Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Oj missade kommentarerna ovanför, då vet jag att jag inte ska lita på appen. Jag tog en screenshot på specifikationerna från allebike och där stod det 140Tror inte man kan lita på trailhead för mitt serienr sa 130mm men då jag mätte var det 140mm, så bäst att mäta.
Jag har knappt suttit på en cykel på tio år men nu har båda grabbarna börjat cykla så då är det dags för mig också.
MB31 Rescue verkar passa perfekt (lättare stigar). Är det värt att gå upp till Rescue TR från Rescue? 17 900 vs 11 900 är ändå en rätt stor skillnad. Eller är modellen med dropper för 12900 en bra medelväg?
Jag var först inne på en Orbea Laufey H30, men MB31 är enklare att åka och prova ut rätt storlek.
Tacksam för vägledning :)
Lite så jag känner med när jag kollar. 5000 spänn för SLX istället för Deore känns för mycket.Jag har blir inte klok på hur de delat upp det nu. De har ju TR = 130mm gaffel och XC = 120mm gaffel. De billigare Deoere verkar ha 130mm så vet inte varför de inte kallar dem TR. Nivåerna är Deore, deoere m dropper och SLX.
5000 kroner i skillnad. Samma hjul och samma gaffel men skiljer 500g. Så det vet i fan.
Jag hade nog köpt XC som är ytterligare lättare men jag förstår inte riktigt var all vikten ligger när nästan allt är samma. Det kanske stämmer illa.
Jag har knappt suttit på en cykel på tio år men nu har båda grabbarna börjat cykla så då är det dags för mig också.
MB31 Rescue verkar passa perfekt (lättare stigar). Är det värt att gå upp till Rescue TR från Rescue? 17 900 vs 11 900 är ändå en rätt stor skillnad. Eller är modellen med dropper för 12900 en bra medelväg?
Jag var först inne på en Orbea Laufey H30, men MB31 är enklare att åka och prova ut rätt storlek.
Tacksam för vägledning :)
Det är inte Rescoe. Det är förra årets ram. Jag trodde först det var så men det står 130 på alla Rescue som inte är XC.Specifikationerna säger 140. Den ena är från när den såldes (med Shimanohjul) och den andra är när de sålde XL-modellen för 9900kr. Jag knep en också :-)
Verkar vara i30 men undrar om jag missat nåt. Gruppen kan ju inte skilja 5000Är inte fälgarna i25 på den lite enklare MB31:an också?
Det står "DT Swiss M1900 Spline / 30mm - Tubeless ready / DT Champion straightpull ekrar / DT Swiss 370 Ratchet LN 18 nav" på alla fyra modeller. Däremot skiljer sig däcken åt:Det händer ju lite från år till år, men iaf tidigare så var det enklare hjul med 25 mm fälg på Deore-varianten. Gött om det är fina hjul även på de enklare modellerna, då är ju Deore med dropper riktigt attraktiv!
Ja märkligt. Jag tror bara slx fanns vid lanseringenDet står "DT Swiss M1900 Spline / 30mm - Tubeless ready / DT Champion straightpull ekrar / DT Swiss 370 Ratchet LN 18 nav" på alla fyra modeller. Däremot skiljer sig däcken åt:
Rescue Dropper: Pirelli SCORPION Trail S (fram) Trail R (bak) 29x2,4"
RescueTR: Pirelli SCORPION XC 29x2,4"
Sedan är det att allt *Deore* bytts mot *SLX* samt Styre och Styrstam (från FSA Grid till FSA Comet) som skiljer sig åt.
Det får bli en Rescue Dropper för 12900 för mig. Nu skall jag bara prova ut rätt storlek (175 cm så ligger mellan M och L).
En sak jag noterat när jag klickat runt mellan modellerna är att på de dyrare finns bilder och ett bättre införsäljningsmaterial innan man kommer till specifikationerna, men på de billigare bara en kort ingress och sedan direkt på specifikationstabellen.
känns det nån skillnad ?Fixade tubeless häromdagen - riktigt smidigt. Framhjulet höll helt tätt även utan vätska (testade att det poppade med handpump och det gjorde det). Släppte ut luften och tog ur slangen från ena sidan. Bakhjulet läckte först lite luft i fälgskarven men tätade snabbt. Körde Muc Offs grejer, snyggt med svarta ventiler. Scorpion Trail-däck.
Provkört på stigvisning för svartvitt ?
Varför inte? Har mina aningar.Min tjej gillar MB31:an från 22. Jag gör det inte.
Jag har dem och kör slanglöst sen dag 1. Funkar med vittoria peyote som också var orginal på cykeln.Någon med shimanohjulen (MT500) som försökt konvertera till slanglöst? Hittar inte mycket om de hjulen online men det jag hittar är att de inte är tubelesskompatibla. Ska man verkligen behöva köpa nya hjul för det?
Nice! Kommer du ihåg vad du körde för tejp?Jag har dem och kör slanglöst sen dag 1. Funkar med vittoria peyote som också var orginal på cykeln.
Körde med tejp från allebike först men vill minnas jag krånglade lite med det. Har för mig jag har tejp från orange seal nu. Första gången jag tubeless konverterat så kan inte säga om de var särskilt svårt att få till. Fick använda kompressorn för att de skulle poppa.Nice! Kommer du ihåg vad du körde för tejp?
Jaså? Nu blir jag nyfiken.Varför inte? Har mina aningar.
Det är helt olika ramar. 2023 är byggd för 120-130.Ni som kör nya mb31 rescue TR och har revelation gaffel funkar det slänga i en 140 alt 150mm airshaft i den?
En kompis har börjat köra mtb (tidigare enduro åkare)
Står och väger mellan spectrail 125 eller en HT..
Jag kör 150mm på min mb31 2022 och det funkar hur fint som helst
Tack för ditt svar ! Ja 140mm på den så får man ju fortfarande ok sadelrörsvinkel. Ca75 grader. Men blir ju annat som påverkas.. helt sant och ser nu att det verkar vara samma ram för XC som TR..Det är helt olika ramar. 2023 är byggd för 120-130.
Det är klart det går att slänga på 150 men det finns mycket annat att välja på då+ de säljer fortfarande den gamla.
Mycket svårare att hitta nåt vettigt för 120 då 140+- typ är standard på aggro ht.
Jag minns inte hur långt den nya revelation/ pike går till. Den gamla gick väl till 160 men den nya är kortare
Nej, jag rörde ihop det. De har börjat sälja en deore som inte heter TR men som ändå är 130mm och 2023 års ram.Tack för ditt svar ! Ja 140mm på den så får man ju fortfarande ok sadelrörsvinkel. Ca75 grader. Men blir ju annat som påverkas.. helt sant och ser nu att det verkar vara samma ram för XC som TR..
Jaså säljer dom 2022? Vart hittar man den? Försökte leta på deras sida nu
Valfri tubless tejp funkar, kolla bara så bredden passar din fälg. Jag brukar lägga 2 varv.Nice! Kommer du ihåg vad du körde för tejp?
Ja så är det.. med garantier osv. Han får kika på lite mer märken. Har för mig det stod i specen på 2022 gaffel 130-150 så min är det ju lugnt med. Trodde det var en annan ram på TR kontra XC av 2023 där av frågan. men såg nu i geo att det är samma.Tänk på att garantier kan försvinna om man gafflar upp. Ramen är ju heller kanske inte gjord för endurocykling utan XC/trail. Canyon stoic som har en enduroklassad ram är väl ett bättre alternativ. Men om man står och väger mellan HT och FS skulle jag ta FS alla dagar.
Utan att ha något att jämföra med så är jag nöjd, dom gångerna bakhjulet släppt så har dubbarna i sidan hittat greppNi som kör med orginaldäcken på dessa Pirelli scorpion trail, är ni nöjda? Drog en rejäl reva i ena däcket idag så har nu absolut anledning att byta ut mina Vittoria Peyote ? Frågan är bara mot vad..
Uppföljning efter någon månad med cykeln.En Rescue Deore Dropper beställd och betald! SLX-varianten för 5000 till för lite bättre växlar och däck kändes ovärt.
För övrigt bra service och trevligt bemötande i deras butik!
Intressant, då är det kanske enligt design.Dotterns är likadan
Tänkte också att det kunde vara ett dräneringshål. Men de brukar ju vara borrade.Antingen ska det vara så - pga vatten? och då inget att göra.
Eller så ska det inte vara så och då borde Allebike fixa.