Visa bilaga 638843
Här renoveras det Hope-nav! Man kan ju som sagt styra ljudet lite genom val av smörjmedel för frihjulsmekanismen. Denna gången blir det fett på klackarnas glidytor och fjädrar men förmodligen bara tunn olja på kransen. Det kommer låta högt!
Är ärligt talat lite besviken på mitt senaste White-nav som låter ganska lite, och ännu mer besviken på mitt Chris King (lvg-nav, tror det heter R45 eventuellt) som bara låter pyttelite. Även senaste Hope Pro 4 är tystare än det på ovanstående bild som är ett Pro 2. Fina nav är det allihop hur som helst, även om man lätt gillar nav mer ju mer de låter.
De där andra, mer lågbudgetcyklarna jag har, med Shimanonav av diverse slag (bland annat ett med Silent Clutch som är helt tyst) är nästan märkligt tysta. Kan förstå att man gillar det också, men den härliga premiumkänslan infinner sig aldrig riktigt.
Som alltid är det härligt när man besökt båda läger och skaffat sig en genuin känsla för vad man verkligen gillar, snarare än att bara ha provat det ena alternativet och sen biter sig fast vid det.