(OT) Äckliga matgrejer

(OT) Äckliga matgrejer
Julkorv, chokladpudding och gröt är nog det enda jag inte äter. Grodor, kycklingfötter, sniglar, surströmming, century eggs (vet inte vad det heter på svenska men fermenterade ägg är väl närmast), allt slinker ner men julkorv, fy fan.

(OT) Äckliga matgrejer
Sen den gången jag såg på Hajk med Bengt Alsterind när dom tillverkade fiskbullar så bestämde jag mig för stt aldrig äta fiskbullar. d
Det var det vidrigaste jag har sett, dom malde ner typ allt av fisken i en kvarn...

Det gäller väl nästan all mat utom grönsaker. Tur att man inte ser hur den tillverkas, då skulle man inte vilja äta....

(OT) Äckliga matgrejer
Snarare är det enfaldigt och fantasilöst att enbart äta muskelkött. Pölsa består av hjärta, lungor, lever, senor och är klassisk husmanskost i stora delar av norrland. Mina bondesläktingar slaktade djuren hos grannen och gjorde mängder av egen pölsa genom åren, och ingen, varken barn eller vuxna sågs rynka på näsan åt denna mat. Bordsbön lästes alltid, och man var tacksam över att ha mat på bordet även denna dag. Det var inte alla som hade det, lite längre tillbaks.

Vad tycker du man ska göra med inälvsdelarna från nöt och gris? Slänga dem i gropar och schakta jord över, för att nutida moderna människor i storstäder har en massa fördomar om inälvsmat?

(OT) Äckliga matgrejer
Hittar inga moderna siffror men jag kan googla mig fram till 94 gårdsslakterier i Sverige. Knappast stor sannolikhet att du har ett som granne.

(OT) Äckliga matgrejer
Snarare är det enfaldigt och fantasilöst att enbart äta muskelkött. Pölsa består av hjärta, lungor, lever, senor och är klassisk husmanskost i stora delar av norrland. Mina bondesläktingar slaktade djuren hos grannen och gjorde mängder av egen pölsa genom åren, och ingen, varken barn eller vuxna sågs rynka på näsan åt denna mat. Bordsbön lästes alltid, och man var tacksam över att ha mat på bordet även denna dag. Det var inte alla som hade det, lite längre tillbaks.

Vad tycker du man ska göra med inälvsdelarna från nöt och gris? Slänga dem i gropar och schakta jord över, för att nutida moderna människor i storstäder har en massa fördomar om inälvsmat?
Förmodligen är inälvor till stor del ingrid jensen i djurfoder. Hund och katt alltså.
Och så Denniskorv, såklart. Leverpastej äter många. Grislever är levern där.
Min farmor, född på landet 1894, gjorde lungkorv. Det var jäkligt gott. Vad som var i korven förutom lunga har jag inte en susning.
Om vi ska tala om goda rätter här är bräserad kalvnjure en höjdare.

(OT) Äckliga matgrejer
Förmodligen är inälvor till stor del ingrid jensen i djurfoder. Hund och katt alltså.
Och så Denniskorv, såklart. Leverpastej äter många. Grislever är levern där.
Min farmor, född på landet 1894, gjorde lungkorv. Det var jäkligt gott. Vad som var i korven förutom lunga har jag inte en susning.
Om vi ska tala om goda rätter här är bräserad kalvnjure en höjdare.
Ingrid Jensen, om katten själv får välja. ?‍⬛

(OT) Äckliga matgrejer
Hittar inga moderna siffror men jag kan googla mig fram till 94 gårdsslakterier i Sverige. Knappast stor sannolikhet att du har ett som granne.

Oj oj oj. Det jag menar är att vill man slakta på ett korrekt sätt så finns det hjälp att få. Inte att de är grannar.

Ställ dig i skuggan och svalna av lite.

(OT) Äckliga matgrejer
Sen den gången jag såg på Hajk med Bengt Alsterind när dom tillverkade fiskbullar så bestämde jag mig för stt aldrig äta fiskbullar. d
Det var det vidrigaste jag har sett, dom malde ner typ allt av fisken i en kvarn...

Ja tuvärr så är väll det mesta av den tillverkade snabbmaten som korv, köttbullar mm tillverkat av resterna från slakt som hud, tarmar och annat .

(OT) Äckliga matgrejer
Det finns väll inte så mycket "äkta" läder kvar som är gjort av djurskin nu för tiden utan det mesta är syntetiskt läder.
Nja, tveksam till det. Men om du på riktigt är rädd för att få i dig slaktrester som hud och ben är det produkter som innehåller gelatin du ska akta dig för, t.ex. allehanda godis, diverse bakverk och glass.

(OT) Äckliga matgrejer
Nja, tveksam till det. Men om du på riktigt är rädd för att få i dig slaktrester som hud och ben är det produkter som innehåller gelatin du ska akta dig för, t.ex. allehanda godis, diverse bakverk och glass.

Har aldrig sagt/skrivit att jag är rädd för att äta slaktrester utan jag påpekade bara att det mesta snabbmaten som är gjord som tex korv och köttbullar innehåller slaktrester.

(OT) Äckliga matgrejer
Det finns väll inte så mycket "äkta" läder kvar som är gjort av djurskin nu för tiden utan det mesta är syntetiskt läder.
eeehhh? Alla mina (skinn)skor är det just läder i. Skinnpyjamasen till moppen är skinn, likaså handskarna. Huggkängorna är det också skinn i, behöver smörjas för att hålla vattentätt.

Tillbaka
Topp