Tour de France, 2023

Tour de France, 2023
En anledning kan va att man inte vill ha Yates "up the road" utifall Pogacar skulle attackera. Va ju några halvflacka partier på sista berget o där kan man ha nytta av en lagkamrat. En annan kan va att man inte vill bjuda in Yates i matchen.
Men Yates är aldrig inne i matchen, han är 100% för Pog. Visst, rent teoretiskt skulle de kunna börja köra för honom om han fick en tydlig lead, men det skulle han inte fått idag, det var inte tillräckligt långt kvar. Och jag tänkte också att han skulle funka som extra lok om Pog drog, men Vingen behöver ju bara följa med oavsett.

Tour de France, 2023
Så ser som sagt danska experterna och Jumbo-Visma något helt annat… De förväntade exakt det jag skrev för det var för platt in till backen Och inget mer efter den. Så den passade Pogacar perfekt enligt de experterna. Och enligt JV själva så är de två nästa etapperna betydligt viktigare för Jonas och JV.
Intressant
Tack för du delar ?

Tycker JV under några etapper sett ut att ha hamnat oftare i vind än Pog har gjort. Upplevelsen är att det hänt när Wout varit på utflykt. JV erbjuder å andra sidan mindre vindskydd åt Pog när de ligger på rad. Pog väger 6 kg mer och är en cm längre än JV enligt nätet.

Tour de France, 2023
Oj jäklar vad Lottos går hårt åt Caleb Ewan. Han har nog rätt i sak, men varför såga sina cyklister så hårt offentligt? Verkar vara en trend hos flera Directeur sportifs nu. Israels gick ju hårt åt Froome i veckan också. Fattar inte riktigt vad de vill uppnå. Om det åtminstone vore i en förhandlingssituation kunde man fatta om de ville samla kraft för en lönesänkning, även om vore fult. Så här är det väl bara destruktivt för både cyklisten och laget att dra det så här hårt offentligt.

Tour de France, 2023
Rätt ovanligt att tog ända till 14:e etappen innan fick nån större krasch. Men den var å andra sidan en rejäl en. Men bara en cyklist som skadats så pass att får kliva av vart fall. (Pedrero i Moviestar). Några andra såg ju ut att få rätt jobbiga skador också dock, så kanske blir fler offer från den innan etappen över.

Edit: nu fick Meintjes bryta också. Troligen nyckelbenet. Såg illa ut först, men sedan gav han tummen upp. Men visades sig snart visst ändå vara illa.

Senast ändrad:
Tour de France, 2023
Rätt ovanligt att tog ända till 14:e etappen innan fick nån större krasch. Men den var å andra sidan en rejäl en. Men bara en cyklist som skadats så pass att får kliva av vart fall. (Pedrero i Moviestar). Några andra såg ju ut att få rätt jobbiga skador också dock, så kanske blir fler offer från den innan etappen över.

Edit: nu fick Meintjes bryta också. Troligen nyckelbenet. Såg illa ut först, men sedan gav han tummen upp. Men visades sig snart visst ändå vara illa.
Det är väl 4 som har brutit? Alla fall enligt danska tv:n? Plus att Shaw förmodligen oxå kliver av verkar det som? Edit: Shaw oxå ute så 5 efter kraschen som ha brutit….

Senast ändrad:
Tour de France, 2023
Det blir fler och fler.. Som jag skrev ovan, det kanske bli fler offer.. Var bara Pedrero initialt, sedan Meintjes innan de kom iväg efter loppet stoppats. Ett par till har fått kliva av efter cyklat en bit.
Men sedan var det en vurpa till som fick Bardet och Shaw att kliva av. Det var inte pga masskraschen.

Tour de France, 2023
Kan de inte ha fler motorcyklar som kör i bredd före? Som kör alltså, på riktigt. Lite chariot stil från Romarna.

314@60 (1).jpg

Tour de France, 2023
Wow! Vilket etapp, men tycker synd om Pog, om inte för publiken och motorcyklarna hade han tagit de bonussekunderna "också".
Vad kommer folk säga nu? Igår "4 sekunder, var det värt det, UAE?" Idag: 1 sekund, var det värt det Jumbo?". ?

Senast ändrad:
Tour de France, 2023
Duellen Pogge v.s Vinge är fin värre. Att den förre inte förmådde hänga av den senare i rycket vittnar om hur jämna de är. Med fler branter i alpland lägger jag pengen på Vinge men den som lever får se.

Min tfn-app tappade ljudet.

Kul att återse Morzine och vägen upp från Le Gets. Där har man gnetat.

Tour de France, 2023
Kan avgjort touren..
Pog hade tagit 3 bonussek istl för jv =6sek + blivit full körning över bergspriset så ingen kommit ifatt och även fått fler bonussekunder vid målet ...

Nu ska vi nog inte dra för stora växlar på det här. Motorcyklarna i vägen är en sak men Pogacar hade alla chanser att vinna det bergspriset när Vingegaard drog igång...och inte en chans Pogacar hållt till mål, av det vi sett är Vingegaard minsta lika bra utför.

Tour de France, 2023
Kan avgjort touren..
Pog hade tagit 3 bonussek istl för jv =6sek + blivit full körning över bergspriset så ingen kommit ifatt och även fått fler bonussekunder vid målet ...
Ja, han hade nog varit i gult nu utan den där incidenten. Det positiva igår var ändå att UAE visade styrka, trots JV:s hårdkörning var det UAE som hade siste hjälpryttaren kvar. Ny chans att plocka gula tröjan idag istället, Pog har tjänat ihop till den nu.

Tour de France, 2023
Var motorcyklarna (eller kanske publiken?) i vägen? Självklart.

Kunde Pog (om han hade haft ben nog) hållit försprånget från 3 km innan toppen, inte låtit JV komma ifatt och inte kalkylerat med att knipa bonussekunderna med en sprätt? Förmodligen.

Kunde Pog varit mer vaken de sista 500 meterna (där det fanns utrymme att gå om) och därmed reparera skadan från MC-incidenten. Definitivt.

Hade Pog haft samma fart nedför som Rodriguez och JV inte behövt ligga bakom och vänta (på vad?) hade jag hållt med om att ett par meter över krönet kunde varit avgörande. Men nu lät han vinsten glida ur händerna med en defensiv åkning nedför.

Summa summarum - där fanns gott om andra möjligheter att avgöra men de togs inte

Tour de France, 2023
Komiskt ändå hur lite uppmärksamhet hela Nordens kanske nu främsta atlet får i Sverige, Jonas Vingegaard. Känns ändå som att cykling har en viss positiv utveckling i Sverige men denna trend har absolut ej nått de svenska sportredaktionerna.
Nja, jag tycker ändå det brukar vara en kort rapport fr TdF (med rörliga bilder) i Sportnytt varje kväll. Att en dansk skulle hyllas extra i Sverige ser jag ingen som helst anledning till.

Tour de France, 2023
Summa summarum - där fanns gott om andra möjligheter att avgöra men de togs inte
Håller inte helt med ...
Pog hade en chans efter han blivit invevad av jv att skapa nån sekunds lucka över krönet .
När nu mc var ivägen hamnade jv i rygg på honom istl för tvärtom. Betydligt svårare att stöta ifrån i det läget än att komma bakifrån ..
Sen tror jag pog väntade på yates i hopp om att få hjälp och köra in Rodriguez och möjligen få fler gubbar mellan sig själv och jv i mål .. Men det bidde inte så med facit i hand .
Och om pog hade fått nån sekund över krönet hade resten av etappen kanske slutat på ett helt annat sätt ..
Men men är långt kvar än ..

Tour de France, 2023
Nja, jag tycker ändå det brukar vara en kort rapport fr TdF (med rörliga bilder) i Sportnytt varje kväll. Att en dansk skulle hyllas extra i Sverige ser jag ingen som helst anledning till.
Min morfars mamma var från Köpenhamn så jag är liite mer neutral (j-vligt långsökt) ? Hmmm, dessutom är mina första bikepacking upplevelser danska från början av 80-talet med pappa.?

Heja Vingegaard! (Även om Remco är min cykelidol nr 1.)

Tour de France, 2023
Håller inte helt med ...
Pog hade en chans efter han blivit invevad av jv att skapa nån sekunds lucka över krönet .
När nu mc var ivägen hamnade jv i rygg på honom istl för tvärtom. Betydligt svårare att stöta ifrån i det läget än att komma bakifrån ..
Sen tror jag pog väntade på yates i hopp om att få hjälp och köra in Rodriguez och möjligen få fler gubbar mellan sig själv och jv i mål .. Men det bidde inte så med facit i hand .
Och om pog hade fått nån sekund över krönet hade resten av etappen kanske slutat på ett helt annat sätt ..
Men men är långt kvar än ..
Så du menar att den stöten (där han rimligen måste sett hur långt fram det var till motorcyklarna framför) var den enda chansen att skapa den luckan över krönet?

Förutom att Pog satt och sov (alt var för självsäker) och missade JVs attack fanns det ju en liten knäppa till efter bergspriset så hade han varit en smula mer taktisk i det läget hade han rimligen låtit JV ligga före första biten innan det var utför på riktigt och upprepat attacken inför de sista km som bara gick utför.

Visst blev han hindrad i ett avgörande moment, men där fanns fortfarande fler tillfällen att avgöra. Om det bara fanns en enda chans per etapp att göra skillnad hade det inte blivit mycket racing alls

Tour de France, 2023
Alltså Wout van Aert! Vilken jäkla körning!

Pogi satt och sov på cykeln när Vingegaard drog upp spurten till bergssekunderna. Hade han varit mer på hugget hade han haft en chans på de 4 extrasekunderna.
Vet ni om Pog också kör med singelklinga fram?? Vingegaard lär ju ha kört med singel. Tänker (tror) att man ngt lite snabbare når de tyngre växlarna med singel. Däremot förstås färre utväxlingsalternativ.

Tillbaka
Topp