Triban RC120 eller RC500 för nybörjare

Säkert en fråga som har ställs miljontals gånger på detta forum men jag skulle behöva hitta någon cykel att testa lite långfärdscykling, tänk Gävle - Sandviken eller Gävle - Tierp fram och tillbaka.

Nu funderar jag på någon Triban (RC120 eller RC500). Jag har förstått att däcken kan vara problematiska att åtgärda vid punka. Antar att ni lite mer erfarna inte gillar bromsarna och växlarna på dessa cyklar men är det något som skulle fungera bra för en som inte ska tokköra?

Borde jag kanske istället höja budgeten betydligt högre och hitta något annat?

Tacksam för hjälp!

För landsväg så är det där inga avstånd. 45 km kan du cykla på vilken hoj som helst om du låter det ta ett litet tag. Turistfart är ju runt 15km/h. Så köp en cykel du gillar! Bockstyre ger fler handpositioner och möjlighet att komma undan motvinden lite.

För landsväg så är det där inga avstånd. 45 km kan du cykla på vilken hoj som helst om du låter det ta ett litet tag. Turistfart är ju runt 15km/h. Så köp en cykel du gillar! Bockstyre ger fler handpositioner och möjlighet att komma undan motvinden lite.

Så dessa cyklar är helt ok för ändamålet antar jag?

Nu funderar jag på någon Triban (RC120 eller RC500). Jag har förstått att däcken kan vara problematiska att åtgärda vid punka.
??
Vad är det med däcken som gör dem problematiska att åtgärda vid punka?
Båda cyklarna verkar ha samma däckmodell: Triban Resist+ 28-622

Det är ett för mig helt okänt märke/modell. Ett däck som många gillar är Continental GP5000
Conti GP5000 för slang i 28mm kostar 36,65 €/däck här
Glöm inte slangarna original är troligen onödigt tunga o simpla varianter. Bra slangar är de på 65-75g och med tillräckligt lång ventil, mät ventillängden på de gamla slangarna.
Bra slangar är tex Schwalbe SV20 för 6,29 €/slang här: https://www.bike24.com/p25060.html

Att byta till riktigt bra däck är den enskilda uppgradering som gör störst märkbar skillnad när man använder cykeln.
Enl mig åtminstone

??
Vad är det med däcken som gör dem problematiska att åtgärda vid punka?
Båda cyklarna verkar ha samma däckmodell: Triban Resist+ 28-622

Har sett en del klagomål angående däcken på reddit och några andra ställen.

Citerat från RC120 cykeln:

I got a puncture on first day, so I decided to get new tyres as i can understand that a cheap bike will have bad tyres.

After 3 hours, lots of soap, 2 people, some very big painful blisters, 2x 1 hour round trips to decathlon store workshops, and the tyres are still not on. One workshop did manage to get it on but popped the innertube and didnt have a replacement to give me.

Det är ett för mig helt okänt märke/modell. Ett däck som många gillar är Continental GP5000

Tackar för tipset!

Ska du byta däck så kan du ju överväga att gå tubeless från början. Hjulen är tubless kompatible och det är förmodligen anledningen att det är så svårt byta däck på dem

Fast citatet du klistrade in talar väl snarare för att de nya däcken som inköptes var svåra att få på och inget annat?
Vem vet?Jag har bara 2 hjulpar som är tubeless kompatibla och som har eller har varit körda med slang. Båda är otroligt bökiga att montera däck och slang på. Oavsett vilket däck man använder.

Snor den här tråden. Är det här, Triban rc 500 ett kap för priset(6999) eller helt rimligt? Vet ingenting om microshift och whatnot.

Först av allt, den cykeln tål inte att torkas i tumlare! ?
Nå, har ingen egen erfarenhet av MicroShift men det finns gott om jämförelser med Shimano - som MS är komparibelt med - på nätet. Tex https://biketestreviews.com/microshift-vs-shimano/
Decathlons cyklar brukar vara prisvärda.

Tillbaka
Topp