Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sen den gången jag såg på Hajk med Bengt Alsterind när dom tillverkade fiskbullar så bestämde jag mig för stt aldrig äta fiskbullar. dFiskbullar.... Får kväljningar bara av att tänka på det.
Ungefär som när man tillverkar korv då. Men med grisdelar... ?Sen den gången jag såg på Hajk med Bengt Alsterind när dom tillverkade fiskbullar så bestämde jag mig för stt aldrig äta fiskbullar. d
Det var det vidrigaste jag har sett, dom malde ner typ allt av fisken i en kvarn...
Tur jag gör egen korv.Ungefär som när man tillverkar korv då. Men med grisdelar... ?
Sen den gången jag såg på Hajk med Bengt Alsterind när dom tillverkade fiskbullar så bestämde jag mig för stt aldrig äta fiskbullar. d
Det var det vidrigaste jag har sett, dom malde ner typ allt av fisken i en kvarn...
Snarare är det enfaldigt och fantasilöst att enbart äta muskelkött. Pölsa består av hjärta, lungor, lever, senor och är klassisk husmanskost i stora delar av norrland. Mina bondesläktingar slaktade djuren hos grannen och gjorde mängder av egen pölsa genom åren, och ingen, varken barn eller vuxna sågs rynka på näsan åt denna mat. Bordsbön lästes alltid, och man var tacksam över att ha mat på bordet även denna dag. Det var inte alla som hade det, lite längre tillbaks.
Man kan väl ha kvar dem i djuren?Vad tycker du man ska göra med inälvsdelarna från nöt och gris? Slänga dem i gropar och schakta jord över, för att nutida moderna människor i storstäder har en massa fördomar om inälvsmat?
Det går ju inte fattar du väl, då har vi snart inga blomsterängar kvar duuuuhhhhh.Man kan väl ha kvar dem i djuren?
De blir så ledsna när man snor köttet och bara lämnar resten kvar.Man kan väl ha kvar dem i djuren?
Totalförbjudet idag. Svartslakt är ett brott mot livsmedelslagen.Mina bondesläktingar slaktade djuren hos grannen
Totalförbjudet idag. Svartslakt är ett brott mot livsmedelslagen.
Förmodligen är inälvor till stor del ingrid jensen i djurfoder. Hund och katt alltså.Snarare är det enfaldigt och fantasilöst att enbart äta muskelkött. Pölsa består av hjärta, lungor, lever, senor och är klassisk husmanskost i stora delar av norrland. Mina bondesläktingar slaktade djuren hos grannen och gjorde mängder av egen pölsa genom åren, och ingen, varken barn eller vuxna sågs rynka på näsan åt denna mat. Bordsbön lästes alltid, och man var tacksam över att ha mat på bordet även denna dag. Det var inte alla som hade det, lite längre tillbaks.
Vad tycker du man ska göra med inälvsdelarna från nöt och gris? Slänga dem i gropar och schakta jord över, för att nutida moderna människor i storstäder har en massa fördomar om inälvsmat?
Ingrid Jensen, om katten själv får välja. ?Förmodligen är inälvor till stor del ingrid jensen i djurfoder. Hund och katt alltså.
Och så Denniskorv, såklart. Leverpastej äter många. Grislever är levern där.
Min farmor, född på landet 1894, gjorde lungkorv. Det var jäkligt gott. Vad som var i korven förutom lunga har jag inte en susning.
Om vi ska tala om goda rätter här är bräserad kalvnjure en höjdare.
Vi kan vår Pooh.Ingrid Jensen, om katten själv får välja. ?![]()
Min farmor, född på landet 1894, gjorde lungkorv.
Låter som en variant av trifle. Men även väldigt sött.Lungkorv ? Min farmor (född 1897) gjorde en supergod efterrätt som jag kommer ihåg. Olika sorters glass, maränger, NonStop-godis, gelehallon och chokladsås mixades i en stor skål. MumsMums !!
Hittar inga moderna siffror men jag kan googla mig fram till 94 gårdsslakterier i Sverige. Knappast stor sannolikhet att du har ett som granne.
Sen den gången jag såg på Hajk med Bengt Alsterind när dom tillverkade fiskbullar så bestämde jag mig för stt aldrig äta fiskbullar. d
Hört talas om läder och korvfjälster?Ja tuvärr så är väll det mesta av den tillverkade snabbmaten som korv, köttbullar mm tillverkat av resterna från slakt som hud, tarmar och annat .
Hört talas om läder och korvfjälster?
Nja, tveksam till det. Men om du på riktigt är rädd för att få i dig slaktrester som hud och ben är det produkter som innehåller gelatin du ska akta dig för, t.ex. allehanda godis, diverse bakverk och glass.Det finns väll inte så mycket "äkta" läder kvar som är gjort av djurskin nu för tiden utan det mesta är syntetiskt läder.
Nja, tveksam till det. Men om du på riktigt är rädd för att få i dig slaktrester som hud och ben är det produkter som innehåller gelatin du ska akta dig för, t.ex. allehanda godis, diverse bakverk och glass.
+1 på den. Enda gången jag slängt mat på jobbet. Där hade dessutom varje strå börjat hårdna ?"Spaghettistockar". Slarvigt kokt spaghetti som klumpar sig till "stockar" bestående av flera ihopklumpade spaghettistrån.
Det konstiga är att mina barn tycker det är lite läckert!
Och det är fel.Har aldrig sagt/skrivit att jag är rädd för att äta slaktrester utan jag påpekade bara att det mesta snabbmaten som är gjord som tex korv och köttbullar innehåller slaktrester.
3:e Mosebok 11:10skaldjur....
Min bild är att om det är knaperstekt går man runt det ;)3:e Mosebok 11:10
Jag förstår. Hur har du det med griskött då? 3:e Mosebok 11:7-8
Kan inte vara lätt att leva med alla,påbud. ?
eeehhh? Alla mina (skinn)skor är det just läder i. Skinnpyjamasen till moppen är skinn, likaså handskarna. Huggkängorna är det också skinn i, behöver smörjas för att hålla vattentätt.Det finns väll inte så mycket "äkta" läder kvar som är gjort av djurskin nu för tiden utan det mesta är syntetiskt läder.