Ont i hålfoten när jag cyklar. Endast vänster sida

TallguyPalm

Medlem
Hej!
Som titeln antyder så får jag ont i vänster hålfot när jag cyklar med SPD-SL skor. Får ont i främre delen av hålfoten precis bakom "främre trampdynan" bakom stortån. Det börjar efter en stund och fortsätter att göra ont tills dess att jag slutar cykla vilket medför att glädjen av att cykla försvinner lite. Jag har inte gjort någon ordentlig bike-fit utan gjorde en själv med insturktion från nätet.
Kan det vara att sadeln är för hög? Upplever inte att jag behöver "böja tårna" nedåt när jag trampar, utan kan hålla foten horisontellt genom hela rörelsen.
Kan det hjälpa med hålfotsinlägg?
Undrar om det är någon av er som upplevt samma eller liknande bekymmer?
Bifogar bild med en liten fyrkant som visar vart det gör ont!
/Sebastian

Bilagor

• Screenshot 2023-06-24 at 10.22.43.png
    Screenshot 2023-06-24 at 10.22.43.png
    22.3 KB · Besök: 687
Innersulan trycker inte mot denna punkt? Uppskattningsvis hur många timmar har du använt skor och innersula?

bättre att kolla fotavtrycket t.ex. i blöt sand eller mot en kakelplatta med fuktig fot :)

Men t.ex iläggssulor som Spesh BG sulor med lite uppbyggt metatarsalstöd kan göra susen.
15-Foot-Arch-types.jpg

Innersulan trycker inte mot denna punkt? Uppskattningsvis hur många timmar har du använt skor och innersula?
Nej det är inget tryck alls. Svårt att säga men kanske 40-50 timmar sammanlagt. Har haft ont från början egentligen men tänkt att man vänjer sig! Det gör så ont att man undviker att cykla för det är det enda man tänker på.

För mig blev det bättre med lite hålfotsinlägg. Inte nåt stort utan bara ett litet.

Men också kanske testa att sänka sadeln lite så att du inte behöver spänna tårna så mycket.

Några tips.
-Fundera över placeringen av klossen. Kan en annan placering minska belastningen där ömheten uppstår? Enkelt och billigt att testa.
-Att ändra höjd mm på sadeln är ju typ samma, enkelt att testa.
-Sulorna från specialized är värda att testa. De har hjälpt mig och mina fötter.
-Andra skor med annan läst? Kanske kan låna av nån och prova?

Några tips.
-Fundera över placeringen av klossen. Kan en annan placering minska belastningen där ömheten uppstår? Enkelt och billigt att testa.
-Att ändra höjd mm på sadeln är ju typ samma, enkelt att testa.
-Sulorna från specialized är värda att testa. De har hjälpt mig och mina fötter.
-Andra skor med annan läst? Kanske kan låna av nån och prova?
Tack för tips. Ska prova lite olika klossplaceringar och/eller att sänka sadeln något! :)

Team Olmed, i Kalmar, sa rätt direkt när jag nämnde något ditåt, att jag borde prova en iläggssula som liksom får mig att inte gå med utsidan av foten. Nu vill jag ha fler sådana! Sulan var väl inte tänkt för cykelskor precis, men värt att prova.
Det här var nästan ett år sedan, så min beskrivning har sina brister. Kanske en fotterapeut - fotsoldat! - kan förstå om du berättar.

Edit: Öh, du har inget med Halvvättern eller Östergötland att göra?

Det är lustigt hur det alltid börjar pratas om formgjutna sulor i såna här trådar. Det sämsta jag gjort för min fothälsa om man ser vad det gav per investerad krona är formgjutna sulor.
Foten är en extremt avancerad konstruktion vars korrekta funktioner bygger på att den kan fjädra, expandera, dra ihop sig och vara allmänt dynamisk. En iläggsula begränsar fotens möjlighet att göra alla de här sakerna i regel precis som skor med en massa pronationsstöd och dylikt.
Det finns an anledning till varför de flesta löparskorna numera är "neutrala".
Tidigare trodde man på att "guida foten rätt", men problemet med det är snarare att foten inte får jobba naturligt. Pronation och supination har vi fått lära oss är snudd på farligt fast det är helt naturliga delar av vår rörelse. Alla skor som skulle hjälpt oss har istället gjort våra fötter svaga så vi tror vi behöver ännu mer stöd.

Ett litet tankeexperiment, har du problem med fötterna när du går barfota hemma? Om inte, då kan vi konstatera att problemen kommer när fötterna tvingas in i något onaturligt som en sko, och kanske ovanpå det ett onaturligt rörelsemönster som ett cykeltramptag där vi lägger last på foten konstant och den inte får jobba fjädrande som i ett steg.

Utöver det är många skor för smala eller har för låg volym så foten och nerverna trycks ihop gång på gång uppåt 100 gånger per minut. Inte undra på att det blir protester.

Iläggssulor kan absolut hjälpa i cykelskor, det är inte att jag är helt anti, något uppbyggda med pelott under framfoten kan t.ex. hjälpa öka minska nervklämningen mellan metatarsalerna när foten trycks ner, men det i sin tur kräver också att det finns plats i skon uppåt och åt sidorna så foten kan "breda ut sig". Annars trycks foten ihop i alla fall, kanske bara på ett annat sätt.

Iläggssulor tar ofta lite mer plats än standardsulorna, med risk att problemen blir värre eller oförändrade och skon nu kanske passar sämre då t.ex. hälen inte länger har samma stöd i hälkappan eftersom den är högre än innan.

Så det är inte "bara gjuta en sula" utan det är ofta lite detektivarbete att hitta den faktiska boven.
Spesh sulorna är en rätt enkel och billig grej att prova, därav att jag kan tycka det är en bra början om man inte vet så mycket mer om vad som är triggern, men det är långt ifrån någon garanterad lösning, lika lite som dyra iläggssulor eller att bara byta till sko x y z som funkar för någon annan.

Trycket på foten som skapar domningar beror också inte sällan på ett monotont tryckande på en viss punkt på foten för att man är svag i allmänhet i underben och fötter och allt liksom trycks ihop och kollapsar i tramptaget.

Fötter är oerhört komplexa som sagt och cykling är inte direkt en naturlig belastningsrörelse så det är inte konstigt att det är lite stökigt med att få till det :)

håller med glitch, övertro tycks finnas på gjutna sulor. foten är inte konstruerad för samma tryck överallt, utan vissa delar skall ta mer last än andra.

de är dessutom svettiga, dyra och vanebildande.

men en intelligent utformad prefabricerad inläggssula som kompenserar förekommande felvinkel, eller avlastar ömma punkter kan ha stort värde. t ex nervknutor, liktornar, läkningssvålar efter skador, eller som i det här fallet något problem med stortåns grundled??

en bra början vid punktvis smärta är alltså att ge plats för den. en enkel och välfungerande metod jag rekommendats är att med läppstift eller annat måla den ömma punkten på foten, sedan gå en stund med enkla inlägg från sportaffären, och därefter tunna ut inläggen i det lilla området som markerats köper man billiga inlägg är man friare att pröva olika varianter.

hjälper detta är väl allt ok. i annat fall söka professionell hjälp, och kanske inte som första station någon som lever på att sälja inläggssulor?

Tillbaka
Topp