Oroad för äcklig svettlukt vid inomhusträning!

Vicke2003

Medlem
Hej allihopa.

Jag funderar på att köpa en inomhus-trainer till vintern, men det finns två saker jag oroar mig för.

Jag bor i ett litet studentrum i korridor, och jag är rädd för att hela mitt rum (16 kvm) kommer lukta svett om jag börjar träna inomhus. Och att lukten inte kommer försvinna. (Typ som när man går in i omklädningsrummet på gymmet och direkt känner lukten av svett).

Dessutom oroar jag mig för att trainern kommer låta så mycket att det stör grannen som bor under mig. Vet ni om trainers är så högljudda, och om mitt rum alltid kommer lukta äckligt?

Tack på förhand
/Viktor

Någonting under på golvet som kan ta upp svett som droppar ner rekommenderas. Jag brukar ha något (typ handduk) över styre och stam där det är störst risk för svettdropp. Denna tvättas med fördel emellanåt.

Ljudlighet varierar. En vibrationsdämpande matta under kan vara bra för att minska störandet. Dessutom rekommenderas fläkt vilket adderar till ljudnivån. Håller du dig till rimliga tider borde det dock funka tycker jag.

Jag hittade ett rum i källaren där jag kunde vara. Billig trainer och billig cykel. Men beror ju väldigt mycket på var man bor.

Som tidigare skrivet rekomenderas en vibrationsdämpande matta under eller om du lägger typ 2 vanliga mattor under. En fläkt är absolut inget måste utan det räcker med att ha ett fönster öppet lite på glänt.

angående lukt inne så är det inget att oroa sig för om du har ett fönster öppet lite så kommer det vädra ur

Spelar ingen roll hur mycket du vädrar om du inte tvättar det du svettat ner för grejerna kommer börja lukta efter tag. Och då kommer vi in på ämnet på hur man tvättar polyester så det det inte stinker ändå...
Vissa trainers är tystare än andra, värt att kolla upp.

När gäller ljudnivån i trainern om du orolig för störa grannar gå för en direktdriven. Modeller där du tar av bakhjulet på cykeln och monterar det på en kassett/cog på trainern. Det låter mycket mer om billigare äldre varianter där du använder hjulet mot en rulle. De blir väldigt mycket lågfrekventa vibrationer som kan vara svåra att göra mycket åt. Så även om du har en begränsad budget är det inte ett rekommenderat alternativ.

Duscha ordentligt innan träningen och ha alltid rena kläder. Mycket av lukten kommer från smuts, bakterier och gamla hudavlagringar.
Dusch efter är också att rekommendera såklart men det borde räcka med en snabbdusch.

Tillbaka
Topp