[OT] Happys symaskinstråd!

Tack för svaren!

Jag får nog sätta mig och titta på vilka sömmar jag vill kunna sy och sedan titta på vilken typ av maskin som passar. Och sedan antagligen göra en hel del kompromisser. Jag syr lite småsaker då och då för att det är kul men kan inte på något sätt motivera att köpa en dyr maskin (än).

Nu har jag förstått att riktig flatlock kräver en rätt fin (dyr) maskin. Men man kan sy täcksömmar med en coverlockmaskin. Det är en söm som skulle duga fint åt mig.

Jag hittade en PDF för vilka sömmar man kan göra med pfaffs konsumentmaskiner. Den ger en bra översikt tycker jag

Sitter på jobbet nu, återkommer med fler tankar så småningom.

Tack för svaren!

Jag får nog sätta mig och titta på vilka sömmar jag vill kunna sy och sedan titta på vilken typ av maskin som passar. Och sedan antagligen göra en hel del kompromisser. Jag syr lite småsaker då och då för att det är kul men kan inte på något sätt motivera att köpa en dyr maskin (än).

Nu har jag förstått att riktig flatlock kräver en rätt fin (dyr) maskin. Men man kan sy täcksömmar med en coverlockmaskin. Det är en söm som skulle duga fint åt mig.

Jag hittade en PDF för vilka sömmar man kan göra med pfaffs konsumentmaskiner. Den ger en bra översikt tycker jag

Sitter på jobbet nu, återkommer med fler tankar så småningom.

Det finns ju en del makerspaces mm i de större städerna. Där finns ofta bra symaskiner. Om det inte är så ofta kan det vara värt att kolla?

Gamla biltema-skoöverdrag som med sax och maskin blev ett par skitfula men sköna pjäxvärmare. #återbruk #jåsemajt
9C29B2C1-DCA5-4BD5-8331-DE0B80AF1103.jpeg

Eftersom ett av klickspännena för att stänga ramväskan gick sönder har jag tänkt uppgradera stängningen ungefär en halv evighet. Efter mycket fnulande samt fnulhjälp har jag kommit fram till att remmar och klickspännen ska bytas ut mot elastiskt snöre och krokar. På så sätt är det bara att rulla ihop öppningen och dra det elastiska snöret över överröret för att fästa i krokar på andra sidan.

Nu vid själva den praktiska uppgraderingen har jag dock stött på patrull. Krokarna som ska användas är kängkrokar som köptes på Ebay, såna här:

FE022224-B18D-4837-9A64-59EE46C55EEB.jpeg

De kom med dessa nitar (?) för fastsättning:

3DEFA404-5941-4E4C-AFE0-563F71AAD8F2.jpeg

34759936-26F0-493E-BEEB-B8169D80A946.jpeg

Nu undrar jag – efter att ha svurit, slagit mig på tummen med hammaren två gånger och misslyckats om och om igen med olika kombinationer av underlag/metoder – hur sjutton de ska sammanfogas. Det är inte vanliga rörnitar som verkar vara brukligt i kängor, utan de här är spetsiga. Vid (hård) ihophamring går spetsen igenom ”knappen”, men de två delarna verkar inte låsa fast i varandra.

Tänker att det antagligen behövs specialverktyg liknande sånt till öljetter, men vilket? Allt jag hittar är till rörnitar och inte såna här spetsiga. Det känns också ovärt med ett dyrt specialverktyg till nåt som skulle vara enkelt och billigt.

Andra tankar som poppat upp i frustrationens dalar är att sy fast eländet eller kanske hitta nån passande liten skruv och mutter. Å andra sidan är det ganska otillfredsställande.

Tankar, idéer, böner?

Eftersom ett av klickspännena för att stänga ramväskan gick sönder har jag tänkt uppgradera stängningen ungefär en halv evighet. Efter mycket fnulande samt fnulhjälp har jag kommit fram till att remmar och klickspännen ska bytas ut mot elastiskt snöre och krokar. På så sätt är det bara att rulla ihop öppningen och dra det elastiska snöret över överröret för att fästa i krokar på andra sidan.

Nu vid själva den praktiska uppgraderingen har jag dock stött på patrull. Krokarna som ska användas är kängkrokar som köptes på Ebay, såna här:

Visa bilaga 626833

De kom med dessa nitar (?) för fastsättning:

Visa bilaga 626837
Visa bilaga 626838

Nu undrar jag – efter att ha svurit, slagit mig på tummen med hammaren två gånger och misslyckats om och om igen med olika kombinationer av underlag/metoder – hur sjutton de ska sammanfogas. Det är inte vanliga rörnitar som verkar vara brukligt i kängor, utan de här är spetsiga. Vid (hård) ihophamring går spetsen igenom ”knappen”, men de två delarna verkar inte låsa fast i varandra.

Tänker att det antagligen behövs specialverktyg liknande sånt till öljetter, men vilket? Allt jag hittar är till rörnitar och inte såna här spetsiga. Det känns också ovärt med ett dyrt specialverktyg till nåt som skulle vara enkelt och billigt.

Andra tankar som poppat upp i frustrationens dalar är att sy fast eländet eller kanske hitta nån passande liten skruv och mutter. Å andra sidan är det ganska otillfredsställande.

Tankar, idéer, böner?
Det borde vara något liknande denna. Jag köpte mitt kitt på Lidl, men de finns även hos Panduro och i andra pysselaffärer. Men formen på dina nitar är lite annorlunda än knapparna, man byter "formar" (uppe till höger i lådan) beroende på vad som ska klämmas, så det kan kanske behövs någon specialare för dig.

9D181189-FF78-43B7-BAC6-73E466386C55.jpeg

Senast ändrad:
Jag köpte mitt kitt på Lidl, men de finns även hos Panduro och i andra pysselaffärer.

Visa bilaga 626844

Fint kit! Det ser ut som rörnitar där längst till vänster, så jag är osäker på om det skulle funka till de spetsiga jag har. VILL ju så gärna lyckas få ihop dem med det som finns tillgängligt, snarare än att köpa mer grejs. Och om nåt grejs ska köpas vill jag att det ska funka till just de där nitarna som redan finns. Tack i alla fall!

Fint kit! Det ser ut som rörnitar där längst till vänster, så jag är osäker på om det skulle funka till de spetsiga jag har. VILL ju så gärna lyckas få ihop dem med det som finns tillgängligt, snarare än att köpa mer grejs. Och om nåt grejs ska köpas vill jag att det ska funka till just de där nitarna som redan finns. Tack i alla fall!

Skulle det funka att klämma ihop dina nitar i ett skruvstäd? Den spetsiga delen ska väl plattas till inuti den runda?

Skulle det funka att klämma ihop dina nitar i ett skruvstäd? Den spetsiga delen ska väl plattas till inuti den runda?

Det kanske skulle funka. Ska testa det när jag är i närheten av ett skruvstäd.

Har faktiskt ingen aning om hur de ska funka, utan tänkte som vanligt ”hur svårt kan det vara?!” och så visade det sig vara lite mer än bara tjoff poff.

Efter Arons nämnande av skruvstäd började jag fundera på lite tyngre grejer (bokstavligt talat, ej filosofiskt denna gång). Drog fram det fina gamla städet och nån sorts hammare, tejpade fast det som skulle bankas ihop i städet för att spara på ond tumme och började hamra. Det gick!

5896F140-1CD1-4B61-A752-B3B775148605.jpeg

Rustikt och funktionellt, min favorit. Tack för fnultips. ?

Rev sönder shortsen idag på ett väldigt onödigt sätt. Fick låna grannens västtyska Pfaff för att fixa en snabblagning, det är ju cykling imorrn igen och långbyxor lockar inte. Kan konstatera att om jag en gång kunde sy med maskin (tveksamt) så har jag glömt precis allt på de 15 år som passerat sedan jag senaste hanterade en.

IMG_7618.jpeg

Senast ändrad:
Rev sönder shortsen idag på ett väldigt onödigt sätt. Fick låna grannens västtyska Pfaff för att fixa en snabblagning, det är ju cykling imorrn igen och långbyxor lockar inte. Kan konstatera att om jag en gång kunde sy med maskin (tveksamt) så har jag glömt precis allt på de 15 år sedan jag senaste hanterade en.

Visa bilaga 627109
Slätt och fint. Mycket diskret.

Rev sönder shortsen idag på ett väldigt onödigt sätt. Fick låna grannens västtyska Pfaff för att fixa en snabblagning, det är ju cykling imorrn igen och långbyxor lockar inte. Kan konstatera att om jag en gång kunde sy med maskin (tveksamt) så har jag glömt precis allt på de 15 år som passerat sedan jag senaste hanterade en.

Visa bilaga 627109
Det här är vad jag kallar, DESIGN. Kalla den, "MV", och referera till romerska talsystemet som också är ditt pris.

Efter Arons nämnande av skruvstäd började jag fundera på lite tyngre grejer (bokstavligt talat, ej filosofiskt denna gång). Drog fram det fina gamla städet och nån sorts hammare, tejpade fast det som skulle bankas ihop i städet för att spara på ond tumme och började hamra. Det gick!

Visa bilaga 626983

Rustikt och funktionellt, min favorit. Tack för fnultips. ?
Glöm inte posta slutresultat. Har funderat på sån kroklösning till projekt som ligger i huvudet (som väl blir till nästa höst/vinter)

Glöm inte posta slutresultat. Har funderat på sån kroklösning till projekt som ligger i huvudet (som väl blir till nästa höst/vinter)

Så här blev det:

681B26E8-D968-4C9E-B819-BDA9EFDB8BAE.jpeg

Det ser lite lustigt ut men det kanske bara är en vanegrej. Mycket smidigare att öppna/stänga nu i alla fall. Får se hur länge lösningen håller.

Jag knåpade ihop väskan 2018, och sedan dess har den nog varit med om 2000 mil. Håller fint fortfarande.

Redigering: Miltal grovt underskattat.

Senast ändrad:
Så här blev det:

Visa bilaga 627142

Det ser lite lustigt ut men det kanske bara är en vanegrej. Mycket smidigare att öppna/stänga nu i alla fall. Får se hur länge lösningen håller.

Jag knåpade ihop väskan 2018, och sedan dess har den nog varit med om 900-1000 mil. Håller fint fortfarande.
Jag hade nog trott att du skulle vända krokarna inåt på något sätt, känns som att det finns en överhängande risk att riva benen i dom när dom sitter åt det hållet.

Jag hade nog trott att du skulle vända krokarna inåt på något sätt, känns som att det finns en överhängande risk att riva benen i dom när dom sitter åt det hållet.

Det har aldrig föresvävat mig faktiskt. Krokarna är små och ovassa, och benen stryker liksom inte emot där. Men om väskan är på bristningsgränsen full och putar ut är det möjligt förstås. Det återstår att uppleva.

Yello!
Jag har ruskat fram symaskinen, sytt en liten sadelrulle för grejer och slang för att se hur maskinen funkar och smörja min icke-talang!

Men, om man ska du mer seriösa grejer vill man ha remmar, dragkedjor, knäppen, spännen, knappar och sånt, tyger har jag en väl sorterad butik för men vart hittar man det, beställer gärna men då inom eu för att slippa jidder!

Master of arts:
5CBCFCD6-997A-44A5-B6CF-27266D0AB501.jpeg

Allt gott!

Yello!
Jag har ruskat fram symaskinen, sytt en liten sadelrulle för grejer och slang för att se hur maskinen funkar och smörja min icke-talang!

Men, om man ska du mer seriösa grejer vill man ha remmar, dragkedjor, knäppen, spännen, knappar och sånt, tyger har jag en väl sorterad butik för men vart hittar man det, beställer gärna men då inom eu för att slippa jidder!

Master of arts:
Visa bilaga 637860

Allt gott!
Kul! Återkom gärna med recension. Har själv en påse med allt löst i botten på väskan. Det där verkar smidigare!

Man kan köpa massa kul spännen på extremtextil.de eller gå förbi knappCarlsson som har en hel del. Men det jag tycker är klart bäst är att ta någon gammal väska man inte använder och klippa loss spännen etc från den :)

Jag ska fixa min gamla pendlarregnjacka som används vintertid. Kardborren fungerar inte alls nu. Behöver jag byta båda delarna? Eller räcker det med den ena?
kardborre.png

Yello!

Master of arts:
Visa bilaga 637860

Allt gott!
Bra läroprojekt! Kört med sadelrulle i många år. Gillar det :)

Lokala sybutiker finns på flera orter. Jag orkar inte beställa småsaker.. KnappCarlsson är en fin butik man blir glad av att gå in i. Stoff och Stil (som bytt namn?) har endel. För mer speciala saker krävs väl dock beställning från Tyskland...

(urspårning: internethandel är en scam. Man lägger mycket längre tid på att välja ut på internet än i butik, sen ska man vänta, sen ska man ta tid till att hämta paket. Vanligt är att man också lagt på något extra man inte behöver för att komma upp till fri frakt.. ? )

Likt @Jonatan F har jag en sortimentlåda med bortklippta spännen med mera ?

Kul! Återkom gärna med recension. Har själv en påse med allt löst i botten på väskan. Det där verkar smidigare!

Man kan köpa massa kul spännen på extremtextil.de eller gå förbi knappCarlsson som har en hel del. Men det jag tycker är klart bäst är att ta någon gammal väska man inte använder och klippa loss spännen etc från den :)
Ja jag har varit inne på att ta någon gammal väska och göra om helt, men också ta saker! Secondhand fynda goretex jackor för tyg och kedjor! ?

Sytt en påse för pryttlar och sånt, kan även agera necessär! Bottendöden blev för stor så fick ett sjysst väck på ena sidan! Öva öva öva!

Bilagor

• B0F5A122-E9B4-4EDB-A20E-32CF85D29711.jpeg
    B0F5A122-E9B4-4EDB-A20E-32CF85D29711.jpeg
    686.7 KB · Besök: 72
  • CA7FDCAD-C819-4D97-A3FF-786DA9B26E68.jpeg
    CA7FDCAD-C819-4D97-A3FF-786DA9B26E68.jpeg
    525.2 KB · Besök: 59
  • 31E4C2C4-F36D-4253-B81F-C07719029F66.jpeg
    31E4C2C4-F36D-4253-B81F-C07719029F66.jpeg
    555.2 KB · Besök: 65
  • 8C1DBE8C-9E8E-416D-A6AE-A413006187A4.jpeg
    8C1DBE8C-9E8E-416D-A6AE-A413006187A4.jpeg
    462.4 KB · Besök: 65
Sytt en påse för pryttlar och sånt, kan även agera necessär! Bottendöden blev för stor så fick ett sjysst väck på ena sidan! Öva öva öva!
Fick liknande problem i mitt senaste projekt. Svårt att matcha omkretsen bottendel med längd på rektangeldelen, verkar det som. Har folk här några knep? Nåla som tusan innan man startar sy ihop?

Fick liknande problem i mitt senaste projekt. Svårt att matcha omkretsen bottendel med längd på rektangeldelen, verkar det som. Har folk här några knep? Nåla som tusan innan man startar sy ihop?
Ja jag tror antingen mäta jäkligt noga eller nåla/klämma in i oändlighet! Jag höftade lite och nöjde mig med good enough!

1. Man får tänka tredimensionellt. Eftersom sömmen hamnar längs cylinderns utsida ska bottendelen vara cylinderns diameter + 2 ggr sömnsmån. Själva cylindern ska å andra sidan vara en sömnsmån länge än önskat slutmått.

2. Rita en linje exakt där sömmen ska gå. Då blir det mycket enklare att sy precist. Någon millimeter fel på ena sidan kan göra att det drar snett på andra.

3. Nålar eller klämmor. Massor av dem.

4. Plocka av bordet och sy på friarmen. Jag tycker att det blir enklast att sy ”uppifrån”, med övrigt material hängande nedanför friarmen.

5. Pröva att vinka tyget lite uppåt, ha det inte liggande platt på bordet som man brukar. Man får experimentera lite för att hitta en vinkel där bägge tygstycken ”drar” ungefär lika mycket.

6. Om tyget är tjockt, radien kort eller allt bara är besvärligt kan man klippa små jack i sömnsmånen. Tyget blir betydligt medgörligare då. Jacken måste dock vara kortare än sömnsmånen.

7. Pressa cylinderns sidosöm platt och vänta till sist med att sy över den. Det är lätt att hamna lite snett när man går över ”guppet”.

Jag ska fixa min gamla pendlarregnjacka som används vintertid. Kardborren fungerar inte alls nu. Behöver jag byta båda delarna? Eller räcker det med den ena?
Visa bilaga 637871

Har du provat att göra rent med tvål och hård tandborste? Annars brukar det synas rätt tydligt viken sida som är utsliten.

Senast ändrad:
Yello!

Master of arts:
Visa bilaga 637860

Allt gott!
Jag handlade en del från https://www.shelbyoutdoor.com/ förr i tiden. Men det mesta hittade jag på KnappCarlsson och Naturkompaniet på Korsgatan.

Nån som vet vart man kan få en bra service genomförd på en Husqvarna 2000?
Den kärvar lite.. Gör fågelbon av tråden på undersidan, och ibland tycker jag nålen slår i metallen på vägen ned.

Det är den där spännande modellen med runda mönsterkammar på baksidan.

Nån som vet vart man kan få en bra service genomförd på en Husqvarna 2000?
Den kärvar lite.. Gör fågelbon av tråden på undersidan, och ibland tycker jag nålen slår i metallen på vägen ned.

Det är den där spännande modellen med runda mönsterkammar på baksidan.
Kurt Storm i Tibro om han är igång än. Finns på hitta.se (och finns på riktigt ?).

Det här verkar vara den mest levande sy-tråden på happy.
Jag har en jacka från Revolution Race som jag tycker är perfekt för pendling. Andas och ser ok ut även när man går ut på lunch på jobbet. Revolution Race Trail Jacket.

Hur som helst så har kardborren på ärmsluten tappat sin funktion. Jag reklamerade jackan och kunde få en %-rabattcheck, 200kr tillbaka eller en ny jacka. Jag tycker att det är onödigt att slänga en fullt fungerande jacka så jag tog 200kr och byter kardborren själv. Till saken hör att den är lite dåligt placerad så jag tar tillfället i akt och sätter den på ett bättre sätt.

Nu till frågan
Var köper jag bra kardborre? Den skall hålla länge och vara bra för kläder.

Jag vill göra jobbet en gång så jag vill undvika kardborre som tar slut på ett par månader.

Finns det i butik i Göteborg är det att föredra. Annars Amazon eller något annat lätt ställe att beställa från.

Det går att köpa kardborre lite här och var, i Göteborg finns knappkarlsson, stoff&stil mm, men den finns https://www.friluftstyger.se/sv/ som jag beställt grejer ifrån, de är litet och rätt sorterat!
Det här verkar vara den mest levande sy-tråden på happy.
Jag har en jacka från Revolution Race som jag tycker är perfekt för pendling. Andas och ser ok ut även när man går ut på lunch på jobbet. Revolution Race Trail Jacket.

Hur som helst så har kardborren på ärmsluten tappat sin funktion. Jag reklamerade jackan och kunde få en %-rabattcheck, 200kr tillbaka eller en ny jacka. Jag tycker att det är onödigt att slänga en fullt fungerande jacka så jag tog 200kr och byter kardborren själv. Till saken hör att den är lite dåligt placerad så jag tar tillfället i akt och sätter den på ett bättre sätt.

Nu till frågan
Var köper jag bra kardborre? Den skall hålla länge och vara bra för kläder.

Jag vill göra jobbet en gång så jag vill undvika kardborre som tar slut på ett par månader.

Finns det i butik i Göteborg är det att föredra. Annars Amazon eller något annat lätt ställe att beställa från.

Tillbaka
Topp