Nya men vackra racercyklar

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
Det blir fan aldrig snyggt med de där nedflyttade sadelstagen. Tycker någon egentligen det?

Skitsnyggt i mina ögon. Dessutom bättre - flyttar du ner sadelstagen så blir cykeln mer komfortabel och aerodynamisk.

Med det sagt - såhär ser min cykel ut. Inte speciellt modern men rätt snygg ändå, i mina ögon såklart.

1689370232375.jpeg

Skitsnyggt i mina ögon. Dessutom bättre - flyttar du ner sadelstagen så blir cykeln mer komfortabel och aerodynamisk.

Med det sagt - såhär ser min cykel ut. Inte speciellt modern men rätt snygg ändå, i mina ögon såklart.

Visa bilaga 638643
I grunden snygg, men skorstenen, FFWD-loggorna och fågelboet av vajrar förtar intrycket.

Inte alls. Fråga dig själv - om alla cyklar av aerotyp har droppade sadelstag och alla tillverkare säger att det är pga aero samt komfort, finns det då anledning att ifrågasätta det? Jag skulle säga nej på den frågan. Att du tycker att det estetiskt sett är snyggare med ett sadelstag som fäster där toppröret fäster i sadelstolpen får stå för dig, men det är definitivt en sämre konstruktion för parametrarna komfort/vertikalt flex samt luftmotstånd.

Inte alls. Fråga dig själv - om alla cyklar av aerotyp har droppade sadelstag och alla tillverkare säger att det är pga aero samt komfort, finns det då anledning att ifrågasätta det? Jag skulle säga nej på den frågan. Att du tycker att det estetiskt sett är snyggare med ett sadelstag som fäster där toppröret fäster i sadelstolpen får stå för dig, men det är definitivt en sämre konstruktion för parametrarna komfort/vertikalt flex samt luftmotstånd.

Jag har frågat mig och frågat mig men kommer inte ifrån känslan av att det lika gärna kan vara en trend som inom några år avlöses av något annat sätt att fästa sadelstagen, då man upptäcker att det finns fördelar med det.

“We started dropping the seat stay a few years ago with the K-zero (mainly for Aerodynamic purpose) and C-rs (comfort and side stiffness) but then we didn’t use this option for V2 and C64. It’s not the ultimate solution to anything, sometimes it works, sometimes not.”

David Fumigalli, Colnagodesigner

Tjena!

Tycker jag börjar se fler och fler exempel på "normal" höjd igen. Tror att det är en förlust aerodynamiskt, men en vinst i lateral styvhet totalt. En mindre baktriangel är styvare men borde göra den främre triangeln mindre styv.

Tjena!

Tycker jag börjar se fler och fler exempel på "normal" höjd igen. Tror att det är en förlust aerodynamiskt, men en vinst i lateral styvhet totalt. En mindre baktriangel är styvare men borde göra den främre triangeln mindre styv.
Precis. Samt för att kompensera för förlusten av styvhet måste man i så fall använda mer material = tyngre ram, allt annat lika. Vilket gör att cyklar som framförallt optimerar för styvhet och vikt, typ Trek Emonda och Giant TCR, kör med klassiska sadelstag. Precis som i annan ingenjörsverksamhet så är konstruktionen av en viss ram en följd av att ställa olika parametrar som exempelvis styvhet, aerodynamik, vikt och pris mot varandra för att få den ”bästa” kompromissen enligt det användningsområde du vill att din cykel ska lösa.

Jag har frågat mig och frågat mig men kommer inte ifrån känslan av att det lika gärna kan vara en trend som inom några år avlöses av något annat sätt att fästa sadelstagen, då man upptäcker att det finns fördelar med det.

“We started dropping the seat stay a few years ago with the K-zero (mainly for Aerodynamic purpose) and C-rs (comfort and side stiffness) but then we didn’t use this option for V2 and C64. It’s not the ultimate solution to anything, sometimes it works, sometimes not.”

David Fumigalli, Colnagodesigner

Notera att Colnagodesignern ingenstans skriver ”design” eller ”estetik”. Det är inte pga estetik de droppar sadelstag; det är pga att ramen får en förbättrad egenskap (på bekostnad av något annat).

Notera att Colnagodesignern ingenstans skriver ”design” eller ”estetik”. Det är inte pga estetik de droppar sadelstag; det är pga att ramen får en förbättrad egenskap (på bekostnad av något annat).

Ja precis. Det var det jag menade, men jag var lite oklar (som så ofta). Det går trender i vilka egenskaper man vill åt. Ibland ska cyklarna vara så lätta som möjligt, ibland prioriterar man aeroegenskaper, ibland styvhet etc etc. Plötsligt verkar det jättekonstigt att inte ”alla” har konstruerat sina grejer på ett visst sätt ”alltid”. ”Att de inte fattade det tidigare” säger happyiterna och skakar virtuellt på huvudet, till dess nästa trend dyker upp.

Men att nedflyttade sadelstag är fula är en rent objektiv sanning! ?

Skulle som sagt gärna se ett test mellan två identiska hojar där enda skillnaden är sadelstagens placering. Min gissning är att det är viktigare huruvida cyklisten fick en lycka till-puss av en snygging eller ej, än hur sadelstagen sitter. ?

Senast redigerad av en moderator:
Sadelstag/sadelstolpe på min Aeroad 2018 flexar märkbart vid belastning. Märks på vågiga vägar att sadeln flexar. Min klassiska Chesini i stål flexar mer i gaffeln, men sadelstaget väldigt lite. Har kört med samma sadel och hjul så det är ram/gaffel som ger lite annorlunda upplevelse. Aeroadens styvare framparti ger lite säkrare gång i snabba kurvor, men rakt fram tycker jag skillnaden är liten.

Tror dock att nya ramar med extra höga profiler blir styvare än de med lite klenare profiler. Nya Aeroad 2021 fick en ny sadelstolpe för att kompensera för de höga profilerna. Enligt cykeljournalister upplevdes 2021:an minst lika stum som den tidigare modellen trots fetare däck.
Nya Cervelo S5 har fälgar med innerbredden 25 mm fram och 24 bak. Gissar att den branta sadelstolpen inte flexar mycket.

Sadelstagen kommer nog åka upp igen, konstruktionsmässigt ger det fördelar som är svårt att bortse från. Men om horisontella överrör kommer tillbaka det undrar jag, jag skulle gärna se det för egen del och där får jag medge att det estetiska kommer in till en del åtminstone men sluttande överrör ger nog faktiskt en bättre ram..

Sadelstagen kommer nog åka upp igen, konstruktionsmässigt ger det fördelar som är svårt att bortse från. Men om horisontella överrör kommer tillbaka det undrar jag, jag skulle gärna se det för egen del och där får jag medge att det estetiska kommer in till en del åtminstone men sluttande överrör ger nog faktiskt en bättre ram..

Bättre? Billigare kan jag tänka mig i o m att man slipper göra dem i så många storlekar.

Senast redigerad av en moderator:
Det är väl helt enkelt så att det är belastningspunkterna som bestämmer ramens utseende, och då blir det en klassisk diamantform?
Allt annat är små variationer på samma tema.

Hur tänkte du här?

Tja, man har sålt in idén om att ramstorlek inte är lika viktigt längre eftersom man inte behöver ta hänsyn till SOH. Istället finjusterar man ”storleken” m h a bland annat olika långa styrstammar och olika sadelhöjd.

Så har konceptet med kompaktgeometri förklarats i många år. Och mycket riktigt, de flesta tillverkare erbjuder endast en bråkdel av de storlekar som fanns tillgängliga tidigare. Det blir alltså billigare.

En högljudd frihjulsmekanism är det bästa sättet att säga till framförvarande cyklist att denne cyklar för långsamt. Dura Ace 7700 har ett väldigt trivsamt litet knatter när cykeln rullar inomhus, men som pådrivare i utförslöpor är det ett värdelöst ljud.

?

Inte så stealth. Det är rätt roligt att rulla förbi moderna cyklar i nedförslöpor - man kommer från ingenstans i sin cykelkeps och sina läderskor.

En högljudd frihjulsmekanism är det bästa sättet att säga till framförvarande cyklist att denne cyklar för långsamt. Dura Ace 7700 har ett väldigt trivsamt litet knatter när cykeln rullar inomhus, men som pådrivare i utförslöpor är det ett värdelöst ljud.

?
så är det. campa på min landsvägshoj låter förtroendeingivande. lite onödigt mycket faktiskt. men vill man vara stealth är det ju bara att trampa runt.

mina tune-nav på mtb har tystnat, men istället skaffat en bear bell för att varsla vildsvinen när man är i deras terräng.

min dura ace-brompton är så tyst att det knappast hörs.

Jag tycker det finns ganska många nya cyklar som är snygga, speciellt sådana med lite färg. EF Educations hoj från förra årets TDF blir i alla fall jag glad över att se (men gissar att jag är i minoritet här).
Visa bilaga 638455
Har farbror slagit i huvudet? Kan hålla med om (efter ett långt liv med helsvart som stilideal) att lite färg kan vara bra, men det där är inte "lite färg"... Och inte heller en snygg ram, så det så!

Senast ändrad:
Har farbror slagit i huvudet? Kan hålla med om (efter ett långt liv med helsvart som stilideal) att lite färg kan vara bra, men det där är inte "lite färg"... Och inte heller en snygg ram, så det så!
Frågar man min fru så råder det inga tvivel om att jag slagit i huvudet ordentligt, och vid ett flertal tillfällen dessutom. Själv ser jag det som att jag klarar att hålla flera tankar om vad som är estetiskt tilltalande i huvudet samtidigt.

Vad som däremot är en styggelse är de böjda överrören. Usch!! Nä, rakt ska det vara.

Själv ser jag det som att jag klarar att hålla flera tankar om vad som är estetiskt tilltalande i huvudet samtidigt.

Vad som däremot är en styggelse är de böjda överrören. Usch!! Nä, rakt ska det vara.
Med tilltagande ålder tycker även jag mig ha fått ökad kapacitet till hålla flera tankar om estetik i huvudet samtidigt. Men igen av dessa inrymmer EF:s kaleidoskop!

På fråga två säger jag: Ja!

Senast ändrad:
Med tilltagande ålder tycker även jag mig ha fått ökad kapacitet till hålla flera tankar om estetik i huvudet samtidigt. Men igen av dessa inrymmer RF:s kaleidoskop!

På fråga två säger jag: Ja!
Låt mig utveckla; har en bild i mitt huvud att jag, den gång i månaden eller så, när jag försöker (obs, inte samma sak som att lyckas) cykla fort skulle se jäkligt stilig ut iförd färgglad utstyrsel på en sådan cykel. Det kräver dock som sagt att man kan cykla fort på riktigt, som trivsel- eller långfärdscykel ser den ju för taskig ut.

Gillar även Looken i början av tråden skarpt av samma anledning – den ser ut som en snabb cykel för snabba cyklister.

Hade jag varit snabb så hade jag haft en färgglad kolfiberraket av modernt snitt. Det är skönt att kunna skylla på cykeln när man cyklar så långsamt som jag gör.

2310ED22-E6D2-418C-8F33-7372332E91F3.jpeg

Här renoveras det Hope-nav! Man kan ju som sagt styra ljudet lite genom val av smörjmedel för frihjulsmekanismen. Denna gången blir det fett på klackarnas glidytor och fjädrar men förmodligen bara tunn olja på kransen. Det kommer låta högt!

Är ärligt talat lite besviken på mitt senaste White-nav som låter ganska lite, och ännu mer besviken på mitt Chris King (lvg-nav, tror det heter R45 eventuellt) som bara låter pyttelite. Även senaste Hope Pro 4 är tystare än det på ovanstående bild som är ett Pro 2. Fina nav är det allihop hur som helst, även om man lätt gillar nav mer ju mer de låter.

De där andra, mer lågbudgetcyklarna jag har, med Shimanonav av diverse slag (bland annat ett med Silent Clutch som är helt tyst) är nästan märkligt tysta. Kan förstå att man gillar det också, men den härliga premiumkänslan infinner sig aldrig riktigt.

Som alltid är det härligt när man besökt båda läger och skaffat sig en genuin känsla för vad man verkligen gillar, snarare än att bara ha provat det ena alternativet och sen biter sig fast vid det.

Visa bilaga 638843

Här renoveras det Hope-nav! Man kan ju som sagt styra ljudet lite genom val av smörjmedel för frihjulsmekanismen. Denna gången blir det fett på klackarnas glidytor och fjädrar men förmodligen bara tunn olja på kransen. Det kommer låta högt!

Är ärligt talat lite besviken på mitt senaste White-nav som låter ganska lite, och ännu mer besviken på mitt Chris King (lvg-nav, tror det heter R45 eventuellt) som bara låter pyttelite. Även senaste Hope Pro 4 är tystare än det på ovanstående bild som är ett Pro 2. Fina nav är det allihop hur som helst, även om man lätt gillar nav mer ju mer de låter.

De där andra, mer lågbudgetcyklarna jag har, med Shimanonav av diverse slag (bland annat ett med Silent Clutch som är helt tyst) är nästan märkligt tysta. Kan förstå att man gillar det också, men den härliga premiumkänslan infinner sig aldrig riktigt.

Som alltid är det härligt när man besökt båda läger och skaffat sig en genuin känsla för vad man verkligen gillar, snarare än att bara ha provat det ena alternativet och sen biter sig fast vid det.

Mitt ”finaste” nav är också mitt tystaste, mitt ”näst finaste” mitt brötigaste. Verkar vara lite hursomhelst med det där. Men ju äldre nav, desto tystare. ❤️

Mysigaste ljudet är det i Torpedos treväxlade 515. Utstrålar kvalitet och driftsäkerhet.

Tja, man har sålt in idén om att ramstorlek inte är lika viktigt längre eftersom man inte behöver ta hänsyn till SOH. Istället finjusterar man ”storleken” m h a bland annat olika långa styrstammar och olika sadelhöjd.

Så har konceptet med kompaktgeometri förklarats i många år. Och mycket riktigt, de flesta tillverkare erbjuder endast en bråkdel av de storlekar som fanns tillgängliga tidigare. Det blir alltså billigare.

Hmm. Stack/reach är lika viktigt på en cykel med kompaktgeometri. I själva verket har man inte jättemycket justermån på dessa cyklar heller - det finns en förklaring till att cyklarna finns i rätt många olika storlekar, exvis strl 48/51/54/57/60.

Hmm. Stack/reach är lika viktigt på en cykel med kompaktgeometri. I själva verket har man inte jättemycket justermån på dessa cyklar heller - det finns en förklaring till att cyklarna finns i rätt många olika storlekar, exvis strl 48/51/54/57/60.

Spelar ingen roll, storlekarna är färre ändå. Tillverkarna sparar pengar på det sättet. Inte ovanligt med åtta-tio olika storlekar förr. Dessutom hade nästan alla proffs och semiproffs ramar gjorda särskilt för dem. Händer inte i dag.

Jag hade noll koll visade det sig för det finns ju redan idag flera cyklar med horisontellt överrör :)

Tillbaka
Topp