Maverick65
Medlem
[OT] Är det några här som kör MC? / Visa din MC
.........
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då min stora hobby och passion är motorcyklar i alla dess former,har jag haft ett antal genom åren.
Kört landsvägshoj,tävlat i Motocross,Enduro,Roadracing och numera Flattrack....trots sliten kropp och sega reflexer så kan man inte sluta köra....
MEN slutat köra landsväg mer "seriöst" och inga långresor i ur och skur,numera bara en inbiten solskensåkare!
Och hojarna är bara egna byggen,köper nått gammalt billigt uttjänt lik,renoverar och bygger om efter eget huvud....är det som är grejen numera,göra nått kul av ett "omöjligt" objekt och ge sej faan på att precis ALLT ska tillverkas själv,inga jobb ska lejas bort.
Många snygga byggen där! Så där skulle jag vilja hålla på, men jag är för kass på att meka för att ta det i mål. Men man kanske skulle flytta till ett (hus med ett) större garage, och börja träna...Och hojarna är bara egna byggen,köper nått gammalt billigt uttjänt lik,renoverar och bygger om efter eget huvud....är det som är grejen numera,göra nått kul av ett "omöjligt" objekt och ge sej faan på att precis ALLT ska tillverkas själv,inga jobb ska lejas bort.
Det där är seriöst imponerande Anders.Då min stora hobby och passion är motorcyklar i alla dess former,har jag haft ett antal genom åren.
Kört landsvägshoj,tävlat i Motocross,Enduro,Roadracing och numera Flattrack....trots sliten kropp och sega reflexer så kan man inte sluta köra....
MEN slutat köra landsväg mer "seriöst" och inga långresor i ur och skur,numera bara en inbiten solskensåkare!
Och hojarna är bara egna byggen,köper nått gammalt billigt uttjänt lik,renoverar och bygger om efter eget huvud....är det som är grejen numera,göra nått kul av ett "omöjligt" objekt och ge sej faan på att precis ALLT ska tillverkas själv,inga jobb ska lejas bort.
Så just nu är det som står hemma detta:
Visa bilaga 636249
"Ögonstenen"...En Suzuki GT750 -72 som helrenoverades från ett "barnfind" för några år sedan...underbar 2-taktare.
Visa bilaga 636250
Frugans glasshoj....En risig Yamaha XS650-81 som jag gjorde om till en rolig bushoj.
Visa bilaga 636252
Dotterns Honda CX500-78....absolut svåraste bygget,var ett veritabelt lik för 2500kr jag hittade.
Svår ram att få stuk på,är bara huvudröret mellan styrhuvud och sving kvar från orginal,resten egensvetsad ram.
Egen gjuten kolfibertank och kuts,mängder av små "lösningar" för att få till den,men riktigt kul hoj!
Visa bilaga 636253
Flattrackhojen...En hysteriskt trimmad och strippad Yamaha XS650-81....klarar av mer än föraren helt klart!
Svinkul att sladda med,vill kasta av mej hela tiden så man får brottas med den rejält!!
Visa bilaga 636255
Senaste bygget...En Yamaha XS650 jag köpte billigt och fick för mej att bygga lite Bobberstuk....kanske inte den jag är mest nöjd med,men skön att köra och roligaste lacken att lägga....flake och candy så det räcker!
Visa bilaga 636257
Nästa objekt som väntar inför vinterns garagepyssel...En Suzuki GT550-73. 3cyl 2-takt,"lillebror" till 750:in jag har och precis en sådan här var min första tunga hoj som 17-åring 1983....lite nostalgi.
Ska orginalrenoveras men kanske skrämma upp motorn lite...en uppretad 2-taktare är alltid kul att köra!
Som sagt....motorcyklar är kul,men med åldern kommer förståndet och bekvämligheten....tar en tur på småvägar i fint väder,luffar runt i sakta mak och bara chillar,ligga och mata mil på motorväg med hoj har jag gjort så det räcker,nu kör jag bara för att njuta!
Kör lugnt där ute....
Visa bilaga 634763
Min senaste, en BMW F850 GSA. Pendlingshoj 13 mil om dagen varje dag det inte är halt, långresehoj på sommaren. Uthämtad november -19, passerade just 7000 mil. I garaget står en lite lekfullare hoj som mest samlar damm och en 125:a som sonen lånar just nu.
Angående kassa mc-förare, det finns idioter av alla sorter. Tyvärr kan de på mc göra stor skada, både för omgivningen och för kollektivet. Och så brukar de märkas väldigt tydligt![]()
![]()
![]()
Värmehandtag och vindskydd för händerna (original på BMW som jag kör). Vissa gillar hela, fasta "värmepåsar" som sitter på styret och som man stoppar in händerna i men det har aldrig känts bekvämt för mig. Handskar med rejäl mudd som går upp tillräckligt lång för att vätan som kryper in från ärmen inte når ner till händerna. Gärna jacka med innermudd så handskar och jacka kan gå omlott om så möjligt. Jag har ett par Rucka-handskar som är varma och ändå inte har så tjock mudd så de går in under jackan. Om du inte hittar mc-handskar som är varma nog och som du trivs med så kolla hos någon snöskoterbutik på nätet.Hur utrustar du dig för pendling en vinterdag, säg 0-5c? Överväger själv om jag ska skaffa en pendlings-mc nu när jag fått jobb 5 mil bort :) Är egentligen ute efter allt som kan vara bra att veta inför att pendla året om. Bor i Skåne och vintrarna är hyfsat milda här.
Värmehandtag och vindskydd för händerna (original på BMW som jag kör). Vissa gillar hela, fasta "värmepåsar" som sitter på styret och som man stoppar in händerna i men det har aldrig känts bekvämt för mig. Handskar med rejäl mudd som går upp tillräckligt lång för att vätan som kryper in från ärmen inte når ner till händerna. Gärna jacka med innermudd så handskar och jacka kan gå omlott om så möjligt. Jag har ett par Rucka-handskar som är varma och ändå inte har så tjock mudd så de går in under jackan. Om du inte hittar mc-handskar som är varma nog och som du trivs med så kolla hos någon snöskoterbutik på nätet.
Hjälm som inte immar igen, antingen genom smart design för luftens väg, dubbelt visir eller hjälm med lösa glasögon. Glappfri anslutning mellan hals och hjälm som tål väta. Jag kör med en jacka från Rukka men hög krage, annars finns det bra "haklappar". Du vill inte ha något som leder in vatten från halsen in under jackan när det regnar. Byxor som är höga nog för att det inte ska bli något glapp mellan jacka och byxor även när du sitter ner. Vatten tenderar att samlas mellan benen nära skrevet när det regnar så inga dragkedjor som går för lång ner om de inte är helt täta. Detta missade kronan när de köpte nya ställ till sina mc-ordonnanser så de satt med blöta underkläder direkt det började regna ordentligt.
Kängor med plats för en tjock innersula, gärna yllesula. Jag är ganska varm av mig och vill hellre ha lite luft i stället än tjockt med kläder om det blir kallt, så jag stoppar aldrig i fodret. Över +10 har jag bara t-shirt, kalsonger och tunna strumpor. Under +10 tar jag på mig ett tunt underställ av merinoull, under +5 även merinostrumpor. Tvätta och impregnera mc-stället då och då enligt instruktionen. Även om membranet håller blötan ute blir det mycket torrare och varmare om även ytskiktet håller sig torrt. Jag har använt Nikwax blåa och gröna burk som finns på XXL under många år med bra resultat.
Var beredd på att om det regnar tillräckligt mycket och du kör tillräckligt länge KOMMER det att läcka in, så det är bara frågan om att göra den tiden så lång som möjlig och effekten av blötan så liten som möjligt -> ylle-underkläder. Var beredd på att stanna innan det blir halt, dum-kör aldrig. Kör man nära nollan så kan det vara torrt och fint när du startar men i den där svackan eller i skuggan från dungen kan det vara is. Det är kallast en stund efter att solen gått upp (utstrålningen fortsätter men solen har inte hunnit börja värma när den står lågt) så temperaturen kan falla på morgonen på väg till jobbet, liksom den givetvis faller (ganska snabbt ibland) på kvällen.
Och till sist, om det regnar samtidigt som det är kallt, dra NER på handtagsvärmen. Membran fungerar genom ångtryck som beror på temperaturen. Om utsidan av handsken på grund av värmningen blir varmare än insidan så börjar handsken släppa in vatten. Bitter erfarenhet i +4 och ösregn utanför Gällivare när jag skulle ner till Östersund. Blev en kall dag.
På hösten när marken är varmare än luften brukar det stämma. På våren när marken är kall men luften börjar bli varm kan det vara värre. Jag använder en bra termometer som mäter temperaturen i luften och två som mäter den på marken på olika ställen och väntar helst till marken visar i alla fall +1, gärna +2.Fantastiskt, stort tack för att du delade med dig så utförligt! Vet dock inte om jag blev mer eller mindre taggad nu dock, haha! Det fina med MC för mig har alltid varit smidigheten/friheten. Säg om man drar gränsen vid 3-5 grader då, kan man utgå ifrån att det inte är halt då? Den tilltänkta sträckan är vältrafikerad från start till slut, tänker att det inte borde bli överraskningar då. Jag kommer inte att vilja chansa för att få min åktur att vara så trevlig som den kan bli utan att jag ska behöva oroa mig för väglaget, mer än om det är blött.
Fantastiskt.. Makalöst. Vackert.Då min stora hobby och passion är motorcyklar i alla dess former,har jag haft ett antal genom åren.
Så just nu är det som står hemma detta:
Visa bilaga 636249
"Ögonstenen"...En Suzuki GT750 -72 som helrenoverades från ett "barnfind" för några år sedan...underbar 2-taktare.
Visa bilaga 636250
Frugans glasshoj....En risig Yamaha XS650-81 som jag gjorde om till en rolig bushoj.
Visa bilaga 636252
Dotterns Honda CX500-78....absolut svåraste bygget,var ett veritabelt lik för 2500kr jag hittade.
Svår ram att få stuk på,är bara huvudröret mellan styrhuvud och sving kvar från orginal,resten egensvetsad ram.
Egen gjuten kolfibertank och kuts,mängder av små "lösningar" för att få till den,men riktigt kul hoj!
Visa bilaga 636253
Flattrackhojen...En hysteriskt trimmad och strippad Yamaha XS650-81....klarar av mer än föraren helt klart!
Svinkul att sladda med,vill kasta av mej hela tiden så man får brottas med den rejält!!
Visa bilaga 636255
Senaste bygget...En Yamaha XS650 jag köpte billigt och fick för mej att bygga lite Bobberstuk....kanske inte den jag är mest nöjd med,men skön att köra och roligaste lacken att lägga....flake och candy så det räcker!
Visa bilaga 636257
Nästa objekt som väntar inför vinterns garagepyssel...En Suzuki GT550-73. 3cyl 2-takt,"lillebror" till 750:in jag har och precis en sådan här var min första tunga hoj som 17-åring 1983....lite nostalgi.
Ska orginalrenoveras men kanske skrämma upp motorn lite...en uppretad 2-taktare är alltid kul att köra!
Som sagt....motorcyklar är kul,men med åldern kommer förståndet och bekvämligheten....tar en tur på småvägar i fint väder,luffar runt i sakta mak och bara chillar,ligga och mata mil på motorväg med hoj har jag gjort så det räcker,nu kör jag bara för att njuta!
Kör lugnt där ute....
Den där är inte så dum ändå. Osäkert om den står sig estatiskt på 10-20år. Vem vet kanske blir detta en såndär klassiker?Absolut, tittar du enbart från sidan och vissa årsmodeller så har du en poäng, men det inkluderar väldigt många cyklar med kåpa då.Tittar du mer framme ifrån så ser ju många modeller av VFR mer ut som Robocop än en motorcykel
Ett exempel är ju VFR1200:
Visa bilaga 636251
Belstaf?För regn kan jag rekommendera ett Barbour-ställ. Vid ett tillfälle körde jag 140 mil i hällregn utan läckage.
De är tyvärr dyra och även svarta så de syns dåligt. Och får med tiden en, ska vi säga säregen, odör då de inte kan tvättas.
Men de håller tät.
Det enda positiva om VFR1200s utseende jag kan säga är att den faktiskt är snygga.... eehhh.... mindre ful på riktigt än på bild. Maken till ofotogenic motorcykel har jag fan inte sett :DAbsolut, tittar du enbart från sidan och vissa årsmodeller så har du en poäng, men det inkluderar väldigt många cyklar med kåpa då.Tittar du mer framme ifrån så ser ju många modeller av VFR mer ut som Robocop än en motorcykel
Ett exempel är ju VFR1200:
Visa bilaga 636251
Jag var mad i Svenska Blackbirdklubben när den släpptes, ingen köpte.Det enda positiva om VFR1200s utseende jag kan säga är att den faktiskt är snygga.... eehhh.... mindre ful på riktigt än på bild. Maken till ofotogenic motorcykel har jag fan inte sett :D
/R
Var det ingen i den klubben som talade om hur man trimmade en blackbird med 2 tejpbitarJag var mad i Svenska Blackbirdklubben när den släpptes, ingen köpte.
Inte vad jag vet, jag var iaf snabbast?Var det ingen i den klubben som talade om hur man trimmade en blackbird med 2 tejpbitar
Fantastiskt, stort tack för att du delade med dig så utförligt! Vet dock inte om jag blev mer eller mindre taggad nu dock, haha! Det fina med MC för mig har alltid varit smidigheten/friheten. Säg om man drar gränsen vid 3-5 grader då, kan man utgå ifrån att det inte är halt då? Den tilltänkta sträckan är vältrafikerad från start till slut, tänker att det inte borde bli överraskningar då. Jag kommer inte att vilja chansa för att få min åktur att vara så trevlig som den kan bli utan att jag ska behöva oroa mig för väglaget, mer än om det är blött.
Jag kan inte redogöra för det fysikaliska, men jag har fått förklarat hur det kan vara halt även vid flera plusgrader under vissa förutsättningar. Någon annan kan det säkert bättre och kanske vågar ange en gräns när det borde vara säkert.
Jag upplever att greppet blir sämre bara däcken är kalla, vilket de kan vara redan vid 15gr om hojen är nystartad. Men det beror säkert påhur man kör. Jag märker att ABSen går in och antispinn blinkar fram tills däcken blir varma.
Hur det skulle vara i 5gr vet jag inte, men redan vid 10 klarar jag inte mer än max 20 minuter före jagblir en levande kött-isglass.
har installerat värmehandtag, vilket var den bästa uppgraderingen någonsin på en hoj. Förlänger sommaren med ett par månader minst.
Jag upplever att greppet blir sämre bara däcken är kalla, vilket de kan vara redan vid 15gr om hojen är nystartad. Men det beror säkert påhur man kör. Jag märker att ABSen går in och antispinn blinkar fram tills däcken blir varma.
Hur det skulle vara i 5gr vet jag inte, men redan vid 10 klarar jag inte mer än max 20 minuter före jagblir en levande kött-isglass.
har installerat värmehandtag, vilket var den bästa uppgraderingen någonsin på en hoj. Förlänger sommaren med ett par månader minst.
Det beror på däckets arbetstemp vilken är olika på olika däck och gummiblandningar. Ska man åka när det är kallt får man ha gummi till det bara så fungerar det bra.
Visa bilaga 636489
T ex.
Jag gillar all form av hjälpmedel. Hade gärna haft antispinn och abs i kurvorna.Under +5 kör jag med regnprogrammet på motorcykeln. Det känns hur antispinnfunktionen får jobba oftare än vad jag trodde den borde för en gammal gubbe när däcken och asfalten är kalla.
Då kan man lika åka bil.Jag gillar all form av hjälpmedel. Hade gärna haft antispinn och abs i kurvorna.
Ohh, en sån funderar jag på.Buell X1 massa kolfiber.
Nyligen såld. Kollar på annat just nu.
För att vara en parkinsonmotor så är dom skitfräna, både väghållning och bromsar?Ohh, en sån funderar jag på.
Får man plats på en sådan tingest om man är 188cm lång, och lite små stel?
Det funkar… rolig hoj!Ohh, en sån funderar jag på.
Får man plats på en sådan tingest om man är 188cm lång, och lite små stel?
Vild häst och ljudet drar igång billarm. ?För att vara en parkinsonmotor så är dom skitfräna, både väghållning och bromsar?
Just en X1a är inte så noga, utan mer att det är en buell. Xb9 eller 12 duger gott.Det funkar… rolig hoj!
Svåra att hitta tyvärr.
Färgmärkta däck där finns gummiblandningen och han recenserar bara brigestone . ännu en youtuberHär är en video fast inte den jag tänkte på.
Tack!Många snygga byggen där! Så där skulle jag vilja hålla på, men jag är för kass på att meka för att ta det i mål. Men man kanske skulle flytta till ett (hus med ett) större garage, och börja träna...
Var kör man förresten flat track i detta land?
Nää....AndersJB = AndersJB.....bräda är inte min grej,så jag håller mej i garaget istället!Om AndersJB = JAndersB?
Hur hinner du med det där när du flänger runt hela vintern och åker bräda ?
Buell X1 massa kolfiber.
Nyligen såld. Kollar på annat just nu.
Trist… hörde också att vissa buell hojar strulade början på 00-talet.Om du gillar att skriva är de fräcka :)
Har haft en nyare Buell och den var jättekul att köra. Men den stod länge på verkstad.
Köpte en annan hoj under tiden.
Min var de sista som gjordes innan Harley sparkade Eric.Trist… hörde också att vissa buell hojar strulade början på 00-talet.
Min gick som ett skott och problemfri.