KB · Besök: 77
Senast ändrad:
Ibis Ripley V4 XL med -1° angle set. Bara ramen och stolpen som är kvar från ursprungsspecen. :rolleyes:
Rullar 99% i Hellas. Ibland skulle jag vilja ha en lite mindre och rappare cykel, men för det mesta är den i det närmaste perfekt.

Visa bilaga 540570
Har för mig att jag sett dig skriva om valet av gaffel men lyckas inte hitta med sökningen. Är det där en FOX 36:a med grip2 och 140mm? Jag har precis gått från en Ripmo AF till Ripley V4 och tycker Fox 34:a med fit4 känns lite klen och inte så följsam, så tittar på alternativ för uppgradering. Har bytt dämparen till en DVO Topaz. Är nöjd med baksvänget men får för mig att jag behöver en lite rejälare gaffel. Funderar på nya Pike, gamla Pike, eller kanske DVO Sapphire. Kör nog ganska hårt så vill dra det hela mot en "mini-Ripmo" snarare än en långloppsraket. ☺️

Senast ändrad:
Har för mig att jag sett dig skriva om valet av gaffel men lyckas inte hitta med sökningen. Är det där en FOX 36:a med grip2 och 140mm? Jag har precis gått från en Ripmo AF till Ripley V4 och tycker Fox 34:a med fit4 känns lite klen och inte så följsam, så tittar på alternativ för uppgradering. Har bytt dämparen till en DVO Topaz. Är nöjd med baksvänget men får för mig att jag behöver en lite rejälare gaffel. Funderar på nya Pike, gamla Pike, eller kanske DVO Sapphire. Kör nog ganska hårt så vill dra det hela mot en "mini-Ripmo" snarare än en långloppsraket. ☺️
Jag kör en Fox 36 med Grip2, men bara 130 mm. Dessutom sitter det coil i den (Smashpot). Känns betydligt stöddigare än Fox 34.
Däremot skulle jag nog inte rekommendera dämparen för nån som kör hårt. Den ger väldigt lite dämpning och knappast något "stöd" att tala om ens med både LSC och HSC helt strypta. För min del passar det utmärkt eftersom jag hatar oföljsam fjädring.

Innan dess körde jag en Pike som jag aldrig kom överens med. Originaldämparen Charger 2.1 var varken följsam över småstök eller särskilt bra om man cyklar aggressivt. Med Push HC97 blev den utmärkt för hårdköra men bara ännu värre för mer återhållsam framfart. Stenhård, oförlåtande men väldigt "kontrollerad". Den sitter numera på min HT där det inte spelar nån större roll eftersom det är obekvämt som fan ändå. ?

De flesta är nöjd med deras Pike eller Fox 36. Jag är riktigt nöjd med min Piké Select, den är mycket styvare än en Fox 34. Om du är snabbt hittar du en 2022 Pike med rabatt för att nya 2023 modellerna är ute nu.

Jag kör en Fox 36 med Grip2, men bara 130 mm. Dessutom sitter det coil i den (Smashpot). Känns betydligt stöddigare än Fox 34.
Däremot skulle jag nog inte rekommendera dämparen för nån som kör hårt. Den ger väldigt lite dämpning och knappast något "stöd" att tala om ens med både LSC och HSC helt strypta. För min del passar det utmärkt eftersom jag hatar oföljsam fjädring.

Innan dess körde jag en Pike som jag aldrig kom överens med. Originaldämparen Charger 2.1 var varken följsam över småstök eller särskilt bra om man cyklar aggressivt. Med Push HC97 blev den utmärkt för hårdköra men bara ännu värre för mer återhållsam framfart. Stenhård, oförlåtande men väldigt "kontrollerad". Den sitter numera på min HT där det inte spelar nån större roll eftersom det är obekvämt som fan ändå. ?
Tack för info! Var det inte ett alternativ att sätta Smashpot i Piken?

Tack för info! Var det inte ett alternativ att sätta Smashpot i Piken?

LMGTFY... ?

Det här var ju en väldig djupdykning, men verkar som att Pike alla gånger är ett bättre alternativ än 34:an om man kör lite hårdare generellt. Antar att 42mm offset inte är nåt problem trots att Ripley är specad för 44?

Vet du nån som provat DVO eller liknande?

Det här var ju en väldig djupdykning, men verkar som att Pike alla gånger är ett bättre alternativ än 34:an om man kör lite hårdare generellt. Antar att 42mm offset inte är nåt problem trots att Ripley är specad för 44?

Vet du nån som provat DVO eller liknande?

Jag är ingen riktigt expert, men tror också att en Pike en bra för de flesta, framförallt om man kör hård.

Nastan ingen märker skillnader i offset, säkert inte 2 mm.

Om du kan läsa tyska finns en bra test här med Pike, 34 och DVO Sapphire. Enda problem är att den är 3 år gammal, så modellerna är en generation gammal.

Pike har ett bra chassie. Om man sen är nöjd med dämparen eller inte beror nog på vad man använder den till och vad man har för förväntningar. Själv tycker jag bättre om Fox Grip (inte 2 alltså) än Charger 2.1 RC2 och/eller Push HC97. Däremot är 34-chassiet för flexigt. Dessutom är den gaffeln märkligt nog tyngre än Pike, i alla fall när jag vägt dem hemma.

Edit: Coil är trevligt men hjälper inte mot usla dämpare. Dessutom är det tungt som fan.

Pike har ett bra chassie. Om man sen är nöjd med dämparen eller inte beror nog på vad man använder den till och vad man har för förväntningar. Själv tycker jag bättre om Fox Grip (inte 2 alltså) än Charger 2.1 RC2 och/eller Push HC97. Däremot är 34-chassiet för flexigt. Dessutom är den gaffeln märkligt nog tyngre än Pike, i alla fall när jag vägt dem hemma.

Edit: Coil är trevligt men hjälper inte mot usla dämpare. Dessutom är det tungt som fan.

Nu har Charger 3 kommit, med floating piston. Kanske löser den dina problem?

Tillbaka
Topp