Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vattentät?att göra vattentäta påsar/rullar av en gammal skidjacka.
jackan är sånt där "vattentätt" andas-material som jag åkte snowboard i förr i tin. "eVent". många har nog sådana gamla jackor liggandes, och armarna brukar inte vara slitna och delaminerade som resten av jackan.Vattentät?
Betyder det att du åker du skidor i regnjacka?
Test av packning i skarp läge i helgen!Tack för input!
Jag är dels trygghetsknarkare, dels tycker jag att jag är fräck om jag bär en tung ryggsäck och dels vill jag "använda vad jag har" istället för att alltid lösa alla funderingar genom att bara köpa nytt varje gång man kommer på ett nytt äventyr.
Vid provuppsättning av Allaktältet var dessutom vandringskamraten nöjd med utformning och storlek och hon lär inte bli lika imponerad av ett copper spur. Hennes val kring viktfrågan blir dessutom lättare eftersom jag kommer bättre tältet därtill..?
Tack för det fina erbjudandet! Vi har ju lite annat att diskutera också så vi kan återkomma i den frågan!?
Haha, det finns faktiskt en liten avsikt att först trötta ut sig för att sen kunna sova gott...?Det är tur att du är stark! Jag hade också sovit gott om jag hade burit omkring på 18kg i två mil. Ni ser ut att ha haft det fantastiskt!
Vildmarksleden är härlig, jag gjorde tabben att slå läger för nära Landvetter flygplats när jag vandrade den och hade flygplan ovanför huvudet som lyfte och landa med jämna mellanrum.Test av packning i skarp läge i helgen!
Med Allak 3-tältet vägde min ryggsäck med all utrustning men inte all mat ca 18 kilo på 75 liter. Gjorde typ "tunga valet" för både tält, kök och liggunderlag men tror inte jag kommer kompromissa på någon av punkterna. Det här med 1+1+1 kilo för tält, ryggsäck och sovsäck är ju bara löjligt när ens grejer väger 3,7 + 2,8 + ganska lite (sovsäcken är iallafall lätt). Tror inte jag kommer weightweenia mig fram i friluftsluftslivet inom en överskådlig framtid..
Hur som helst gick vi en kortdag i lördags på 14 kilometer och typ 20 kilometer i söndags på Vildmarksleden som går mellan Hindås och Göteborg. Det tog på mig, som senaste åren mestadels antingen bikepackat eller gått korta turer med barnen. Kommer hinna med någon kort tur till men framförallt flera korta promenader med full utrustning innan en längre tur i slutet av sommaren och det känns välbehövligt. Efter en ganska lång dag igår så hade det tagit emot att slänga upp ryggsäcken på ryggen idag..?
Det positiva är iallafall att jag sov jättebra i tältet! Brukar sova helt kasst annars och vet inte vad skillnaden var annat än sällskapet. Har kanske 20 (dåliga) nätter i tältet hittills men nu sov jag plötsligt jättebra. Det är nog det där med acceptansen kanske..?
Knappt en enda bild blev det, men här syns iallafall lite grejer som var med när jag höll på att packa ihop efter övernattning:
Visa bilaga 634528
Hade inte med oss mat för en hel vecka men däremot packade vi ned ganska mycket "vanlig mat" och sådan lyx som kryddor i glasburkar. Sådant kommer såklart vara lite mer slimmat när det är skarpt läge!
Visa bilaga 634530
Vackert väder. Inga lejon.
Visa bilaga 634529
Det finns saker som man inte ska fuska med. Senast på en vintertur i fjällen bar jag med 2 flaskor rödvin. På en ensamvandring i Sarek hade jag en gammal Haglöfs ramrygga med ett kg extra bara för att ha en ram att hänga systemkameran i. På den turen hade jag även dubbla liggunderlag och flera burkar med makrill i tomatsås, bulgur och pulvermos som alternativ till vandrarkäk.Test av packning i skarp läge i helgen!
Med Allak 3-tältet vägde min ryggsäck med all utrustning men inte all mat ca 18 kilo på 75 liter. Gjorde typ "tunga valet" för både tält, kök och liggunderlag men tror inte jag kommer kompromissa på någon av punkterna. Det här med 1+1+1 kilo för tält, ryggsäck och sovsäck är ju bara löjligt när ens grejer väger 3,7 + 2,8 + ganska lite (sovsäcken är iallafall lätt). Tror inte jag kommer weightweenia mig fram i friluftsluftslivet inom en överskådlig framtid..
Hur som helst gick vi en kortdag i lördags på 14 kilometer och typ 20 kilometer i söndags på Vildmarksleden som går mellan Hindås och Göteborg. Det tog på mig, som senaste åren mestadels antingen bikepackat eller gått korta turer med barnen. Kommer hinna med någon kort tur till men framförallt flera korta promenader med full utrustning innan en längre tur i slutet av sommaren och det känns välbehövligt. Efter en ganska lång dag igår så hade det tagit emot att slänga upp ryggsäcken på ryggen idag..?
Det positiva är iallafall att jag sov jättebra i tältet! Brukar sova helt kasst annars och vet inte vad skillnaden var annat än sällskapet. Har kanske 20 (dåliga) nätter i tältet hittills men nu sov jag plötsligt jättebra. Det är nog det där med acceptansen kanske..?
Knappt en enda bild blev det, men här syns iallafall lite grejer som var med när jag höll på att packa ihop efter övernattning:
Visa bilaga 634528
Hade inte med oss mat för en hel vecka men däremot packade vi ned ganska mycket "vanlig mat" och sådan lyx som kryddor i glasburkar. Sådant kommer såklart vara lite mer slimmat när det är skarpt läge!
Visa bilaga 634530
Vackert väder. Inga lejon.
Visa bilaga 634529
Vandring är nog den perfekt inkörsporten till att börja cykla långturer - att efter en vecka med tung ryggsäck, ont i axlar och skav från kängorna istället kunna sätta sig upp på en cykel och bara susa iväg mil efter mil utan minsta ansträngning är så gott :)Hur som helst gick vi en kortdag i lördags på 14 kilometer och typ 20 kilometer i söndags på Vildmarksleden som går mellan Hindås och Göteborg. Det tog på mig, som senaste åren mestadels antingen bikepackat eller gått korta turer med barnen. Kommer hinna med någon kort tur till men framförallt flera korta promenader med full utrustning innan en längre tur i slutet av sommaren och det känns välbehövligt. Efter en ganska lång dag igår så hade det tagit emot att slänga upp ryggsäcken på ryggen idag..?
Instämmer till fullo! Jag som cyklat ganska mycket men långvandrat ganska lite (dags- och helgturer har varit min grej) funderar ganska mycket på varför man ska vandra istället för att cykla. Kontakten med naturen blir ju en helt annan till fots på stig eller fjäll såklart, där man i princip helt kan komma bort från mänskligt påverkad natur, medan man till cykel till stora delar behöver hålla sig på väg av något slag.Läste fel, läste 80 kilo istä
Vandring är nog den perfekt inkörsporten till att börja cykla långturer - att efter en vecka med tung ryggsäck, ont i axlar och skav från kängorna istället kunna sätta sig upp på en cykeln och bara susa iväg mil efter mil utan minsta ansträngning är så gott :)
Jag tycker egentligen faktiskt långvandring och långdistanslöpning är roligare än att cykla, precis som du skriver, kontakten med naturen och det naturliga, ursprungliga i sättet att förflytta sig - men man kommer inte så långt och fysiskt kräver det betydligt mer :)Instämmer till fullo! Jag som cyklat ganska mycket men långvandrat ganska lite (dags- och helgturer har varit min grej) funderar ganska mycket på varför man ska vandra istället för att cykla. Kontakten med naturen blir ju en helt annan till fots på stig eller fjäll såklart, där man i princip helt kan komma bort från mänskligt påverkad natur, medan man till cykel till stora delar behöver hålla sig på väg av något slag.
Jag kan återkomma med utvärdering efter sommaren då jag som nybörjade på långvandring och utflyktskamraten som ny på långcykling testat varandras gebit.?
Ja det där är lite av en stötesten för mig, som lätt tänker i banor av att maximera sträcka/tid/vadsomhelst. Efter att i många år "ställt in mig" efter cykling är det väldigt lätt att tänka att man kommer en viss sträcka på en viss tid. Sen börjar man promenera och märker att man aldrig kommer fram. Det gäller både när jag ska gå till tåget eller gå till nästa vindskydd, typ.?Jag tycker egentligen faktiskt långvandring och långdistanslöpning är roligare än att cykla, precis som du skriver, kontakten med naturen och det naturliga, ursprungliga i sättet att förflytta sig - men man kommer inte så långt och fysiskt kräver det betydligt mer :)
Vänta bara till du kommer upp i fjällen och går lite på höjden med packning, det är fysiskt krävande om något och att få med sig tillräckligt med mat är ett av de större problemen på fjällturer.Ja det där är lite av en stötesten för mig, som lätt tänker i banor av att maximera sträcka/tid/vadsomhelst. Efter att i många år "ställt in mig" efter cykling är det väldigt lätt att tänka att man kommer en viss sträcka på en viss tid. Sen börjar man promenera och märker att man aldrig kommer fram. Det gäller både när jag ska gå till tåget eller gå till nästa vindskydd, typ.?
Till stor del är den mycket långsammare vandringen något av en väg till att hitta lite tillbaks till upplevelsen istället för prestationen för min del tror jag. Även om det nödvändigtvis inte behöver vara mer eller mindre rätt med det ena eller det andra av dessa två saker. Var ganska skönt i helgen att knappt bli hungrig eftersom den fysiska ansträngningen bara var en bråkdel av vad som går åt när man ska snabbcykla någonstans.?
Det är så mycket som är bra på din cykel! Proportionerna, sadel, lack, ramväska!Långtur (nåja) med SS gav mersmak. 25 km/h tycks vara den optimala farten för att bara tugga på i evighet, för min del.
Med växlar blir det lätt att jag pressar på: Jag kommer föralldel snabbt till destinationen, men det kräver ofta massor med dricka och en dusch i tribut.
Dagens tur bjöd på sju mil grusväg, när jag kom fram insåg jag att vattenflaskan var orörd. Visa bilaga 635949Visa bilaga 635950
Tack, det värmer. Den står hos svärföräldrarna och är min lovcykel - fint att ha något att längta till.Det är så mycket som är bra på din cykel! Proportionerna, sadel, lack, ramväska!
Tanken är att använda det här i söder. Mestadels vår-sommar-höst är väl troligt.Tältduken skiljer sig, och med den vikten. Packvolymen är den samma. Hur ska du använda tältet? Om det är för sommarbruk så kan ju ett lättare tält funka, men om du ska vara ute i dagar av ösregn eller massor med snö så är det nog vettigare med ett tyngre..
Färgerna lite samma: För sommar så skulle jag ta ett tält som smälter in och för fjäll- och vintercamping skulle jag ta så mycket signalfärg jag kunde.
Eller lägga footprint / tarp / regnjacka / tjejens liggunderlag ovanpå tältet...Jag skulle nog ta 10 eller 15D och vara bredd på att det kan komma lite fukt. Men jag är rätt tålig. Regnar det sjukt mycket får du slå upp under ett träd?
Jag kör Sea to Summit Big River (5 liter) i mina cargo cages. De är robusta och har hällor för remmarna. Tipsades om på Bikepacking.com och jag är nöjd med dem.Hej alla cykelcampare.
Jag söker råd angående vilka drybags jag ska köpa. Dels vill jag ha några i lagom storlek för att fästa i cargo cage (stora flaskhållare typ) samt även för att fästa fram på styret med någon hemmasnickrad hållare.
rekommendationer på det.
Kör med flatbar så längden på styrpåsen är inte väldigt kritisk.
tips?
Hur stor? Decathlon har sin i lagerÄr det inte panniers du är ute efter? ?
Men på samma fråga: är det bara alpkit (brexit) och decathlon (rysslandskoppling och inte i lager) som har dubbelsidiga drybags med vettiga hällor? Eller bara dubbelsidiga?
Nja jag föredrar drybags så kam jag använda dem till annat :) Ang volymen så tror jag 5l är lite för lite för min sovsäckÄr det inte panniers du är ute efter? ?
Men på samma fråga: är det bara alpkit (brexit) och decathlon (rysslandskoppling och inte i lager) som har dubbelsidiga drybags med vettiga hällor? Eller bara dubbelsidiga?
Större blir nog svårt om de skall sitta i cargohållare på gaffeln. De flesta som säljs som kompletta system brukar ligga där. Du kan kolla BBB stack rack, Apidura och Restrap exempelvisTack för tipset. ska kolla in dem. borde man inte kunna köra lite större volym än 5l?
Hej alla cykelcampare.
Jag söker råd angående vilka drybags jag ska köpa. Dels vill jag ha några i lagom storlek för att fästa i cargo cage (stora flaskhållare typ) samt även för att fästa fram på styret med någon hemmasnickrad hållare.
rekommendationer på det.
Kör med flatbar så längden på styrpåsen är inte väldigt kritisk.
tips?
Jag har också 5-literspåsar, möjligen Sea to Summit, som köptes på Kanotcentrum i Gbg. Ett par tunnare saker från xxl sprang förstås läck för minsta lilla men de här är i tjock galon och tål lite mer.Jag kör Sea to Summit Big River (5 liter) i mina cargo cages. De är robusta och har hällor för remmarna. Tipsades om på Bikepacking.com och jag är nöjd med dem.
För hållarna är 5l max vad jag vill köra. På styret kunde kanske en större säck funka. Det bästa är om du kan handla i butik och ha med cykeln och testa.Tack för tipset. ska kolla in dem. borde man inte kunna köra lite större volym än 5l?