Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?

Makten

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Jag får inget vett ur min Pike Ultimate hur jag än bär mig åt. Med luftfjäder var den helt omöjlig att bottna med noll tokens. Sen slängde jag i en Smashpot och det blev lite bättre, men jag har ändå varit tvungen att byta till tunn olja i fjäderbenet och helt plocka bort shimstacken (alltså i Smashpoten, inte dämparen) för att alls kunna använda slaglängden (130 mm). Och det gör jag verkligen inte ofta.
Därtill tycker jag att gaffeln är helt värdelös över småstök. Den verkar inte göra något över huvud taget om man cyklar över en rotmatta, trots noll stiction och att det är hur lätt som helst att börja komprimera gaffeln med ett endaste litet finger på styret. Jag har kört alla reglage vidöppna och Cush Core i däcken med aplågt tryck men det hjälper bara delvis. Faktum är att det känns ungefär likvärdigt att köra över en 5 cm hög rot med min helstela cykel med 2,6"-däck, som med FS:en med 2,3"-däck.
Cyklar jag så vårdslöst och snabbt jag nånsin bara kan, så känns den ganska bra. Framför allt förtroendeingivande som tusan. Men i mer normal stigcykelhastighet så försvinner allt detta och den tycks förvandlas till ett passivt metallrör så länge man inte kör in i nåt större. Och då ger den ändå inget vidare "stöd" tycker jag.

Så, vad fanken är det för fel? För mycket högfartsdämpning är det enda rimliga jag kan komma på. Det går säkert att shimsa om, men det är ju rena gissningsleken om man inte vet exakt vad målet är. Byta hela jäkla dämparen? I så fall; till vad? Har till och med funderat på att köpa en begagnad Charger 1, för de här problemen kan jag inte minnas att jag haft på nån av mina tidigare Pike-gafflar. Eller nån annan gaffel för den delen heller.
 

AX3L

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Läs här vad RS lyfter i marknadsföringen för Charger 2.1 så inser du varför den är suboptimal för vanligt Hellasstök. Som allt annat i cykelvärlden blir det mer utförsorienterat för varje iteration.

Edit: jag tror också som sagt att det kan vara något fel på ditt ex som gör den ännu jävligare. Jag hade problem med en oföljsam gaffel på min 2.1 Lyrik (som dock funkade helt okej på Madeira där brötet var större) och då byttes den ut på garanti.
 

Makten

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Läs här vad RS lyfter i marknadsföringen för Charger 2.1 så inser du varför den är suboptimal för vanligt Hellasstök. Som allt annat i cykelvärlden blir det mer utförsorienterat för varje iteration.
Jag ser faktiskt inte något i den där texten som tyder på det. Om inte annat ska den ju vara bättre i det avseendet än Charger 2.0, som många tydligen upplevde som "harsh".

Edit: jag tror också som sagt att det kan vara något fel på ditt ex som gör den ännu jävligare. Jag hade problem med en oföljsam gaffel på min 2.1 Lyrik (som dock funkade helt okej på Madeira där brötet var större) och då byttes den ut på garanti.
Det tråkiga med det är att det är helt omöjligt att veta när man inte har en likadan att jämföra med. Man lär ju inte få ut nåt på nån garanti bara för att man påstår att den är dålig liksom.
 

AX3L

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Jag ser faktiskt inte något i den där texten som tyder på det. Om inte annat ska den ju vara bättre i det avseendet än Charger 2.0, som många tydligen upplevde som "harsh".


Det tråkiga med det är att det är helt omöjligt att veta när man inte har en likadan att jämföra med. Man lär ju inte få ut nåt på nån garanti bara för att man påstår att den är dålig liksom.

Eftersom ett av dina främsta argument mot den är att du inte kan nyttja fullt slag (och när du inte har överdrivet många extra mm tillgodo) och RS stolt säger att den håller sig högt i slaget och har bra bottom out resistance så tänker jag att det kan vara relaterat.

Nej det är ju såklart svårt. Ping @Preacher. Något tips på hur Martin kan testa sin gaffeljvel för att se om det är något fel på den?
 

Makten

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Eftersom ett av dina främsta argument mot den är att du inte kan nyttja fullt slag (och när du inte har överdrivet många extra mm tillgodo) och RS stolt säger att den håller sig högt i slaget och har bra bottom out resistance så tänker jag att det kan vara relaterat.
Aha, jag tänkte mer på hur de beskriver den som följsam, vilket är det största problemet här. Att jag inte utnyttjar slaglängden är ju inget jag märker, men kan tillsammans med +ANNAT tyda på knaz.
 

AX3L

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Aha, jag tänkte mer på hur de beskriver den som följsam, vilket är det största problemet här. Att jag inte utnyttjar slaglängden är ju inget jag märker, men kan tillsammans med +ANNAT tyda på knaz.
Ja knaz och/eller att det är en gaffel gjord för #döds vilket rimligen ger kompromisser på det finkänsliga. Men som sagt, jag har ju ändå cyklat mycket med dig och där jag med rimligt lufttryck och inte helt öppen charger 1a bottnar mina 150mm gaffel så tänderna spricker har du fortfarande nån centimeter kvar av dina 130 trots tidigare lågt tryck och nu en ganska mjuk fjäder givet din vikt. Nåt är knaz. Frågan är dock om det är huvudproblemet eller om det är dämparens tänkta område som helt enkelt gör den fel för det du vill ha den till.
 

Spindelbenen

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Jag är långt ifrån någon expert på ämnet men då jag upplever min Lyrik Ultimate som följsam i Hellas kanske det är något knas på din? Eller så har vi bra olika tolkning/känsla om vad som är bra.. Blir ju så sjukt subjektivt det där...
 

Makten

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Dödsgaffel är väl att ta i, men den har förstås samma dämparenhet som Lyrik och borde bete sig likadant vad gäller just dämpning. Det knepiga är att jag inte liksom kan känna att den är "överdämpad". Det är mer som att den gör absolut ingenting alls förrän det smäller på hyfsat hårt. Och ändå är den rätt mjuk och gungig om man flyttar kroppsvikten till exempel.

Sen är jag väldigt, väldigt känslig för små, störande saker som de flesta andra inte ens verkar märka (dämpning i däck, till exempel). Det behöver inte vara nåt regelrätt fel, men man kanske kan tänka sig att den är felshimsad så att HSC helt enkelt är tvärstängd tills man köttar på lite mer, och då ska all olja genom LSC istället. Vilket gör att jag måste köra LSC ganska öppen för att ens stå ut, vilket ytterligare "försenar" HSC:s öppnande och dessutom gör gaffeln svajig för långsamma rörelser.

Men till exempel, idag cyklade jag i några timmar i makligt tempo med många stopp, och på hemvägen började jag få redigt ont i händer och handleder. Avslutade (korkat nog) med Nacke 1, där gaffeln betedde sig utmärkt över storstöket mellan mastpylonen och tvära högerkurvan. Men sen nere på den "släta" delen så känns varenda liten jävla rot, rakt upp i armarna. Småskit är alltså långt värre än större smällar. När jag kört CC i däcken med typ 0,9 bar fram så har däcket tagit allt, men nu utan CC så är det mest plågsamt. I början av en tur när man är pigg och har sprutt i benen så märks det typ inte, men när man börjar bli trött och inte orkar hålla emot eller vad man ska säga, så blir det sjukt jobbigt. Faktiskt väldigt likt att cykla helstelt. 😁😒

Edit: För övrigt skulle jag gärna riva skiten själv, om det fanns en manual nånstans. Men det gör det ju såklart inte.
 

jij

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Har du senaste versionen av luftfjädern? Har för mig att den har lite mindre negativ kammare.

En annan fråga som inte har så mycket med saken att göra: märker du någon tydlig skillnad när du vrider på HSC? Jag märker ingen skillnad alls på min och undrar om den är helt frisk.
 

Stervelo

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Kan det vara så att du sitter med för lite vikt på framhjulet?
Jag fick bättre fart på min framgaffel med 10 mm längre stam, från 40 till 50 mm.
I mitt fall så var ett tecken att om jag satt mer raka armar i princip och körde på grusväg så plogar hojjen när jag svänger. Nu gör den det mindre, och framförallt blev gaffeln mer "rätt" belastad, typ. Nu får jag ut runt 85 % av slaget på en hellas runda med lite drops och hårt körande, för mig då.
189 lång på xl ripmo, gen 1. Jag smackade i en luftkappe också för den delen.

men gafflar idag är tunade för high speed, big hit, inte stökig långsam terräng.
Min gamla fox36a var som en magic carpet, en 2007 talas.

Sen, fetare handtag är en sak till jag gjort, gnuttan ergostuk på, nu mår handleder, och handflator bättre.

Hoppas du löser det, jag höll på att slänga gaffeln åt helvete.
 

H.

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Är du säker på att det är dämpsidan som strular? Jag hade problem med luftfjädern i min gamla boxxer. Bytte mot en coil och plötsligt blev allt frid och fröjd.

Just problem med att den var som "låst" över småstök, min kropp skakade sönder efter några dagar i Åre...
 

Berk

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Det låter som att threshold för att aktivera HSC är för högt (för dig). Frågan är då om det är fel på gaffeln eller du cyklar för långsamt. Jag har svår att ser hur LSC kan funka om den också skulle går till HSC på mindre rötter i låg hastighet, så kanske kan det inte vara bättre?

Jag körde idag på min HT med dämpad gaffel igen. Hade tyvärr inte koll på följsamheten på låg hastighet, men det kan vara att min Pike med Charger RC också inte gör så mycket på rötter i låg hastighet. I hög hastighet eller vid större slag är både bin Charger 2.0 och min Charger RC otroligt bra. Ska försöka att hålla koll nästa tur på min stig-HT.

EDIT: men förstår inte varför du inte kan utnyttja hela slaglängden.
 

Makten

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Det sitter alltså coil i gaffeln, så det är inte luftfjädern som är problemet. 😉 Däremot skulle det kunna vara nåt långsökt såsom glapp och "byrålåda" som låser gaffeln när man belastar den på annat sätt än att trycka ner den medvetet. Dock känner jag inget glapp och den går väldigt lätt och fint om man försöker provocera något stillastående. Nu när jag tänker efter är det faktiskt möjligt att det blev värre när jag satte i ett angle set, men det är "bara" 65,5° gaffelvinkel vilket knappast är extremt.

HSC gör tydlig skillnad, ja. LSC mindre tydlig om man inte också stryper HSC, men det är logiskt. Det om något är väl i och för sig ett tecken på att HSC faktiskt öppnar som den ska, annars borde den inte påverka LSC så mycket.

Jag tror mig ha ordentligt med tryck på framhjulet där det behövs. Brukar öva på att trycka ner cykeln i svackor och över kanter, för att pumpa fart, snarare än att lyfta framhjulet över. Jag ståcyklar också relativt mycket och då blir viktfördelningen lite mer framåt än när man sitter.

Vad som är snabbt och långsamt är ju relativt, men jag skulle säga att jag är hyfsat snabb på stökig stig. Däremot orkar jag inte hålla den farten hela tiden, så det är när man slöcyklar som problemen är som mest uppenbara.

Dämparen är för övrigt en RC2 om det har nån betydelse. Den känns inte konstig på nåt sätt om man tar ur den ur gaffeln och joxar med skaftet.
 

Jolinwood

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Vad händer om du bara kör ett par klick långsammare retur? Borde bli mindre stötig i låga hastigheter då, med trade off att den säckar ihop snabbare i hög hastighet givetvis
 

Makten

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Vad händer om du bara kör ett par klick långsammare retur? Borde bli mindre stötig i låga hastigheter då, med trade off att den säckar ihop snabbare i hög hastighet givetvis
Varför menar du att den borde bli mindre stötig då? :unsure: Om något så hinner gaffeln inte ut lika långt till nästa kompression och blir stötigare för att den är längre in i slaget. Det jag upplever med lite långsam retur är att gaffeln lugnare men knappast bekvämare. Har joxat mellan helt öppen och hälften av max strypning, vilket är påtagligt seg retur.
 

Jolinwood

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Varför menar du att den borde bli mindre stötig då? :unsure:
Därför att en långsammare retur känns mindre i låga hastigheter. Sparkar gaffeln tillbaka innan du i relativt låg hastighet rullat över den 5cm roten i ditt exempel så är det klart den känns i storlekesordningen helstel, framförallt om fjädern också är lite för stark (den bottnar ju aldrig)
 

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Vad tycker rockshox trailhead-app att du ska köra för inställningar? På min SID Ultimate tyckte den att jag skulle ha mycket högre tryck än jag trodde och långsammare retur, bara fyra klick från långsammast.
 

Makten

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Varför tiitar du inte åt eftermarknaden med andra gafflar det finns bättre än RS.
För att man inte kan se på specifikationerna vad som är "bättre" samt att 99% av alla som recenserar kör rena Rampage-grejerna jämfört med mig.

Därför att en långsammare retur känns mindre i låga hastigheter. Sparkar gaffeln tillbaka innan du i relativt låg hastighet rullat över den 5cm roten i ditt exempel så är det klart den känns i storlekesordningen helstel, framförallt om fjädern också är lite för stark (den bottnar ju aldrig)
Så funkar det nog på en funkande gaffel, ja. 😁 Men det verkar inte hjälpa i det här fallet, nej.
En anledning att jag slutat köra med helt öppen retur är att det blir väldigt svårt att tajma lyft av framhjulet, antagligen för att det befinner sig i marken en bråkdel längre tid än vad man väntar sig. Tror jag kör 8 klick strypt från helt öppet nu, vilket är i närheten av mitten av spannet. Edit: Ofta brukar det påtalas att känsligheten över småstök blir sämre med långsammare retur för att gaffeln inte hinner ut igen, men det är förstås omöjligt att avgöra utan att veta hur ofta detta småstök kommer.

Fjädern är lagom om man ser till sag, eller till och med lite för mjuk. Vorsprung rekommenderar 55 lb/in och jag kör 50. Med 45 som jag också provat, blir det markant bättre men då känns cykeln som en soffa.

Vad tycker rockshox trailhead-app att du ska köra för inställningar? På min SID Ultimate tyckte den att jag skulle ha mycket högre tryck än jag trodde och långsammare retur, bara fyra klick från långsammast.
Har inte provat nån app men alla rekommendationer från tillverkarna brukar vara mycket, mycket hårdare än jag nånsin skulle stå ut med. Att ha det lufttryck (när man kör luftfjäder) som står präntat på gaffelbenet ger typ 10% sag, till exempel.
 

AX3L

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Jag har dålig koll på coil-hårdheter, men om jag inte missminner mig från när du körde luft så hade du löjligt lågt tryck men lyckades ändå inte bottna vilket får mig att tro att det är något fel med din charger. Som sagt, jag vet inte vad felet var men med ungefär samma symptom för min Lyrik med 2.1 bytte man ut dämparenheten vilket löste problemet. Den fungerade helt okej när man slogs med stenkistor på Madeira men var helt hopplös i Hellas. Frågan är bara hur du ska pinnpointa om det är chargern som är felet. Att rycka i det skaftet med ytterbenen nere ger ju inte en helt relevant bild av prestandan när man cyklar, och en "shock dyno" att spänna upp den i har man ju inte i garderoben.
 

Berk

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Jag har dålig koll på coil-hårdheter, men om jag inte missminner mig från när du körde luft så hade du löjligt lågt tryck men lyckades ändå inte bottna vilket får mig att tro att det är något fel med din charger. Som sagt, jag vet inte vad felet var men med ungefär samma symptom för min Lyrik med 2.1 bytte man ut dämparenheten vilket löste problemet. Den fungerade helt okej när man slogs med stenkistor på Madeira men var helt hopplös i Hellas. Frågan är bara hur du ska pinnpointa om det är chargern som är felet. Att rycka i det skaftet med ytterbenen nere ger ju inte en helt relevant bild av prestandan när man cyklar, och en "shock dyno" att spänna upp den i har man ju inte i garderoben.

Om man inte hade bytt till coil skulle man kunna köra samma sträcka på en annan cykel med Pike Ultimate med samma inställningar. Nu är det lite svårare.
 

Berk

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Om man inte hade bytt till coil skulle man kunna köra samma sträcka på en annan cykel med Pike Ultimate med samma inställningar. Nu är det lite svårare.

Det är fortfarande bra att prova en annan Pike Ultimate. Beteende du beskriver verkar avvika så stark från vad man förväntar att man borde känna skillnaden direkt (eller inte).
 

AX3L

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Det är fortfarande bra att prova en annan Pike Ultimate. Beteende du beskriver verkar avvika så stark från vad man förväntar att man borde känna skillnaden direkt (eller inte).
Att testa med en annan bekräftat frisk charger-enhet är kanske ännu bättre. Men det är ju lite meck att byta onekligen.
 

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
För att man inte kan se på specifikationerna vad som är "bättre" samt att 99% av alla som recenserar kör rena Rampage-grejerna jämfört med mig.


Så funkar det nog på en funkande gaffel, ja. 😁 Men det verkar inte hjälpa i det här fallet, nej.
En anledning att jag slutat köra med helt öppen retur är att det blir väldigt svårt att tajma lyft av framhjulet, antagligen för att det befinner sig i marken en bråkdel längre tid än vad man väntar sig. Tror jag kör 8 klick strypt från helt öppet nu, vilket är i närheten av mitten av spannet. Edit: Ofta brukar det påtalas att känsligheten över småstök blir sämre med långsammare retur för att gaffeln inte hinner ut igen, men det är förstås omöjligt att avgöra utan att veta hur ofta detta småstök kommer.

Fjädern är lagom om man ser till sag, eller till och med lite för mjuk. Vorsprung rekommenderar 55 lb/in och jag kör 50. Med 45 som jag också provat, blir det markant bättre men då känns cykeln som en soffa.


Har inte provat nån app men alla rekommendationer från tillverkarna brukar vara mycket, mycket hårdare än jag nånsin skulle stå ut med. Att ha det lufttryck (när man kör luftfjäder) som står präntat på gaffelbenet ger typ 10% sag, till exempel.
Jag tycker du ska prova i alla fall, jag blev positivt överraskad.
 

Spindelbenen

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Jo just det, kan ju nämna att jag kör som en riktig fegis, väger 87kg och har 85psi i min Lyrik (har även den där mojängen som var någon uppgradering för att hålla den högre i slaget eller vad det nu var) och den bottnar jag till 99% under en runda i Hellas. Sen pumpar jag i 110psi till Järvsö.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Det låter ju lite som om de fixat det som var dåligt med första Chargern, att den var så underdämpad att det var jobbigt 😉
Utom det där med dålig känslighet då. Det låter ju sådär.
Tur man fick en 36a på nya cykeln. Den är bra på allt. Om man gillar mycket dämpning då 🙄
 

sdx

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
För att man inte kan se på specifikationerna vad som är "bättre" samt att 99% av alla som recenserar kör rena Rampage-grejerna jämfört med mig.
Varför inte bara prova en hoj som inte harRS eller Fox då kan du bilda dig en uppfattning om hur andra gafflar funkar så man behöver inte läsa en massa skit dåliga recensioner på nätet det är bara se vilka dom lever på i sina annonser.
 

Makten

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Jag tycker du ska prova i alla fall, jag blev positivt överraskad.
Prova vad? Jag kör som sagt redan rätt långsam retur och ännu söligare kommer ha massa andra nackdelar.

Varför inte bara prova en hoj som inte harRS eller Fox då kan du bilda dig en uppfattning om hur andra gafflar funkar så man behöver inte läsa en massa skit dåliga recensioner på nätet det är bara se vilka dom lever på i sina annonser.
Ja, varför inte bara trolla fram en hoj med nån ovanlig gaffel att prova i några timmar så man kan bilda sig en rimlig uppfattning? Jag gör det på en gång. :rolleyes:
 

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Prova vad? Jag kör som sagt redan rätt långsam retur och ännu söligare kommer ha massa andra nackdelar.
Trailheadappens inställningsförslag. Det är ju jäkligt basic, men det kanske också är ett sätt att kunna reklamera din gaffel om den är kass. Får du t ex ingen sag alls med rockshox egna rekommenderade inställningar så är ju något lurt.
 

Makten

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Trailheadappens inställningsförslag. Det är ju jäkligt basic, men det kanske också är ett sätt att kunna reklamera din gaffel om den är kass. Får du t ex ingen sag alls med rockshox egna rekommenderade inställningar så är ju något lurt.
Nu kör jag ju dock coil, så jag kan inte ställa in nåt som är relevant för sag. 😙 Har provat mjukare och hårdare fjäder med för- och nackdelar för respektive.
Dämparen har tre saker att pilla på; HSC, LSC och LSR. Stänger jag HSC mer än fullt öppen så blir gaffeln olidlig. LSC funkar bäst en skvätt stängd från helt öppen då det "lugnar ner" gaffeln, men den blir samtidigt något mindre känslig över småstök. LSR ger ungefär samma upplevda beteende, plus att det är lättare att tajma framjhulslyft med långsammare retur.

Vet inte riktigt vad den där appen skulle kunna föreslå mer.
 

sdx

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Testa detta
1 kör med allt öppet noter hur den uppförsig.
2 kör endast retur och dom olika klicken börja fullt tillskruvad öppna efterhand notera.
Om du nu mot formodan har fått in returen så börja på komp pressionen.
3 börja med lågfarten fullt tillskruvad och högfarten fullt öppen.Öppna tills det känns bra notera.
När du har lågfarten bra så börja med högfarten samma procedur så på lågfarten.
Funkar inte detta så använd gsfflen som sänke.😁
 

H.

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Tänk om det faktiskt är så att det är gaffeln, och inte dämparen, som är problemet? Pike med charger 2.1 brukar ju få fina omdömen av testare.

Kan du låna någon annans hoj som första steg och helst prova att byta delar med någon annan, typ byta dämpenheten eller så?

Det kanske är som du själv skrev, "byrålåda" eller en o-ring som hoppat fel, bussning som sitter snett eller dålig parallellitet mellan gaffelbenen? Nåt som gör att den låser upp sig vid belastning?
 

UprightCitizen

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Säkert att det inte är du som är annorlunda över olika terräng? Jag är rätt säker på att jag själv iaf använder mer muskler och är mer på hugget ju brantare och stökigare det blir.
 

Makten

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Liten uppdatering!

Jag googlade mig fram till att bussningarna i många nya gafflar är åt helsike för tajta så att det blir onödigt hög friktion mot innerbenen. Detta kan åtgärdas genom att man helt sonika med (milt) våld tvingar igenom en slät cylinder som har något större diameter, samtidigt som man roterar den. Tanken är dels att aluminiumringen som utgör bussningens största del ska bli kvitt eventuella orundheter, samt att teflonbeläggningen mosas en minimal skvätt för att öka spelet mot innerbenen.
Sagt och gjort; jag tillverkade ett verktyg och skred till verket. Mätte innerbenen noga med mikrometer. Det ena var 35,00 mm och det andra var 34,98 mm. Ett referensverktyg på 35,00 tillverkades och jag kunde känna att det inte gick superlätt genom bussningarna. Alltså var det läge att köra med det större verktyget som jag slipat till 35,08 mm.
Resultatet blev att gaffeln funkar något bättre faktiskt, men märkligt nog mest när jag kör lite snabbare. Använder nu ~1 cm mer slaglängd och var tvungen att söla ner returen en skvätt ytterligare, så något har hänt.
Dock är okänsligheten över småstök i stort sett oförändrad, och det var och är den som är problemet.

Grävde istället fram min gamla Fox 34 med Grip-dämpare som satt på cykeln när jag köpte den. Servade ytterben och luftfjäder och provade. Och tror ni fan inte att skiten är mer känslig över småstök än den coilifierade fingaffeln??? Blir tokig. Den har viss stiction även efter service medan Piken har noll.
Efter två turer med Fox:en konstaterar jag att den funkar mycket bättre när jag cyklar lugnt. Men istället hänger den inte riktigt med när man köttar på. Då dyker den vid större påkänningar och packar ihop över storstök, trots returen på snabbaste (som är ungefär som returen på Piken vid 10 klick av 18 från öppet). LSC verkar inte göra nåt alls utom när man stryper vredet helt, så den har jag lämnat öppen.
Jag kör ca 25% sag vilket ger ~70 psi och använder då med lätthet 90% av slaglängden samt bottnar (ej hårt) nån gång ibland. Med Piken använder jag kanske 70% av slaglängden och bottnar bara om jag gör nåt väldigt fel, trots samma slaglängd och samma sag.

WTF? Jag börjar undra om det ens är möjligt att få till nåt som funkar både över småstök i måttlig fart och håller emot något sånär när man dundrar på lite mer. En möjlig lösning är att byta till en klenare fjäder och höja slaglängden en aning för samma relativa "åkhöjd", men lägre fjäderkonstant. Det tråkiga med det är att hjulet då kommer ha längre väg att färdas när man vill lätta från marken. Får prova helt enkelt.
 

xyz-saft

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Dum tanke kanske, men borde det inte vara lite spel mellan innerben och bussningar? Borde inte verktyget du pressade igenom varit 35.02mm eller så?
 

Makten

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Dum tanke kanske, men borde det inte vara lite spel mellan innerben och bussningar? Borde inte verktyget du pressade igenom varit 35.02mm eller så?
Det ska vara lagom spel och jag har läst mig till att upp till 0,2 mm är okej. Dessutom blir inte hålet lika stort som verktyget, då plasten delvis fjädrar tillbaka. Det går inte att känna något glapp efter operationen i alla fall.
Sen kommer oljefilmen ta upp rätt mycket spel dessutom.

För mycket spel ger lägre friktion men större slitage, samt störande glapp. För lite spel ger för stor friktion men lägre slitage (inte helt intuitivt) så länge det inte är så litet att det inte får plats någon oljefilm.
 

AX3L

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
På tal om bussningar och glapp. Är det någon som vet hur stort glappet får vara? Dvs, när är det dags att byta bussningarna? Har en gammal Pike som glappar satan, men det märks egentligen inte när man kör. Hur vet man när den håller på att förinta sig själv? @Preacher har du några visdomsord?
 

sdx

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Det ska vara lagom spel och jag har läst mig till att upp till 0,2 mm är okej. Dessutom blir inte hålet lika stort som verktyget, då plasten delvis fjädrar tillbaka. Det går inte att känna något glapp efter operationen i alla fall.
Sen kommer oljefilmen ta upp rätt mycket spel dessutom.

För mycket spel ger lägre friktion men större slitage, samt störande glapp. För lite spel ger för stor friktion men lägre slitage (inte helt intuitivt) så länge det inte är så litet att det inte får plats någon oljefilm.
Det är bara att se hur mycket övertryck du får i gafflen.
Hade bussningarna varit längre/närmare så skullw man kunna ha ett tajtare spel men i regel när man får en gaffel som är som en byråkåda så beror det inte att den har för lite spel utan snarare tvärtom.
 

Makten

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Det är bara att se hur mycket övertryck du får i gafflen.
Hade bussningarna varit längre/närmare så skullw man kunna ha ett tajtare spel men i regel när man får en gaffel som är som en byråkåda så beror det inte att den har för lite spel utan snarare tvärtom.
Övertryck? Jag förstår inte vad du menar alls faktiskt. Ju längre bussningarna är (edit: eller snarare ju längre de är ifrån varandra) desto större spel kan det ju vara utan "byrålåda". Och givetvis uppstår det inte om spelet är litet.

Det förstoringen av bussningarna åtgärdar är friktion, alltså även utan någon som helst sidolast. De är helt enkelt för trånga från fabrik, verkar det som.

Edit: Här är en lång tråd som diskuterar problemet och dess lösningar: https://www.mtbr.com/threads/tight-bushings-harshness.1129699/
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Liten uppdatering!

Jag googlade mig fram till att bussningarna i många nya gafflar är åt helsike för tajta så att det blir onödigt hög friktion mot innerbenen. Detta kan åtgärdas genom att man helt sonika med (milt) våld tvingar igenom en slät cylinder som har något större diameter, samtidigt som man roterar den. Tanken är dels att aluminiumringen som utgör bussningens största del ska bli kvitt eventuella orundheter, samt att teflonbeläggningen mosas en minimal skvätt för att öka spelet mot innerbenen.
Sagt och gjort; jag tillverkade ett verktyg och skred till verket. Mätte innerbenen noga med mikrometer. Det ena var 35,00 mm och det andra var 34,98 mm. Ett referensverktyg på 35,00 tillverkades och jag kunde känna att det inte gick superlätt genom bussningarna. Alltså var det läge att köra med det större verktyget som jag slipat till 35,08 mm.
Resultatet blev att gaffeln funkar något bättre faktiskt, men märkligt nog mest när jag kör lite snabbare. Använder nu ~1 cm mer slaglängd och var tvungen att söla ner returen en skvätt ytterligare, så något har hänt.
Dock är okänsligheten över småstök i stort sett oförändrad, och det var och är den som är problemet.

Grävde istället fram min gamla Fox 34 med Grip-dämpare som satt på cykeln när jag köpte den. Servade ytterben och luftfjäder och provade. Och tror ni fan inte att skiten är mer känslig över småstök än den coilifierade fingaffeln??? Blir tokig. Den har viss stiction även efter service medan Piken har noll.
Efter två turer med Fox:en konstaterar jag att den funkar mycket bättre när jag cyklar lugnt. Men istället hänger den inte riktigt med när man köttar på. Då dyker den vid större påkänningar och packar ihop över storstök, trots returen på snabbaste (som är ungefär som returen på Piken vid 10 klick av 18 från öppet). LSC verkar inte göra nåt alls utom när man stryper vredet helt, så den har jag lämnat öppen.
Jag kör ca 25% sag vilket ger ~70 psi och använder då med lätthet 90% av slaglängden samt bottnar (ej hårt) nån gång ibland. Med Piken använder jag kanske 70% av slaglängden och bottnar bara om jag gör nåt väldigt fel, trots samma slaglängd och samma sag.

WTF? Jag börjar undra om det ens är möjligt att få till nåt som funkar både över småstök i måttlig fart och håller emot något sånär när man dundrar på lite mer. En möjlig lösning är att byta till en klenare fjäder och höja slaglängden en aning för samma relativa "åkhöjd", men lägre fjäderkonstant. Det tråkiga med det är att hjulet då kommer ha längre väg att färdas när man vill lätta från marken. Får prova helt enkelt.
Underbart nerdig läsning. Har du förresten läst denna? :)
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
En sak jag noterat efter att ha kört med charger 2.1 RC i min gaffel med smashpot är att 2.1 tycks ha en lite skum returdämpning som jag inte kan sätta fingret på. Jag har försökt shimsa om min, har gått åt båda hållen, både hådare och mjukare HSR stack men inte riktigt fått till det. Generellt är den väldigt underdämpad på returen som det verkar. Skitsnabb. Hälften av spannet går från snabb till hoppstylta liksom... Så jag måste köra med returen ca 7-8 klick från stängd, annars börjar smashpoten ge ifrån sig topout ljud som inte bara är "tick" utan mer "smack".

Av någon anledning får jag då på köpet en del kompressionsdämpning. Då pratar vi oönskad kompressionsdämpning som får gaffeln att kännas som en stel pinne. Det är väl att oljan då till största delen vid kompression tar sig via shimset och inte så mycket via nålventilen. För LSR är ju annars en smitväg för oljan vid kompression, om man har nålen rätt öppen. Detta blev extra tydligt när jag provade en 50 lb fjäder istället för 45, för då var jag tvungen att stänga returen lite till varpå kompressionen också ökade och gaffeln blev ännu stelare.

Fattar inte varför 2.1 är sämre än 2.0 på denna punkten. Stelare mid valve shim och/eller fjäder kanske? Man skulle ju kunna prova ett mjukare shims egentligen...

Hur som helst, sedan jag slängde i 2.1 har jag inte riktigt tyckt att gaffeln beter sig rätt men jag har inte fattat varför. Så nu har min 2.0 RC åkt tillbaks i gaffeln för närvarande, för med denna fick jag ett vettigt beteende på returen och samtidigt väldigt smutt map kompression. Kanske man någon gång orkar prova att montera ihop 2.1 dämparen med 2.0 returdelen...

Eller så har jag bara snurrat till alltihopa. Jag vet ärligt talat inte. Trodde 2.1 skulle vara en förbättring mot 2.0, var väl därför den åkte i från första början. Men nu är jag tillbaka på den setup jag varit mest nöjd med i alla fall...
 

sdx

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Övertryck? Jag förstår inte vad du menar alls faktiskt. Ju längre bussningarna är (edit: eller snarare ju längre de är ifrån varandra) desto större spel kan det ju vara utan "byrålåda". Och givetvis uppstår det inte om spelet är litet.

Det förstoringen av bussningarna åtgärdar är friktion, alltså även utan någon som helst sidolast. De är helt enkelt för trånga från fabrik, verkar det som.

Edit: Här är en lång tråd som diskuterar problemet och dess lösningar: https://www.mtbr.com/threads/tight-bushings-harshness.1129699/
Övertryck bildas när det blir för hög friktion men inte i dom trycken som du tror.
Vad händer när en gaffel blir utsatt för tryck och vridningar den böjer sig både bakåt och i sido vridningar och vad händer då om bussningarna är för stora.
Tänk på hur en byrålåda blir då den får dålig styrning den blir svår att få ut och in.
Men om du har ett spel imellan bussning och gaffel rören på 5 hundradelar då blir den inte för tajt och oljan kommer i mellan.
Annar köp något annat som fungerar direkt ur boxen.
 

Makten

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
En sak jag noterat efter att ha kört med charger 2.1 RC i min gaffel med smashpot är att 2.1 tycks ha en lite skum returdämpning som jag inte kan sätta fingret på. Jag har försökt shimsa om min, har gått åt båda hållen, både hådare och mjukare HSR stack men inte riktigt fått till det. Generellt är den väldigt underdämpad på returen som det verkar. Skitsnabb. Hälften av spannet går från snabb till hoppstylta liksom... Så jag måste köra med returen ca 7-8 klick från stängd, annars börjar smashpoten ge ifrån sig topout ljud som inte bara är "tick" utan mer "smack".

Av någon anledning får jag då på köpet en del kompressionsdämpning. Då pratar vi oönskad kompressionsdämpning som får gaffeln att kännas som en stel pinne. Det är väl att oljan då till största delen vid kompression tar sig via shimset och inte så mycket via nålventilen. För LSR är ju annars en smitväg för oljan vid kompression, om man har nålen rätt öppen. Detta blev extra tydligt när jag provade en 50 lb fjäder istället för 45, för då var jag tvungen att stänga returen lite till varpå kompressionen också ökade och gaffeln blev ännu stelare.

Fattar inte varför 2.1 är sämre än 2.0 på denna punkten. Stelare mid valve shim och/eller fjäder kanske? Man skulle ju kunna prova ett mjukare shims egentligen...

Hur som helst, sedan jag slängde i 2.1 har jag inte riktigt tyckt att gaffeln beter sig rätt men jag har inte fattat varför. Så nu har min 2.0 RC åkt tillbaks i gaffeln för närvarande, för med denna fick jag ett vettigt beteende på returen och samtidigt väldigt smutt map kompression. Kanske man någon gång orkar prova att montera ihop 2.1 dämparen med 2.0 returdelen...

Eller så har jag bara snurrat till alltihopa. Jag vet ärligt talat inte. Trodde 2.1 skulle vara en förbättring mot 2.0, var väl därför den åkte i från första början. Men nu är jag tillbaka på den setup jag varit mest nöjd med i alla fall...
Det låter som att jag inte är helt fel ute med min analys alltså. Jag har returen 9-12 klick strypt från helt öppen, medan LSC är på 3-5 klick strypt från helt öppen. HSC är helt öppen då den inte verkar tillföra något annat än att det blir jävligt obekvämt.
Att returen funkar annorlunda med stålfjäder kanske inte är så konstigt eftersom fjäderkurvan är helt annorlunda (linjär) och alltså hastighetsprofilen även den.

2.1 ska enligt de flesta vara mindre "harsh", ja. Så det är märkligt om 2.0 är bättre. Å andra sidan är det extremt svårt att känna vad som faktiskt händer och man kan lätt få för sig saker för att man tror att man känner en viss egenskap eller förändring man gjort. Blir lätt ormolja av hela skiten. 😁

Edit: Kollar man hur shimstacken ser ut på 2.1 (kanske även 2.0?) så är det tre hål istället för två, vilket någon påpekade gör stacken styvare för att shimsen hellre böjer sig "på mitten" än i tre separata tårtbitar. Där skulle alltså Charger 1 vara bättre. Så det finns säkert utrymme för finlir bara man vet vad man ska göra.
 
Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer