Skadade paket - hur hantera?

Jockster

Ny medlem
Låt säga att jag köpt en vara som antingen levereras ut av Posten i Sverige eller ska hämtas av mig på närmsta uthämtningsställe. Innan jag kvitterar paketet ser jag att paketet har yttre synliga skador. Vad är juridiskt nästa rätta steg?

A) Låta bli att hämta ut och/eller ta emot paketet för att ta kontakt med speditören för reklamation
B) Kvittera försändelsen och bedriva bevisföring att emballaget var skadat vid mottagandet
C) Knyta handen i fickan och hoppas på att vad som nu är under emballaget fortfarande är helt

Posten har riktlinjer, man anmäler direkt på plats. Vet inte riktigt hur rutinen är sen..

Ups lämnade ett par hjul till mig, där paketet var oljigt. Chaffisen var orolig och bad mig kolla igenom paketet om allt var som det skulle. Nu var där inget i mitt paket som kunde läcka, men det kändes som seriöst handlat av ups. Det uppskattas alltid :)

Ta emot paketet, kvittera och notera på kvittensen att emballaget är skadat. Få helst den som lämnar ifrån sig det att signera noteringen.
Använder de postens handdator har jag för mig att chauffören kan slå in att det är skadat...
Är innehållet sen skadat så anmäler du det till avsändaren som är Postens kund och kan reklamera frakten.
Hur ni löser det mellan er är sen upp till dig och leverantören

Senast ändrad:
MRobson skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha läste, "Skadade mitt paket, vad göra"...
> och med min trötta humor så ja..
> Freeskiers svar är väl det som är praxis tror
> jag.

+1
Lät intressant och jag öppnade genast tråden och blev något besviken :P

Tack, så det gäller att stå på sig när personen som levererar ut paketet eller står bakom disken säger att "de inte kan märka försändelsen som skadad" då?

Jockster skrev:
> Tack, så det gäller att stå på sig när
> personen som levererar ut paketet eller står
> bakom disken säger att "de inte kan märka
> försändelsen som skadad" då?

Ja. Det de egentligen menar är snarare "Jag vet inte hur man gör för att markera paketet som skadat".

Jag har varit med när postgubben gjort det sin handterminal när ett helt skåp datorer och skärmar hade vält i lastbilen så det går absolut. Sen att det var helt självförvållat från hans sida för att puckot inte hade lastsäkrat det är en annan femma..

Jockster skrev:
> Tack, så det gäller att stå på sig när
> personen som levererar ut paketet eller står
> bakom disken säger att "de inte kan märka
> försändelsen som skadad" då?

Ja, har du kvitterat det utan det har du accepterat leveransen. Jag kommer inte ihåg i vilket av fraktvillkoren det står formulerat men generellt gäller att synliga skador ska anmälas omgående och dolda skador inom sju dagar för att man ska ha rätt till ersättning

Rattnalle skrev:

> Ja. Det de egentligen menar är snarare "Jag vet
> inte hur man gör för att markera paketet som
> skadat".

Eller, om det är en chaufför: "Satan, jag kan fan inte ta på mig en skada till, chefen kommer bli tokig"
Jag brukade höra på rösten när nån chaufför ringde för att hen ställt till det... ;-)

Freeskier skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Ja. Det de egentligen menar är snarare "Jag
> vet
> > inte hur man gör för att markera paketet som
> > skadat".
>
> Eller, om det är en chaufför: "Satan, jag kan
> fan inte ta på mig en skada till, chefen kommer
> bli tokig"
> Jag brukade höra på rösten när nån chaufför
> ringde för att hen ställt till det... ;-)

Låter också fullt möjligt :)

Hemleveranser är ju lätt tycker jag eftersom man ska skriva på på deras terminal. Lurigare på lokala ICA där de inte har så bra koll och blippar iväg snabbt som attans ibland knappt innan man hunnit se paketet. Har till och med varit med om att ett DHL-ombud hade kvitterat ut paketet i systemet innan han ens letat fram det och sen inte kunnat hitta det... Det tog DHL 2 veckor att få fram det paketet :P

+1 på ICA. Det går ofta väldigt fort och koll har de långt ifrån alla gånger. Sist var det dock till min fördel då jag slapp betala 400 kr i tull/moms trots att jag insisterade och visade avin där det stod att jag skulle betala X kr när jag hämtade ut paketet. Det stod inte i datorn att jag skulle betala något, alltså slapp jag.

ICA brukar gömma sig bakom "vi är bara ombud". Jag brukar be dem fundera lite över vad ordet ombud betyder.... Det brukar leda till att de lyfter luren till helpdesk hos posten för att klura ut vad det är som gäller.

Kapar tråden; hur beter man sig då ett paket inte kommer fram? CRC har skickat för snart tre veckor sedan och det dök aldrig upp hos mitt lokala ombud (ICA/Posten). Problemet är att CRC har skickat utan trackingnummer, varför förstår jag inte det har dom alltid gjort tidigare. Kan man räkna med ersättning rakt av från CRC?

I våras fick jag ett skadat paket från B-D.
De hade glömt sätta ett transportskydd på navet på ett hjul och det hade fått skav. För funktionen obetydliga skador men inte så snyggt.
Efter lite tjafsande med B-D fick jag en rabattkod som jag kunde använda vid nästa köp

Benne skrev:
> Kapar tråden; hur beter man sig då ett paket
> inte kommer fram? CRC har skickat för snart tre
> veckor sedan och det dök aldrig upp hos mitt
> lokala ombud (ICA/Posten). Problemet är att CRC
> har skickat utan trackingnummer, varför förstår
> jag inte det har dom alltid gjort tidigare. Kan
> man räkna med ersättning rakt av från CRC?

Benne: Har hänt mig. Kontaktade CRC efter tre veckor när paketet inte kommit. De ville vänta ytterligare en vecka och skickade sen ut en ny försändelse med mina varor som kom som förväntat på ett par dagar.

Benne skrev:
> Kapar tråden; hur beter man sig då ett paket
> inte kommer fram? CRC har skickat för snart tre
> veckor sedan och det dök aldrig upp hos mitt
> lokala ombud (ICA/Posten). Problemet är att CRC
> har skickat utan trackingnummer, varför förstår
> jag inte det har dom alltid gjort tidigare. Kan
> man räkna med ersättning rakt av från CRC?

Du kan reklamera köpet hos kortföretaget.

Då var det min tur.

Hämtade ut ett paket med en ram och lite andra prylar från Planet X i måndags, när jag lyfte paketet från golvet hos ombudet så öppnade sig bottnen.
Såhär fin var lådan på plats hos ombudet, som synes har tejpen i botten skavts av då det skjutits fram över golv:
pxbox2.jpg

Personalen hos ombudet sa att de inget kunde göra utan att jag skulle hem och se vad som fattades för att sen göra en reklamation över telefon.
Sagt och gjort. Ett tempostyre (restpost så klart) fattades.

Reklamerade och fick som väntat svar att reklamationen ska göras av avsändare och att de kunde se att paketet inte minskat i vikt sedan det kom till Sverige. Mig veterligen vägs inte paketen när de kommer till ombuden?

Återstår att se vad PX svarar...

Ensamvargen skrev:
> Det ligger en cigarettfimp längst ner i bild.
> Skumt... :-/

Jag är oskyldig.

emilh skrev:
> ... Planet X ...
> Ett tempostyre (restpost så klart) fattades.
>

Med tanke på vad jag nu vet om Planet X gissar jag att det aldrig funnits något styre i ditt paket.

Planet X verkar vara dåliga på att skicka hela cyklar. Jag fick min för tre veckor sen men ramen var skadad så de tog tillbaka den. Väntar fortfarande på att de ska skicka en ny.

Har jobbat med posthantering gentemot kund, så kan reda ut lite vad som gäller:

Det GÅR att vägra att ta emot försändelse pga skadat eller liknande!
Det är bara det att dom flesta som jobbar med hantering inom butik och liknande har skrämmande låg kunskapsnivå.. Brukar kunna finnas en eller ett par som har koll på läget
Då kan ombudet skicka tillbaka försändelsen till avsändaren pga att mottagaren vägrat hämtat ut.

Annars så gäller uthämtning med tydlig (gärna foto)dokumentation och sedan reklamtion via posten kundtjänst-telefon eller online

http://www.posten.se/sv/Kundservice...-verktyg-1-5-reklamera&utm_campaign=reklamera

Och det skadar nog inte att kontakta både avsändare och fraktbolag(dvs posten) för att i ett tidigt skede informera avsändaren om vad som skett.

Niklasberglund skrev:
> Och det skadar nog inte att kontakta både
> avsändare och fraktbolag(dvs posten) för att i
> ett tidigt skede informera avsändaren om vad som
> skett.

Det tråkiga är ju att Posten ofta bara är en sekundär speditör som tar över från andra, till exempel DHL. Och då blir det smått omöjligt att veta om det är DHL eller Posten som sabbat paketet. Eller avsändaren som packat för dåligt.

Känns som ett juridiskt svart hål där det mesta handlar om hur bra avsändaren är att ha att göra med:-/

Makten skrev:
> Känns som ett juridiskt svart hål där det mesta
> handlar om hur bra avsändaren är att ha att
> göra med:-/

Det står förmodligen klart och tydligt i avsändarens (kunden i det här fallet) avtal vad som gäller med avseende på vem som bär risken till exempel genom hänvisning till något standardavtal. Däremot är det inte säkert att avsändaren vet vad det faktiskt innebär.

Som mottagare är du kund till transportföretagets kund och har alltså inte så mycket att säga till om.

aahlborg skrev:
> Planet X ... Väntar
> fortfarande på att de ska skicka en ny.

Tror att du bör agera om du vill säkra dina pengar. Ring och prata med dem.

Makten skrev:
> Niklasberglund skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och det skadar nog inte att kontakta både
> > avsändare och fraktbolag(dvs posten) för att
> i
> > ett tidigt skede informera avsändaren om vad
> som
> > skett.
>
> Det tråkiga är ju att Posten ofta bara är en
> sekundär speditör som tar över från andra,
> till exempel DHL. Och då blir det smått
> omöjligt att veta om det är DHL eller Posten som
> sabbat paketet. Eller avsändaren som packat för
> dåligt.
>
> Känns som ett juridiskt svart hål där det mesta
> handlar om hur bra avsändaren är att ha att
> göra med:-/

Just så är det, Posten pekar på DPD i Storbritannien som då avsändaren ska få ersättning av.
Nåja, PX har fått Postens svar och jag får invänta deras reaktion, de är dock sällan särskilt snabba med att svara.

Det här är samma skit som SJ brukar köra med. Posten är din sista punkt och borde vara självklart den du ska klaga till. Men nej, då pekar man bara finger och säger att man minsann bara är en del i kedjan.

garfunkah skrev:
> Det här är samma skit som SJ brukar köra med.
> Posten är din sista punkt och borde vara
> självklart den du ska klaga till. Men nej, då
> pekar man bara finger och säger att man minsann
> bara är en del i kedjan.

Fast i det här fallet är du inte kund hos Posten. Den som skickar paketet är kund hos sitt fraktbolag som i sin tur anlitar Posten. Det är avsändaren som måste reklamera helt enkelt för att denne är kund till frakttjänsten. Mycket enkelt ansvarsmässigt men krångligt för oss konsumenter i det fallet man handlar hos någon med slö kundtjänst.

Jag väntar på en ram jag beställt och Postnord har nu meddelat att de vill leverera den på måndag. Nu slog nojan till varav denna trådarkeologi.

Säljaren, i detta fall Probikeshop som ingår i Internetstore GMBH -sfären tillsammans med Bikester m.fl., uppger att jag inte ska "acceptera paketet om det uppfyller ett antal kriterier", däribland om det är synliga transportskador t.ex.

Jag hittar ingen information på Postnords hemsida annat än deras rekommendation om att kontrollera varan så att det inte bara är förpackningen som är trasig. Självklart har kundtjänst tagit helg.

Så om olyckan är framme - vad kan jag göra på postkontoret på måndag? Kan jag fotografera paketet och säga att jag inte tänker hämta ut det förrän jag fått kontakta Probikeshop? Vi har konsumentköplagen i Sverige men jag handlar väl i Frankrike i detta fall? Rätt vad det är så möter jag nån stackars sommarjobbare där som inte vet ett smack. Jag ska väl ringa postnords kundtjänst på måndag antar jag och framstå som en onödigt ängslig idiot, men i övrigt? rätt vad det är så sitter det en sommarjobbare där också...

Obs! jag har ingenting emot sommarjobbare, tvärtom. Jag vill förebygga ett uselt bemötande från min sida.

Jag väntar på en ram jag beställt och Postnord har nu meddelat att de vill leverera den på måndag. Nu slog nojan till varav denna trådarkeologi.

Säljaren, i detta fall Probikeshop som ingår i Internetstore GMBH -sfären tillsammans med Bikester m.fl., uppger att jag inte ska "acceptera paketet om det uppfyller ett antal kriterier", däribland om det är synliga transportskador t.ex.

Jag hittar ingen information på Postnords hemsida annat än deras rekommendation om att kontrollera varan så att det inte bara är förpackningen som är trasig. Självklart har kundtjänst tagit helg.

Så om olyckan är framme - vad kan jag göra på postkontoret på måndag? Kan jag fotografera paketet och säga att jag inte tänker hämta ut det förrän jag fått kontakta Probikeshop? Vi har konsumentköplagen i Sverige men jag handlar väl i Frankrike i detta fall? Rätt vad det är så möter jag nån stackars sommarjobbare där som inte vet ett smack. Jag ska väl ringa postnords kundtjänst på måndag antar jag och framstå som en onödigt ängslig idiot, men i övrigt? rätt vad det är så sitter det en sommarjobbare där också...

Obs! jag har ingenting emot sommarjobbare, tvärtom. Jag vill förebygga ett uselt bemötande från min sida.
Är du så säker att det är Pn som har skadat paketet????

Eftersom det är en ram finns det ju en viss risk att den tagit skada om paketet misshandlats så jag hade följt säljarens rekommendation att vänta med att ta emot förrän denne kontaktats. Det borde vara det säkraste.

Jag har köpt sammanlagt fem cyklar genom åren från Tyskland och England utan att vara orolig.

Är det väldigt specifikt vad man vill ha så kanske. Inte kul att vänta på nåt man inte vet om det dyker upp.
Inte jag heller. Trots ett antal cykelköp. Ja allt utom mat är nätköp faktiskt. Lbs har inget förtroende från min sida.
Det enda jag betald för men aldrig fått är ett par beg. pedaler. Och de försvann i PNs svarta hål.

Jag kanske var otydlig. Jag vet inte om paketet är skadat. Jag frågar utifall att det skulle vara skadat för att veta hur jag hanterar situationen.

Edit: Tack @jolov min riddare"
1 Om du hämtar ut/får leverans från postnord. Vägra att ta emot paketet om det finns minsta lilla misstanke att vara kan vara skadad!
Om det är möjligt, ta en bild och informera avsändaren.

PN tillämpar en märklig policy om att inte lämna intyg på skadade paket, vilket ställer till det när slutkunden vidare ska reklamera till avsändaren, som kräver ett intyg, för att första transportbiolaget i kedjan kräver ett intyg. Som konsument ska man inom EU vara skyddad mot transportskador, genom att avsändaren tecknar en försäkring/porto för transporten, därmed är ägare av försäkringen. Jag kan tycka att det är en rimlig begäran med ett intyg... Men postnord går stenhårt ut med att varan kan vara transportskadad även om det inte syns på emballaget.

2 Leverans från vilket annat bolag som helst.
Ta ut paketet, ta en bild. Begär ett intyg. Reklamera till avsändaren.

Jag är dock osäker på vad jag skulle göra om paketet kommer till en sådandär paketbox som är så poppis numer.

1 Om du hämtar ut/får leverans från postnord. Vägra att ta emot paketet om det finns minsta lilla misstanke att vara kan vara skadad!
Om det är möjligt, ta en bild och informera avsändaren.

PN tillämpar en märklig policy om att inte lämna intyg på skadade paket, vilket ställer till det när slutkunden vidare ska reklamera till avsändaren, som kräver ett intyg, för att första transportbiolaget i kedjan kräver ett intyg. Som konsument ska man inom EU vara skyddad mot transportskador, genom att avsändaren tecknar en försäkring/porto för transporten, därmed är ägare av försäkringen. Jag kan tycka att det är en rimlig begäran med ett intyg... Men postnord går stenhårt ut med att varan kan vara transportskadad även om det inte syns på emballaget.

2 Leverans från vilket annat bolag som helst.
Ta ut paketet, ta en bild. Begär ett intyg. Reklamera till avsändaren.

Jag är dock osäker på vad jag skulle göra om paketet kommer till en sådandär paketbox som är så poppis numer.
Baserat på egen erfarenhet vet väl PostNord att de har inte bara sönder sakerna så att det syns, utan ibland utan att det syns.
Vad gäller paketboxar har jag emottagit ett antal leveranser, inte minsta lilla skada på något paket. Motsvarande antal postnord-leveranser hade väl haft en 5-10 kraftigt skadade förpackningar skulle jag gissa.

Tillbaka
Topp