Vad söker jag för cykel?

Herr_Hysteres

Aktiv medlem
Vad söker jag för cykel?
Hej

Jag behöver inspel i relation till ett långtidsprojekt, vilket består i att hitta ytterligare en cykel med en specifik spec. Ambitionen är att hitta en begagnad och jag har gott om tid. Det här är vad jag letar efter:

Användning: kallväders- och vinterträning för landsväg, eventuellt också pendling, skall klara lättare bikepacking. (Jag har m a o ingen särskild ambition att börja cykla grus men inser att en del gravelhojar kan visa sig passa).
Geometri: Racerliknande (detta inkluderar gravel och CX-hojar och exkluderar vanliga pendlarhybrider)
Måste ha:
* 2x drivlina av bättre klass än Tiagra, helst 2x11
* Kapacitet för vinterdäck och ”vanliga” graveldäck, behöver inte vara de allra fetaste
* Skivbromsar
* Exakt varenda fäste som finns för väskor, skärmar, flaskor, pakethållare etc, inklusive på överröret och framgaffelns utsidor
* En vikt som är distinkt under 10 kg
* En estetik som är mer racer än gravel
* Prisklass som 1-2 år begagnad 15-20k.

I princip är ovan en Cannondale Alloy Topstone 1, men den verkar väga 10 prick och jag vill se om jag kan komma ned under det.

Så: Vad letar jag efter för cykel?

Ser fram mot idéer ?

Vad söker jag för cykel?
Hej

Jag behöver inspel i relation till ett långtidsprojekt, vilket består i att hitta ytterligare en cykel med en specifik spec. Ambitionen är att hitta en begagnad och jag har gott om tid. Det här är vad jag letar efter:

Användning: kallväders- och vinterträning för landsväg, eventuellt också pendling, skall klara lättare bikepacking. (Jag har m a o ingen särskild ambition att börja cykla grus men inser att en del gravelhojar kan visa sig passa).
Geometri: Racerliknande (detta inkluderar gravel och CX-hojar och exkluderar vanliga pendlarhybrider)
Måste ha:
* 2x drivlina av bättre klass än Tiagra, helst 2x11
* Kapacitet för vinterdäck och ”vanliga” graveldäck, behöver inte vara de allra fetaste
* Skivbromsar
* Exakt varenda fäste som finns för väskor, skärmar, flaskor, pakethållare etc, inklusive på överröret och framgaffelns utsidor
* En vikt som är distinkt under 10 kg
* En estetik som är mer racer än gravel
* Prisklass som 1-2 år begagnad 15-20k.

I princip är ovan en Cannondale Alloy Topstone 1, men den verkar väga 10 prick och jag vill se om jag kan komma ned under det.

Så: Vad letar jag efter för cykel?

Ser fram mot idéer ?
Önskad drivlina plus vikt sub-10 och fästen verkar knepigt under 20k men jag motbevisas gärna ?

Vad söker jag för cykel?
Tidiga skivbroms-cx, innan det fanns hydrauliska landsvägs-reglage. Dessa var nån slags pendlar-cx kategori eller 'gravel innan gravel' då rena tävlings-cx skulle ha canti-bromsar på den tiden. Går att hitta betydligt under din budget, med pengarna som är kvar pimpar du den så att du kommer under målvikten.

Men jag misstänker att du vill ha hydrauliska skivbromsar också...

Vad söker jag för cykel?
Tidiga skivbroms-cx, innan det fanns hydrauliska landsvägs-reglage. Dessa var nån slags pendlar-cx kategori eller 'gravel innan gravel' då rena tävlings-cx skulle ha canti-bromsar på den tiden. Går att hitta betydligt under din budget, med pengarna som är kvar pimpar du den så att du kommer under målvikten.

Men jag misstänker att du vill ha hydrauliska skivbromsar också...
Det där går ju att går runt med en uppsättning TRP HY/RD eller liknande, dvs semihydraliska bromsok.

Men till TS: jag tror att dina krav på spec, vikt och budget blir svår. Men gissningsvis ligger mycket av vikten hos en Topstone eller liknande i hjulen. Dock skulle jag nog påstå att alla dina listade användningsområden är ganska så icke-viktkänsliga, i alla fall i min värld.

Vad söker jag för cykel?
God morgon och tack så här långt. Om jag läser er rätt (och läser lite mellan raderna) är viktkriteriet egentligen det mest begränsande, vilket i huvudsak beror av att hjulen på i övrigt lämpliga cyklar väger så mycket att det är ovanligt med råvikt under 10. I princip är det dyra carbongravel (Diverge etc) som hamnar där och då är prislappen 4x vad jag vill betala.

Minimalist har givetvis rätt i att aktiviteterna inte är så viktkänsliga. För att göra min jakt lite mer begriplig är läget så att jag har en hybrid från 2014 som idag fyller ovan funktion. Hybriden ifråga väger 14 kg och jag kan inte påstå att jag någonsin egentligen lidit av vikten när jag sladdar runt i snömodden. I grund och botten är det två problem jag försöker lösa genom en hoj till. Det ena är att komma bort från den breda q-faktorn på hybridens 3x-lina, det andra är att få en mer landsvägsliknande ergonomi. Jag har pimpat hybriden i oändlighet för att sträcka ut ställningen men det går inte att sminka en gris, den förblir alldeles för hög och upprätt oavsett hur många styrstammar jag laborerar med och hur många spacers jag flyttar.

Det här gör att jag ser två alternativ. Antingen lever jag med hybriden till en kostnad noll, eller så lägger jag ut pengar men skall det över huvud taget vara tid och pengar värt måste det bli noterbart roligare än hybriden. Det kommer jag inte uppleva med en 12-kiloshoj. Det kanske är så att jag bara skall vänta på en begagnad Topstone 1 och leva med de extra hektona, men med tanke på hur många hojar det finns på marknaden har jag ju garanterat missat en hel liga som kan vara lämpliga. Ungefär så tänker jag.

Vad söker jag för cykel?
Det ligger en Scott på K&S i Kalmar som enligt katalogen väger in på 10.8kg med pengarna som blir över så borde du kunna pimpa den.

Vad söker jag för cykel?
Jag vågar chansa på att den mer trampeffektiva sittställningen på en räseraktig hoj kommer ge en kvickare upplevelse även om den ”bara” väger 2-3 kg mindre än nuvarande hoj. Jag cyklar lvg på en stålgrushoj på 12 kg och en kolräser runt 9 kg, och även om jag såklart känner skillnad, framförallt uppförs, så är det inte natt och dag.

Vad söker jag för cykel?
Inte för att jag känner någon skillnad på Q-faktor mellan pendel-hybrid, gravel, mtb och racer men frågan är om inte en gravel har ungefär samma q-faktor som en hybrid eftersom den ska ta bredare däck?

Vad söker jag för cykel?
en hoj under sub 10 kg med de kriterierna för under 20k då lär du nog tyvärr få leta tills månen krockar med jorden eller hitta nått slutkört alt tjålat på marketplace

visst finns de under 10 kg touringhoj med alla fästen men då är prisklassen bra mycke högre än vad du vill ge..
för där kommer nästa problematik in en sub 10kg hoj med hållfasthet för fullpackad laståsna är en knepig combo pga lätthet innebär tunnare material o tunnare material blir viktbegränsad hållfasthet.. i ditt fall så skulle ja nog säga du snöat in lite för mycke på vikt för en 10-11-12 kg sportigare gravel/cx med rätt geometri i rätt storlek kommer oavsett vara betydligt roligare än en grissminkad hybrid på 14 kg sen går det alltid klämma ur en 10-12kilos hoj lite mer vikreducering genom bättre hjul lättare styre osv

jag och förmodligen många fler kör med dubbla hjulset ett billigt tyngre hjulset troligen originalhjulen som vinter slask slit hjul sen finhjul som rullar från de att det slutat saltas och vårsopat cykelbanorna tills de att de börjas saltas igen på hösten

Vad söker jag för cykel?
darkforce - jag skulle säga att min spec i kombination med forumets expertis har varit direkt bra för att sätta fingret på exakt var gränserna går. Topstone Alloy 1 fyller alla kriterier på en vikt av 10 prick och ett nuvarande nypris på 25, så en begagnad sådan kommer vid tillfälle finnas för strax under 20. Den samlade expertisen här har inte kommit upp med någon alternativ modell som är känd för att fylla alla kriterierna, så ett bra grundantagande är att jag inte missat något uppenbart. Diskussionen visar tydligt att skall man ned ”noterbart” under 10 i vikt funkar det inte med begagnat-priskriteriet annat än om man av en tillfällighet hittar t ex en exotisk äldre race-CX och pimpar den. Personligen har jag inte tid eller lust att läsa in mig på varenda gammal modell så det går bort. De sista hektona spelar som diskuterat ingen roll i praktiken så slutsatsen för mig är att jag får strunta i det sista halvkilot och att jag letar efter en Topstone 1 på extrapris eller som begagnad. Då är det nog bara att sätta en bevakning på olika K&S och vänta till något förr eller senare kommer ?. Tack alla för hjälpen!

DanielS, jag tycker tvärt om det är en stor skillnad på grishybriden med MTB-q och en landsvägshoj, upplever tydligt att jag sitter bredbent på den förstnämnda men naturligt på en racer. Upplevelsen är nog dock beroende av individuella faktorer som hur man ser ut i skelettet i höft och knän etc. Ingen stor grej för många, jag vill hellre ha det smalare.

Vad söker jag för cykel?
Gå igenom alla Blocket-annonser för "Racer". Det är så många så det borde gå att hitta en som passar. Racer på vintern och racer på sommaren är så olika saker...

Vad söker jag för cykel?
DanielS, jag tycker tvärt om det är en stor skillnad på grishybriden med MTB-q och en landsvägshoj, upplever tydligt att jag sitter bredbent på den förstnämnda men naturligt på en racer. Upplevelsen är nog dock beroende av individuella faktorer som hur man ser ut i skelettet i höft och knän etc. Ingen stor grej för många, jag vill hellre ha det smalare.
GRX-prylar har väl lite mer q-faktor jämfört med lvg? Eller åtminstone kedjan lite längre ut, vet dock ej hur det står sig mot mtb-prylar..

Vad söker jag för cykel?
Topstone Alloy 1 fyller alla kriterier på en vikt av 10 prick och ett nuvarande nypris på 25, så en begagnad sådan kommer vid tillfälle finnas för strax under 20.

Verkar som ditt resonemang håller.

Vad söker jag för cykel?

Verkar som ditt resonemang håller.

Jag såg den ?

Nu tycks det vara förra modellen som inte har fästen på gaffeln och lite annan geometri i baktriangeln, men Henrikssons har även en ny Topstone 1:a med senaste ramen prissänkt till 24k. Jag tror teorin håller, förr eller senare hittar man den senaste antingen lätt begagnad eller prissänkt till strax under 20k.

Vad söker jag för cykel?
Gå igenom alla Blocket-annonser för "Racer". Det är så många så det borde gå att hitta en som passar. Racer på vintern och racer på sommaren är så olika saker...

Hittade faktiskt en som skulle kunna vara något:

Inga väskfästen på framgaffeln men alla fästen för skärmar etc. Ser rejsig ut men har bevisligen plats för gravel-däck. Jag har aldrig hört talas om märket dock. Har någon koll på Guerciotti?

Vad söker jag för cykel?
Hittade faktiskt en som skulle kunna vara något:

Inga väskfästen på framgaffeln men alla fästen för skärmar etc. Ser rejsig ut men har bevisligen plats för gravel-däck. Jag har aldrig hört talas om märket dock. Har någon koll på Guerciotti?
Det finns hur många italienska och spanska cykelmärken som helst som är tämligen okända (ovanliga) här, men som du ser mycket av runt Medelhavet. Guerciotti är italienskt och personligen skulle jag inte hindras av märket. Det viktiga är storleken, att cykeln passar dig. Om du sedan också tycker att den är snygg och att du blir så där lite extraglad varje gång du ser den så är det i mitt tycke ett plus.

Vad söker jag för cykel?
KjellF - tack, det där var väldans bra information att ha.

Batavus - så tyckte även jag. Najs med 105-gruppen (landsvägs-q!!) och har ändå lite racervibbar. Jag lyckades spåra upp ramen och det ser inte ut som att måtten avviker jättemycket från de jag har på mina hojar så det kan faktiskt tänkas att den passar med en längre styrstam. Jag skall ringa och prata med Fåglumarna imorgon och få lite känsla.

Håkan1 - håller med, inte nervös runt märket. Som du säger finns det ju en myriad hojar runt Medelhavet man aldrig hört talas om ?.

Vad söker jag för cykel?
Det här var ju rätt intressant - se nedan måtten på Guerciottin i storlek medium jämfört med Topstone 1 och min befintliga Aerohoj, senaste Merida Reacto 8000 vilken jag sitter riktigt bra på:

IMG_6476.jpeg

Med undantag för (som förväntat) ett betänkligt längre kedjestag så är det ju inte många millimeter som skiljer vis-a-vis Reactons huvudsakliga mått. Med en längre styrstam (nuv ägare är 170cm lång mot mina 178) borde den väl kunna fås att passa som handen i handsken?

Vad söker jag för cykel?
Bra forskat! Lurigt med storleken, varför den kallas M och Reacton S. En gissning är, att Merida brukat eller brukar ha stora ramar. Det bästa hade varit om någon med rätt längd, till exempel du eller ett tjänstehjon på Racerdepån, hade provhojat någon mil och känt att det var inom rimligheterna. 170 -> 178 cm är ett gott kliv.

Vad söker jag för cykel?
Precis så är det, Merida har fortfarande stora ramar. Reacton i S är t ex mer eller mindre identisk i måtten med en Specialized Venge i 54 (M). Himla lurigt när man skall köpa Merida att man får gå ned en storlek.

Skall som sagt dock snacka med Racerdepån och se vad de säger. Man får väl utgå ifrån att de har koll på Guerciotti om de nu säljer ramarna. På bilden ser det ju dessutom ut som att hojen har rätt lite drop mellan sadel och styre så 170-personen förmodligen sitter ganska upprätt (vet inte riktigt vad man eftersträvar på en Gravel). Jag tänker att om det går att få upp sadeln till min normala sitthöjd på 76.5 borde jag som vill ha ett drop på ca -10 ner till styret kanske trivas rätt bra.

Vad söker jag för cykel?
Läste på lite om Guerciotti. Det verkar ju faktiskt inte vara ett gäng allmänna bonnarövar utan snarare ett seriöst företag ett som hållit på sedan 1965 och haft betydande tävlingsframgångar, inte minst inom CX där man verkar varit en av de riktigt tidiga pionjärerna med tiotals VM-titlar. De kan nog bygga ramar som duger åt mig.

Tillbaka
Topp