Grepp för barhandat

Halvdan

Aktiv medlem
Grepp för barhandat
Ska prova om jag kan vänja mig av med handskar. Använder dem enbart för bättre grepp, inte vaddering/dämpning. Hade vart gött med en pryl mindre när man ska ut på sommaren. Men greppen jag har nu (Marin original) blir för hala av svett/regn utan handskar.

Tips på vettiga grepp för allround-mtb utan handskar?? Helst runda, inte ergonomiska eller vad såna formade kallas.

Grepp för barhandat
Dessa är de enda jag fått att funka utan handskar, men de är väldigt grova (passar mig perfekt): https://www.thesensus.com/shopgrips/meatypaw
Ett liknande mönster kan man säkert hitta i mindre storlek dock, om sådant önskas.
Intressant, ska kolla in. Jag har visserligen inte stora händer men tycker ändå ofta grepp känns onödigt smala. Å ena sidan, om man greppar hårt i styret borde större grepp ge mer armpump (jfr med fatgripz till styrketräning). Å andra sidan ska man ju inte konstant dra/pressa i styret som en skivstång... Lite större grepp kanske lär en att inte använda mer handkraft än nödvändigt? Spekulerar vilt här ?‍♂️

Grepp för barhandat
Köp inget småknottrigt skit i alla fall om du planerar att köra utan handskar. :D Dom som kom med min Vitus var gräsliga utan handskar. Jag bytte sen till diverse Ergon-handtag, typ GA2 och GA3 och tycker om dom väldigt mycket.

Grepp för barhandat
Intressant, ska kolla in. Jag har visserligen inte stora händer men tycker ändå ofta grepp känns onödigt smala. Å ena sidan, om man greppar hårt i styret borde större grepp ge mer armpump (jfr med fatgripz till styrketräning). Å andra sidan ska man ju inte konstant dra/pressa i styret som en skivstång... Lite större grepp kanske lär en att inte använda mer handkraft än nödvändigt? Spekulerar vilt här ?‍♂️
Enda anledningen att jag vill ha feta grepp är för att slippa valkar där handflatan möter fingrarna. För mig är det helt outhärdligt plågsamt med smala (standard) grepp av den anledningen, även om jag på sätt och vis kan föredra den "precisare" känslan. Med tillräckligt feta grepp får jag inga valkar alls.

Grepp för barhandat
Nytt tips för den som vill cykla utan handskar men har svårt att hitta grepp som inte blir snorhala när man är svettig: Grepplinda för tennisracket!

20230629_191009_2048.jpg

På något magiskt vis så behåller i alla fall just den här friktionen i stort sett oförändrad när man blir svettig om händerna. 65:- för ett trepack "Wilson Pro Overgrip", där varje räcker precis till ett grepp. Köptes på XXL men finns inte på deras hemsida.

Själva greppet under är Wolftooths skumgrepp och jag märkte inga tendenser till att lindan ville glida mot greppet. Vet dock förstås ej hur det funkar med andra grepp.

Grepp för barhandat
Ramlar ni aldrig och vill ha handskar av den anledningen?
handskar är ju superbra. Grepp som inte ändrar sig beroende på handsvett, stoppar grus även vid smärre fall
+MASSOR
Enl åtminstone en undersökning är just handskador den vanligaste skadan hos cyklister som måste besöka akuten.
Ändå ser man många cyklister med hjälm men utan handskar. Varför det?

Grepp för barhandat
För att huvudet är "lite" viktigare än händerna kanske? :rolleyes:

All form av säkerhet handlar om kompromisser. Finns inte på kartan att jag cyklar omkring med handskar till vardags. I skogen använder jag det bara om jag måste, eftersom jag inte gillar känslan. Har än så länge aldrig vurpat och skrapat upp tassarna. Gör jag det går det antagligen att reparera.

Grepp för barhandat
+MASSOR
Enl åtminstone en undersökning är just handskador den vanligaste skadan hos cyklister som måste besöka akuten.
Ändå ser man många cyklister med hjälm men utan handskar. Varför det?
Är dom handskadorna något som skulle undvikits med handskar?

Tänker mig att ett besök på akuten oftare handlar om fraktur än skrapsår

Grepp för barhandat
Är dom handskadorna något som skulle undvikits med handskar?

Tänker mig att ett besök på akuten oftare handlar om fraktur än skrapsår

Varför tänker du (ni) inte om är har handskar på på MTB? Är det att du inte vill har handskar på eller är det känslan på styret?

Jag kör utan handskar på lvg. Greppet förbättras inte märkbart med handskar och det är luftigare utan handskar. Skyddet skulle vara lite bättre med handskar, men då är fingrarna fortfarande oskyddade.

På MTB vill jag har handskar för både grepp och skydd. Framförallt när händerna blir svettig blir det halt. Men kanske finns det handtag som ger tillräckligt grepp. Några gånger om året har en hand kontakt med en gren. Bra att har handskar då. Jag använder de tunnaste som jag har hittat, de stör mig inte.

Grepp för barhandat
Varför tänker du (ni) inte om är har handskar på på MTB? Är det att du inte vill har handskar på eller är det känslan på styret?

Jag kör utan handskar på lvg. Greppet förbättras inte märkbart med handskar och det är luftigare utan handskar. Skyddet skulle vara lite bättre med handskar, men då är fingrarna fortfarande oskyddade.

På MTB vill jag har handskar för både grepp och skydd. Framförallt när händerna blir svettig blir det halt. Men kanske finns det handtag som ger tillräckligt grepp. Några gånger om året har en hand kontakt med en gren. Bra att har handskar då. Jag använder de tunnaste som jag har hittat, de stör mig inte.

Jag har väl inte sagt något om huruvida jag använder handskar eller inte?

Jag undrade bara ifall dom skadorna som leder till besök på akuten hade undvikits om cyklisten hade haft handskar på sig

Grepp för barhandat
Jag har väl inte sagt något om huruvida jag använder handskar eller inte?

Jag undrade bara ifall dom skadorna som leder till besök på akuten hade undvikits om cyklisten hade haft handskar på sig

Ah, trodde att du körde utan. Då är min fråga riktad till andra som kör utan handskar.

Handskar jag använder på MTB är flimsiga. Tror att dom bara skyddar för skavsår, som kan vara riktigt jobbiga på händerna. Som någon skrivit tidigare är det brott av handled eller fingrar man åker till akuten för, vanliga MTB handskar ger ingen skydd alls mot det.

Grepp för barhandat

Jag kör enbart med handskar när jag fryser om händerna, annars är det utan.

Men tycker det är smidigare, skönare grepp och bättre känsla utan handskar (svettas aldrig om händerna).
Dessutom behöver man hålla på att ta på och av handskar hela tiden när man ska fixa med någon dragkedja som är tjurig, kolla mobilen eller dylikt.

Trillar inte så ofta, några enstaka vurpor per år blir det väl, men händerna har alltid klarat sig bra.

Fast jag övervägar att testa ett par ändamålsenliga handskar, för jag har egentligen inte testat att köra MTB med ett par tighta och tunna handskar. Det har nog mest varit för att jag har tyckt det har varit så skönt att kunna ta av handskarna på våren.

Grepp för barhandat
Jag kör enbart med handskar när jag fryser om händerna, annars är det utan.

Så är det för mig på lvg eller pendling.

Men tycker det är smidigare, skönare grepp och bättre känsla utan handskar (svettas aldrig om händerna).
Dessutom behöver man hålla på att ta på och av handskar hela tiden när man ska fixa med någon dragkedja som är tjurig, kolla mobilen eller dylikt.

Det håller jag med om! Riktigt jobbigt!

Trillar inte så ofta, några enstaka vurpor per år blir det väl, men händerna har alltid klarat sig bra.

Jag är inte heller rädd för vurpor. Det är närkontakt med gren och träd där handskar hjälper för mig.

Fast jag övervägar att testa ett par ändamålsenliga handskar, för jag har egentligen inte testat att köra MTB med ett par tighta och tunna handskar. Det har nog mest varit för att jag har tyckt det har varit så skönt att kunna ta av handskarna på våren.

Jag tycker att riktigt tunna handskar är mycket trevligare än "lagom" MTB handskar.

Grepp för barhandat
Ah, trodde att du körde utan. Då är min fråga riktad till andra som kör utan handskar.

Handskar jag använder på MTB är flimsiga. Tror att dom bara skyddar för skavsår, som kan vara riktigt jobbiga på händerna. Som någon skrivit tidigare är det brott av handled eller fingrar man åker till akuten för, vanliga MTB handskar ger ingen skydd alls mot det.
Jag använder endast handskar för att det är för kallt utan på vintern, och för att det blir för halt utan på sommaren. Gillar inte känslan av handskar helt enkelt, och nu med upptäckten av tennis-linda kanske jag slipper. Märkligt att det inte finns grepp i samma typ av gummi.

Grepp för barhandat
Jag använder endast handskar för att det är för kallt utan på vintern, och för att det blir för halt utan på sommaren. Gillar inte känslan av handskar helt enkelt, och nu med upptäckten av tennis-linda kanske jag slipper. Märkligt att det inte finns grepp i samma typ av gummi.

Jag, det verkar märkligt.

Är tennis-linda inte lika styrlinda, minus dämpningen?

Grepp för barhandat
Läderlinda är alldeles utmärkt. Bra grepp, vackert, hållbart och skönt för händerna.

Grepp för barhandat
Jag, det verkar märkligt.

Är tennis-linda inte lika styrlinda, minus dämpningen?
Nä, just den här verkar designad endast för att vara så greppig som möjligt. Den är väldigt tunn och har inget klister på baksidan. Har aldrig sett nån som spelar tennis med handskar, så jag tänkte att det borde funka. Och det gör det. (y)

Edit: Har dock noll koll på tennis. Det kanske är vanligt att folk spelar i handskar. ?

Tillbaka
Topp