Elpendlare
Medlem
Elcyklar för året runt-pendling - finns dom?
Har nu pendlat året runt, 4mil T&R, med en Merida Espresso 300 i tre år. Det har funkat hyggligt men hojen verkar ju inte vara riktigt byggd för vintercykling på sopsaltade vägar.
De största problemen som jag haft är:
Mina egen spec så långt är:
De största problemen som jag haft är:
- Nav. Helt otätat skitnav från Shimano fram. Saltet kommer leta sig in i lagret om man inte är på och gör rent och fettar om två-tre ggr per år. Mitt första var kört efter första vintern innan jag fattade att det måste skötas som ett spädbarn för att hålla.
Verkar vara lika illa på flera andra fabrikat. Testvinnande dyra pendlarcyklar som har billigaste tänkbara skitnav som inte ens är tätade. Jämför tätning av lager i motorn som förväntas hålla hela cykelns livslängd. Inte riktigt samma nivå på komponenter i olika delar av cyklarna... - Gaffel. Som alla andra använder Merida en billig Suntour dämpad gaffel. Gaffelrör som sitter mitt i saltsprutet. Trots att gaffeln sköljts av med vatten varje dag så letade sig saltet in under packboxarna redan första vintern och käkade upp det supertunna kromet på gaffelrören. Måste tas isär flera ggr per vinter och fettas om för att hålla. Ingen katastrof med korrosion på gaffelrören den blir bara lite stummare men funkar att använda ändå. Har letat efter något skydd att sätta på gaffelrören men inte hittat något.
- Service av kedja med kedjeväxel. Funkar, men ganska träligt att behöva göra rent och smörja i stort sett varenda dag.
- Enorm skillnad i livslängd på kedjor. Somliga verkar vara gjorda i marsipan och håller inte ens hundra mil. Andra helt ok om de bara sköts ordentligt.
Mina egen spec så långt är:
- Kapslad kedja och växlat baknav eller rem och växlat baknav. Funkar rem med snö och is?
- Ingen dämpad framgaffel alt bättre kvalitet än den Suntour-skit som sitter på de flesta elcyklar.