The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Skulle fixa tubeless på min nya gravel (en gx LTD 22 från xxl) men till min förtvivlan är däcken inte tubeless ready, vilket förstås är rimligt när cykeln kostade 13000:-

Just nu sitter det WTB Riddler 37c på och jag måste säga att jag trivs med dom väldigt bra. Men skulle vilja uppgradera till 40c så småningom och då såklart tubeless däck.

Tittat lite på maxxis Rambler, verkar likvärdiga. Har ni några tips? Ska köra mest ”vanlig” grusväg men vill kunna köra lite enklare stig också.
Frun gillar det här och det har en rimlig prisnivå:

The Gravel tråd
Ser ju verkligen likt ut det jag har. Finns det någon vits att titta på 45or? Får plats utan problem. Kör lite asfalt men primärt grus. Tänker främst på att om det är högre volym kan jag köra lite lägre tryck..
45or är en klar fördel på ruffiga grusvägar o skogsvägar. Beroende på fälg mm är det inte säkert att du får full bredd på däcken. Och ett halvslick bak gör mycket för rullet.

The Gravel tråd
Skulle fixa tubeless på min nya gravel (en gx LTD 22 från xxl) men till min förtvivlan är däcken inte tubeless ready, vilket förstås är rimligt när cykeln kostade 13000:-

Just nu sitter det WTB Riddler 37c på och jag måste säga att jag trivs med dom väldigt bra. Men skulle vilja uppgradera till 40c så småningom och då såklart tubeless däck.

Tittat lite på maxxis Rambler, verkar likvärdiga. Har ni några tips? Ska köra mest ”vanlig” grusväg men vill kunna köra lite enklare stig också.
Det är en billigare variant som inte är tubeless som kommer med White Gx. Om du vill fortsätta med Riddler som är tubelesskompatibla så kolla efter varianten med TCS i namnet.
Edit såg att det var 40c du ville ha. Så då finns ju inte någon Riddler.

The Gravel tråd
45or är en klar fördel på ruffiga grusvägar o skogsvägar. Beroende på fälg mm är det inte säkert att du får full bredd på däcken. Och ett halvslick bak gör mycket för rullet.

Bra tips, det verkar vara 21mm innerbredd på fälgarna så jag kör på 40mm istället för 45.

Kikat lite på Continental Terra Speed, det har fått bra kritik i bland annat bicyclerollingresistance’s test. Någon som testat det? Dyrt men det kan det vara värt tycker jag.

The Gravel tråd
Kikat lite på Continental Terra Speed, det har fått bra kritik i bland annat bicyclerollingresistance’s test. Någon som testat det? Dyrt men det kan det vara värt tycker jag.
Kör Continental Terra Speed bak och Trail fram på mina grushjul på cross sedan ett par år. Rullar fint och har bra grepp. En del verkar tycka att de slits snabbt, men jag cyklar förmodligen för lite med mina för att märka det.

The Gravel tråd
Tänkte köpa nytt då det är svårt att hitta bra storlek för mig 171/80 cm begagnat.

Scott Speedster Gravel 30, Merida Silex 400/600 (1by), Ridley Kanzo Apex 1by, eller Specialized Diverge Elite? Några starka åsikter här? Eller något annat hett tips? Tänkte mest köra grus och single-track men även transport till gruset.
Det blev en MB31 Bramley med singelklinga till slut i small. Hoppas det blir bra. De föreslog först en medium men kände att den reachen på 415 mm kändes väldigt lång till mig. Cykeln monteras i skrivande stund.

The Gravel tråd
61.4 km grus och 836 höjdmeter idag. Riktigt varmt o svettigt i +27°
20230616_115144.jpg

The Gravel tråd
Försökte komma iväg tidigt för att undvika värmen, rullade från gårdstunet 10:15. Började med gamla Fryksåsvägen. Den var saltad och väldigt vågig. Tog mej upp till Fryksås. Planen var att fika där, stängt dock. Fortsatte till Grönklitt genom skogen för att komma till spår centralen, sedan/björnbergets topp . Nedför asfalten till avtaget mot Hansjö, vidare rull på asfalt till Handelsboden i Hansjö stängt där med .Siktade in färde
IMG_20230616_110517.jpg
IMG_20230616_122251.jpg
IMG_20230616_122305.jpg
IMG_20230616_153122.jpg
IMG_20230616_110232.jpg
n mot Bjurs för att ta grusvägen mot Grönklitt vägen. Blev tvungen att hålla tempo för det bildades en svärm av Bromsar bakom mig Gjorde repris och stånkade mej upp till Björjbergets topp . Fick fika hemma istället.
Missade målet att klättra 1000hm med 24 hm, Distansen 52km.

The Gravel tråd
Bra tips, det verkar vara 21mm innerbredd på fälgarna så jag kör på 40mm istället för 45.

Kört med Terra Speed 40 mm i två eller om det är tre säsonger. Har nu bytt däck, men inte för jag var besviken utan för att jag gillar prova nya däck. Min upplevelse av Terra Speed är att det är lätt att installera slanglöst, kunda få på och av däcket från fälgen utan verktyg, och ändå ofta pumpa upp det med bara fotpump.

Enligt tester som du sett rullar det mycket bra, har rätt bra punkaskydd. Mycket bra all-around-däck, och även om det är dyrt så finns det dyrare. I fråga om däckmönster tycker väl jag att det är enda riktiga svagheten, det kunde vara liiite grövre och tätare tycker jag, och nabbarna nöts ganska fort, just för att det är så glesa och små.

Vill man ha ett billigare och ändå mycket välpresterande däck så är det väl Tufo Gravel Thundero som gäller nu.

The Gravel tråd
Kört med Terra Speed 40 mm i två eller om det är tre säsonger. Har nu bytt däck, men inte för jag var besviken utan för att jag gillar prova nya däck. Min upplevelse av Terra Speed är att det är lätt att installera slanglöst, kunda få på och av däcket från fälgen utan verktyg, och ändå ofta pumpa upp det med bara fotpump.

Enligt tester som du sett rullar det mycket bra, har rätt bra punkaskydd. Mycket bra all-around-däck, och även om det är dyrt så finns det dyrare. I fråga om däckmönster tycker väl jag att det är enda riktiga svagheten, det kunde vara liiite grövre och tätare tycker jag, och nabbarna nöts ganska fort, just för att det är så glesa och små.

Vill man ha ett billigare och ändå mycket välpresterande däck så är det väl Tufo Gravel Thundero som gäller nu.

Tufo däcket verkar ju riktigt bra vad jag kan läsa mig till. Otroligt prisvärt också. Hmm nu blev det svårt. Kör vidare på mina nuvarande några veckor till innan jag bestämmer mig!

The Gravel tråd
Tåg till Kågeröd och 10 mils gravel runda i Skånes "Himalaya".
Första regn på länge!!!

IMG_5424.JPG
IMG_5428.JPG
IMG_5431.JPG
IMG_5433.JPG
IMG_5437.JPG
IMG_5439.JPG
IMG_0262.JPG

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Tog en badtur sent på eftermiddagen. Temat var att följa tre åar, Indån, Böån och Våmån. Efter att följt Indån i några kilometer kom jag fram till källan, Indsjön tog ett dopp i en liten vik. Vattnet var mörkt i tonen men säkert en badvänlig temperatur av +22 grader. Badbrygga med stege bara några meter från vägen. Blev riktigt pigg efter doppet.Middag på verandan efter turen.
IMG_20230617_200546.jpg
IMG_20230617_162954.jpg
IMG_20230617_162947.jpg
IMG_20230617_162937.jpg

The Gravel tråd
Ja det är lite som polaren, han kör en "vanlig" diverge i 58 med 80mm stam då han har lite kass rygg med. Jag kör 60mm på min men då är det 40mm längre reach på min.

Bilagor

• Screenshot_20230621-074533.png
    Screenshot_20230621-074533.png
    38.6 KB · Besök: 65
Tillbaka
Topp